tag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post6424733660269236314..comments2023-08-02T10:06:26.998+02:00Comments on Wiseman's Wisdoms: PersonalkännedomUnknownnoreply@blogger.comBlogger51125tag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-59480408900818385932010-03-09T09:19:37.105+01:002010-03-09T09:19:37.105+01:00http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3494222
...http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3494222<br /><br />"Det svenska försvaret vill skaffa nya helikoptrar i väntan på den försenade Helikopter 14 som beställdes för flera år sedan. Ett alternativ är amerikanska Black Hawk-helikoptrar, erfar Ekot."Mackannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-75428966411015753382010-03-07T22:38:55.172+01:002010-03-07T22:38:55.172+01:00@ Åskådaren
Du pekar på obestridliga faktum. Dock...@ Åskådaren<br /><br />Du pekar på obestridliga faktum. Dock är det väl ändå så att vi oavsett plats i organisationen alltid föröker bädda för våra chefer och skapa bästa möjliga förutsättningar för våra underställda. <br /><br />Med detta i åtanke kan vän av ordning undra varför FM ledning överhuvudtaget tvingar ansvariga företrädare att hantera denna schwiezerost. Dessutom kan man undra varför de inblandade i förbandet helt plötsligt är så "duktiga medarbetare" att de är beredda att ge avkall på fundamental duglighet. Att acceptera skarpt utlandsuppdrag utan att en enda gång ens ha landat på fartyget torde vara väl under vilken gräns som helst.<br /><br />Det skulle vara välkommet om någon klev ut ur sin garderob och erkände att det är JAG som anser att vi med dessa förutsätningar ska genomföra utlandsmissioner. JAG kommer också träda fram och ta ansvar för evenuella händelser orsakade av bristfälliga förberedelser eftersom det är JAG som pressat de formella ansvarshavarna att genomföra detta hastverk.<br /><br />Dett kommer naturligtvis inte att ske. De utpekade ansvarshavarna med C PROD Flyg i spetsen kommer att tvingas till diverse apkonster för att lösa ut uppgiften. Må allt gå väl så att de inte tvingas bita i ett avskyvärt surt äpple de själva antagligen aldrig skulle plockat.<br /><br />/RealistenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-79251239627329650012010-03-06T12:33:03.628+01:002010-03-06T12:33:03.628+01:00Ansvariga på pappret!
"C PROD FLYG är Ansva...Ansvariga på pappret!<br /><br /><br />"C PROD FLYG är Ansvarig Företrädare och har det övergripande ansvaret<br />för den militära luftfarten inom Försvarsmakten och därmed för verksamhetssäkerheten<br />beträffande denna.<br /><br />Flottilj- /förbandschef (lokal verksamhetsledare) är lokal företrädare för AF<br />inom utpekad organisationsenhet avseende militär luftfart.<br /><br />Flygchef skall över tiden möjliggöra att flygförbanden kan leva upp till taktiska krav med en accepterad risknivå."<br />(Utdrag ur: http://www.mil.se/upload/dokumentfiler/Manualer/FOM/FOM-A/fom_gemensam_ipm.pdf)<br /><br />Vad krävs för att dessa befattningshavare skall ta sitt ansvar innan och under Atalanta insatsen?<br /><br />ÅskadarenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-42027559733600208452010-03-05T23:23:49.813+01:002010-03-05T23:23:49.813+01:00Som svar på "Rätt åtgärd"s kommentar så ...Som svar på "Rätt åtgärd"s kommentar så vill jag påtala att andra nationer skickar hem omhändertagna insurgenter för lagföring nationellt. Bland andra Danmark gör det.<br />Om någon skjuter mot dansk trupp och sedan omhändertas av danskarna så blir det utredning och åtal för mordförsök (motsv).<br /><br />I fallet med dödskjutningen så föreligger tydligen såna skäl att det bör utredas och inte bara avföras som en krigshandling. Det är inte så enkelt som folk tycks tro.Cynisknoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-65053945740565642062010-03-05T21:15:59.040+01:002010-03-05T21:15:59.040+01:00"Vad är alternativet? Att Sverige stannar hem..."Vad är alternativet? Att Sverige stannar hemma med helikoptern och helikopterflottiljen går miste om en internationell insats? Att hkpflj väntar ytterligar 5-7 år på att göra sig beredda?"<br /><br />Svar ja. Minus den raljanta slutklämmen. Hkpflj har dessutom varit på insats så sent som för 3 år sedan, i Kosovo. Då åkte man med i huvudsak välövade besättningar, med ett helt infört helikoptersystem och genomförde en för helikoptersystemet lämplig uppgift i lämplig terräng. Resultatet blev en mycket lyckad insats utan tillbud och med ett mycket stort antal genomförda uppdrag.