Signaleffekter

I SvD läser man nu på morgonen att svenska soldater i Afghanistan äntligen får nya stridsvästar efter åratal av kritik mot äldre system. Soldaterna har tidigare köpt egna västar, vilket accepterats av chefer i insatsområdet, men vilket väckt ont blod i Högkvarteret och FMV. Droppen kom förra året när all användning av andra västar än de reglementerade uttryckligen förbjöds.

För den enskilde soldaten är verkligheten annorlunda än för mellanchefen på Lidingövägen eller handläggaren på Tre Vapen (FMV). Det är svårt att inse alla aspekter av ett ärende när man inte själv befinner sig på plats och när man samtidigt har omfattande besparingskrav ställda på sig. Skarpa insatser innebär också att fredstida verksamhetssäkerhet måste vägas mot operationssäkerhet. Är det viktigare med bilbälte än att snabbt kunna ta sig ut ur fordonet för att kunna försvara sig? Men vad händer om man kör på en mina utan att vara bältad? Det är svåra avvägningar som ska göras.

Tyvärr måste det ofta gå så långt som till att beslutsfattaren själv ska sätta sin fot i insatsområdet innan det problem klarnar som underlydande rapporterat om en längre tid. När transportflyget för några år sedan framgrupperade till Abu Dhabi för att understödja Afghanistaninsatsen fick man ökenuniformer först sedan värdlandet sagt att man inte accepterar att annat än ökenuniform bärs och att chefspersoner från Sverige på plats kunnat se att normal svensk uniform inte gör sig i ett ökenklimat med 45 gr C. Det är inte godtagbart.

Nu uppträder Flygvapnet skarpt med stridsflyg utanför Sveriges gränser för första gången sedan 60-talet och därtill i en annorlunda klimatzon. Det ska bli intressant att höra vilka erfarenheter man gjort där avseende såväl stora materielsystem som personlig utrustning. Förhoppningsvis har man tagit lärdom av de erfarenheter som gjorts i Afghanistan och legat på framkant.

102 kommentarer:

Anonym sa...
18 juni 2011 kl. 10:26  

Svårt att ha redundans i ett centraliserat klimat.

mvh

6a 68

Anonym sa...
18 juni 2011 kl. 10:55  

Men den är ju fortfarande grön - fast då kan man ju maskeringsmåla den... å andra sidan hotar det systemsäkerheten...

http://www.dn.se/nyheter/sverige/svenska-soldater-daligt-kamouflerade

Anonym sa...
18 juni 2011 kl. 11:01  

Neeejj-inte ett stridsvästinlägg igen..... snart är plätten, baken, b-jsgropen och allt vad de kallar sig inne i MÖP-snacket igen. Förpassa detta till soldF eller nåt annat ställe.....

Istället; är det så att Galtar kör överlastade i Affe? Galtar körs överlastade trots det påtalats och att ansvariga vet om det? Vilka beslut är skrivna om detta? Vilka är de ansvariga? Kanske nåt för media att gräva lite i..... eller är det en skröna-Galtar kanske inte körs överlastade och därmed kanske denna livsfarliga situation aldrig uppstått?

Hur ligger det till? Någon som satt sig bakom ratten på en Galt som varit överlastad?

The Mighty sa...
18 juni 2011 kl. 11:03  

Äntligen är även stridsflyg ute på insats. Tyvärr verkar inte de erfarenheter som är viktigt för personalen tagit till vara. Framförallt menar jag rotationstider och boende. Ledningen för FL01 har tyckt att det inte borde vara några problem för alla att vara borta i fyra månader. Jovisst så tänker en chef som inte har erfarenhet och inte lyssnar. Det finns erfarenheter från Tp och HKP men dom anses kanske inte så viktiga. Tydliga tecken på oviktigheten i Tp och HKP verksamhet är bland annat att först nu hörs röster som kräver högre chefer på missionserfarenhet i flygverksamhet, nu roteras överstar med karriär och blivande förbandschefer ner till FL01. Varför har detta inte gjorts de senaste sju åren Tp har varit i Afghanistan? Svaret är enkelt -det är inte viktigt! Visst kan man argumentera för att högre chefer ska ha Gripenbakgrund (brukar vara så!) och att det varit fel typ av flyg innan. Men spelar flygsystemet roll som högste chef? Ett bra chefsskap kan övas ändå anser jag -hur var chefsskapet på FL01?

Anonym sa...
18 juni 2011 kl. 13:34  

"The Mighty" kl 1103; eller kan det vara så att chefen som du beskriver agerar i "sin box" utifrån de riktlinjer han fått av sin chef etc-och där ALLA är lika RÄDDA om sin rygg därför att den högsta ledningen inte accepterar fakta som t ex aspekter på rotationstider för personal eller för den delen synpunkter överhuvudtaget.

Vilken ledarskapskultur finns hos INS? "Chefen har alltid rätt?" eller "Listen to His Masters Voice?"

H sa...
18 juni 2011 kl. 14:17  

Västen är mer grådassig än SV2k. Färgen är väl inte helt olik den britterna använder till sina multicam-uniformer i Afghanistan. Färgen är framtagen för att funka i alla typer av terräng, allt från svensk skog till Afghansk öken. Och nog tycker jag det ser ok ut på bilderna. Det bästa av allt är väl ändå att västen i sitt slutliga utförande(SV12) helt kommer ersätta SV2k från och med nästa år. Då slipper vi också problematiken med olika utrustning i Sverige och insatsområdet. Förövrigt upplever jag att man nu lyssnat på användarna hur de vill att västen skall vara konstruerad. Smidigare magfickor, tightare passform, dumpfickor och handgranatsfickor mm.. Den kan dessutom enkelt byggas om till stridsgördel(chest rig).

Förövrigt har nu Arménytt återuppstått vilken jag nämnde redan för flera månader sedan. Då var många skeptiska, men här är resultatet:
http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/arm%C3%A9nytt/Armenytt_nr1_2011.pdf

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Armen/Nyhetsbrev/

En tidning som fokuserar på kärnverksamheten och inget annat. Ett fokus som jag upplever många(med mig) saknat.

/H

Anonym sa...
18 juni 2011 kl. 17:13  

@ Anonym 11:01:
Att splitterskyddade fordon körs överlastade är inte ett lika stort scoop eftersom det bedömt är omöjligt att undvika om inte fordonsparken ska fördubblas i antal.

Det är enkel matematik:
- En viss mängd utrustning måste tas med
- Hjulfordon kan inte väga alltför mycket om de ska kunna ta sig fram på annat än motorväg
- Kravet på splitter- och minskydd medför att mindre mängd nyttolast kan medföras.

Stridsvästsfrågan har det dock funnits en godtagbar lösning på under flera år, därför är den mer intressant.

Dock har du en poäng i att ansvariga på plats kommer i kläm mellan fredstida regelverk och insatskrav. Där kanske en ändring måste till!

Anonym sa...
18 juni 2011 kl. 17:27  

"Hemvärnet med de nationella skyddsstyrkorna, en del av armen i det nya insatsförsvaret", hette det för ett tag sedan.
När jag nu läser den nya varianten av armenytt känns meningen lite ur tiden?
Hur är det egentligen med hemvärnet och dess del av armen och IO14?
Känns lite som man slirat iväg ut till vänster??
Vad hände med materielförnyelsen av hemvärnsförbanden?

Teaterdirektören.

Anonym sa...
18 juni 2011 kl. 18:01  

Överlastade Galtar? kl1713; du skriver an massa men ändå inget konkret-körs galtar överlastade eller gör det inte det i Affe?

Vem är ALLTID ansvarig när fordonet framförs? gruppchefen? plutonchefen? Senior Swede? ComISAF? ÖB? Försvarsministern? eller är det FÖRAREN?

Om någon då styrt upp att fordonet SKA framföras överlastat-t ex kontignetnschefen, kompanichefen eller nån annan chef-då får man ha RIKTIGT torrt på fötterna avseende regelverk och avsteg från regelverk om man inte ska vara delslyldig som FÖRARE om ett fordon framförs utanför gällande regler-lätt som en plätt.

Framförs Galtar överlastade?

H sa...
18 juni 2011 kl. 18:39  

Meterielförnyelsen i HV har absolut inte stannat av. Om vi börjar på det personliga planet så tillförs skalplagg 08 från 2012, jag TROR även att 90L tillförs då 120 000st 90L just nu upphandlas av FMV. Hur det blir med den nya stridsvästen vet jag dock inte. På sambandssidan tillförs IGR ner till soldatnivå och Ra180 med DART tillförs på pluton/kompaninivå. Även RAKEL samt Ra195 tillförs. När det gäller mörkermateriel tillförs Span4/6 samt GN1 i okänt antal. Fordonen för HV är ju en följetång som vi förhoppningsvis snart får svaret på. Rykten gör gällande att bevakningskompanierna i framtiden kommer åka MB Sprinter samt insatskompanierna Geländewagen samt Bv206(1 Bv-plut/ kompani i södra Sverige samt hela kompaniet i norra Sverige).

Så nog händer det en hel del i Hemvärnet, men jag tycker helt klart att HV lyftes fram för lite(inte alls) i Arménytt angående IO14.

@anonym 11:01
Tycker du Wiseman's är en för fin blogg för att diskutera vikten av personlig materiel? Är det lite bättre och inte fullt så smutsigt att diskutera ansvarsförhållanden istället för funktionen hos en ny(efterlängtad) stridsväst? Eller är det helt enkelt så att du vill blunda när FM/FMV tillslut gjort något bra och istället fortsätta klaga på något som är dåligt?

Rättmätig kritik är bra, men det får inte övergå i eländesforskning!

/H

армииинженер sa...
18 juni 2011 kl. 19:04  

SV2008 är en förserie till Sv2012 i syfte att få in användarnas synpunkter inför den slutgiltiga kravspecifikationen. En unik möjlighet att på stor bredd kunna påverka ett system som tyvärr har en historik som har mycket att önska, men däremot nu går helt ny tid till mötes!
Ta tillfället i akt och påverka i positiv anda....

TRIDENT sa...
18 juni 2011 kl. 19:34  

Ska vi gissa att gnället om stridsvästar tar sex månaders paus för att sedan återuppstå....

...fast då gällande den nya västen.

Många tycks dessutom tro att svensk lagstiftning inte gäller utanför Sveriges gränser, men det är fel. Arbetsmiljölagen gäller även - om än med vissa undantag - i Afghanistan, och det är därför BOA krävs för materielen som används.

BOA är arbetsgivarens kvitto på att det ansvar som lagen stipulerar även tas när det gäller materiel - så enkelt är det!

