tag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post5557739445894005334..comments2023-08-02T10:06:26.998+02:00Comments on Wiseman's Wisdoms: Julkalender 2014: Lucka 14 – sjöräddningshelikoptrarUnknownnoreply@blogger.comBlogger12125tag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-18724092411442915872014-12-17T14:25:36.564+01:002014-12-17T14:25:36.564+01:00Visst jag kanske överdrev lite när det gäller hkp ...Visst jag kanske överdrev lite när det gäller hkp 15, och jag använde felaktigt uttrycket vinscha ner istället för fira ner. Ber om ursäkt för det. <br /><br />Om vi hoppar över uttryck som bristande kunskap, så vet jag och nästan hela svenska folket att det fanns helikoptrar med i västmanland och att de gjorde skillnad är verkligen sant.<br />Problemet är att för få helikoptrar mot tidigare har utrustning. Mer kunde gjorts om utrustningen funnits. <br /> <br />Försvarsmakten är enligt min uppfattning en del av Sveriges samlade förmåga att möta kriser.<br />Vi är en del som ska stödja och hjälpa vår befolkning.<br /><br />Det jag skriver om är inte ett personligt påhopp på piloter och personal, vilket jag förstår att du tolkar det som.<br /><br />Jag skrev att det saknas utrustning och pengar till att att utbilda personal och att ha övningar.<br />Jag jämförde dagens övningar med övningar på 80-90 talet.<br /><br />Och jämfört med det flygs det lite, tror det finns siffror på det bland annat här på bloggen under: vikande trend och kompetensskuld i övningsverksamheten.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-38834790577439589572014-12-17T10:36:48.064+01:002014-12-17T10:36:48.064+01:00FV-sergeanten;
Jag kanske var onödigt raljant, sj...FV-sergeanten;<br /><br />Jag kanske var onödigt raljant, självklart finns det tillfällen då en nödhoppande Gripenpilot kommer att försöka hämtas upp med försvarets helikoptrar. Vad jag menar är att det finns en felaktig bild hos vissa JAS-piloter som tror att helikopterflottiljens enda uppgift är att stå beredda och komma och vinscha upp dem om de tvingas hoppa. Så är absolut inte fallet.<br /><br />Om vi leker med tanken att det pågår regelrätta luftstrider och Gripar blir nedskjutna över Östersjön, långt utanför Gotland. Vilka förutsättningar har då ett räddningsuppdrag med helikopter i en sådan miljö med mängder av fientligt stridsflyg och förmodligen även mycket stor närvaro av fientliga fartyg med mer och bättre luftvärn på vart och ett än hela det svenska luftvärnet?<br /><br />Sedan kan man tänka sig ett annat scenario där en pilot hoppar långt upp i Bottenviken eller in över svensk mark där vi normalt upprätthåller luftherravälde, då finns andra möjligheter, om resurserna finns. Det kanske finns andra uppgifter som är viktigare just då och det kommer alltid att vara upp till insatsledningen att prioritera.<br /><br />Jag håller med om att vi förmodligen inte ska hålla på och lufttransportera stora arméenheter, typ hela mekskyttekompanier, men ibland kan det vara motiverat, om det gäller att snabbt komma till en oförsvarad plats innan fienden når dit, och försvara denna. Efter en initial utgruppering för försvar kan fordon ansluta senare. Helikoptrarna kan i vissa fall behöva nyttjas för att försörja markförbandet med mat, drivmedel, ammunition osv. Du kan nog själv komma på ett antal sådana platser som det gäller att behärska.<br /><br />Främst är det dock mindre, specialiserade, enheter som kan komma ifråga för helikoptertransport.