tag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post587823504256720312..comments2023-08-02T10:06:26.998+02:00Comments on Wiseman's Wisdoms: Träning och resultatUnknownnoreply@blogger.comBlogger44125tag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-44778820790056102502009-08-15T11:26:22.576+02:002009-08-15T11:26:22.576+02:00@Phoenix 20.31
Enig i vad Du skriver. Det som för...@Phoenix 20.31<br /><br />Enig i vad Du skriver. Det som förundrar mig i denna olycka är att om ff, trots prator och indikeringar, missat "gear down" -varför uppmärksammas detta inte av någon annan aktör ? Om jag förstått händelsförloppet rätt så återvände ff till bas med ett anmält fel. Detta gjorde att räddningsstyrkan var utpositionerad vid banan, med god uppsikt över inflygningen. Flygledaren torde även denna ha skärpt uppmärksamhet på ett hemvändnade flyg med anmält fel. Min poäng - det är alltid befälhavaren (ff) som har det yttersta ansvaret för flygetyget, men det finns fler aktörer som kan/borde bistå i en onormal situation.<br /><br />Det skall bli mycket intressant att läsa SHK slutsatser & rekommendationer. Jag hoppas att de även berör FVI:s agerande om (väl) snabba slutsatser vilket inte underlättat SHK arbete.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-33556179278681596912009-08-14T20:31:39.980+02:002009-08-14T20:31:39.980+02:00Att fälla ut stället är inte alltid det enklaste a...Att fälla ut stället är inte alltid det enklaste att komma ihåg. Dvs. en sak du gör flera gånger varje dag blir på något sätt som att köra bil hem från jobbet, jag tror inte att någon kommer ihåg exakt vad man gjorde om man blinkade vid filbyte etc. etc. Även om det är farligt eller superviktigt så innebär det inte att det inte blir vardag....även för piloter.<br />Sen skulle JAS piloter må bra av att faktiskt läsa sin checklista och inte anmäla "Final, gera down" om man faktiskt inte har kollat att det är så....(egen erfarenhet).<br />Även jag tycker att det är anmärkningsvärt att FVI går ut med den "mänskliga faktorn" så tidigt och så tydligt. Sen går det inte att skylla på den männskliga faktor utan det är bara ett sätt att förklarar VARFÖR något har hänt, men det är nog överkusr även för en general.Phoenixnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-37535564541143088162009-08-14T19:54:11.829+02:002009-08-14T19:54:11.829+02:00Och - som sagts tidigare ang. Silwers agerande ome...Och - som sagts tidigare ang. Silwers agerande omedelbart efter olyckan:<br /><br />"- Vi kan inte säga någonting i dag. Det är för tidigt. Det har redan blivit för mycket spekulationer som gör det krångligare för oss, säger Haverikommissionens generaldirektör Åsa Kastman Heuman till Ny Teknik på måndagen. <br /><br />Direkt efter olyckan uttalade sig representanter för Flygvapnet och hävdade tvärsäkert att det inte var något tekniskt fel på planet utan att olyckan berodde på den mänskliga faktorn, det vill säga att piloten gjort fel och kanske rentav missat att fälla ut det främre landningstället"<br /><br /><br />Man borde kunna förvänta sig mer av en 50-årig "Flygvapenchef"....Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-57484699780271143342009-08-14T13:06:32.822+02:002009-08-14T13:06:32.822+02:00"Det kan ju vara ett tekniskt fel som föranle..."Det kan ju vara ett tekniskt fel som föranleder ett misstag från piloten. Men vad det skulle kunna vara vill jag inte gå in närmare på. Det är en omfattande utredning och blir lätt spekulationer" säger Åsa Kastman Heuman från haveriinspektionen.<br /><br />http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article615080.ece<br /><br />Alla signaler registreras kontinuerligt. Och pilotens manövrering av landställ registreras in/ut. Indikeringar (tre grönalampor) landställ låst ute registreras. När inflygning mot landning görs varnar en( prator) med kommando pull upp om landställ inte är utfällt. Detta registreras också. Alla signaler visar på att flygplanet landas normalt men men landställ inne. Hur piloten kan missa alla varningar är ju en gåta och det får utredningen visa han kan ju varit sjuk eller något. Om Landningsstället inte har varit utfällt så har piloten antagligen inte vetat om det!