<br /><br />Om det är viktigare att genomföra en insats än att genomförandet blir bra så vore det bästa att återigen åka till Kosovo, med Hkp15. Vi skulle kunna bemanna en sådan insats under åtskilliga år då det är en typ av flygning som "alla" bemästrar i en miljö som passar Hkp15. <br /><br />Men det viktiga är ju inte att åka på insats, utan att åka på "rätt" insatser och just nu är det Adenviken och Afghanistan som är hett.<br /><br />Det återstår att se vad saltvatten, fukt och sandstormar har för inverkan på Hkp15 i Adenviken...jag säger som Dr Dengroth; Jag är skeptisk!Mackannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-71627140171595357652010-03-05T21:02:21.038+01:002010-03-05T21:02:21.038+01:00Lite fakta till er som tycker att hkpbesättningarn...Lite fakta till er som tycker att hkpbesättningarna är fega och inte tar sitt ansvar:<br />Hkpflj har under de senaste 10 åren haft 5% förluster på sina operativa besättningar, under flygning i fredstid hemma i Sverige - alla känner någon och konsekvenserna för deras familjer.<br /><br />Ca 50% av HKP10 besättningarna är villiga till att åka till Afghanistan, de flesta är familjefäder, medelålder drygt 40 år, uppgiften de i grunden sökte till SAR/FRÄD är på en helt annan nivå än att flyga medevac uppdrag i Afghanistan.<br />Det går att få 100% uppslutning men ge oss i så fall resurser och tid till att utbilda nya besättningar. Det kommer att ta några år.<br /><br />Om jag inte misstar mig är intresset att bemanna t.ex. OMLT befattningar i Afghanistan inte direkt stort, procentuellt sett.<br />Stabsbefattningar, gärna i en chefsbefattning är en helt annan sak. <br />Jag förutsätter att ni (officerare) som är kritiska själva är beredda att exponera era rövar på stridsfälet.<br />/DanneAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-6260668113248054082010-03-05T19:40:30.434+01:002010-03-05T19:40:30.434+01:00Och så var vi tillbaka i det Svenska sättet: Helst...Och så var vi tillbaka i det Svenska sättet: Helst behöver chefen inte skriva på något beslut utan vi är ju alla kollegor och "bäste broder" inom FV. "Beslut om insats det kan ju varje fänrik själv ta" (vår vanliga reklam för jaktcykel och IKFN). Och risken bedöms bäst av den som är på plats, gärna av den som utför uppdraget! Om vi slapp chefer som tänker på detta sätt skulle förmodligen någon kollega leva idag! Det låter kanske hårt men min fasta åsikt är att det är chefernas fö*#%%^ade skyldighet att bedöma personalstatus, risktagande och hotnivå innan detroit inte piloten som i ett pressat läget själv ska känna efter om det nog inte skulle gå att flyga.....vädret är nog inte så dåligt som dom säger och "hur ofta brukar något gå sönder....".<br />Att modiga piloter flyger allt och är glada för att dom går samla Brysselpoäng åt FM det är nog bara i HKV drömmar!The Mightyhttps://www.blogger.com/profile/00285789970380536529noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-83423466313316340272010-03-05T17:24:12.216+01:002010-03-05T17:24:12.216+01:00@J.K. Nilsson
Det finns tillräckligt många inom F...@J.K. Nilsson<br /><br />Det finns tillräckligt många inom Flygvapnet som inte gör någon internationell insats och helikopter behöver inte ställas sig i det ledet.<br /><br />/NjordAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-64943107240010943112010-03-05T17:05:33.041+01:002010-03-05T17:05:33.041+01:00Njord, är så viktigt att hkp flj gör en insats til...Njord, är så viktigt att hkp flj gör en insats till varje pris då?<br /><br />J.K NilssonJ.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-63322448755687106262010-03-05T16:23:53.316+01:002010-03-05T16:23:53.316+01:00@Phoenix, J.K. Nilsson, Mackan
