tag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post2891714018821120095..comments2023-08-02T10:06:26.998+02:00Comments on Wiseman's Wisdoms: Perspektiv på Nordstream 2 och Karlshamns kommunUnknownnoreply@blogger.comBlogger12125tag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-89130024770231970482017-02-06T10:53:02.103+01:002017-02-06T10:53:02.103+01:00Lyssna gärna på det senaste avsnittet av Kaliber, ...Lyssna gärna på det senaste avsnittet av Kaliber, P1:s program för undersökande journalistik. Reporten Daniel Värjö redogör där för hur den Putinvänliga falangen på Utrikesdepartementet, med en enfald och faktaresistens som inte står Donald Trump efter, vunnit ännu en delseger över det sunda förnuftet...<br /><br />http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=1316Simpliciohttps://www.blogger.com/profile/08650499782077025481noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-16734692262918655772017-02-03T10:53:46.315+01:002017-02-03T10:53:46.315+01:00Vad har Försvarsmakten sagt om säkerhetsproblemen ...Vad har Försvarsmakten sagt om säkerhetsproblemen kring Nordstream 2? Har man gjort något offentligt uttalande?Kräsenhttps://www.blogger.com/profile/16056414351184171908noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-11272563223059614612017-02-02T15:08:19.690+01:002017-02-02T15:08:19.690+01:00Det är ju så att fartyg över, säg lite under 300 m...Det är ju så att fartyg över, säg lite under 300 m, på grund av djupgåendet inte kommer igenom Öresund. Ett Nimitz-klass hangarfartyg är t.ex. 333 m långt vilket precis håller sig inom Malacca-max (draft, draught eller djupgående = max 20,5 m), men det är inte mycket jämfört med en VLCC (Very Large Crude Carrier) varav en av dem längsta är på 458 m. Världens största fartyg är bara 380 m långt men har en Beam på 68 m. <br /><br />Och ett och samma raffinaderi, om det inte är ett komplext system av raffinaderier, förädlar samma kvalitet på råoljan. NYNAS i Nynäshamn intill Stockholm är särskilt duktiga på hydrering, vilket antyder att den mesta råoljan de tar emot kommer ifrån Ryssland om det stämmer som Arvid sade om att rysk olja är sur och tung. Om den är tung så indikerar det väl också att Ryssland har nått peak oil.<br /><br />Så här står det på NYNAS hemsida angående distribution av specialoljor: <br /><br />"Vi har för närvarande 29 depåer i 21 länder, där Houston och Antwerpen är centrala lagringsanläggningar och blandningsstationer. Förra året transporterade vi ca 700 000 ton olja till havs. Dessutom genomförde vi 30 000 leveranser med tankbil, 6 000 containertransporter och leveranser av 250 000 oljefat till kunder i hela världen."<br /><br />Det kan vara intressant att veta.Roger Klanghttps://www.blogger.com/profile/06170873742770272570noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-6258840116521449802017-02-02T14:51:26.255+01:002017-02-02T14:51:26.255+01:00Spelar det någon roll huruvida rören lagras i Blek...Spelar det någon roll huruvida rören lagras i Blekinge eller i Kaliningrad? Skillnaden är växelpengar i Putins fickor. Alla borgarsossar och alla sosseborgare är eniga om att alltid utan invändning gå alla ryska krav till mötes helt utan kompensation. Det är därför de misslyckas så katastrofalt med allt de ljuger att de står för och de olösta kriserna staplas på varandra utan någon åtgärd.<br /><br />Wiseman, du försvarar våra ockuperande härskande idioter som alltid misslyckas med allt och som aldrig ens formulerar någon fungerande plan för någonting i vårt samhälle, varken internationellt säkerhetspolitiskt eller inrikespolitiskt socialt. Allt misslyckas alltid totalt för de obildade livstidsarbetslösa idioter som är våra politiska ledare. Det smartaste som någon av dem kommit på, och nämligen den främste politikern i svensk historia som varit minister flera gånger, partiledare för landets största parti och riksdagsledamot i fyra decennier, Mona Sahlin, är att begå organiserad grov ekobrottslighet tillsammans med SÄPO för att försöka lura en bank på tio miljoner spänn till ett bolån. Inse, snälla, äntligen att deras fiaskoregim kommer att förintas av överlägsna politiker som Putin. Det enda som återstår att spekulera om är hur vår politiska adels slutgiltiga självförintelse kommer att te sig i praktisk detalj. Alla ministrar, partiledare och generaler har extremt övertydligt demonstrerat att de alla är allt för dumma i huvet, eller för fega lögnare, för att klara av att ens överleva.