Civila flygplan som under en längre tid inte svarar på trafikledningens anrop är ett problem som växt i och med 11:e septemberdåden, samt de allt bistrare arbetsförhållandena för trafikpiloter. Exempelvis var flygbolaget Norwegian för tre år sedan inblandat i en incident där besättningen under flera timmar inte svarade på anrop vid en flygning till Sverige. Först över Sverige hann incidentberedskap upp flygplanet och kunde etablera radiokontakt. Sovande besättningar har blivit en alltför vanlig företeelse i och med de hårdare arbetsvillkoren i flygbranschen.
Att händelseförlopp liknande detta övas tillsammans av länderna runt Östersjön är bara att välkomna. Skulle det handla om någon med onda avsikter lär händelseförloppet gå mycket snabbt. Att då endast ha incidentberedskap i form av nordisk pooling & sharing, det vill säga att ett nordiskt land står för även de andras beredskap, skulle inte klara av att hantera en sådan händelse.
Tack till @oplatsen för tipset om filmklippet!
Uppdatering 22.35: Observationsplatsen har nu ett eget inlägg om filmen
intressant. Trist dock att konstatera att Gripen flyger utan beväpning, endast akan räcker ju inte så långt... Undrar om de ens har remsor och facklor påfyllda??
SvaraRaderaEtt annat klipp om denna övning som varit uppe i ca 1 år. Bra beskrivning och intervju med en representant ifrån svenska försvaret: http://www.youtube.com/watch?v=6f2shL2YM9Q
SvaraRadera