Huruvida man skall...@Phoenix, J.K. Nilsson, Mackan<br /><br />Huruvida man skall öva hemma innan man åker iväg eller inte är vi nog alla överens om. Men åter. HKP15 skall inte likt strf90 i Afghanistan det första de gör i Adenviken genomföra strid. De skall understödja ett HQ, dvs transportera generaler (eller mer troligt amiraler...) mellan fartyg. Flygbesättningar i sådana här uppdrag har alltid rätt att beroende på dess egen status sätta begränsningar. Inget ovanligt utan tvärtom tillhör det normala rutiner att vissa besättningar inte kan flyga i alla väder och förhållanden direkt i ett nytt missionsområde utan det är en förmåga som övas upp efterhand.<br /><br />Vad är alternativet? Att Sverige stannar hemma med helikoptern och helikopterflottiljen går miste om en internationell insats? Att hkpflj väntar ytterligar 5-7 år på att göra sig beredda?<br /><br />"Ju mer du frågar hur långt du ska, desto längre kommer resan att verka."<br /> <br />/NjordAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-74925443513554115702010-03-05T12:58:50.750+01:002010-03-05T12:58:50.750+01:00Mackan, gör mig inte dyster över att man tänker i ...Mackan, gör mig inte dyster över att man tänker i dom banorna. Att skicka stridsfordon 90 oövat till Afghanistan för att man inte kan öva på riktigt hemma är en dålig ursäkt till att man tänker fortsätta att öva i missionsområdet. Jag vet att man tänker så i vanliga missionsutbildningar också, det man inte han med på "Gardet" får man öva upp på plats efter i missionsområdet. Bitter och elak som jag är så anser jag att man skall öva för att ha en grundfärdighet när man åker. Väl på plats kan man öva det platsspecifika som inte finns någon annanstans och öva för att vidmakthålla färdigheter.<br /><br />J.K NilssonJ.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-47665108325842427052010-03-05T11:36:27.202+01:002010-03-05T11:36:27.202+01:00Njord:
Du har en poäng i att;
"Kan det vara...Njord:<br /><br />Du har en poäng i att;<br /><br />"Kan det vara så att man i Adenviken kanske inte har tänkt sig att landa på fartyg under de absolut värsta förhållandena i mörker och dåligt väder etc. utan startar missionen under lugna förhållanden"<br /><br />Samtidigt är det ju som att skicka Strf9040 till Afghanistan med besättningar som inte lärt sig hantera kulspruta och kanon och därför ska "starta missionen under lugna förhållanden" tills man lärt sig skjuta.Mackannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-85576855809728293332010-03-05T11:31:24.708+01:002010-03-05T11:31:24.708+01:00Njord, Mil.se är ju verkligen rätt källa att förli...Njord, Mil.se är ju verkligen rätt källa att förlita sig på. Vis av bitter erfarenhet är himlen alltid blå och svenska soldater alltid rosenkindande oskyldiga lammungar.<br /><br />Säger mil.se att man under lång tid tränat fartygslandning så innebär det att piloterna en gång var, under handledning, landat i vackert vårväder.<br /><br />J.K NilssonJ.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-79328048707416369672010-03-05T10:53:01.576+01:002010-03-05T10:53:01.576+01:00@Njord
Njord, jag håller helt med dig om man ser ...@Njord<br /><br />Njord, jag håller helt med dig om man ser det ur perspektivet arbetsgivare som är inmålad i hörnet. Men att skylla på oerfarenhet och att systemen levererats sent är faktiskt konsekvenser av åtgärder från arbetsgivaren! Vi valde väg får år sedan då vi köpte helikoptrar och minskade personalens kompetens inom vissa områden. Att det sedan är personalen som får ta konsekvenserna på det "brinner under baken" det är det som är det orätta i situationen. Mer rätt hade varit att säga till uppdragsgivaren att vi inte kan tills vi faktiskt har personal, plattformar och organisation att genomföra verksamhet som inte fanns på kartan för några år sedan. Jag vill inte ens tänka på hur många avsteg HKP 15 i Adenviken och HKP10B kommer att flyga under. Förmodligen lika många som när JAS åker på sina Flag övningar dvs pärmvis. Det positiva är att FlygI tillhör FM och i praktiken gör som FM säger till dom (positivt ur arbetsgivarperspektiv) sen kanske Haverikommissionen som vanligt kommer att fråga "vad gör ni åt problemen?" men det är ju numera legio. <br />Föresten så hade debatten funnits på Mil.se om generalerna varit intresserade av avvikande åsikter!Phoenixnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-74442210089990039442010-03-05T08:05:44.326+01:002010-03-05T08:05:44.326+01:00Njord.
Dimman lättar.
Dr BlåNjord.<br /><br />Dimman lättar. <br /><br />Dr BlåAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-6039861941815347822010-03-04T22:50:26.453+01:002010-03-04T22:50:26.453+01:00Njord@
Fortsätt att läsa mil.se om du vill blunda...Njord@<br /><br />Fortsätt att läsa mil.se om du vill blunda för verkligheten.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-26537038866998117722010-03-04T21:33:36.671+01:002010-03-04T21:33:36.671+01:00Klagomuren fortsätter...