<br /><br />Om du inte tror mig, nämn någonting som någon partiledare eller minister någonsin har åstadkommit i sitt liv!Kapitalisthttps://www.blogger.com/profile/09674231215136511909noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-4789094362783358362017-02-02T14:13:08.715+01:002017-02-02T14:13:08.715+01:00Tyskland får enligt sin konstitution inte ingå str...Tyskland får enligt sin konstitution inte ingå strategiska samarbeten utanför NATO-sfären. Tyskland är alltså inte vår allierade! Det rör sig om ett övningsutbyte med Norrbottensregementet, inget annat. Frågan är om vi tjänar på det.Roger Klanghttps://www.blogger.com/profile/06170873742770272570noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-58172968542152833912017-02-01T15:36:10.467+01:002017-02-01T15:36:10.467+01:00Jag har en annan förklaring till regeringens vim...Jag har en annan förklaring till regeringens vimsande i frågan. För snart ett år sedan utsattes svensk kabelutläggning tll Litauen för ett flagrant folkrättsbrott av ryska flottan som körde bort en svensk kabelutläggare från jobbet på legalt vatten utanör Litauen. Regeringen svarade med en lam not och inget mer. Diplomatisk sed kräver faktiskt kraftigare svar för folkrättsbrott, och då verkar ju Slite-stoppet mycket mera proportionerligt som hämnd för att rädda den svenska äran. <br />FM tycker jag har agerat oproffsigt och fantasilöst. Det bygger ej trovärdighet att bara helt fantasilöst säga att vår hotbild för rörhanteringen är hemlig utan nyansering eller någon vidare förklaring. <br />Håller helt med att Centraleuropas beroende av RUS för NG-försörjning är obehaglig, och blev förvärrad av Merkels känkraftsstopp och NS1. Men svenska beslut påverkar ju ej byggandet av NS2 med mer än någon mycket liten av kostnaderna. Livs Farfarhttps://www.blogger.com/profile/03281889419510119323noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-41177514688644707652017-02-01T12:59:55.825+01:002017-02-01T12:59:55.825+01:00Ingenting, för att citera mig själv: "ska ha ...Ingenting, för att citera mig själv: "ska ha <b>starkare</b> restriktioner än övrig rysk trafik till Sverige". Om staten tar ett sådant (högst rimligt) ansvar för all övrig potentiellt farlig trafik så förstår jag fortfarande inte varför just Karlshamns kommun ska behandlas annorlunda. Rimligtvis kan eventuella åtgärder för övrig rysk trafik genomföras på "Karlshamnsbåtarna" också, och betalningen för detta bör ske på samma sätt som för annan potentiellt farlig trafik--oavsett om detta är hamnavgifter, tull, eller skatt.<br /><br />När det gäller relationen till Tyskland så anser jag att det är avsevärt bättre för relationen och därigenom Sverige att övertygar tyskarna om det säkerhetspolitiskt dåliga i att bygga gasledningen snarare än att vi blockerar den med argumentet "det är bättre för er så". Kommer bara göra dom förbannade.<br /><br />Givetvis kommer inte Tyska och Svenska intressen sammanfalla varje gång, men som världen har förändrats senaste halvåret (sedan Brexit) så påstår jag att vi nu är avsevärt mer i behov av Tyskland som allierad, och bör därför hålla oss väl med dom på motsvarande sätt som vi under många år hållit oss väl med USA.<br /><br />Om sedan Merkel förklarar för Löfven att det är bra om vi motarbetar NS 2 så ska vi givetvis göra det. Kanske MP kan få göra nytta för försvaret med lite klassisk miljökamp den här gången?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-44797949708436450322017-02-01T12:59:25.432+01:002017-02-01T12:59:25.432+01:00Ingenting, för att citera mig själv: "ska ha ...Ingenting, för att citera mig själv: "ska ha <b>starkare</b> restriktioner än övrig rysk trafik till Sverige". Om staten tar ett sådant (högst rimligt) ansvar för all övrig potentiellt farlig trafik så förstår jag fortfarande inte varför just Karlshamns kommun ska behandlas annorlunda. Rimligtvis kan eventuella åtgärder för övrig rysk trafik genomföras på "Karlshamnsbåtarna" också, och betalningen för detta bör ske på samma sätt som för annan potentiellt farlig trafik--oavsett om detta är hamnavgifter, tull, eller skatt.