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-13240376027625070642009-08-10T11:15:01.363+02:002009-08-10T11:15:01.363+02:00Och hur synd ska det inte vara om alla i familjen ...Och hur synd ska det inte vara om alla i familjen "Anonym" som härjar runt bland bloggkommentarerna...<br /><br />Använd funktionen "Namn/URL" om du inte har Google- eller OpenID-konto."Muhammed"noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-76508529865322696372009-08-09T23:05:44.905+02:002009-08-09T23:05:44.905+02:00Det är lite besvärligt att ha samma namn på fler ä...Det är lite besvärligt att ha samma namn på fler än en person och jag anar hur det kan vara att heta Muhammed.<br />Bosse som kommenterar här ovan är inte den Bosse som ett flertal gånger under försommaren och även tidigare kommenterat Wiseman´s blogg och som f ö är den Bosse som själv ibland skriver bloggen "Bosse kommenterar" och som listas under "Bloggar jag följer" hos Wiseman. Skit samma kanske du tycker men jag tycker att Bosse skall ha en chans att läsas och bedömas på sina egna meriter.<br />Vänliga hälsningar till såväl Bossar som Muhammedar.<br />BosseBossenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-31934888745191052442009-08-08T17:19:08.064+02:002009-08-08T17:19:08.064+02:00@ Bosse 13.03:
I år är 25:e året jag står på flyg...@ Bosse 13.03:<br /><br />I år är 25:e året jag står på flygtjänstordern. Jag har flugit de flesta spetsiga system, inklusive 39 unde denna tid, så jag känner mig rätt trygg i mina kommentarer om utvecklingen av FM:s flygsäkerhetsarbete.<br /><br />Nää, det är klart att ansvariga företrädare har uppfattningen att "Ingen tar lättvindigt på flygsäkerheten". Ett antal rapporter från SHK och därpå följande kompletterande och utredningar såväl oberoende som interna inom FM tyder väl ändå på att det finns en del - om inte lättvindighet så ändå "utvecklingspotential" - vad gäller myndighetens interna flygsäkerhetsarbete ? Annars hade väl inte t.ex dryga dussinet kolleger slagit ihjäl sig inom helikoptersystemet de senaste åren - eller...<br /><br />Sedan om detta är "nonsens" eller inte - det låter jag andra bedöma !Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-77602112910101503482009-08-08T13:03:06.667+02:002009-08-08T13:03:06.667+02:00Anonym 8 aug 0948:
"Det är just den hållni...Anonym 8 aug 0948: <br /><br />"Det är just den hållningen bland våra högre/högsta företträdare som gör att det spretar." <br /><br />Överföring av ansvaret för FM flygsäkerhet kommer att ske när den nye chefen för PROD FV-avd är på plats och varm i kläderna. Tills denna rekryterings- och bemanningsprocess är klar är den enda rimliga lösningen att den förre chefen fortsätter att utöva ansvaret för flygsäkerheten. Allt annat skulle indikera bristande ansvarstagande.<br /><br />Det är ett vanligt förfarande i både staten och näringslivet att den förre chefen sitter kvar eller att en tjf chef utses intill en ny är på plats. Detta kan t.ex regleras i interna muntliga eller skriftliga order som överrider skrivningen i en ArbO.<br /><br />Det må vara så att FM ledning spretar i många frågor men INGEN tar lättvindigt på flygsäkerheten. Alla sådana insinuationer är rent nonsens.Bossenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-60607461288358276302009-08-08T11:38:21.947+02:002009-08-08T11:38:21.947+02:00Det är inte bara i Sverige piloter glömmer fälla u...Det är inte bara i Sverige piloter glömmer fälla ut stället. <br /><br />http://www.youtube.com/watch?v=XlaJJXkS3uoEnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-16111368784861553272009-08-08T09:48:51.461+02:002009-08-08T09:48:51.461+02:00@ Bosse 01.15.