...å det kan knappast hota systemsäkerheten om en väst målas med en av FM godkänd typ av färg...

Det finns två bortglömda begrepp som heter "taktikanpassning" och "ledarskap". Jag tvivlar på att juniorerna i firman ens kan stava till dessa begrepp - det är ju betydligt enklare att ta med ALL bra ha utrustning bara för säkerhets skull....

...och om det innebär att både soldat och fordon blir mer än överlastade spelar ingen roll...

Det är säkert dessutom större sannolikhet att något går åt helv..te med GALTEN för att den är överlastad än att ammunitionen tar slut eller att alla bra sakerna kommer till användning...

Mer och häftigare utrustning kan ALDRIG ersätta taktikanpassning och ledarskap!

Anonym sa...
19 juni 2011 kl. 02:10  

Trident är ett troll...

Cynisk sa...
19 juni 2011 kl. 10:06  

JA, GALT:ar körs överlastade, vilket är en förutsättning för att överhuvudtaget kunna lämna campen.
Jag har själv gjort det flera gånger, väl medveten om innebörden. Det är allmänt känt i FM att det förhåller sig på det viset. Det finns inga alternativ varvid man låter det bero.

Det är lätt att skylla på "juniorer", ju senare QRZ desto sämre. Dock är det sällan de yngre officerarna som sätter regler och normer. Det är kanske inte är de yngre det är fel på?

TRIDENT sa...
19 juni 2011 kl. 11:07  

@ anonym 02:10

Kalla mig vad du vill, men det går ändå inte att köra huvudet i sanden och låtsas som om mer och häftigare utrustning är lösning på alla problem!

Det absolut största problemet i firman i dagsläget är ledarskapet - eller rättare sagt bristen på ledarskap.

Det känns som om en generations samlade erfarenhet i många stycken spolats direkt ut i slasken, och istället har "herrarnas fria åkning" införts - juniorer får ansvar som de varken har erfarenhet eller förmåga att klara av - och då går det som det går. Förfallet började redan 2000 men accelererade i samband med Fb 2004, och de senaste åren har det bara gått utför med raketfart - och vill någon påstå att jag har fel är det bara att titta i olycksstatistiken.

Intressant att notera är även att pendeln svänger fort - nu är fokus åter på det nationella försvaret - och då är vi tillbaks till taktikanpassning. Det är en avsevärd skillnad att slåss mot en mekaniserad motståndare istället för en analfabet med rostig kalashnikov...

Cirkeln är som bekant rund...

...och har man varit i firman tillräckligt länge är det inget som är nytt under solen - bara "recyclat"!

Några kommentarer avseende GALTEN.
Jo - den körs regelmässigt överlastad - inte lite överlastad utan så in i hel..te överlastad att fjädringen många gånger vilar på genomslagsskyddet!

Är detta bra? NEJ!
Påverkar det säkerheten? JA
Påverkar det driftsäkerheten? Så in i helv...te!
Är det korkat? Utan tvekan!

...och så var vi tillbaks till taktikanpassning och ledarskap? BEHÖVER verkligen ALL utrustning vara med ALLTID?

Nu har jag förmodligen trampat på många ömma tår, och som sagt - kalla mig vad ni vill...

...det går inte att bete sig som en struts och låtsas som om alla problem löses med mer och häftigare utrustning!

Anonym sa...
19 juni 2011 kl. 14:28  

@ Anonym 18:01:

Det kan säkert variera mellan missioner, man jag vet om fall där den gått överlastad.

Med tanke på att Ptgb 6 endast tar 1000 kg i nyttolast är det inte otroligt att de permanent går med viss överlast. Bara personalen med personlig utrustning väger 600 kg.

Som jag skrev tidigare, du har en poäng i att förare resp taktiska chefer riskerar att komma i kläm.

Min åsikt är att det krävs rätt att göra avsteg på högst kontigentschefsnivå, frågan är svår att lösa med tekniska medel.

Anonym sa...
19 juni 2011 kl. 19:06  

Om jag lastar mitt fordon med ammunitions mängden jag behöver för att genomföra de strider jag har erfarehet av och det betyder överlast så kommer jag åka överlastat men anpassa framrycknings sättet så att fordonet håller.
Markstridsofficer

Anonym sa...
19 juni 2011 kl. 22:34  

Den nya uppgraderingen som görs tar bort mkt av problemet med överlast.
Alla ni gamla rävar som inte tycker eran spolats kanske ska reflektera om den är up to date! Låter mest som om ni gnäller för att ni är oroliga att bli ifrån körda i kompetens.
Sen vill jag även kommentera att "ALL utrustning skall med" bara förtydliga för dom gamla stofiler som tror allt är med så är inte fallet de görs extremt avägda bedömmningar om vad som skall med med hänsyn till såväl vikt som utrymmes krav så har ni ingen egen erfarenhet av att lasta galt KNIP igen.
Markstridsofficer

Parabellum sa...
19 juni 2011 kl. 23:06  

@Trident:

Vi har ju haft den här diskussionen tidigare och jag misstänker att du inte bryr dig, men jag tycker att det är synd att du klankar ner på "juniorer" på det sättet du gör. Jag tycker att det är direkt osmakligt, men det är min personliga uppfattning.

Oavsett vad man tycker så kan man konstatera att det är ett faktum att en genomsnittlig ung officer idag med ett par fem-sju år i tjänst är BETYDLIGT mer erfaren och stridserfaren än samma ålderskategori för tio femton år sedan.
Du är kanske bara avundsjuk när allt kommer omkring?

Anonym sa...
19 juni 2011 kl. 23:51  

Allmän fråga; Hur kan man vara så i grunden sugen att bryta mot regler att man inte verkar bry sig det minsta att framföra ett trafikfarligt fordon? Att framföra en överlastad Galt i rollen som förare är ett rätt stort ansvar-kör dessa förare sina bilar hemma utan skatt och försäkring?

VARFÖR begår man tjänstefel? Varför begår man tjänstefel medvetet? Här finns många käcka gossar som ivrigt beskriver hur hårda de är som bryter mot regler-vilka regler är tillåtet att bryta mot och vilka är inte tillåtet att bryta mot?

Är det upp till den enskilde att bryta mot lite regler när andan faller på eller hur ser ni på saken?

The Mighty sa...
20 juni 2011 kl. 08:02  

Att bryta mot reglerna hör nog till samma problematik som "krigets krav". Ett uttryck som länge missbrukats i Sverige och som sedan länge blivit diffust och svårt att hantera. Uttrycket blev på något sätt den erfarnes sätt att säga till den oerfarne eller okunnige att "Jag vet bättre, lyssna på mig!". Jag tror att det är samma här. Spiralen börjar med att någon erfaren hävdar att något måste tas med eller modifieras, respekt vinns och denna process fortsätter. Till slut vågar ingen chef hantera det och ingen ny vågar ifrågasätta. 
Jag hoppas bara att det finns reell erfarenhet bakom detta agerande och inte bara självuppfyllande idolisering av de missionserfarna.

Anonym sa...
20 juni 2011 kl. 08:17  

Hur kan man köra ett fordon som inte är lagligt i krig?

Hoppas verkligen att man omedelbart slutar med det och åtalar de som gjort det tidigare. Kan det vara så att något fordon som råkat ut för en IED varit fellastat skall ansvarig fordonschef omedelbart åtalas!

Det finns regler - följ dem!

Det är inte upp till den enskilde soldaten att gambla med mina skattepengar, gör han det skall han ställas till svars och om skyldig straffas.

Anonym sa...
20 juni 2011 kl. 13:50  

Den marina närvaron på västkusten markeras av en nyligen (2010) renoverad och elektrifierad kanon.
För att transportera kanonen mellan Strömstad i norr till Falsterbo i söder har man monterat den på vedettbåten HMS Jägaren. Båten är betydligt yngre än kanonen då den kölsträcktes så sent som för fyrtio år sedan.
Kanonen 40/48, där 40 står för millimeter och 48 för modellår förflyttas om väder, vind tillåter och inget mekaniskt falerar på cirka 12 timmar från norr till söder. Gångtidskostnad, personalkostnader och drivmedelskostnader (cirka 400 liter diesel/h vid tjugo knop) är i sammanhanget tydligen godtagbara.
För att betjäna kanonen med tillhörande båt går det åt fyra officerare och åtta sjömän.
”Gränsar inte verksamheten till museal verksamhet med nostalgiska förtecken? ”

Undrar en reporter från tidningen Bohusläningen i en artikel den 11 juni 2011.

”Fartygschefen Fleming Karsberg från Kungälv blir inte arg över frågan.
Han drar möjligen lite på munnen, när han svarar diplomatiskt.”
Att sex liknande fartyg ligger på östkusten och att vi ensamma ska representera marinen på västsidan, är ett resultat av politiska beslut och värderingar. Men frågar du mig personligen, håller jag med om att vi skulle behöva fler fartyg här, där både Skandinaviens största godshamn (Göteborg) och Preemraff i Lysekil med omfattande sjötrafik ligger.”

Detta är väl en signal som ger avsedd effekt både militärt, politiskt och ekonomiskt till vår omvärld.

Min vapendragare Marcus har en teori.

I cyberrymden försvinner prickarna i ”Jägaren” och googel översätter istället ordet Jagaren och därmed skickar vi en helt annan signal med tillhörande effekt.
Antar att det generar en och annan kuf i badbyxor och slokhatt på de bohuslänska klipporna i sommar.
Att försöka förstå varandra via signaler och tecken kan vara väldigt svårt ibland.

Teaterdirektören.

PS. Föreslå en Nissan Micra, till e flickvän/kompis/fru/sambo o.s.v., när ni flyttar nästa gång så får ni reda på vad som är problemet (och hur det uppstått) med spaningsbilen som används i AFG.

Anonym sa...
20 juni 2011 kl. 16:06  

"Brottet" att köra överlastas ska i sammanhanget ställas mot möjlighet att både lösa uppgift och överleva.

Att det föreligger behov av att bryta mot regler är symptom på den dysfunktionella Försvarsmakten där man skriver styrdokument utan verklighetsförankring.

Vad blir effekten om man ger ut en intern bestämmelse som sänker lastvikten på RG32M till 600kg?
-Truppen kan inte lösa uppgift.

Vad föreslår man då som åtgärd, åka hem eller anpassa sig?
-Givetvis anpassar man sig, överlastar och kompenserar det med sänkt normalhastighet och noggrannare tillsyn.


Man kanske inte kan kräva att alla ska ha koll på allt men då ska man också vara försiktig att döma (ut) de som utför de uppgifter som de får av beslutsfattarna.

