tag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post3719676317167796979..comments2023-08-02T10:06:26.998+02:00Comments on Wiseman's Wisdoms: Välkommen ny helikopter (uppdaterad 17.20)Unknownnoreply@blogger.comBlogger40125tag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-65831472823919036662011-05-26T16:26:08.128+02:002011-05-26T16:26:08.128+02:00Nu har piloterna på Malmen fått en bra förhandling...Nu har piloterna på Malmen fått en bra förhandlingssits för att få till en förbättring av det 12 år gamla ALFF-avtalet som skulle varit omförhandlat för länge sedan. Det är väl bara att hoppas att de utnyttjar den sitsen och kan enas utan att det blir som vanligt att först faller en, sen faller alla.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-25424373731304511792011-05-20T13:58:18.113+02:002011-05-20T13:58:18.113+02:00http://www.defenseindustrydaily.com/Sweden-Orders-...http://www.defenseindustrydaily.com/Sweden-Orders-UH-60M-Helicopters-for-Afghan-CSARMEDEVAC-06857/<br />Det slog mig när jag läste artikeln i länken ovan att om Black Hawk helikoptrarna inte blir operativa förrän 2017 betyder det att beslutet att vara kvar minst så länge redan är klart och allt om motsatsen är rökridåer.<br />/KalleAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-21852945429765882672011-04-13T06:48:53.514+02:002011-04-13T06:48:53.514+02:00@ Maskinisten
Är det försvarseffekt du är ute eft...@ Maskinisten<br /><br />Är det försvarseffekt du är ute efter så går ett återupprättat KA före nya ubjhkp.Martin Jnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-72459149570723408862011-04-12T20:24:36.158+02:002011-04-12T20:24:36.158+02:00Tillhör Marinen, känner mig såååå lurad, HKP 4 var...Tillhör Marinen, känner mig såååå lurad, HKP 4 var en del i ett med mycket möda svett och tårar framtaget helhetskoncept i Marinen. Sen kom det in andra gubbar, lovade guld och gröna skogar om bara Marinen släppte sin kärlek till 4:an. Sagt och gjort och titta nu vilken sits vi hamnat i, absolut 0 i Ubåtsjaktförmåga med HKP, mkt begränsad sjöräddning och ingen kompetens alls kvar, siccet schabbel. Anskaffning av ny HKP för ubåtsjakt och marina behov måste snarast dras igång och får absolut inte störas av räknenissar eller andra som tror att det går att göra "smarta" multipurpose-lösningar som vanligen slutar med "multiuseless"-system som inte duger till något alls.Maskinistennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-43893254255645866822011-04-12T16:49:23.213+02:002011-04-12T16:49:23.213+02:00Nu har försvarsutskottet beslutat om en luftförsva...Nu har försvarsutskottet beslutat om en luftförsvarsutredning. Lustigt nog lär Allan Widman ha röstat nej tillsammans med övriga borgerliga. Men partipiska går väl före övertygelse...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-48061550498798895492011-04-12T08:03:00.662+02:002011-04-12T08:03:00.662+02:00@Ursula sa... 11 april 2011 20:04
Men tillägger fo...@Ursula sa... 11 april 2011 20:04<br />Men tillägger fortfarande en ny maskin och komplicerar underhåll, utbildning och ökar kostnad schack matt.<br />/KalleAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-45652627852151378842011-04-11T20:04:14.651+02:002011-04-11T20:04:14.651+02:00Hkp10 ersatte Hkp4A, dvs inte marinens sjöoperativ...Hkp10 ersatte Hkp4A, dvs inte marinens sjöoperativa Hkp4C. A-modellerna hade aldrig ubåtsjakt som uppgift och heller ingen utrustning för detta. Hkp10 klarade alltså mycket väl av de uppgifter som föregångaren hade.Ursulanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-75214736882757644522011-04-11T16:47:29.352+02:002011-04-11T16:47:29.352+02:00@Ursula
Även om man bortser från antalet krascher...@Ursula <br />Även om man bortser från antalet krascher, dödsfall så saknar antiubåts kapacitet något som borde vara ett krav på större helikoptrar vi införskaffar, så vi slipper flera olika typer sammantaget så drar jag slutsatsen att den var fel helikopter.<br /><br />När det gäller CH-47 så har du en del poäng och kanske Sverige kan nöja sig med en helikopter med 1 huvud rotor men det är ändå en riktig arbetshäst. Likheterna konstruktionen borde förenkla träning men förstås det billigaste vore att behålla de fortfarande dugliga 46:orna. Huvudpunkten är dock i mitt ”tycke” som du uttrycker det att vi som en mindre nation måste tänka längre och välja smartare både kostnad och kapacitet helst med färre typer för att minska behovet av underhåll/utbildning samt dra ner kostnader. Hkp 10 är fel helikopter för Sverige då den inte klarar alla uppgifter som den helikopter den ersatte.<br />PS CH-46 Sea Knight duger bra i Afghanistan med USA´s marinkåren.<br />/KalleAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-73576383116248508692011-04-11T15:28:06.658+02:002011-04-11T15:28:06.658+02:00Hoppas att Hkp 16 går att få in i Prio!