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-76644566621906992142014-12-17T10:20:12.593+01:002014-12-17T10:20:12.593+01:00Vinscha ner personer med hkp15? Ja, eller så landa...Vinscha ner personer med hkp15? Ja, eller så landar man, alternativt så hoppar de eller firar ner sig. Helikoptrar uppträder aldrig ensamma så en rote hkp15 får med sig t.ex. en spaningspatrull utan problem. Den fungerar utmärkt som understödsplattform vid mer lågintensiva insatser. Man kan utnyttja den som ledningsplattform, för transport av nyckelpersonal/materiel eller transport av skadade eftersom den går att bygga om så den tar en bår. FLIR:en är ett utmärkt hjälpmedel vid sök och identifiering, har du missat att vi varit i och åter är på väg till Adenviken med just hkp15? <br /><br />Kort sagt, den är inköpt främst som en skol- och träningshelikopter så naturligtvis har den begränsningar men att påstå att den inte kan användas till nåt mer än "övning/rek" visar på bristande kunskap.<br /><br />Jo, det är konstigt att basförbanden inte över mer med helikopter men så går det när man ständigt prioriterar JAS inom flygvapnet. Säger inte att det nödvändigtvis är en felaktig prioritering men det visar på den obalans som råder inom nästan varje område i försvarsmakten och som ju ÖB nu igår lämnade en rapport om.<br /><br />När det gäller branden så kanske du har missat att ett antal helikoptrar, faktiskt samtliga försvarsmaktens olika modeller, på ett eller annat sätt var engagerade. Även basbataljonen deltog vilket kan ses på den här filmen:<br /><br />http://youtu.be/YlCbNnrRUH4?t=2m39s<br /><br />Läs även;<br /><br />http://blogg.forsvarsmakten.se/flygvapenbloggen/2014/08/14/enkelt-att-jobba-nar-det-kanns-att-man-gor-skillnad/<br /><br />Beträffande hkp15 och dess förmågor är detta stycke intressant;<br /><br />"På plats i Ramnäs har det under vissa perioder även funnits en Helikopter 15 utrustad med avancerade kameror som kan användas dels för dokumentation av skadorna men också för att kunna upptäcka eventuella brandhärdar med värmekamera."<br /><br />Man räddade även liv;<br /><br />http://www.expressen.se/nyheter/helikopterbesattningen-raddade-14-fran-luften/<br /><br />Jag förstår inte riktigt vad du menar när du skriver att vi har resurser "stående"? Tror du att våra helikoptrar står i hangaren 6 dagar av 7 och besättningarna bara sitter och glor på TV, eller vad?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-63137446232594122152014-12-17T09:08:35.731+01:002014-12-17T09:08:35.731+01:00Ansvarsprincipen gäller så att den som ansvarar fö...Ansvarsprincipen gäller så att den som ansvarar för en verksamhet i fred har det även i krig.<br />Om Sjöfartsverket sedan har förmåga att utföra SAR med hkp i krig kan man ju dock fundera på.Knobburhttps://www.blogger.com/profile/10934991856681673650noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-65789568675916226092014-12-17T02:17:26.202+01:002014-12-17T02:17:26.202+01:00Håller med dig i mycket stor utsträckning, bra inl...Håller med dig i mycket stor utsträckning, bra inlägg Turbomeca. <br />Men: "När det gäller nedskjutna piloter så är det bara att konstatera; helikoptrarna kommer att ha betydligt viktigare uppgifter i ett krigsläge än att hämta upp en enstaka JAS-pilot i Östersjön, för att inte tala om vilken oerhört riskfylld operation det skulle vara. Nej, om det är fullskarpt läge så blir det till att klara sig själv, söka upp civilbefolkning och byta om till jeans och T-shirt.<br /><br />Min uppfattning är, att så kunde vi resonera när vi hade ett av världens största flygvapen. Idag bör man resonera annorlunda, vilket jag också tror att många gör. Även om det finns behov av att förflytta armé-enheter i krig, är de alla i grunden fordonsburna och i stor utsträckning också på olika sätt beroende av sina fordon. Man bör nog inte överdriva nyttan med att transportera runt dom i större utsträckning i hkp.FV-sergeantenhttps://www.blogger.com/profile/14496861017426531902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-74414010067114993172014-12-17T00:44:09.877+01:002014-12-17T00:44:09.877+01:00I ett skymningsläge så kommer man inte ha tid att ...I ett skymningsläge så kommer man inte ha tid att klara ut befälsförhållanden mellan så,idag, vitt skilda saker som sjöfartsverket, gss/t och reservofficerare. Det måste klaras ut innan.