En yttre betraktare kan ...Klagomuren fortsätter...<br /><br />En yttre betraktare kan inte mer än förundras av vad som driver dessa ständigt negativa kommentarer.<br /><br />Fram till nu har experter och väl insatta på detta forum idiotförklarat flygvapnet för det mesta som rör helikopterfrågan.<br /><br />Brown out m.m: En lång tid har det klagats på att de ej utbildar sina blivande insatsbesättningar i hot'n high/brownout. När man nu genomför tre veckors träning i Spanien kan det inte vara mer fel och man är försent ute m.m. Kan det kanske vara så att p.g.a. de extremt försenade leveranserna så har inte flygvapnet kunnat påbörja utveckling och utbildning i denna förmåga förrän nu? Är det inte ganska bra att insatsbesättningarna nu får en ordentlig duvning i denna procedur?<br /><br />Atalanta. Oerfarna piloter riskerar sina liv i en insats de inte är utbildade för... Den som läser mil.se kan se att piloterna fått utbildning i fartygslandning under flera veckor på HMS Carlskrona och utbildningen fortsätter alltjämt. Det är som en tidigare skribent sa inga duvungar som skickas till Adenviken utan de bästa piloterna flygvapnet har just nu på HKP15.<br /><br />Flygvapnet genomför nu två för de helt nya typer av flygningar. Någon gång måste man ju börja och man kan inte vara expert på en gång. Kan det vara så att man i Adenviken kanske inte har tänkt sig att landa på fartyg under de absolut värsta förhållandena i mörker och dåligt väder etc. utan startar missionen under lugna förhållanden (de ska väl inte ut och kriga utan vara en transportresurs på ett HQ)? Efter några veckors/månaders flygning på plats kanske man börjar nå upp till en högre nivå av färdighet.<br /><br />Man undrar vem som driver denna klagomur? Kan det vara piloter som för allt i världen inte vill åka utanför sveriges gränser och försöker stoppa alla eventuella internationella insatser? Är det försvarsfientliga lobbyister som likt en trojansk häst försöker dra ner stämningen bland försvarsanställda och få de att stanna hemma?<br /><br />Vi får inte glömma att Sverige inte längre har världens fjärde största flygvapen. De resurser som finns har nog används på bästa sätt men det blir kanske inte alltid en lösning som USA hade ordnat med oändliga resurser.<br /><br />/NjordAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-58341398617806442532010-03-04T19:25:10.807+01:002010-03-04T19:25:10.807+01:00@ mig själv!
Korrigering: Elogen skall ges till C...@ mig själv!<br /><br />Korrigering: Elogen skall ges till C FS18 överste Tristam och ingen annan. Jag blandade ihop siffrorna.CShttps://www.blogger.com/profile/17704302360288965176noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-3542190269007200052010-03-04T19:13:16.678+01:002010-03-04T19:13:16.678+01:00Svar till anonym / Dr Blå.
Det vänder sig i magen ...Svar till anonym / Dr Blå.<br />Det vänder sig i magen när jag hör hur du skriver att Hkp ska ta sitt ansvar och åka ner till Afganistan och göra rätt för sig. De sista 10 åren har hpk fått samma fredsmässiga dödstal som flygvapnet, ca 1/100 och år bland flygförarna. Det måste vara någon som saknar insikt som vill skicka ner några med så hög haveristatistik i fred till en krigszon för att kriga, den lär ju inte bli bättre? Armen får komma igen när ens utlands styrkan närmar sig det dödstalet...<br /><br />If you want peace prepare for war!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-49498685125186715872010-03-04T18:25:40.647+01:002010-03-04T18:25:40.647+01:00För att vara korrekt så får vi skilja på FLYGSÄK s...För att vara korrekt så får vi skilja på FLYGSÄK som rådger och informerar och FLYGI som kan utge direktiv. Så i detta fall kan det vara så att FLYGSÄK som rådger och lyfter problem till en chef som bara vill ha lösningar och FLYGI som kan "bestämma" ser till FM behov och inte vill vara den som säger stopp!Phoenixnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-27652331012721351722010-03-04T18:15:26.490+01:002010-03-04T18:15:26.490+01:00Jahopp!
Debatt. Bra.