/Driftinge...Hoppas att Hkp 16 går att få in i Prio!<br />/Driftingenjören/Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-40576199635932461212011-04-11T14:19:27.430+02:002011-04-11T14:19:27.430+02:00Det hade varit läge att slänga med några "Sea...Det hade varit läge att slänga med några "Sea-Hawk" i dealen så hade vi kunnat påbörjat återtagandet av sjöoperativ hkp-förmåga före 2020... En hkp som ÄR förstärkt för fartygslandning, med (enkelt) fällbara rotorer och inbyggda sjöoperativa förmågor...<br />/<br />IcebreakerAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-55528745779670864032011-04-11T14:16:35.749+02:002011-04-11T14:16:35.749+02:00Kan man bara skapa rader i PRIO hur som helst för ...Kan man bara skapa rader i PRIO hur som helst för fler helikoptertekniker?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-44469364321885653182011-04-11T10:17:42.687+02:002011-04-11T10:17:42.687+02:00Mycket tyckande nu....
Kalle, menar du att HKP10 ...Mycket tyckande nu....<br /><br />Kalle, menar du att HKP10 havererat pga att det är en dålig helikopter? Visa mig var i haveriutredningarna det står att det berodde på tekniska fel.<br /><br />CH47 är inte någon efterföljare till CH46, det är bara två olika helikoptrar som pga dess säregna konstruktion påminner om varandra. Chinook är dessutom inte någon bra ubåtsjakthelikopter då den är onödigt stor och dyr i drift för det. Mig veterligen finns ingen nation som använder den i ubåtsjaktrollen, och det är tveksamt om det finns utrustning för detta att köpa "på hyllan".Ursulanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-3933515482404267572011-04-11T08:52:22.261+02:002011-04-11T08:52:22.261+02:00Vi skulle aldrig skrivit kontrakt på Hkp 14 eller ...Vi skulle aldrig skrivit kontrakt på Hkp 14 eller köpt Hkp 10 för den delen de har bara fört elände med sig med krascher och förseningar riktig grisen i säcken köp. vi skulle köpt Black Hawk direkt då den var med och konkurrerade. <br /><br />Att alltid ta hjälp av grannländerna är mer än naivt det är svinigt att inte erbjuda samma hjälp tillbaka utan bara snylta. Marinens gamla helikoptrar med "bananen" var ett lyckosamt inköp med förmåga för sjöräddning, transport och ubåtsjakt de gjorde lång och trogen tjänst, de finns fortfarande i tjänst i andra länder och skrotades nog i förtid. <br /><br />Undrar om Sverige inte hade tjänat på att införskaffa dess efterföljare http://en.wikipedia.org/wiki/CH-47_Chinook det hade nog inte varit så svårt att vidarutbilda piloter och tekniker från CH-46 (Hkp 4) till CH-47 och Sverige hade behållit kapaciteten för ubåtsjakt och stor räddningskapacitet. Chinnoken må vara rätt gammal nu men Storbritannien har beställt mer och den kommer vara kvar i tjänst hos USA länge. <br />/KalleAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-89102496053194481522011-04-11T07:58:33.847+02:002011-04-11T07:58:33.847+02:00Zzooter;
Vad har du för belägg och källor på att ...Zzooter;<br /><br />Vad har du för belägg och källor på att vi planerade handla upp ahkp med start 2012?<br /><br />Vad menar du fungerar dåligt med Hkp15? Kan du precisera dig?Ursulanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-2353759074421657852011-04-10T22:57:01.327+02:002011-04-10T22:57:01.327+02:00Hela upplägget med den "förnyade" heliko...Hela upplägget med den "förnyade" helikopter familjen (skälet till att Hkp12 ströks) var ju att minska antalet varianter till 3. Där var Hkp16 tänkt att vara just en attack helikopter. De facto har ju både Hkp14 och Hkp15 endast lättare beväpning och begränsade sensorer - utan attackhelikoptern skulle agera skydd och ögon åt dessa båda. Avsikten var att påbörja upphandling kring 2012 för attack helikopter, då givet att Hkp14 varit i drift några år....<br /><br />Bristen som jag ser det i det specifika systemupplägget, är behovet av anpassning av alla tre systemen för att helheten skall fungera. När man sedan valde A109 som Hkp15 föll det platt ändå.. En VIP helikopter i terrängen fungerar lika bra som en Porsche i skogen.<br /><br />Black Hawk blev nu en nödlösning, Hkp12 blev Hkp16 (nästan..). Men kommer vara en bra sådan ety Hkp14 kommer aldrig fungera... <br /><br />Talar ryktet sanning? Glömde FMV skadestånd och hävningsklausulerna eller är de bara ohemula?? Gissar på det senare och att de genomförda motköpen gör att stora krafter inte vill häva det, största förlorarna är Försvarsmakten och sedan skattebetalarna. Vinnarna är defintivt industrin...Zzooterhttps://www.blogger.com/profile/10766490269930937944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-41017857163260061242011-04-10T14:04:36.258+02:002011-04-10T14:04:36.258+02:00Tjeckiska JAS Gripen övervakar baltiskt luftrum.