<br /><br />När det gäller relationen till Tyskland så anser jag att det är avsevärt bättre för relationen och därigenom Sverige att övertygar tyskarna om det säkerhetspolitiskt dåliga i att bygga gasledningen snarare än att vi blockerar den med argumentet "det är bättre för er så". Kommer bara göra dom förbannade.<br /><br />Givetvis kommer inte Tyska och Svenska intressen sammanfalla varje gång, men som världen har förändrats senaste halvåret (sedan Brexit) så påstår jag att vi nu är avsevärt mer i behov av Tyskland som allierad, och bör därför hålla oss väl med dom på motsvarande sätt som vi under många år hållit oss väl med USA.<br /><br />Om sedan Merkel förklarar för Löfven att det är bra om vi motarbetar NS 2 så ska vi givetvis göra det. Kanske MP kan få göra nytta för försvaret med lite klassisk miljökamp den här gången?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-86985316219528636272017-02-01T11:52:37.659+01:002017-02-01T11:52:37.659+01:00Erik,
Vad är det som säger dig att det inte redan...Erik,<br /><br />Vad är det som säger dig att det inte redan nu och historiskt vidtas några åtgärder kring den övriga sjötrafiken med ryska fartyg … ?<br /><br />Vad avser Tyskland så har de också nationella intressen. Våra intressen överensstämmer rätt ofta. Det är också därför Sverige fördjupar och intensifierar försvarssamarbetet med Tyskland. <a rel="nofollow">http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/sverige-och-tyskland-i-militart-samarbete</a>. I Berlin finns nu också en ökande skepsis mot NS2-projektet. Att Merkel understryker att det inte är tyska staten som är involverad, visar också att den tyska statens intresse av projektet är mycket lägre än NS 1.Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-57573581194556797682017-02-01T03:27:57.102+01:002017-02-01T03:27:57.102+01:00I mycket håller jag med, två kommentarer.
Karlsha...I mycket håller jag med, två kommentarer.<br /><br />Karlshamn har en inte orimlig invändning i varför den nya trafiken till Karlshamn ska ha starkare restriktioner än övrig rysk trafik till Sverige. Om vi bortser från det överdrivna, eller om du så vill missvisande, påståendet om 700 fartyg per år till Karlshamn med rysk besättning per år så anlöper ett inte obetydligt antal rysta fartyg svenska hamnar året om. Om en, om än kraftigt, utökad trafik till Karlshamn är en säkerhetsrisk så undrar vän av ordning varför inte alla andra ryska fartyg som lägger till vid svenska hamnar ska behandlas med mindre skepsis? Ta nu inte detta som att jag inte är misstänksam mot Ryssland, men likväl som man inte kan kräva att säkerhetspolitiken beslutas av Karlshamns kommun kan man inte bara bedriva landets försvar i bara den hamnen.<br /><br />Tyskland är numera vår viktigaste allierade, den kan finnas ett intresse av att hålla sig väl med Berlin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-41877689851592257142017-01-31T20:46:06.770+01:002017-01-31T20:46:06.770+01:00Tack Arvid! Passagen du refererar till syftar på o...Tack Arvid! Passagen du refererar till syftar på om man skulle ersätta de vardagliga inköpen av rysk olja. Det är ju som du påpekar en öppen marknad där företag handlar av vem de så önskar. Vill man i Sverige lägga en etisk eller säkerhetspolitisk aspekt på detta så kräver det att staten reglerar importen. Om det bara handlar om att hantera bortfall utifall att Ryssland skulle sluta exportera till Sverige så är det som sagt en öppen marknad.Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-76445120840279811812017-01-31T17:00:34.738+01:002017-01-31T17:00:34.738+01:00Bra inlägg. Detta tycker jag dock inte stämmer:
&...Bra inlägg. Detta tycker jag dock inte stämmer:<br /><br />"Här kan man ersätta Ryssland som handelspartner genom att köpa oljan från annat håll (till dyrare pris?), men det skulle i så fall kräva en statlig reglering."<br /><br />Att övergå till en alternativ leverantör är ett strikt kommersiellt beslut som inte kräver statliga regleringar. Råolja är en relativt homogen produkt som handlas på en mycket likvid världsmarknad.<br /><br />De sura/tunga oljekvaliteter svenska företag köper från Ryssland till t.e.x. raffinaderiet i Lysekil finns tillgängliga på marknaden från andra leverantörer med.Arvidhttps://www.blogger.com/profile/09334548407396397401noreply@blogger.com