Min källa säger att inte är ...Jahopp!<br /><br />Debatt. Bra.<br />Min källa säger att inte är de sämsta som rycker ut mot Adenviken. Tvärtom. Naturligtvis.<br /><br />Vad gäller att ställa upp? Inte utan att veta vad man ger sig in på. Naturligtvis.<br /><br />Flygsäkerhet:<br />Flygtjänstledningen från kompanichef - flygchef...hela vägen upp...till flygsäk...alla ger grönt ljus. Än så länge. Därför bör det hela fortsätta. Naturligtvis.<br /><br />Dikt för kvällen:<br /><br />Låt oss bedja: "Frid på jorden,<br />Mänskorna en helig håg",<br />Intet slaveri i Norden,<br />Intet på den blåa våg!<br />Tider bättre än de flydda,<br />Samma mod, mer lycka blott!<br />Välstånd i den ringes hydda,<br />Dygder i de högas slott! <br /><br />Må väl.<br /><br />Dr BlåAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-81022090071094396492010-03-04T16:43:56.777+01:002010-03-04T16:43:56.777+01:00Dr Blå = brustablett
Om du svarar på frågan längr...Dr Blå = brustablett<br /><br />Om du svarar på frågan längre upp i tråden kommer vi därefter att svara på alla dina frågor.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-68243980264019107972010-03-04T13:15:10.157+01:002010-03-04T13:15:10.157+01:00"Stå upp för det ni är rekryterade för"...."Stå upp för det ni är rekryterade för".... intressant tanke med avseende på pilotens avoga inställning till att åka på en insats. Ur mitt perspektiv är att flyga ett flygsystem som man inte är övad på eller som inte är "godkänt" som att trycka av sitt vapen utan att veta vilket håll kulan kommer ut eller att springa genom ett minfält INNAN man ens börjar att lösa sin uppgift.<br /><br />Det är väl rimligt att det finns förutsättningar innan man försöker lösa uppgiften?Phoenixnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-811899060694941732010-03-04T11:47:20.267+01:002010-03-04T11:47:20.267+01:00Som officer och pilot blir jag uppriktigt ledsen o...Som officer och pilot blir jag uppriktigt ledsen om det visar sig att helikopterbesättningarna verkligen åker till Adenviken utan adekvat utbildning. Det må finnas hur många bakomliggande faktorer som helst till varför de skulle ta denna risk, men jag hoppas att de kan ta ett steg tillbaka och se på operataionen med lite vidare syn.<br />Min uppfattning är att flygsäkerheten under ganska många år nu stått tillbaka för att det verkar viktigare att hålla oss /plattformarna flygande till förmån för tredja parts vinning, vad det betyder kan ni säkert lista ut själva. Arbetet och gränserna som borde sättas på högre nivå pressas oftast ner till enskild individ då ingen med tillräckligt med guld på axlarna vill vara den som obstruerar. <br />Vi vet alla vad priset är för ett dåligt flygsäkerhetsarbete, det är ditt eller mitt liv. Jag har många gånger frågat mig själv vad f-n vi håller på med och varför ingen säger stopp. Som sagt jag är inte bättre själv vad gäller att dra gränserna, åtmindstånde inte här hemma. MEN jag har i alla fall inbillat mig att om/när jag skall på mission så skall det inte finnas några luckor i min utbildning. <br />Tänk efter igen, är det värt det jag tydligen är beredd att "utsätta" mig för? Börjar vi gena i de mest grundläggande delarna så så är jag rädd att det snart blir ett accepterat tillvägagångssätt, och det pga att organisationen inte fungerar.<br /><br />Som sagt, tänk efter igen och fråga er om det verkligen är rätt väg att gå? Tro inte "att det händer inte mig", för det finns oftast bara ett pris för ett dåligt flygsäkerhetsarbete och det är förälderlösa barn.<br /><br />Tragiskt nog så skrivs ju det här till individer och inte till Flygsäk, men anledningen är ju som tidigare sagt att de verkar oförmögna att se situationens allvar.<br /><br />// HAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-50582576393817191722010-03-04T09:19:07.893+01:002010-03-04T09:19:07.893+01:00Blir bara upprörd.
Läste att HKP10 återigen står ...Blir bara upprörd.<br /><br />Läste att HKP10 återigen står och vacklar inför en kommande insats. Frivilligheten är en grundsten, men så är också lojalitet mot kamrater i AFG och sin arbetsgivare. Börjar lika en sandlåda där den enskilde ska lirkas med och alla skall vara tillfreds med den kommande utmaningen. Om det är så, att samtliga i en division skall ha ett veto kommer inget att hända - och det kanske syvende og sist det man vill?<br /><br />Nä, grabbar i Helikopterflottiljen - stå upp för det ni är rekryterade för...lite damm bla som han i norrland fruktade är väl inget att börja riva ner Babels torn för? Snöröken då...är inte den lika gärna föremål för att ställa måndagens flygningar för?<br /><br />Eller?<br /><br />Dr BlåAnonymousnoreply@blogger.com