Jag tror Du just bekräftade det so...@ Bosse 01.15.<br /><br />Jag tror Du just bekräftade det som anonym 22.58 ville ha sagt genom Ditt uttalande:<br /><br />"Detta gäller oavsett vad som står i den nya ArbO:n."<br /><br />Det är just den hållningen bland våra högre/högsta företträdare som gör att det spretar. Sedan hjälper det inte hur många tusen timmar bakom MI, TI & FI man har.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-28770738570506573732009-08-08T01:15:58.544+02:002009-08-08T01:15:58.544+02:00FVI Silwer är ansvarig för FM flygsäkerhet (s.k. A...FVI Silwer är ansvarig för FM flygsäkerhet (s.k. Ansvarig Företrädare) tills dess den nye C FV-avd vid PROD är utsedd och på plats. Detta gäller oavsett vad som står i den nya ArbO:n.<br /><br />Till sin hjälp har AF flygoperatören FMFO som består av centrala chefer (s.k. Ansvarshavare) samt handläggare för flyg-, militära flygplats-, stril- och SIS-systemen samt teknisk chef och Q-chef. Dessa befattningshavare är alla handplockade för sin kompetens inom respektive områden. <br /><br />Flottilj- och flygcheferna vid F17 är mycket rutinerade FV-officerare som har många års tjänstgöring bakom sig och ett par tusen timmar på såväl JAS 39 som tidigare system. <br /><br />Insinuationer om att FV företrädare tar lätt på flygsäkerhetsfrågor eller uttalar sig mot bättre vetande är rent nonsens.Bossenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-38004341288833880142009-08-07T23:08:00.261+02:002009-08-07T23:08:00.261+02:00Svar till Jens Petterson sa…(15.16)
Jag får inte ...Svar till Jens Petterson sa…(15.16)<br /><br />Jag får inte heller ihop det. Jag vet dock att ett antal i princip nya 39A/B ”kannibaliserades” på F7 under 2006-07. Det är tyvärr inget nytt inom FV. Det har skett med nästan alla SAAB-fpl, dvs när nästa nya version kommer ut, så används de äldre versionerna mindre, eller inte alls… (dyra ”reservdelar” mao)Corsehttps://www.blogger.com/profile/13117842829695811539noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-652409632381386232009-08-07T22:58:31.021+02:002009-08-07T22:58:31.021+02:00Mest pinsamt är:
- Silwer - som enligt den nyss f...Mest pinsamt är:<br /><br />- Silwer - som enligt den nyss fastställda FM ARBO - FM:s högsta styrande interna dokument - är sedan den 1/7 inte ytterst ansvarig för FM:S flygverksamhet - det är C PROD . Silwer skall därmed ägna sig åt att leda den lilla taktiska flygverksamhet som han har att leda i sin huvuduppgift som C FTS & inte bluddra om sån't som inte är hans uppgift.<br /><br />- Silwer frångår alla tidigare vedertagna principer om att inte uttala sig före Havverikommissionen om orsak & verkan. I detta fall har fått den "gröne" flottiljchefen och flygchefen att hänga med på sitt eget spår att omedelbart peka ut någon/några som "syndabockar" istället för att avvakta fakta.<br /><br />Detta verkar han dock ha fått sig till livs eftersom mil.se har redigerat gårdagens tvärsäkra uttalande från "FVI" och numera hänvisar till rätt instans - Haverikommissionen !<br /><br />När höga/högsta företrädare för FM så flagrant frångår sina dokumenterade roller så spelar det ingen roll om man köper ett affärssystem som PRIO (SAP) för att få styr på FM:s verksamhet. När ledningen inte vill/kan följa fattade beslut så kan ingen miljardinvestering i affärssystem i världen få ordning på FM.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-3774949442101495502009-08-07T22:37:24.574+02:002009-08-07T22:37:24.574+02:00Den mänskliga faktorn är troligen inblandad. Ingen...Den mänskliga faktorn är troligen inblandad. Ingen är ofelbar och tyvärr får det ibland stora följder. <br />Det kan vara så att systemets utformning och informationsflöde försvårar och i ett olyckligt fall gör att det mest rudimentära som att fälla ut stället glöms bort. Pinsamt är det hur som helst.