Anonym sa...
20 juni 2011 kl. 18:23  

Börjar undra om en del är dumma i huvudet på riktigt!
Klart dom inte bryter mot reglerna för att det är ballt utan för att de operationella kraven gör det helt enkelt farligare att gå tom på tex ammunition än att en dämpare eller genomslags kudde eventuellt går sönder dessutom går de alldeles utmärkt att anpassa körstil efter last vilket nog är anledningen att många överlastade fordon HÅLLER.

H sa...
20 juni 2011 kl. 18:37  

@anonym 23:51
Jag skulle gissa på att man bryter mot reglerna för att man är lojal mot uppgiften. Man tar med sig de grejerna man behöver för att lösa sin uppgift i ett krigsområde. Då spelar några siffror på ett registreringsbevis mindre roll. Man bryter inte mot reglerna i syfte att bryta mot reglerna, man gör det av en anledning. Det borde du förstå också.
Det är faktiskt ganska logiskt. Någon mer initierad får gärna fylla i vilka åtgärder som vidtas på Galten-systemet för att öka på maxlasten.

/H

Anonym sa...
20 juni 2011 kl. 19:09  

@anonym 23:51

Vad är alternativet? Nu har FM valt ett fordon som inte klarar av den last som soldaterna behöver ha med sig. Ska man då vägra att framrycka i fordonet eller ska man lämna något hemma. Vad skulle det vara? "Jag lämnar regnjackan hemma för det är ju solsken" Känns det bekant? Vi ska ju bara vara ute en dag så vi behöver bara 4 liter vatten per person? Det är lugnt dit vi ska så vi behöver bara 4 magasin per skalle? Det är blåsigt idag så jag lämnar rökgranaterna hemma? Jag kör så försiktigt så jag behöver inget säkerhetsbälte? VAD kan man lämna hemma?

Tro inte på Tridents eviga malande om "häftig" utrustning. Han är som tidigare sagts, ett troll! "http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll".

Det enda som framgår av någons ideliga tjatande om "häftig" utrustning är ignorans och inkompetens... Lägg ner... suck...

/Monster

Anonym sa...
21 juni 2011 kl. 01:00  

Det enda rätta är att anmäla att man inte kan lösa uppgiften med i det här fallet fordonet och begära ett skriftligt avsteg från gällande bestämmelser i linjeorganisationen. Det är den enskilde soldatens huvud som får rulla annars om det händer något.

Kom ihåg, Sverige är inte i krig vare sig i Agf eller Lib så arbetarskyddet går före uppgiften i det här fallen - det är solklart!

Sluta fixa och ställ krav! Arbetsgivaren kräver att soldaten skall arbeta 24/7 då kan soldaten kräva korrekt utrustning anser jag....

Anonym sa...
21 juni 2011 kl. 06:59  

I vissa fall har det skrivits formella "avsteg" från reglerna gällande totalvikt på Galten.

För att sänka vikten ersatte man TKSP med m/58 men när man sedan behövde TKSP skrevs det en kontingentsorder som godkände det.
I min värld kan inte en svensk överste godkänna sånt men det gjordes ändå. Det i sin tur kan man se som antingen situationsanpassat ledarskap (med dynamik) eller som bristande ledarskap (som godkänner regelbrott). Allt beror på vilket perspektiv man väljer att ha.

Sverige som nation är inte i krig men dess soldater i Afghanistan är det. Det gäller för folk här hemma att förstå det. Förutsättningarna är andra än under KSXX.

Anonym sa...
21 juni 2011 kl. 07:27  

Nissan Micra kl1350; underbar liknelse! Vem skulle ens tänka att ha en Micra till flyttbil när lägenheten ska tömmas?

Joo... kanske de som gillar att bryta regler och "lösa uppgiften". Bryt gärna lite lagar och regler här hemma i Sverige med-och se om samhället accepterar det.

Order som strider mot lagen-vad gäller då? Vad gäller avseende den som ger order som strider mot lagen?

Joo-då gäller svensk strafflagstiftning-Tingsrätten.

sofliggaren sa...
21 juni 2011 kl. 12:48  

@Markstridsofficer och övriga som har någon susning om hur det funkar i verkligheten...

Låt paragrafryttarna fäktas med sina pennor så fortsätter vi lösa uppgiften efter bästa förmåga.

Anonym sa...
21 juni 2011 kl. 14:24  

sofliggaren; jaha-vilka andra regler än lite överlast silar du då? Är det såna förmågor som svenska samhället ska satsa på? Såna som gillar att själva forma regelverket lite efter eget gottfinnande.

Är det såna förmågor som svenska Försvarsmakten ska bestå av? Tänk om andra myndigheter i svensk förvaltning fungerade så..... polisen brydde sig inte om att verkställa lagar-annat än de som de själva gillade-för stunden.

Rättsväsendet dömde lite hippsomhapp och ett skatteverk som tog sofliggarens ALLA Affepengar i skatt.

Är det den sortens samhälle Sofliggaren ser framför sig när han skriver det illa genomtänkta inlägget? Är det såna förmågor Sverige ska "lita till" avseende väpnad strid? Rätt som det är kanske det filas i projektiler.... eller nåt annat-urholka INTE attityden till anbefallda regelverk. Kommer kontinentschefen med en order som strider mot lagen-ifrågasätt och inled omgående utredningar kring sakförhållanden.

Visar det sig att lagar inte följts finns solklara former för efterspel. Regelverk ska hållas. Punkt.

Anonym sa...
21 juni 2011 kl. 14:40  

Signaleffekt tycker jag det är när "Försvaret" köper designklockor för 10 000 spänn styck.
Tydligen har "Försvaret" mer pengar än det går att göra av med. Krystade kommentarer med anspelning på kvalitet mm går jag inte på.
Det här är fullständigt åt helvete.

Anonym sa...
21 juni 2011 kl. 15:05  

Det som måste till är två saker:
1) Att avsteg kan göras på en sådan nivå att förståelse finns för de verkliga kraven. Finns det officiella avsteg som gör det möjligt att verka kommer förtroendet för gällande regler och därmed benägenheten att följa dem öka hos underställda, från taktisk chef ned till fordonsförare.

2) Att Armén på sikt närmar sig Flygvapnets kultur med krav på utrustning, förutsättningar och utbildning som gör lösning av ställda uppgifter möjlig utan verksamhetssäkerhetshotande avsteg.

Jag vet att det sistnämnda för vissa låter larvigt, men tänk efter: Är det i slutändan etiskt försvarbart av de folkvalda att ställa krav utan att ge tillräckliga förutsättningar?

Självklart gäller detta enbart vid internationella insatser. Är det ett existensiellt försvarskrig vi står inför kan alla regler avvägas om uppgiften kräver det, oberoende av försvarsgren.

Anonym sa...
21 juni 2011 kl. 21:04  

@soffliggaren japp jag ska sluta bli irriterad på insiktslösa pappers tigrar, undrar om dom håller inne med elden under ett eldöverfall om dom inte hittar sina hörsel skydd:)

sofliggaren sa...
21 juni 2011 kl. 21:18  

@anonym 14:24

Jag är väl inte lika gedigen som du... Jag har även kört för fort, gått mot röd gubbe och druckit öl på en allmän plats. Jag gjorde det utan att anmäla mig själv för rättvisan.
Kan inte du åka ner till Afghanistan och styra upp saker och ting? Tills dess -visa lite ödmjukhet inför dem som gör allt och lite till, inom ramarna för det goda omdömet, för att lösa de uppgifter skattebetalarna har givit oss. punkt.

vänliga hälsningar SOFliggaren

Apone sa...
21 juni 2011 kl. 21:19  

Med risk för att vara repetetiv, men "TRIDENT" (Guillou-kramare?) m.fl. som benhårt hävdar "häftig mtrl" och vrålar "paragrafbrott" (bildligt, inte bokstavligen) med mera.

Sitt för all del inte tro att dessa bekymmer - liksom skitmånga andra praktiska problem - INTE har rapporterats uppåt i hierarkien.

Dessa muntliga och skriftliga rapporter sugs därefter in i FM's byråkratiska svarta hål för att aldrig mera höra talas om.

Vi som trampat runt i världen och gnällt över sakers natur och brister sitter tyvärr ofta i den sitsen att vi ÄR PÅ PLATS och är satta att LÖSA EN SKARP UPPGIFT. Vi ser ofta till att lösa uppgiften medelst allehanda "jägarfixar".
Eftersom vi ofta är civila "back in the world", betyder det att vi också ofta har gedigna kunskaper i både det ena och det andra.

"Jägarfixarna" (i brist på bättre uttryck) är sålunda ofta (men kanske inte alltid) förankrade i ERFARENHET (skall man inte förakta) snarare än paragrafer.

Inte reglementsenligt alla gånger, men eftersom det enda som händer är att reglementen skruvas åt hårdare istället för att se till att skaffa fram RÄTT MTRL med verklighetsförankring - så är det så det blir.

Eller menar ni på fullt allvar att BA01 (exempelvis) aldrig skulle genomfört sina uppgifter på så heroiskt sätt som de gjorde i ex. Stupni Do...för att Sisuvagnarna inte var korrekt och reglementsenligt packade..?

Eller? Är världen verkligen så binär?

GMY

Anonym sa...
21 juni 2011 kl. 22:35  

Tänkte att det bara var en tidsfråga innan klockorna skulle dyka upp i debatten...

Klocka behövs i JAS 39 Gripen då det finns vissa fel som göra att de elektroniska presentationsytorna där klockan finns försvinner och detta i kombination med tidskritiska fel som gör flygplanet oflygbart inom xx minuter. Klockan ska, för att få framföras i ett flygetyg, innehålla vissa kvalitetskrav. En stor anledning till detta är att går den sönder kan den leda till skador som leder till haveri. Och, det är stor skillnad på om en tanks slutar fungera eller ett flygplan slutar fungera, tanksen stannar, flygplanet trillar ner vilket kan leda till hyfsat ödesdigra konsekvenser. En annan anledning är naturligtvis att den ska fungera i en flyktsituation.

Detta i kombination med lagen om offentlig upphandling leder till att FMV gör en spec för klockan, det läggs ut för upphandling och billigaste alternativ som innehåller spec:en upphandlas. I detta fallet var det tydligen S&S som vann. För flygvapnets piloter är det rätt egalt om det är S&S eller Casio G-Shock som vinner, det viktigaste är att vi får en klocka som får användas i flygplanet och som fungerar. S&S verkar vid första anblicken vara av god kvalitet och dessutom svensktillverkad.