...Tjeckiska JAS Gripen övervakar baltiskt luftrum.<br /><br />Politisk nivå anser detta att föredraga framför att svenska JAS gör det, men många syften uppnås ändå.<br /><br />En sådan bedömning fanns nog i bakgrunden när man förhandlade om priset på Gripen-systemet.<br /><br />Tjeckerna förväntades använda Gripen till... tja, bl.a. baltiskt luftskydd.<br /><br />Vad förväntas vi göra med Black Hawk helikoptersystemet?<br /><br />Kanske något amerikanerna inte längre har råd med, tyskarna inte vill, britterna inte kan och franmännen inte får.<br /><br />Ingick sådan bedömning i priset? -Skulle nog tro det.<br /><br />Jag är spänd på vad debattörerna anser om den saken, nu när ni tycks ha greppat om den tekniska problematiken, som i sammanhanget tycks vara den minst invecklade.<br /><br />Skall Försvarsmakten flyga Black Hawk missions åt fransmännen med FN mandat, med EU-flagg och NATO-stridsledning? Kanske det?<br /><br />Vart då? A-stan när amerikanerna drar sig ur? Afrika? Vem vet?<br />Men nu har vår Försvarsmakt teknisk kapacitet att göra detta.<br /><br />MVH Göran MellblomGöran Mellblomnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-65134910694281007172011-04-10T12:24:17.757+02:002011-04-10T12:24:17.757+02:00Anonym 11:44, vad skulle vi ha AH64 Apache till? J...Anonym 11:44, vad skulle vi ha AH64 Apache till? Jag vet att det är ett kraftfullt system men samtidigt är helikoptrar sköra och det lär knappast bli något större antal då de är mycket dyra att köpa och använda.<br /><br />I pang per peng och försvarsförmåga borde det vara bättre att tillföra flygvapnet fler basförband, mer attackvapen till Griparna och utbilda mer personal. Vill man gå längre än detta går det att investera i pansarförbanden och artilleriet och även där förstärka det som finns i stället för att tillföra något helt nytt med höga drifts och underhållskostnader.<br /><br />Om man bara tittar i helikopterlådan är det bra med fler helikoptrar säg att alla HKP-10 uppgraderas och köp av fler HKP-16 och givetvis fler bastroppar. Allt som finns i ental eller små antal blir mera försöksverksamhet än försvarsförmåga som är kontinuerligt tillgänglig och tål förluster utan att försvinna. Att ge mer av armén rörlighet borde vara bättre än att införa ett nytt dyrt system.<br /><br />Det skulle kunna vara rimligt att beväpna något helikoptersystemen så mycket att en fiende blir tvungen att släpa med sig kvalificerat luftvärn och bete sig försiktigt. En bra bas för det är att ha många helikoptrar som kan uppgraderas.Magnus Redinnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-5492994654035205662011-04-10T10:52:18.525+02:002011-04-10T10:52:18.525+02:00Varför passar man inte på att lägger till vapenalt...Varför passar man inte på att lägger till vapenalternativ som Hydra-raketer eller Hellfire-robotar? Då skulle vi i alla fall ha möjligheten att använda dem som attackhelikoptrar när det behövs.CShttps://www.blogger.com/profile/17704302360288965176noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-40395708899400119022011-04-10T10:41:37.469+02:002011-04-10T10:41:37.469+02:00Är Black Hawk arvodet för vår insats i Libyen?