<br /><br />Vad kan man använda hkp 15 till mer än övningen och rek? Hydrofonbojar är borttagna Jo, du kan vinscha ner några personer, en halv grupp i stridsutrustning.<br /><br />När det gäller min kommentar till den urusla placeringen, utgick jag ifrån överskriften längst upp på sidan... att fm helikoptrar inte står till förfogande för bland annat sjöräddningen. De har varken utrustning eller utbildning för det.<br /><br />Är det inte lite konstigt och även sorgligt att det basförband som ska betjäna helikoptrarna, aldrig får öva med dem? <br /><br />Att ha en resurs stående är dålig strategi. Även i fredstid. <br />Ett exempel är branden i Västmanland. <br />Med rätt utrustning hade fm helikoptrar kunnat vara en resurs samtidigt som piloter fått övning. Basförbanden hade också fått övning. <br />Samma sak är det med att kunna vara en resurs för sjöräddningen. <br />Stötta samhället i fredstid. <br />Det är ju inte det sämsta.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07117283638017907076noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-59731595955382143602014-12-16T20:02:47.666+01:002014-12-16T20:02:47.666+01:00När det gäller nedskjutna piloter så är det bara a...När det gäller nedskjutna piloter så är det bara att konstatera; helikoptrarna kommer att ha betydligt viktigare uppgifter i ett krigsläge än att hämta upp en enstaka JAS-pilot i Östersjön, för att inte tala om vilken oerhört riskfylld operation det skulle vara. Nej, om det är fullskarpt läge så blir det till att klara sig själv, söka upp civilbefolkning och byta om till jeans och T-shirt. I ett skymningsläge däremot är det såklart motiverat och därför bör man snarast kontraktera Sjöfartsverkets personal och materiel som GSS/T eller reservofficerare samt klara ut vilka befälsförhålladen som skall gälla i ett sådant läge. Också om krisen övergår i regelrätt krigstillstånd bör naturligtvis både sjöfartsverkets och de civila ambulanshelikoptrarna ställas under flygvapnets befäl. De är ypperliga att använda för evakuering av svårt skadade i ett bakre område. Exempelvis från en förbandsplats i västsverige till sjukhuset i Oslo eller Köpenhamn.<br /><br />PR-förmåga handlar främst om utbildad personal på marken. För själva helikoptern är inte en PR-operation särskilt mycket annorlunda mot vilket annat uppdrag som helst.<br /><br />HKP15 duger till väldigt mycket mer än övning och rek.<br /><br />Våra helikoptrar är placerade där de på ett bra sätt kan lösa sin huvuduppgift som förutom att egenträna och utbilda ny personal är att understödja övriga försvarsmaktens förband. 1.skv i Luleå/Boden med den koncentration av förband som finns där. 2.skv strategiskt placerad mitt i södra Sverige där man inom en timme når förbanden i Stockholm, Uppsala, Enköping, Eksjö, Karlsborg, Skövde och Göteborg. 3.skvadron är lokaliserad i närheten av våra marina förband i Blekinge samt F17. Det kan inte bli mycket bättre än så faktiskt, om man nu bara har tre ställen att välja mellan och då försvarsmaktens huvuduppgift INTE är att stå i sjö/flygräddningsberedskap utspritt längs kusten.<br /><br />Vi har idag betydligt färre helikoptrar än för säg 25 år sedan, som dessutom är under införande med mycket stora utbildningsbehov som följd. Nog övas det mycket med andra förband men kanske inte med just ditt. Problemet med basering "i skogen" är snarare att våra basbataljoner är så underdimensionerade och överbelastade med tillikauppgifter (högvakt, IBSS, GMU etc.) så de inte har tid att öva. Och har de tid finns oftast inga pengar.