Och dessutom en kommentar till "The Mighty": Det är kanske så att ledningen för FL01 inte har fullt mandat att besluta om rotationstider... Och dessutom är det så att din bakgrund spelar roll, speciellt i samverkan med andra nationer.

//Gammal knekt

Anonym sa...
21 juni 2011 kl. 23:10  

@Anonym 07:27
Har du koll på att man får beordra verksamhet även om verksamheten inte är fullt i enlighet med författningarna?
En order som kan ge fängelse för den som utför den är olaglig att ge men annars lär du inte hamna i Tingsrätten.
Du kan säkert hamna i FPAN däremot men det behöver du inte ens bryta mot några bestämmelser för att göra.

Våra truppofficerare har i allmänhet gott omdöme och kan hantera styrningar som är motstridiga och ibland rent farliga. Därför har de vårt mandat att truppföra. Jag är trygg med det och jag har sett många goda exempel där ute. Faktum är att jag tror att det goda omdömet (som ibland innebär tänjande av regler) har räddat livet på många svenska soldater och sjömän genom åren.


Något jag dock funderat på:
Varför kräver så kallade "§-ryttare" aldrig att truppen ska helt omfattas av Semesterlag och Arbetsmiljölag samt villkoren i URF?

The Mighty sa...
22 juni 2011 kl. 06:46  

@ Gammal knekt:
Jag håller med dig, din bakgrund spelar roll, speciellt i samverkan med andra nationer. Det bästa exemplet jag kan är HAW/SAC, där dög det inte med något annat än en fd. Förbandschef OCH pilot. Där fick vi lite bakläxa då vi slutat ha flottiljchefer med flygbakgrund. Sånt är ok i Sverige men inte i många andra länder. Det jag dock poängterade var att det nu helt plötsligt anses viktigt att åka som chef på vår egen mission (FL) och det blir ett karriärsteg. Borde inte detta chefsskap ha kunnat övas på en Afghanistanmission också? Svaret är ju redan givet baserat på erfarenhet, vad har hänt med de som varit chef för Tp förbandet i Affe? Tja, inte mycket! En fick väl vara ställis på FL01? Någon får gärna förklara skillnaden för mig. 

Anonym sa...
22 juni 2011 kl. 08:23  

sofliggaren kl 2118; jag visar lika mycket respekt för slinsande soldater och "befäl" i Försvarsmakten som jag visar för mutade åklagare, fuskande börsmäklare eller för poliser som inte följer lagen.

De som inte följer anbefallda regelverk ska bort från offentliga förvaltningar-omgående.

Anonym sa...
22 juni 2011 kl. 08:59  

Allmän fråga; kompetens-hur ser forumet på det?

Är den eftersökta kompetensen i Försvarsmakten samma sak som evigt gnällande om stridsvästar, regnställ och samtidigt ett evigt samhällsbärande och "lösa uppgiften-pannben"?

Är det en Icke-eftersökt kompetens här på forumet att analysera konsekvenser av för små fordon, av effekter av grupps strid i en organisation och därefter utformande av organisatoriska strukturer?

Var finns den eftersökta kompetensen? Är det hos "Griskarlsson" som varit HMG-skytt vid tre eldöverfall? Är det den typen av kompetens som i den framtida Försvarsmakten ska vara styrande för utveckling?

En soldat med jätteego, som låter sig fotograferas med cigar i käften och naturligtvis egenköpt stridsväst och såklart med jätteskägg, lägg gärna bilden på Facebook och VIPS-så har vi Försvarsmaktens epicntriska centrum framför oss.

Är det den utvecklingen som vi ser här på forumet? En ledningskedja som abdikerar för beväringsgnäll. Soldater ska göra sitt jobb och följa ROE-javisst. men att följa egna nationella regelverk skiter man i och vill såklart inte rubba ego-jägar-macho-stämpeln med att ifrågasätta en chefs regelbrott om t ex överlastade fordon.

Här krävs städning och riktigt ledarskap-speciellt i den sörja som armén utgör idag. Armén borde titta MYCKET på hur Flygvapnet förhåller sig till Regelverk.

Anonym sa...
22 juni 2011 kl. 10:21  

@Gammal Knekt

Tänkte de bara var en tidsfråga innan det skulle dyka upp en krystad förklaring till det huvudlösa sätt "Försvaret" handlar klockor.

Är du ironisk eller menar du verkligen det du skriver?

//också en gammal knekt

Anonym sa...
22 juni 2011 kl. 16:52  

@ gammal knekt
du vet likväl som jag att specen skrivs efter den klocka man ville ha!
Dessutom så undrar jag om vi har 1000 Jas piloter eller om alla i flygande tjänst har behov av denna väl designade klocka läs ksp skytt helikopter isåfall undrar jag om dom släpper in en skytte trupp i bak med sina gå sönder lätt casio´s?????

Anonym sa...
23 juni 2011 kl. 01:10  

@ Anonym 21 juni 2011 14:40
Jag har bara ändrat en liten detalj i ditt inlägg!
"Signaleffekt tycker jag det är när "Försvaret" köper" BAEdesignade patrullbilar för 2 miljoner "spänn styck.
Tydligen har "Försvaret" mer pengar än det går att göra av med. Krystade kommentarer med anspelning på kvalitet mm går jag inte på.
Det här är fullständigt åt helvete."

Hade vi kravsatt ”motköpet” av en patrullbil från Sydafrika, som så småningom blev Galten, hälften så bra som pilotklockorna hade vi undvikit många av problemen som vi nu brottas med.
Nu får vi, som vanligt, springa efter och för dyra pengar försöka rätta till misstagen.
Varför lär vi oss aldrig?

Teaterdirektören.

Mackan sa...
23 juni 2011 kl. 06:16  

Haha, detta med klockorna är verkligen ett fantastiskt bevis på att jantelagen lever och frodas! =)

Anonym sa...
23 juni 2011 kl. 07:16  

Klockor från Ur & Penn; de samlade tänkarna här på forumet verkar igen spetsa till sina samlade kompetenser och föreslår klockor till flygande besättningar från Ur & Penn.

Varför inte bifalla förslaget och samtidigt köpa vattenpistoler från Lekia till Affe-experterna?

En klocka-vad ska man ha den till för övrigt? Om den funkar eller inte funkar-med några minuter hit eller dit-spelar väl ingen roll när man färdas i 1500 km/h?

Om man färdas i Galthastighet däremot-DÅ behöver man SPECIAL-HYSH-HYSH-equipment. AMEN.

sofliggaren sa...
23 juni 2011 kl. 09:01  

@anonym 08.59

Nej, gnäll ska inte vara styrande i FM. Det finns en hel del av den varan och det är inte på något vis utvecklande för organisationen.
Sen finns det kritik och det finns ideér av mer konstruktiv karaktär. Den senare ÄR utvecklande för organisationen och skall uppmuntras. Tyvärr finns det en hel del stofiler på nyckelbefattningar som inte gör någon skillnad på gnäll och konstruktiva förslag.Dvs alla ideér kring förändring som inte initieras uppifrån anses med automatik som "gnäll" -"Det fungerade ju under deras KFÖ 1900 -någonting, då borde det vara gott nog nu..."

Ska vi lyssna på den enskilda HMG-skytten?
Ja, absolut! Vem kan bättre ge feedback på vår teknik och stridsteknik? Stabschefen? Ingenjören på FMV? Du?

Jag är inte ett dugg rädd för soldaters inflytande på organisationen. Tvärtom, jag uppmuntrar initiativ (inte okonstuktivt gnäll).

Jag är däremot rädd för att sådana som du, med nedvärderande syn på soldater, ska få för mycket inflytande.
Om alla hade samma bild av soldater som du - "Griskarlsson", "Skägg", "egotrippad" etc. Då är det nya insatsförsvaret med anställda soldater dömt att misslyckas på förhand.
En av de största styrkorna med erfarna soldater vilka tjänstgör under längre tid, är just deras förmåga att mata systemet med know how från golvet. Den tänkande och initiativtagande soldaten som kritiskt granskar sin omgivning är något bra. Att det handlar om personlig utrustning, skjutteknik eller olika am-typers verkan i målet är helt naturligt. Det ÄR ju deras omgivning.

Vad gäller Flygvapnet så är de säkert duktiga på att följa regelverk. Men är du säker på att inte även dessa yrkesmän "genar i kurvorna" när uppgifter ställs på sin spets? Det var länge sedan FV genomförde uppdrag i stridszon innan Libyen. Hur gör man där nu, när regelverket möter verkligheten?
Denna artikel kan ge perspektiv: http://bblat.se/nyheter/dokumentvikbo/1.1125123-bbl-at-journalist-kan-vinna-guldspade?

Anonym sa...
23 juni 2011 kl. 10:04  

@Anonym 08:59 (Trident?)

Har du reflekterat över att reglerna kan vara fel?
Regler kan vara skrivna för en annan kontext, vilket ofta är fallet med FM där kriget och striden glömts bort i maktens korridorer med fredsadministration som följd.

Har du funderat på att det kan vara förenat med livsfara att följa alla styrningar till punkt och pricka?

Har du funderat över att den syn på truppen som din kommentar åskådliggör betecknas som dåligt ledarskap?


Det är många som i otaliga inlägg och kommentarer hyllat värnpliktsförsvaret för att truppen kunde lösa uppgift bättre eftersom den kunde mer trick och knep än vad som lärdes ut under GU. Är den förmågan inte bra nu längre?

Nej, jag tror att det är för att folk inte förstår som de gnäller och kallar truppen för otidigheter. Kompetens är färskvara och det är kanske läge för vissa att omprova sina gamla sanningar och skaffa ny kunskap?

Anonym sa...
23 juni 2011 kl. 11:05  

Signaleffekt??

”Nya löner kraftigt försenade
En majoritet av våra medlemmar som är GSS/K och var anställda den 1/10 2010 har ännu inte fått sin nya lön. Officersförbundetpåkallade därför i tisdags en tvisteförhandling.
Den 21 december 2010 slöt Försvarsmakten och OFR/O FM en delöverenskommelse om löner m.m. inom ramen för RALS 2010-2012 för arbetstagare i Försvarsmakten tillhörande OFR/O FM. Den överenskommelsen innebär att lönen för kontinuerligt tjänstgörande gruppbefäl, soldater och sjömän ska öka med 200 kr/månad.”

”Överenskommelsen gäller retroaktivt från den 1 oktober 2010Fortfarande har många av dessa medlemmar inte fått den nya lönen utbetald.”
(från officersföbundets hemsida)

Vad är goodwill-och trovärdighetsbortfallet uträknat i reklam-och/eller pr-konsultkonsultkostnader?