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-67215369755146854892009-08-07T21:50:32.897+02:002009-08-07T21:50:32.897+02:00Fördomar är det som förgyller vardagen och framför...Fördomar är det som förgyller vardagen och framförallt helgerna.Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-62378589545023389652009-08-07T20:48:00.480+02:002009-08-07T20:48:00.480+02:00Och vi ska ’se upp till’ alla dessa piloter! Han ...Och vi ska ’se upp till’ alla dessa piloter! Han kunde inte ens komma ihåg att fälla ut landstältet (det mest elementära…), eller följa checklistan. Löjligt… med tanke på hur många hundratusentals kr av våra skattepengar går till dessa guldgossars utbildning… som senare får ett liv i överföd hos SAS eller motsvarande…Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-75871641687080983402009-08-07T20:32:46.462+02:002009-08-07T20:32:46.462+02:00Lilla jag: Läs senaste inlägget på Allan Widmans b...Lilla jag: Läs senaste inlägget på Allan Widmans blogg så ser du att det är rätt långt ifrån buklandningar med JAS 39. Det är iofs ett mycket intressant ämne som dryftas men hör inte direkt hemma här, speciellt eftersom det var frågor direkt riktade till AW med tanke på hans inlägg.Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-49236112140709851472009-08-07T19:32:39.913+02:002009-08-07T19:32:39.913+02:00Trist att missa Hmmmmmm:s kommentar tycker jag.
St...Trist att missa Hmmmmmm:s kommentar tycker jag.<br />Stör en kommentar utanför ämnet så mycket? Den kanske hörde till samma tid?<br />I slutändan är det en bild av världen jag vill ha. De som vill diskutera bloggämnet hindras ju inte från det av kommentarer något utanför ämnet. Kommentatorfältet är ju en potentiell arena för givande diskussioner som naturligtvis hämmas av att styras upp för mycket.<br /><br />Vad som inskränker anonymiteten är nog tyvärr inte lätt att veta i dessa tider.<br /><br />/lilla jagAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-44133108795635458892009-08-07T18:55:27.639+02:002009-08-07T18:55:27.639+02:00@Wiseman 0909:
Följande står i haverirapporten för...@Wiseman 0909:<br />Följande står i haverirapporten för Vidselhaveriet:<br />"Martin-Baker tog fram nya handtag i flera utföranden, vilka granskades av SAAB och FMV. Den utformning av handtaget, som accepterades av provflygarna och valdes till JAS 39C/D, hade en hård yta med låg friktion. <br />SHK har inte funnit att handtaget i JAS 39C/D granskats med avseende på risk för vådautskjutning beroende på interferens mellan G-dräkt och handtag pga. dess form, friktion och placering. <br />...<br />I jämförelse med det handtag som ursprungligen testats och levererats till C/D-flygplanen var ”Issue 2”-handtaget tillverkat av mjukare material och hade en yta med avsevärt högre friktion. <br />...<br />Bytet av material i handtagen uppgavs ha uppkommit då Martin-Baker bytte underleverantör för handtag, varvid märkningen ”Issue 2” infördes.<br />...