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-24617922992861403662014-12-16T19:15:10.037+01:002014-12-16T19:15:10.037+01:00Med en kombination av Sjöfartsverkets helikoptrar ...Med en kombination av Sjöfartsverkets helikoptrar och i senare skede Försvarsmaktens så kan det nog bli bra till slut.<br />De nya AW139 SAR har längre aktionstid och snabbare anflygning (marginellt men ändå) än FM Hkp hade på den gamla goda tiden. De har också lägre rotorbelastning, vilket sägs vara fördelaktigt.<br />Till detta bör läggas att det nu finns fem hkp dedikerade för SAR med 15 minuters anspänningstid över tiden, tveksamt om vi hade det tidigare. Personalen har inte heller några andra uppgifter som de ska öva på, något som utan tvekan ger en högre färdighet på just SAR.<br />Det vi saknar är en, som tidigare, "andra echelong" som kan ta över och fylla ut, där bör FM kunna spela en stor roll för uthålligheten i insatser när Hkp14 kommer på förband.Roddbåtskaptenhttps://www.blogger.com/profile/05956351351296738570noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-12246098370009768242014-12-16T14:11:13.142+01:002014-12-16T14:11:13.142+01:00Flygräddningshelikoptrarna (FRÄD) var avsedda för ...Flygräddningshelikoptrarna (FRÄD) var avsedda för att rädda svenska militära piloter och inget annat. Att dessa inte hade avvisning på rotorerna var inget större problem då man alltid kunde ställa in flygövningarna när flyräddningshelikoptrarna inte kunde flyga!!?? Att dessa och många fler användes under Estonia-katastrofen måste tillskrivas de personer som visade handlingskraft och likt Kajsa Varg samlade ihop allt som kunde tänkas kunna komma till användning! Carlsson tyckerhttps://www.blogger.com/profile/09626335780390653453noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-76673062403624420822014-12-16T12:19:10.198+01:002014-12-16T12:19:10.198+01:00Som det ser ut nu har fm tillgång till 10 st hkp 1...Som det ser ut nu har fm tillgång till 10 st hkp 10, 15 st hkp 16 och 3-4 st hkp 14. Plus hkp15 som inte går att använda till något mer än övning/rek.<br /><br />Hkp 14 ska slutlevereras 2019!<br /><br />Problemen är att det saknas utrustning till maskinerna (vinsch bland annat) och utbildad personal.<br />Samt pengar till mer realistiska övningar.<br />Precis som beskrivs i texten är maskinerna uruselt placerade i förhållande till någon form av beredskap.<br /><br />Numer är det väldigt sällan helikoptrarna används i vanliga förbandsövningar, vilket var vanligt under 80-90 talet. Skulle det förberedas bas eller framskjuten TOLO så flög man ut med bassäk till platsen eller en bit ifrån och gick in i området.<br />Idag kör man caraveller...<br /><br />Så vi har helikoptrar, stående...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-90777359799165658682014-12-16T00:34:56.891+01:002014-12-16T00:34:56.891+01:00Ytbärgare har utbildats vid 3.hkpskv Ronneby de se...Ytbärgare har utbildats vid 3.hkpskv Ronneby de senaste åren. Vet dock inte hur de nyttjas, är tänkta att nyttjas eller om de övas så att förmågan vidmakthålls. Finns säkert någon som kan ge mer detaljerade upplysningar.FV-sergeantenhttps://www.blogger.com/profile/14496861017426531902noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-9236907525508355472014-12-15T23:25:59.704+01:002014-12-15T23:25:59.704+01:00Angående hemtagning av nedskjutna: Ironiskt nog ty...Angående hemtagning av nedskjutna: Ironiskt nog tycks ju Försvarsmakten anse sig ha blivit betydligt bättre i grenen "personnel recovery" de senaste 10-15 åren. Det gäller väl allt utom just själva helikopterupplockandet då.Anonymousnoreply@blogger.com