Någonstans har vi ett förmågeglapp och/eller en kompetensbrist som bör fixas till å det snaraste.

Suck!

Teaterdirektören.

Anonym sa...
23 juni 2011 kl. 19:34  

Replik till Teaterdirektören kl 0110; TTEM-skrivande är ju inte arméns starka sida. "Skiter man i degen får man det i kakan" kanske MSA för hjulfordon skulle få skrivet på näsan när det gäller pansarterrängbil 6 Galt.

Eller kanske är det så att INS använder fordonet på ett sätt som det inte är kravställt för? Igen; armén och påfallande stor skillnad mellan planerad förmåga och reell förmåga.

Ett enkelt trick kunde ju vara att dubbla fordonsparken-eller hur? Är ju bara meddela Föärsvarsdepartementet att det fordon som ska vara nån slags "ryggrad" i verksamheten egentligen är för litet eller för få till antalet....

Det svänger säkert C Ins ihop nåt snabbt och snärtigt svar på-huvudsaken han har personal på plats-boots om the ground!

Kaka sa...
24 juni 2011 kl. 00:54  

Till "Trident" med gelikar;

Ta Hemvärnet som exempel. Enligt stående order skall man bara ta med sig tilldelad matriel på övningarna.

Hur blir det EGENTLIGEN när man kommer halvnaken utan vare sig klocka, kikare eller kompass och ska raportera enligt sju s?

"Nångång på eftermiddagen rullade ett par fordon av något slag förbi på vägen i passet vid detdär berget som ser ut lite som en croisant, du vet, nånstans i den och den tiomilarutan på kartan."

Låter inte sådär härligt parad-reglementerat som sådana som ni vill ha det, va?

Betänk då samma sak amplifierad in absurdum i ett främmande land. Klart fan våra tappra skall ha så bra förutsättningar som möjligt att lösa den uppgift dom är ålagda. Och om det inte är möjligt, åtminstonde få tillräckligt manöverutrymme för att med ett nödtjut släpa sig över ribban.

Anonym sa...
24 juni 2011 kl. 01:38  

Jag kan hålla med om att vi ska följa regler men som jag ser det behöver man inte följa alla regler i sverige heller om det är i nödfall vilket är motsvarande för en del under insats läs överlast medmera alla de som är rädda för detta beteende saknar ledarskap för ur min erfarenhet får jag alltid med mig truppen när jag vill sätta ner foten. Så jag upplever ingen risk att detta situations anpassande skulle spåra ur lika lite som om någon kör för fort i sverige för att dom har en födande kvinna i bilen eller dylikt gör dem inte mer benägna att köra för fort i andra situationer. Och jag säger det igen ni som inte har erfarenhet att vara i strid under dygn kanske inte ska dissa soldaternas val mellan avdankade regler och verklighet.

Anonym sa...
24 juni 2011 kl. 10:06  

Replik Kaka kl 0054; Du ska följa den stående ordern. Har du svårt att förstå?

En pilot tar INTE med sig sin privata klocka från Ur&Penn bara för att Försvarsmakten inte hittills tillhandahållit tillräckligt bra-klockor som håller ihop-armbandsur.

Piloten inser att klockan från Ur&Penn kan bli en jätterisk när den går i bitar i flygplanet och åker omkring som obestämda artiklar i kabinen.

Kaka, som den hemvärnsman du är, du ska följa samma princip. Följ gällande regelverk. Följ den stående ordern.

Plutch sa...
24 juni 2011 kl. 12:06  

Men snälla. Läs lite krigshistoria och militärteori. Krig är dynamiskt och kaosartat. Oreflekterat regelstyrda befäl är i princip oanvändbara som chefer i krig.

Stående order och reglementen är självklart grunden, men de finns till för att man inte skall behöva vid vare ordergivning ge order för självklarheter.

För oss chefer i armen så är "brott" mot regelverk en självklarhet. Det gäller dock att kunna stå för det inför högre chefer och svensk allmänhet.

Flygvapnet är förlorade i flygsäkerhet och brist på stridserfarenhet. Tacka vet jag våghalsarna på 60-talet. Det gamla svenska flygvapnet där machoattityd och våghalsighet var honnörsord var lämpat för krig mot Sovjet. Då krävdes inga specialklockor eller annat trams.

De som dogmatiskt hetsar om "avskeda alla som inte lyder reglerna" för att extrapolera det till att "då kanske det är ok att bryta mot folkrätten också va?" kan ju bara gå och lägga sig och lämna över till oss "doers of the deeds" att skriva historien.

uppgiven sa...
25 juni 2011 kl. 00:43  

133 stupade. Det är vad "machoattityd och våghalsighet" kostade flygvapnet på 60-talet. Vi ska vara tacksamma för att det är en annan flygsäkerhet som gäller idag.

Inte minst därför att med samma förbrukning av stridsflygplan som gällde på 60-talet så skulle vi idag knappt ha några Gripar kvar...

Plutch sa...
25 juni 2011 kl. 08:43  

Uppgiven: Jag vet det. Men är verkligen inget förlorat i processen? Finns det inget i de egenskaper som fostrades förr som har något värde? Absolut inga?

Jag kan föreställa mig den våghalsighet som krävs för att möta landstigningsflottan i Östersjön. En säker död men ändå något som måste göras. Mod och våghalsighet, inte flygsäkerhet och regelverk.

Jag säger inte att säkerhetsarbetet är fel men man får passa sig för att föda upp officerare med mentalt felfokus.

Anonym sa...
25 juni 2011 kl. 10:00  

Replik Plutch kl 1206; Är du representativ för Hemvärnsbefäl finns det en hel del värdegrunds- och attitydinställingsarbete att göra inom de sk nationella skyddsstyrkorna.

Flygvapnet följer regelverk därför att det är det mest effektiva i strid-TRAIN as You FIGHT-det är det mest säkra-Arbetsmiljölagen-och de mest kostnadseffektiva-ansvar inför uppdragsgivaren-Riksdagen och svenska folket.

Att hålla på med nån slags tjafsinställning där alla order kan silas lite-förutom de order som Plutch själv ger-egen anmärkning-ger ett allt annat än professionellt intryck.

Trots att Flygvapnet har sina regelverk-eller kanske när de rätt väl inarbetade regelverken utsattes för arméns arroganta inställning till regelverk-när Helikopterflottiljen bildades-ökade igen antalet omkomna flygare.

Mellan 1998 och 2008 hade Helikoprerflottiljen 14 omkomna flygare vid verksamhet i Sverige. Det är i praktiken 300% mer än vad FS01-21 förlorat vid långskäggsjakt i Affe.

Regelverk behövs, även om man kan tycka att inte ens vår ÖB verkar förstå det-han satte sig personligen över den högste ansvarige företrädaren för svensk militär luftfart förra våren.

Göranson, utan en minuts flygutbildning, blev vips egenutnämnd militär flygchef i Sverige. Utan att ens begripa vad han gjorde.... utan att ens förstå vilka regler han bröt mot-och som det verkar-utan att ens bli prickad för förseelsen.


Så funkar arméns inställning till regelverk-det är nåt som kanske gäller för nivån soldater och kanske läger befäl-men sannolikt inte för den högsta ledningen. Det är fö samma nivå som verkar sila vetskapen om överlastade Galtar......

uppgiven sa...
25 juni 2011 kl. 10:05  

Vad är det som säger att dagens flygvapenpiloter inte skulle möta landstigningsflottan på Östersjön?

Kan man inte kombinera flygsäkerhetstänkande med uppoffring?

Anonym sa...
25 juni 2011 kl. 11:04  

Inte utan att man funderar över vilka flygvapen idag som är "godkända" enligt Plutch.

Kanske det indiska där man havererar så många flygplan varje år att man aldrig når upp till den av parlamentet fastställda nivån på 44 divisioner? Eller det norska där man inte får flyga under 300 m höjd? Kanske det amerikanska där man aldrig får öva luftstrid tillämpat i rådande vädersituation utan antingen molnfritt eller på trafikflygvis i moln?

Plutch sa...
25 juni 2011 kl. 11:21  

Det mentala gapet är helt enkelt för långt mellan oss att vi pratar förbi varandra. Säkerhetsarbete är viktigt men det är chefers uppgift att göra riskanalyser vid varje given tidpunkt du kan aldrig friskriva dig från ansvar för att du följde boken.

Det finns många tillfällen då det är säkrare att inte följa reglerna. Ex att som vi gjorde tidigare säkra vapnet när vi bröt in i rum vi rensning. SäkI var tydlig: Ej osäkrat vapen vid förflyttning. Vi truppbefäl som bryr oss om våra soldaters liv tränade självklart ändå att gå in osäkrat.

Sent om sider pga gott arbete från säkinspektören så är det nu tillåtet att träna som vi alltid gjort.

Det finns mängder av bestämmelser som "silas" hela tiden. Det kallas riskanalys.

Vi i armen skiljer på obskyra bestämmelser och order, dvs stridsuppgifter och övriga uppgifter enligt orderhandboken.

Ex 1: Ta kullen eld i NV riktning i syfte att skydda komp flank.

Ex 2: Högst 6 fullkalibriga grg skott per skytt under en 24h period.

Ex 1: Stridsuppgift som skall lösas till varje pris (om ej syftet och händelseutveckling gjort den irrelevant).

Ex 2: Tveksam bestämmelse i SäkI som är värd att bryta mot vid träning för tex Afghanistan.

Är ni helt främmande för resonemanget?

Plutch sa...
25 juni 2011 kl. 11:29  

Anonym 1104: Jag ville med inlägget vara lite av en "antites" till flygvapnets själgodhet i säkerhetsspåret och dess förmåga att se ner på armens säkerhetstänk utan att sätta in det i aktuell kontext. Det är på markarenan oerhört mycket mer komplext än det linjära flygkriget. Vi måste träna chefer för markarenan som förutom reglementen och procedurer har en stor portion känsla och intuition.

Min rädla är att vi kanske fostrar nickdockor utan förmåga till tankeverksamhet i rådande kultur.

Nicke sa...
25 juni 2011 kl. 11:32  

@Plutch: Du verkar inte alls kunna föreställa dig vad som krävs för att möta landstigningsflottan på Östersjön. Lämna istället det åt oss som har det som uppgift.

Det är ett STORT misstag att sätta likhetstecken mellan våghalsighet och mod. Bara för att jag inte har lust att i onödan riskera nacken betyder inte att jag inte har modet att offra mig när det verkligen behövs.

Jag är så förbannat trött på att indirekt bli kallad för ynkrygg av en massa självutnämnda hjältar.