<br />Saab uppger att utformningen av handtaget ändrats till väsentliga delar utan Saabs kännedom, och att därmed ingen specifik granskning eller provflygning skett i samband med att det förändrade ”Issue 2”-handtaget levererades. Dock uppfyllde detta handtag Saab:s specifikation."Enoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-73463892844806046782009-08-07T15:56:20.860+02:002009-08-07T15:56:20.860+02:00Vita Blixten: Anledningen till att jag inte public...Vita Blixten: Anledningen till att jag inte publicerar Hmmm:s kommentar är att den inte alls rör något som jag skrivit på bloggen utan är en kommentar till vad Allan Widman skriver i sitt senaste blogginlägg (NBF). Innehållet är inte alls dåligt eller något sånt. Även om det var dåligt skulle jag publicera det. Jag vill dock inte att kommentarerna här ska springa iväg och handla om ett helt annat ämne som dessutom härstammar från en annan blogg. Jag censurerar aldrig några kommentarer (om det inte rör sig om rena personangrepp eller dyl). Jag har heller inte någon möjlighet att redigera dem. Jag kan heller inte vända mig privat till kommentatorn eftersom mailadressen inte presenteras för bloggägaren i Blogger. Jag vet inte hur det är i Wordpress och andra bloggverktyg.Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-87129462538665516992009-08-07T15:27:44.999+02:002009-08-07T15:27:44.999+02:00Jag undrar vem som kommer att få städa toalett eft...Jag undrar vem som kommer att få städa toalett efter den här soppan.<br /><br />J.K Nilsson /putslustigJ.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-56756514535377666092009-08-07T15:16:05.825+02:002009-08-07T15:16:05.825+02:00Tack Corse,
Jag får inte ihop sifforna ändå.
Om ...Tack Corse,<br /><br />Jag får inte ihop sifforna ändå.<br /><br />Om 200 levererades och 134 är i tjänst, 14 är leasade till Tjeckien och 25 sålda (fast ombyggda så att de blivit 14) till Ungern så blir 200-134-14-25=27.<br /><br />Är dessa 27 helt enkelt "inte i tjänst, men står i något förråd hos FM"? Eller har vi låtit Chavez sälja dem på öppna marknaden? ;-)<br /><br />Det vore egentligen också kul att veta hur man kan bygga om 25 JAS 39A till 14 JAS 39C - i synnerhet när man säger att skalet är det samma på planen i fråga.Jens Peterssonnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-89620555478034635162009-08-07T15:02:52.353+02:002009-08-07T15:02:52.353+02:00Wiseman!
Varför vill du inte kommentera Hmmmm.... ...Wiseman!<br />Varför vill du inte kommentera Hmmmm.... kl 11.11:s inlägg alternativt skriva ett nytt inlägg om det han sade? Ska vi börja mailväxla det som vissa inte tål att höra? <br /><br />Med all respekt för sekretess!<br /><br />VitablixtenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-63851018652272996042009-08-07T14:35:15.846+02:002009-08-07T14:35:15.846+02:00En annan aspekt, varför uttalar sig Silwer i denna...En annan aspekt, varför uttalar sig Silwer i denna produktionsfråga? <br /><br />Enligt vad Försvarsmakten har bestämt i en rykande färsk ArbO hanteras flygsäkerhet av C PROD. Denne ska utse en flygoperatör som ska sammanhålla arbetet med den militära flygsäkerheten inom Försvarsmakten. Möjligt att C PROD utsett Silwer men det är väl i så fall som FM Flygoperatör han uttalar sig, inte som C Flygtaktiska staben eller Flygvapeninspektör....<br /><br />När det inte reds ut i vilken egenskap olika personer uttalar sig blir det inte lätt för omgivningen att förhålla sig till det som sägs. <br /><br />Har sagt det förut i samband med inlägg om PRIO. Svårt att bygga ledningssystem när man allt för ofta frångår beslutade lednings- och lydnadsförhållanden. <br /><br />//BBAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-52819224675810793612009-08-07T13:41:02.592+02:002009-08-07T13:41:02.592+02:00Cynisk: I stand corrected. Men regelbundenheten i ...Cynisk: I stand corrected. Men regelbundenheten i att öva större förband är försvinnande liten och framförallt att samöva försvarsgrenarna.Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.com