På...Är Black Hawk arvodet för vår insats i Libyen?<br /><br />Påverkades priset av den hotande amerikanska statskonkursen?<br /><br />"Den som står i skuld är icke fri", sade Göran P. en gång i tiden.<br /><br />Det innebär också, att den som har sparat på kistbotten, har handlingsfrihet.<br /><br />Jag undrar hur länge Förbundsrepubliken, den rikaste av dem alla, tänker fortsätta avvisa<br />alla de som begär deras insatser i krigshärdar?<br /><br />Vilket blir Förbundsrepublikens arvode? De som redan har pengar på kistbotten?<br /><br />MVH Göran MellblomGöran Mellblomnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-41145003804230039602011-04-10T09:09:27.576+02:002011-04-10T09:09:27.576+02:00Teaterdirektören, det är bara politiskt tjafs. Som...Teaterdirektören, det är bara politiskt tjafs. Som oppositionspolitiker MÅSTE man vara kritisk och hittar man inget i själva sakfrågan att kritisera så får man hitta på något annat. Att han inte visste är bara lögner, men han måste som sagt hitta nåt att klaga på.Martin Jnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-79449420292835839682011-04-10T00:21:28.473+02:002011-04-10T00:21:28.473+02:00Flera politiker ondgör sig nu för att man inte fåt...Flera politiker ondgör sig nu för att man inte fått information, ingenting fått veta, ingenting förstår osv...<br />Om man som herrarna Jinge och Hultqvist nu har detta med försvar som en heltidssysselsättning borde någon berätta för dem hur man söker och får information.<br /><br />Det är lite tidigt ännu men snart kommer det säkert några visdomsord från herr Ahlin också.<br /><br />Man kan inte hela tiden gå omkring och hävda att man ingenting vet och ingenting förstår!<br />Någon måste se till att hjälpa dem!<br />I andra typer av arbete hade någon ganska snart sett till att man fått andra arbetsuppgifter.<br /><br />Upphandlingen har varit offentlig sedan 29 september 2010. <br />I förfrågan och svaren framgår vad som ingår i affären, kostnaden <br />(ca 546 milj Us dollar), vad vi avser att använda helikoptrarna till, utrustning ombord i form av varnare m.m, underhåll, utbildning och så vidare.<br /><br />Det verkar vara helt bortkastade pengar att låta vissa åka omkring och informera sig när de inte förstår informationen. Förmågan att ta till sig fakta verkar vara något begränsad och ordspråket pärlor till... verkar vara på sin plats. <br /><br />Det verkar trots allt vara bättre med en påläst vapenvägrare än en helt rudis gammal beväring!<br /><br />Teaterdirektören.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-51742510108580053412011-04-09T23:09:11.283+02:002011-04-09T23:09:11.283+02:00Läste S.T artikel i DN i morse och måste säga att ...Läste S.T artikel i DN i morse och måste säga att jag håller med allt väsentligt om att det är viktigt att snabbt få våra förband dit dom behövs för tillfället. Se bara på den rekordsnabba deployeringen till Sicilien, inom loppet av några få dagar så hade dussinet laster levererats av vår egen taktiska transportflygkapacitet. Det är precis så här det skall gå till. Vad som gör mig bedrövad i ärendet är faktumet att S.T samtidigt inte gör något åt FM beslut om att kraftigt reducera den taktiska transportflygförmågan. Inom ramen för IO14 kommer både flygplan och besättningar reduceras med ca25% utöver det faktum att tillgängligheten på flygplanen nedgår kraftfullt inom kort. Snart är Mighty inte så mighty längre..<br />Se gärna tidigare inlägg i detta:<br />http://wisemanswisdoms.blogspot.com/2010/05/gastinlagg-forsvarsmaktens-taktiska.html<br /><br />mvh Harry WinterAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-46461285444876421552011-04-09T22:42:51.853+02:002011-04-09T22:42:51.853+02:00Knäckehäxan: Precis. Och det var just S-92 som för...Knäckehäxan: Precis. Och det var just S-92 som föreslogs av FMV att bli Hkp 14. UH-60 var aktuell några år tidigare som Hkp 12, men hela projektet ströks.Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-54793231689084610852011-04-09T22:20:59.278+02:002011-04-09T22:20:59.278+02:00Ett möjligen felaktigt besserwisser-påpekande;
Har...Ett möjligen felaktigt besserwisser-påpekande;<br />Har kanadensarna verkligen haft problem med S-70/UH-60? Är det inte S-92/CH-148 som inte riktigt vill funka?<br /><br />Ni som ropar på A-HKP. Motivera gärna det svenska behovet av en sådan resurs.<br /><br />/KnäckehäxanAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-89767707909496645222011-04-09T18:19:26.540+02:002011-04-09T18:19:26.540+02:00Det var ju otroligt tråkigt att man var tvungen at...Det var ju otroligt tråkigt att man var tvungen att köpa en så gammal helikopter så att den inte är underhållsfri som 14. Detta kommer menligt inverka på flygtidsuttaget då man är tvungen att förlita sig på ett gäng smörjare som jämt hittar massa fel så att man inte får flyga...och så FATTAS det smörjare också, vojne...hur tänkte B-Bob Tolgfors nu?<br /><br />Fd F-mek på annat ställe i firman ;)Anonymousnoreply@blogger.com