När skiten verkligen träffar fläkten och vi inte kan gömma oss bakom vare sig ett massivt eldöverläge eller pansrade fordon då kommer det att visa sig vad riktigt mod är. Förhoppningsvis slipper vi uppleva den dagen.

Wiseman sa...
25 juni 2011 kl. 11:53  

@Plutch: Bara att kalla flygkriget för linjärt får mig att inse att du saknar det mesta av förståelsen för hur krigföring bedrivs utanför den egna plutonens ram.

/Den anonyme kl 11.04

Wiseman sa...
25 juni 2011 kl. 11:57  

Ovanstående kommentar råkade raderas istället för publiceras pga fetfingrar, därav avsändaren. Instämmer dock i att flygkriget liksom sjökriget ingalunda är linjärt.

Därtill måste man inse att ett högt säkerhetstänk i fred är av nöden då vi ingalunda med våra små svenska resurser har råd att förlora personal och materiel redan under övning.

Anonym sa...
25 juni 2011 kl. 12:26  

Men plutch passar bra som representant för stridsväst-diskussionsnivån. Det är den förmågenivån som Försvarsmakten har att arbeta med och förhålla sig till avseende implementering av regelverk.

Plutch, som ändå skaffar sina egna prylar-kan väl vara utan HELA materielprocessen istället. Detsamma kan gälla för en hel räcka med "Affehjältar" som ändå skaffar sina egna utrustningar.

Ni som gillar den hemköpta stilen med kittade västar, gigantiska skägg och cigarr i käften, sök istället jobb hos nåt äventyrsglatt säkerhetsföretag och mät era ballhetsfaktorer med de som redan jobbar där. Några av er kommer säkert att göra er namn där med men de allra flesta kommer betraktas som lustiga oddballs när ni gnäller på företagets regelverk.

Regelverk ska följas. De som inte följer regelver har inget i Försvarmakten att göra. De ska bara ha förakt och avsked.

Anonym sa...
25 juni 2011 kl. 12:30  

Plutch verkar inte heller behöva något försäkringsskydd eftersom han gillar att skjuta fullbumpor till bröstkorgen brister varje dag.

Inte en spänn i ersättning till personer med Plutch inställning till arbetarskydd!

Tips till plutch-lämna hörselskydden hemma-ta en pinne och bit på när det smäller som fränast-funkade finfint under VK2 för ALLA!!

Hör upp- och hör sen!

Plutch sa...
25 juni 2011 kl. 12:43  

Jaså du. Jag har inte pratat om materielanskaffning och stridsvästar överhuvudtaget.

Du vet att det finns många regler i FM som leder till paradoxer dvs de säger olika saker. Skall alla som inte följer alla regler föraktas och avskedas? Finns det olika viktiga order?

Trött Officer sa...
25 juni 2011 kl. 15:09  

Är det omöjligt för oss inom FM att diskutera saker utan att hemfalla till grova generaliseringar och namnkallande?

Detta låter ärligt talat PRECIS som en genomsnittlig onsdagkväll på kadettmässen i halmstad tidigt förra decenniet, när 20-åriga kadetter ur alla försvarsgrenarna skulle försöka imponera på varandra och klara ut att just DERAS försvarsgren var bäst och ALLA de andra var antingen fjolliga eller dåliga eller både och.

Oerhört trångsynt och onödigt av folk som lär ha passerat kadettstadiet att fortfarande hålla på så här.
Fattar ni inte att detta är precis detta en furste vill uppnå, splittring inom furstendömet och att småhövdingarna träter inom organisationen.

Snäpp upp er, ni kan bättre!

Apone sa...
25 juni 2011 kl. 18:53  

"Regelverk ska följas. De som inte följer regelver har inget i Försvarmakten att göra. De ska bara ha förakt och avsked."

Utan att nämna några namn, så finns (har funnits) enheter/förband som hade s.k. "regelvecka" någon gång per år. Idén gick ut på att ALLA inom en garnison SKALL följa regelverket till punkt och pricka i 5 arbetsdagar. Givetvis leder detta till att vardagen blir extremt tungrodd och verksamheten står still snudd på omedelbart eftersom det existerar paragrafer och regelverk som dels talar emot varandra, men också gör daglig verksamhet nästan eller helt omöjlig.

Många flaskhalsar har identifierats genom åren, dock utan att bli åtgärdade.

Regler är bra, men att inte kunna använda eget omdöme (s.k. "sunt förnuft") är att diskvalificera sig själv - i ALLA branscher.

Beträffande Flygarnas klockor: hur vanligt är det med skador orsakade av pilotens klocka, och av vilken art?

Till regelryttarna: när bedrev ni skarp tjänst senast och hur länge? Kosovo kan vi nog räkna bort här.

Anonym sa...
25 juni 2011 kl. 20:01  

@ anonym 25 juni 2011 10:00
Kanske är det just att de som jagat långskägg och anpassat reglerna lite till verkligheten som har gjort att deras förlust siffror inte är lika höga som de som följde reglerna hemma i sverige!
Sunt förnuft

Anonym sa...
26 juni 2011 kl. 00:01  

Några fakta:

När galten köptes in var vi inte i Afghanistan i samma omfattning som idag. Den värderades efter de erfarenheter och behov vi hade då. Nu används den i en helt annan situation. Eftersom armén inte har råd att köpa de fordon som krävs för att lösa ställda uppgifter får vi göra som vanligt. "Gilla läget och lös uppgiften".

Galten är ett motköp i gripenaffären med Sydafrika. Sydafrika hade inte mycket annat att erbjuda och vi kunde inte välja fordon från något annat land. Detta gäller även fler "häftiga" prylar som FM har köpt in.

Det är väl självklart att en pilot ska ha en klocka som fungerar så bra som möjligt. Det som glöms bort i diskussionen är att även en menig/grpch/plutch/kompch/batch på marken kan behöva en klocka som håller under fältmässiga förhållanden. Ett flertal officerare har provat att försöka få ersättning för sin klocka i deklarationen men med ständigt avslag från skattemyndigheten. Skattemyndigheten vet mao bättre än en officer vilken utrustning som behövs.

Max 6 st 8,4cm/dag har inte så mycket med hörseln att göra. Hörselskydden är tillräckliga för ljudnivån (och vore de inte det skulle grg-skytten få bättre hörselskydd). Det främsta skälet till begränsningen är att kroppen tar skada av trycket som uppstår vid vapnet. Trycket åstadkommer bl a ett trubbigt våld mot undersidan av hjärnan och detta leder på lång sikt till förtida åldersrelaterade sjukdomar, ex Parkinson. Ett blåmärke på hjärnan syns inte och därför tycker en del att 6skott/dygn är tramsigt och skjuter därför mer. Gör inte så. Lägg energi på att skjuta fler dagar istället så att hjärnan hinner återhämta och reparera sig.

Åtminstone på min arbetsplats är det så att man ofta inte kan lösa sina arbetsuppgifter utan att bryta mot regler, förordningar, reglementen, lagar eller anvisningar. Vissa dagar går det bra, andra dagar är det helt omöjligt att öva 100% lagligt. Det kan vara så små saker som transport av en ask 5,56 eller förvaring av rödsprit. Arbetstidsbestämmelser och FAS i kombination med PRIO skapar en del av dessa "lagbrott", och PRIO kan vi ju inte välja bort.

Hur många är det som tvättar sin uniform hemma? Ajabaja, det får man inte göra. Den skall bytas på förrådet och tvättas enligt särskilda anvisningar för att behålla sina brandskyddande och vattenavstötande egenskaper. Men hur skulle det bli om alla gick och bytte sin uniform en gång i veckan? Kaos! FMLOG har inte dimensionerats efter detta.

Att förflytta sig med osäkrad ak får man göra nu för tiden, men bara om man övar detta minst en gång i månaden med skarp ammunition under ledning av särskilt utbildade övningsledare. Hur många har tid och möjlighet att göra detta?

Det finns fler exempel tagna ur verkligheten men jag tror inte ni orkar läsa fler. Det skulle kunna vara så att jag inte har hängt med ordentligt så att något av ovanstående exempel kan ha blivit tillrättat, ni får gärna meddela mig isåfall.


/Marksäkerheten kräver....

Anonym sa...
26 juni 2011 kl. 08:38  

Replik sofliggaren kl 0901; Tidningsartikeln du avslutar med säger ju allt-man ska INTE fuska med regelverk-det slutar med katastrof.

Händelsen i Vikbo, som sofliggaren tycker är ett bra exempel-från 1960(!), exemplifierar inställningen som fanns i Flygvapnet under 1950-talet. Det ledde fram till den katastrofala FV-övningen 1966 då en halv division förlorades-under övning-på en enda dag. Den händelsen blev sannolikt någon slags vändpunkt i tankesättet att gena i kurvor, tillämpa, alltid lösa uppgift, mörka, köra överlastat etc inom FV.

Flygvapnet började alltså förändra detta macho-pannbens-samhällsbärande-synsätt för ungefär 45 år sedan. Med arméns stelbenta förhållningssätt till det mesta är det ju förståeligt om ungefär samma förändring kommer ta minst lika lång tid.

Så framåt år 2060, med IO63(vild gissning), kanske armén har adopterat ett liknande regelverk. Fram till dess kanske det är några händelser som får liknande impact för armén som FV-övningen 1966 hade för luftens nobla galanter som kanske ska till......

Gillade fö sofliggarens DJUPA grävande i arkiven. Månne det är slut på argument......trevlig söndag!

Plutch sa...
26 juni 2011 kl. 10:53  

Anonym 0838: Det är en stor skillnad mellan armen och flygvapnet. Armen har inte haft lika många dödsfall i fredsutbildningen. I armen har ett ängsligt och överdrivet säkerhetstänk tvärt om nu gått så långt att vi måste vända på utvecklingen. Nolltolerans mot olyckor får inte gå så långt att vi inte kan träna som vi ska slåss. Dvs vi riskerar att skadas och förolyckas i insatsområdet för att fredsutbildningen var för mjäkig Vi passerade på 90-talet den punkten i armen.

Detta hållet nu på att vända med nuvarande säkinspektör. En hel drös med gamla ogenomtänkta skitbestämmelser från förr har tagits bort eller ändrats så vi kan träna truppen ordentligt. Bl.a. försvinner snart den barocka 6-skottsregeln som vi truppare som hållt grg-skolor vet är bullshit. Vi hade rätt hela tiden.

Jag hoppas och tror att vi går mot ett mycket progressivare säkerhettänk där chefers ansvar är mycket tydligare.

Nu när vi lämnat värnpliktsförsvarets dark ages (93-08) där det viktigaste var att ingen skadas och att budget hålls så måste vi blicka framåt. En chef måste förstå att man kan ha säkerhet till döds.

Man väger risker i fredsutbildningen mot risk i insatsområdet. Har man nollvision i fredsutbildningen som enda mål hamnar man väldigt fel.

Anonym sa...
26 juni 2011 kl. 11:43  

Replik plutch kl1053: Med anställda soldater blir det bara hälften av de målsättningar som du anger som kommer vara viktiga att uppfylla; Att HÅLLA BUDGET.

Det blir inga som helst problem att nå de idag gällande säkerhetskraven avseende plutch exempel med mängden grggranater/dag.

De skyttar som kommer skjuta fler än 6 granater under NÅGON dag under sin anställning kommer vara MYCKET lätt räknade.

Det anställda försvaret kommer att drunkna i sin egen ånger. Ånger över de oerhörda merkostnader som de anställda soldaterna genererar i form av löner, lönetillägg, hotellrum och traktamenten.

Kolla vad som redan idag håller på att hända; anställda soldater som numera gör sin huvudgärning som vaktsoldater i kasernvakten.

Av någon anledning missade-valde att inte räkna in-någon handläggare på HKV att räkna in de 300 miljoner som det årligen, i praktiken kostar att sköta vakt- och beredskapsverksamhet i Försvarsmakten.... kanske inte var sååå sexigt att lägga in den kvartsmiljarden när det skulle anställas soldater.... vem vet?

Plutch sa...
26 juni 2011 kl. 13:11  

Jaja. Mycket var bättre förr, men en sak som fan inte var bättre är insatsfokuset. Det är fan så mycket bättre nu än innan det blev verklighet i Afghanistan för även svenska enheterna. Jag märker en otrolig skillnad i mentalitet på genomsnittsarmeofficeren, men uppvaknandet kanske inte nått alla delar av FM.

Tänk den som började prata krigets krav tex år 2002. Haha, han hade ju blivit dränkt i utbsäkofficerares vrede samtidigt som enda utlandsrefrensen var PSO på Balkan. Tjena.

Anonym sa...
26 juni 2011 kl. 16:38  

Replik till Plutch kl1311; Time will tell.
Finns inga fördelar alls med det vägval som Sveriges Riksdag gjort avseende att göra värnplikten vilande.

Norges väg, med såväl värnplikt som anställda soldater i viss mängd är i perspektivet den mest rätta vägen.

I Riksdagbeslutet finns en bakdörr-att Regeringen och dess förvaltning Försvarsmakten ska "vidta sådana åtgärder att pliktsystemet snabbt kan iståndsättas" om läget, Rikets säkerhet, så kräver. I Regeringens, i form av försvarsminister Tolgfors regleringsbrev till Försvarsmakten står inte ett ord om att FM ska vidta några sådana förberedelser.

Försvarsministern tycker han kan sätta sig över Riksdagens beslut. Nåväl, Plutch, BagdadBob Tolgfors etc; HUR många man kan Sverige idag ställa på krigsfot? Här och nu?

Sannolikt är det färre än 1500-totalt idag. Det är en smula skillnad mot de 850 000 man som Sverige kunde mobilisera för ungefär 15 år sedan.

sofliggaren sa...
27 juni 2011 kl. 00:14  

@anonym 08:38
Jag behövde inte gräva så djupt då jag hade läst artikeln av en slump i en lokal blaska till följd av 50-års "minnesdag".
Ja, artikeln visar att det kan vara farligt att bryta mot regler. Men, poängen var att FV gjorde det därför att omvärlden (verkligheten) krävde så. Att exemplet var från 60-talet är ju för att FV kanske inte har tvingats ta ställning till "krigsliknande" situationer sen dess. Tills nu då. Och det ska som sagt bli intressant att se hur deras regelverk har rimmat med verkligheten.
Nåväl, argumenten börjar faktiskt ta slut eftersom jag har förstått att du är en supergedigen individ som aldrig går mot röd gubbe och aldrig kör för fort.Regler skall ALLTID följas och ALDRIG tänjas. Då får det vara så i din värld och förhoppningsvis, till och med troligtvis, kommer vi verka i separerade dimensioner.

Sumatra sa...
27 juni 2011 kl. 18:23  

Lite bensin på elden. Gates framhåller enligt artikel i USA Today att minskyddade fordon räddar liv.

"Gates, who retires Thursday, said he pushed to get more Mine Resistant Ambush Protected (MRAP) vehicles to the front after a 2007 article in USA TODAY reported that no Marines had been killed in 300 attacks on MRAPs in Iraq."

http://www.usatoday.com/news/military/2011-06-27-gates-mraps-troops_n.htm

Som flottist har jag egentligen varken insikt, åsikt eller annat, men det låter ju bestickande. Har vi fel MRAP:s?

sofliggaren sa...
27 juni 2011 kl. 19:49  

@sumatra

Det finns som sagt alltid bättre skydd. Detta sker i regel på bekostnad av rörlighet. Stridsvikten på fordonen i fråga (finns olika versioner) är 2 ända upp till 5 gånger större än RG32. De är även mycket högre, vilket har skadat och dödat soldater genom att det ofta välter när vägbankar ger vika. Am har även haft problem med lågt hängande elledningar, vilket är mycket vanligt i ex Afg. Frågan är då om det inte är lika bra att löpa linan ut och välja 9040, vilket också är genomfört till delar. Den ger ökat skydd (och i vissa stycken bättre rörlighet.) I 9040 finns dessutom en rejäl klubba.
Slutligen vill jag bara påminna om medel och motmedel. I Irak slog insurgenterna ut stridsvagn Abrams. Det går alltid att öka laddningsvikten, även om det självklart blir lite bängligare för motståndaren. Man bör dock ställa sig frågan vem som får värst logistik att reda ut -vi eller de?

Anonym sa...
27 juni 2011 kl. 21:42  

@sumatra
Det är svårt att jämföra fordonen med varandra.
De fordon amerikanarna använder är både större och tyngre som följd av den högre skyddsnivån de medger.

Anonym sa...
28 juni 2011 kl. 00:34  

@ Sumatra

MRAPS klassificeras av ett NATOsystem som heter STANAG 4569.
Nivåerna 1-5 berättar om vilket ballistiskt/kinetiskt- och granat/minskydd fordonen har.
Den lägsta (STANAG nivå 1) skyddar personalen mot 7,62x51 NATO från 30meter (833 m/s) och minor i storleken av en handgranat.
När man nu vet STANAG-nivåerna och deras betydelse kan man jämföra olika fordonstyper och fabrikat med varandra.
Då kan man kanske också svara på din fråga?
Har vi fel MRAP:s?
Vad har vi för klasser jämfört med Marinkårens?

Teaterdirektören.

PS. Vill du förkovra dig i ämnet finns en gammal goding från 2006 att ta med i hängmattan. FOI-R--2180--SE Missionsanpassat skydd. Finns att ladda ner från FOI som PDF.

Anonym sa...
28 juni 2011 kl. 09:31  

Replik sofliggaren kl0014; Du verkar mer än lovligt naiv. Dessutom rätt dåligt kunnig på den militärhistoria som Sverige har. Det kalla kriget var kallt under slutet av 1950-talet vilket är den "era" du åberopar som en motivering till att Flygvapnet gjorde sådana saker som t ex ledde fram till den tragiska händelsen i Vikbo 1960.

Samma attityd ledde fram till det katastrofala utfallet av Flygvapenövningen 1966. Där började FV att inse att det INTE var en framgångsfaktor att gena i kurvor, mörka, göra egna modifieringar på materiel eller bara låta bli att följa anbefallda regler.

Nu till dagens kunskapsfråga till sofliggaren. Ämnet är militärhistoria-kalla kriget. NÄR var kalla kriget som "kallast"?

Joo, ungefär 1986. Då var USA´s president Ronald Reagan i full färd med att "rusta ihjäl" dåvarande Sovjetunionen och Warszawapakten. Detta lyckade ju Reagan med och ungefär 3 år senare började Sovjetunionen falla samman.

1986 är inte samma tidsepok som 1960 i Sverige. Inom Flygvapnet, måhända inte inom armén, är det otroligt stor skillnad mellan 1960 och 1986. Skillnad inom t ex attityd att följa anbefallda regelverk. 1986 hade alltså FV att vara beredda på, att med några timmars varsel, kunna skarpt möta angriparflyg och örlogsmarin.

Det fungerade tack vare att regelverk fanns. Det som hänt i armén under tiden i Affe är att en ständig drängstuga fått råda-den är inte konstruktiv alls-soldater ska göra sitt jobb, lämna rapportunderlag-t ex avseende förbättringar-och i övrigt inse att de är en länk i en organisatorisk kedja. Soldater ska INTE, på eget bevåg, ändra i sina arbetsredskap. Så gör inte arbetare i andra företag. Om inte arbetsredskapen passar i FM, vänligen sluta anställningen.

Regelverk ska hållas. Drängstugan som t ex åskådliggjordes med stridsvästsymposiet-om uttrycket tilåts-var ett superbt exempel på kverulerande, egocentrerade,MÖP-nördar som gör ALLT för att få vara balla i lagom mängd i Affe. Tillräckligt balla för att få bilder att visa för kompisarna hemma.

Den typen av soldater ska bort ur FM. De har inget berättigande alls.

J.K Nilsson sa...
28 juni 2011 kl. 10:20  

Plutch, det är en smula orättvist att jämföra med 2002. År 2003 levde vi i den "Strategiska Timeouten", vår uppgift var inte att producera krigsförband utan att blicka framåt i form av verifieringsövningar, demonstratorer. Kriget var mer än tio år tillbaks eller mer än 10 år framåt. Varför skulle vi då överhuvudtaget tänka tanken att tumma på goda säkerhetsmarginaler?

J.K Nilsson

Bajsgropen sa...
28 juni 2011 kl. 16:04  

@ "Anonym 28 juni 2011 09:31" (kan du åtminstone hitta på en pseudonym?)

Nu inser jag att du är ett troll. Alternativt har inte varit ute i läskiga AOR'et på mycket länge - om ens någonsin.

Per A. sa...
28 juni 2011 kl. 19:17  

"Soldater ska INTE, på eget bevåg, ändra i sina arbetsredskap. Så gör inte arbetare i andra företag"

1) Gör vi inte?

2) På riktiga aerbetsplatser finns det ett fungerande sätt att få suboptimal utrustning modifierad eller utbytt. I synnerhet om det gäller förhållandevis enkel och billig utrustning.

Anonym sa...
28 juni 2011 kl. 22:40  

Per A kl 1917; Jättebra Per att du beskriver villkoren på "riktiga" arbetsplatser-du använder just orden "riktiga arbetsplatser".

Hoppas du då valt att verka vid en "riktig" arbetsplats och att du inte belastar Försvarsmakten med attityden att du finns inom verket och tycker du har nåt annat än en "riktig" arbetsplats.

Per A; finns du inom Försvarsmakten?

Anonym sa...
29 juni 2011 kl. 01:00  

Vill bara upplysa om att jämförelserna mellan rödljuskörning och hastighetsöverträdelser kontra att inte följa regler i affe är synnerligen korkade för det är lika olagligt här som där = tjänstefel. Menas det vad man gör på fritiden är det en annan sak för då är det upp till enskild att bestämma hur regelefterlevnaden ska vara och själv stå för konsekvenserna. I tjänsten följer man regelverket, punkt, är det fel på reglerna så se till att få de ändrade. Många vittnar om att saker anmäls men det händer inget, ställ er frågan - Varför?
F.d. F-mek

Per A. sa...
29 juni 2011 kl. 07:49  

"Per A; finns du inom Försvarsmakten?"

Bara på fritiden, och det engagemanget kommer jag förmodligen att avsluta efter sommaren.

Och for the record, mitt 'fix' i gröna kläder har begränsat sig till nivån att göra eldstadsbegränsningar av tomma oljefat, och att använda egeninköpta klassade skyddsglasögon då inga tillhandahölls.

Jag har sett betydligt större och fulare 'fix' accepteras på civila arbetplatser, så länge som utrustningens funktion och säkerhet inte påverkas, och det fins nog få tillverkningsindustrier där det inte finns hemmasnickrade verktyg för att hantera vissa speciella krav på just den arbetsplatsen.

Anonym sa...
29 juni 2011 kl. 14:07  

@ Anonym 09:31

Det är ett välkänt och rätt naturligt faktum att användare av system och utrustning ändrar i den om den inte anses ändamålsenlig.

För säkerhetskritiska tillämpningar, t ex styrningen av ett kärnkraftverk är därför ett genomtänkt designarbete, tillsammans med användare och ämnesexperter mycket viktigt.

Harrisburg-haveriet berodde bland annat på att personalen tejpat över den irriterande varningslampa som ideligen blinkade utan att något egentligt fel förelåg, vilket inte var ändrat trots att de anmält felet.

Kan se paralleller till dåligt designade stridsvästar/viktig utrustning vilket leder till tummande på reglerna och egenfixar.

sofliggaren sa...
29 juni 2011 kl. 15:54  

Fd f-mek, trident, anonym eller vad du nu väljer att kalla dig...

Tagga ned nu och kryp in under din sten. Det blir bara tröttsamt.

Anonym sa...
29 juni 2011 kl. 18:51  

@ anonym 28 juni 2011 09:31

Jag antar att du aldrig varit i strid.
Soldater i fält har i alla århundraden optimerat sin utrustning för att öka chansen till överlevnad.
Soldaterna i A-stan rapporterar också brister i systemet men eftersom systemet inte hinner rätta till det innan soldaten hamnar i strid igen så optimerar soldaten. Det måste få finnas en gråskala att jobba i eftersom allt annars skulle behöva vara styrt i detalj vilket bara funkar på redan upplevda situationer och aldrig i nya. Nu är jag trött på den här diskussionen ni som inte sett elefanten i vitögat--->Skaffa er erfarenheter eller för evigt va tysta.
Markstridsofficer

Insatschef sa...
29 juni 2011 kl. 22:34  

Per A påtalar vad som är gängse utanför grindarna, precis som plutch med flera talat om vad som krävs i Afghanistan.

Man kan ta till sig det som sägs och reflektera över att handplockade, välutbildade och duktiga arbetare dagligdags tvingas bryta mot bestämmelser, i huvudsak interna sådana. Man kan ställa sig frågan varför det behöver vara så?
Man kan ställa sig frågan om det inte är naturligt eftersom regler ofta behöver justeras allt eftersom?
Man kan ställa sig frågan om svensk fredsadministration lämpar sig för krigsföring?

Eller också fortsätter man tro på reglernas ofelbarhet och kritiserar Per A, plutch med flera.

Anonym sa...
30 juni 2011 kl. 12:03  

Soldaterna i fält är ämnes experterna eftersom tomtarna längre upp i organisationen aldrig varit i strid vilket tekniker och ingenjörer förmodligen inte heller varit.
Sen är det officerarnas på plats jobb att se till att soldaterna håller sig till effekt ökning istället för ballhets faktor vilket jag tror att dom gör.
Officer

Per A. sa...
30 juni 2011 kl. 18:03  

Därmed vill jag inte ha sagt att det inte är viktigt att följa regler och standarder.

I de fall dessa inte fungerar som de skall vid mötet med verkligheten så är det väldigt viktigt att det lämnas feedback så att regler och standarder kan uppdateras så att de fungerar bättre.
Och det är gissningsvis här som FM inte fungerar så bra. Feedback lämnas uppåt i kedjan, men sedan då?

Att feedbacksystemet funkar lite trögt inom frivilligdelen av FM är väl begripligt och förhållandevis acceptabelt.
Däremot så är det illa om det inte fungerar tillräckligt bra inom de delar av FM som faktiskt är ute och riskerar livet på riktigt.

uppgiven sa...
30 juni 2011 kl. 20:08  

"Nu är jag trött på den här diskussionen ni som inte sett elefanten i vitögat--->Skaffa er erfarenheter eller för evigt va tysta."

Ok, så då bör alla som aldrig tjänstgjort på HKV sluta snacka skit om "tomtarna längre upp i organisationen". De som inte är flygande personal ska sluta ha synpunkter på vilka klockor som köps in till flygtjänsten.

Eller ska vi kanske ha en öppen diskussion där alla kan delta, och därigenom belysa saker och ting från olika perspektiv? Tänka utanför boxen, tror jag visst att det kallas.

Per A. sa...
30 juni 2011 kl. 20:40  

"Nu är jag trött på den här diskussionen ni som inte sett elefanten i vitögat--->Skaffa er erfarenheter eller för evigt va tysta."

De som sysslade med operationsanalys åt RAF under kriget hade sällan egen erfarenhet. Men de hade tillgång till en j-a massa rådata, och kunde på så sätt komma med väl underbyggda råd till de operativa förbanden.

Anonym sa...
1 juli 2011 kl. 09:33  

Replik till årets inlägg; ""Nu är jag trött på den här diskussionen ni som inte sett elefanten i vitögat--->Skaffa er erfarenheter eller för evigt va tysta.
Markstridsofficer""

Kontentan av drängstugeresonemangen där manlighetsriten är att ha deltagit i grupps strid på 800 m skjutavstånd mot hedenhösbeväpnad analfabetmilis ÄR att alla andra inte förstår något av vad Försvarsmaktens verksamhet består av.

Skribenten Markstridsofficer förefaller vara minst sagt en smula smalspårig i sitt inlägg. Skyttegreupps strid är en delkomponent i ett större sammanhang.

Dessa större sammanhang är det som till slut blir Sveriges förmåga till att förvalta statlig vapenmakt som ett verktyg inom säkerhets- och försvarspolitiken.

Politik ska föras av alla-det är grunden till demokrati. Det markstridsofficer inte bara antyder, utan skriver i klartext, är att haqn anser den demokratiska debatten vara av ondo. En sådan inställning hos officerare ska utrotas, jagas och spåras. Aldrig, aldrig ska de demokratiska småpraten tystna-då är Sveriges demokratiska grund i gungning.

Om en representant för Försvarsmakten, en tjänsteman-officer-uttrycker sig som skribenten Markstridsofficer; vilken garant är denne för att stå upp för demokratiska värderingar?

För mig verkar skribent Markstridsofficer både omdämeslös och arrogant mot övriga här på forumet.

Anonym sa...
1 juli 2011 kl. 11:20  

Möjligen arrogant mot dig. Vilket du verkligen gjort dig betjänt för! Sluta trolla nu!

Anonym sa...
1 juli 2011 kl. 13:22  

För det första avser jag med elefanten skarp tjänst med verklighetens friktioner oaktat om det är en flygstridsledare eller kompanichef.
För det andra har du ingen aning om jag lett kompanistyrkor i strider på handgranats avstång eller inte.
För det tredje om du är sugen på att jaga och spår så är du mycket välkommen:)
Ps tänk på att de blir mycket stavfel om man är rödvinsfull ds
Markstridsofficer

Tekniker, FS19 sa...
10 juli 2011 kl. 11:56  

Angående överlasten på Galtarna.
klart att dom kör med överlast!
den utrustning som soldaterna vill/skall/bör ha med sig väger för mycket! under min tid i Afghanistan
så var fordonen överlastade så mycket att fjädringen redan var komprimerad så mycket att bilen stod på genomslagsgummina. detta beror mestadels på bilens konstruktion. axlar med fjädring och dämpare är inte dimensionerad för fordonet. idag håller man på att byta dessa delar vilket förhoppningsvis kommer att lösa problemet.

Anonym sa...
31 juli 2011 kl. 13:22  

Nu har jag inte läst igenom alla inlägg och kommer kanske med något som redan är sagt.

Jag blir så besviken på dessa som hela tiden vill ha regler att luta sig tillbaka på. Vågar dom inte fatta ett beslut, så ska de inte jobba på en chefsbefattning i FM.

Att ha regler till alla situationer som kan uppstå är inte bra av många olika anledningar. Nu tror vissa att jag menar att vi inte ska ha regler, så är det inte.

Om vi vill ha chefer i FM som så fort de får en uppgift slår upp sina lilla regelbok och anmäler om de kan eller inte kan lösa uppgiften och när det går åt helvete så kan de iallafall hävda att "jag följde iallafall regelementet" då kan vi göra som den äldre generationen verkar vilja.
Eller vill vi ha uppfinningsrika chefer som vågar fatta ett beslut och stå för det, som har fokus på att lösa uppgiften.
Kom ihåg en sak att när regelverket möter verkligheten så vinner ALLTID verkligheten.

Sedan till den återkommande diskussionen om egen utrustning. Jag förespråkar starkt samma lösning som finns i USA om att viss mtrl tilldelas och vissa saker är godkända för användning men får inhandlas själv av enskild soldat.

Så till den nya stridsvästen, utan att ha torrt på fötter ännu, men jag är skeptisk, varför, snälla kan någon säga varför man har valt en lösning utan molle-fästen?
(Nu menar jag inte att alla äldre officerare är som jag skrev ovan, vissa är oerhört bra LEDARE)

///
Ung-Officer

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade