tag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post7995569599474178922..comments2023-08-02T10:06:26.998+02:00Comments on Wiseman's Wisdoms: "Oro i leden" (uppdaterat 2/9 17.00)Unknownnoreply@blogger.comBlogger88125tag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-22752415330894748432010-09-16T08:44:20.314+02:002010-09-16T08:44:20.314+02:00Hur mycket knut kan Försvarsmakten slå på sig själ...Hur mycket knut kan Försvarsmakten slå på sig själv<br /><br />Sedan 1/7 2010 är den allmänna värnplikten vilande i Sverige. Alla som låg inne fick välja om de ville fortsätta sin tjänstgöring frivilligt. Alla som var inskrivna till att rycka in 3.e kvartalet 2010 fick välja om de ville genomföra frivillig tjänstgöring i tidigare inskriven befattning.<br />Mer än femhundra soldater ryckte in eller fortsatte sin tjänstgöring efter halvårsskiftet. <br /><br />Utlandsstyrkan upphör efter årsskiftet 2010/2011. I stället ska de stående förbanden genomföra de missioner som Sveriges politiker ålägger oss. Det innebär att Försvarsmakten måste rekrytera två- till fyratusen soldater varje år för att klara av den nya personalförsörjningen.<br />Vissa har varit skeptiska och andra klart positiva till det nya systemet som ska försörja Försvarsmakten med den personal som behövs för alla uppgifter.<br /><br />Men hur tackar Försvarsmakten dessa tappra soldater som väljer Försvarsmakten som en framtida arbetsgivare?<br />Jo, genom att inte se till att det finns kläder till alla kvinnor som rycker in.<br />Genom att inte se till att det finns personlig utrustning till soldaterna i tillräcklig mängd till inryck.<br />Genom att inte tilldela den plutons-/kompanimateriel som behövs för att utbilda förbandet enligt de mål och krav som Högkvarteret ställt på förbanden.<br />Genom att lägga på fler uppgifter på kompanier än vad de har resurser till så att konsekvensen blir att skicka hem dessa frivilliga soldater för att lösa de externa uppgifter som förbandet lägger på kompaniet.<br /><br />Varför blir det så här?<br />Det finns ett antal olika förklaringar till detta. Här följer några som är fullt tillräckliga för att få vem som helst att tappa förtroendet för Försvarsmakten.<br /><br />Förklaring 1:<br />FM LOG styr förtjänstfullt upp materielförsörjningen inom Försvarsmakten. Men tyvärr innebär detta ett antal friktioner när till viss del nya rutiner införs för förbanden och dess personal (logistikfunktionen). Man kan inte lasta enskilda officerare/handläggare för att det blir fel, det är många nya system som införs nu, däribland PRIO. Detta innebär trots allt att plutoner/ kompanier/ bataljoner som satts att utbilda soldater inte får rätt utrustning och materiel i rätt tid till en känd kostnad.<br /><br />Förklaring 2:<br />Förband som inte har soldatutbildning som deras huvuduppgift, prioriterar inte utbildningen av soldater. Detta omfattar bl.a. flygflottiljerna som har till uppgift att producera flygtid och stöd till övriga Försvarsmakten/samhället. När då delar ur Helikopterflottiljen ska genomföra insats i Afghanistan och behöver soldatutbildning för sina officerare blir det lätt för cheferna/flottiljledningen att beordra den enda resurs de har för att genomföra utbildning av den egna personalen – 1.Insatskompaniet.<br /><br />Men vad innebär denna situation för ett kompani där man endast har 15 officerare som samtidigt står framför 170 frivilliga soldater, hungrandes efter professionell utbildning i den nya Försvarsmakten.<br />Jo, att personalen måste lägga ner tid och energi på att skriva avvikelser och konsekvenser samt att ta hand om bristfällig materiel som anländer för sent. Detta innebär att personalen får jobba över 40 timmar övertid varje vecka.<br />Då kompaniet måste lösa uppgifter som inte är deras huvuduppgift innebär det att man måste skicka hem delar av det kompani med hängivna soldater som vill tjäna sitt land. Det i sin tur innebär att kompaniet i slutänden inte uppnår sina mål.<br />Men vad som är värst, är att den Försvarsmakt som är i skriande behov av att rekrytera soldater till sina förband och därmed uppvisa en sida av att vara en mycket god arbetsgivare, får sig en rejäl förtroendeknäck.<br />Är vi beredda att ta den risken?<br /><br />//Lojal officer och soldatAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-69336784849970158982010-09-08T06:55:05.339+02:002010-09-08T06:55:05.339+02:00På central nivå förhandlar OFR/O med arbetsgivaren...På central nivå förhandlar OFR/O med arbetsgivaren. Inom OFR/O fördelas "rösten" efter antalet medlemmar dvs OF har stor majoritet. <br />I övrigt finns det många piloter som är med i OF, jag är en av dom. Jag ser OF som bredare och har ett utbud som passar mig bättre. <br />Ska vi piloter enas är inte facket det bästa forumet då vi nu vet hur vår AG agerar när dom bestämt sig. Den enda anledningen till att den svenska modellen fungerar och facken generellt är starka är att dom är villiga att genomföra strejkåtgärder, är våra fack det?<br />Fast facket kan göra på andra sätt som kraftfullt påverkar AG handlingsfrihet. T.ex. då man vägrade att gå med på mer ÖT för Bromma piloterna vid EU ordförandeskapet. <br />Dags att plocka fram avtalen och bli duktiga på det.<br />Angående FVI agerande, jag har skrivit det förr....det är inte det han säger utan vad som åsyftas eller står mellan raderna som stör mig. Jag minns nämnandet av Tp84 besättningarnas "ofrivillighet" nämnas i samma anförande som beskrivningen av frivilligheten att bära stupade kamraters kistor från ett C-17. <br />Vi piloter är inte dumma i huvudet, vi vet när vi har chefen med oss och när han inte är med oss!The Mightyhttps://www.blogger.com/profile/00285789970380536529noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-44474968174793297772010-09-07T23:36:32.697+02:002010-09-07T23:36:32.697+02:00@ Cynisk kl 21.56:
Både ja och nej. Ledarna/FPI h...@ Cynisk kl 21.56:<br /><br />Både ja och nej. Ledarna/FPI har platser inom OF. OF förhandlar för FPI också i vissa frågor och bistår t. ex. vid den (eventuellt) stundande ALFF-förhandlingen. Fast den har ju bara stundat i snart 10 år, så det kan lika gärna ta 10 till, liksom arbetstidsavtalet enligt EU-regler skulle ha varit klart innan 2008. Se, jag kan också vara cynisk!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-13903386181124586762010-09-07T23:14:37.345+02:002010-09-07T23:14:37.345+02:00@Cynisk
Jag försökte snabbt googla reda på vilka ...@Cynisk<br /><br />Jag försökte snabbt googla reda på vilka förbund utöver OF som FM har tecknat kollektivavtal med. Hittade ingen sammanställning.<br /><br />AG (arbetsgivaren) har ingen skyldighet att förhandla med förbund där inget kollektivtal är upprättat. <br /><br />AT (arbetstagaren) har förstås rätt att ansluta sig till vilket förbund som helst.<br /><br />Sådana förbund som har anställda hos en AG men där inget kollektivavtal är upprättat brukar ha förhandlingssamarbete med kollektivanslutna förbund. <br /><br />Dessa samarbeten kan vara av olika karaktär (och kvalite). <br /><br />Alldeles oavsett förbundstillhörighet så förklaras ju tystnaden ändå. Det funkar ju inte att vara klar med ett förbund och sedan basunera ut resultatet innan övrig förhandling är slutförd.Pellefantnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-34171714824949877752010-09-07T22:47:08.911+02:002010-09-07T22:47:08.911+02:00Det farligaste man kan råka ut för på en mission ä...Det farligaste man kan råka ut för på en mission är "befarad leda" på campen enligt GI FV månadsbrev (som nu finns på EMIL). <br /><br />Säger GI FV samma sak till de anhöriga till våra stupade och sårade kamrater?<br /><br />Kryp upp ur papperskorgen herr general!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-716679548598293492010-09-07T21:56:04.385+02:002010-09-07T21:56:04.385+02:00representeras piloterna av Officersförbundet? Är i...representeras piloterna av Officersförbundet? Är inte de flesta av de aktuella piloterna anslutna till Ledarna?Cyniskhttps://www.blogger.com/profile/02255423597022233335noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-87995762286930425132010-09-07T21:21:45.068+02:002010-09-07T21:21:45.068+02:00@ överste X, marinofficeren och f.d Majoren
...å ...@ överste X, marinofficeren och f.d Majoren<br /><br />...å herregud min skapare.... sa första inlägget. Nu är det inte handbrevet och dess innehåll jag säger samma åt, för jag håller fullständigt med piloterna. <br /><br />Det är framför allt överste X och marinofficeren men även flera andra förmodade kollegor så som f.d majoren som gör mig rädd.<br /><br />Jag skulle aldrig i livet vilja vara stridsparskamrat med någon av er. Ni verkar ju sakna all form av respekt för kollegor och åsikter. Bevare Sveriges försvar från människor som inte respekterar medmänniskor. <br /><br />Med lite insyn i försvaret som helhet då jag är bekant med allt från enkla officerer i marinen till höga generalspersoner från armé och flygvapen så vet jag att de flesta kollegorna är goda insiktsfulla människor. Jag vet också att attityden till flygvapnet i övriga vapenslag har en hel del att inslag av ren okunskap, felaktigheter och obefogad avund.<br /><br />Så skärp er nu kollegor. Inse att 50% av försvarets personal inte på något sätt känner tilltro till hanteringen av arbetsplikten. Sen att vi är många som skriver på med tanken i bakhuvudet "Därtill är jag nödd och tvungen". Det ger oss i alla fall tid att säga upp oss på egna premisser. <br /><br />20 år på backen i FlygvapnetAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-53551311834560760292010-09-07T21:06:06.254+02:002010-09-07T21:06:06.254+02:00Jag tror att många av er har missuppfattat ett fun...Jag tror att många av er har missuppfattat ett fundament! <br /><br />Den främsta anledningen till att arbetsgivaren och officersförbundet ligger lågt med information och besked är helt enkelt att de vilkor ni yvas över inte är färdigförhandlade. <br /><br />Detta innebär att ingen part yttrar sig i detta intill att allt är klart. <br /><br />Tystnaden och avsaknaden av ÖRA, kraftfullt ledarskap och annan skit förklaras alltså av att parterna följer de etablerade procedurer som har gällt under lång tid i svensk avtalsrörelse.Pellefantnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-17218905115541351152010-09-07T07:54:24.037+02:002010-09-07T07:54:24.037+02:00Nu har jag läst FVI:s reflektion över flygvapenpil...Nu har jag läst FVI:s reflektion över flygvapenpiloternas brev. Inte ett enda rakt besked.<br /><br />Svammelman!<br /><br /><br />/VitablixtenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-62876935557699306542010-09-05T12:35:43.052+02:002010-09-05T12:35:43.052+02:00Det jag som försvarsmaktsanställd vill se nu är fö...Det jag som försvarsmaktsanställd vill se nu är följande: <br />- FML visar sitt ansvar och agerar enligt ÖRA vilket innebär för mig att man presenterar via hemsidan vad man tänker göra för att återfå piloternas förtroende. Syftet med att publicera vidtagna åtgärder "öppet" är att det skulle förhoppningsvis generera några pluspoäng i ledarskap hos dem som inte är anställda i FV. <br />Min farhåga är att allt kommer vara helt tyst och att VIPS så är allt "bra" igen hos piloterna. <br />Hoppas FML inser nu att den här situationen erbjuder en chans för dem att visa att de tar ledarskapets ansvar, även fast det är FMLs egna fel att situationen har uppstått. <br />Mvh BosseAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-18450040708991964382010-09-05T09:31:09.734+02:002010-09-05T09:31:09.734+02:00@14:57
Killen som "tvingades" bort från ...@14:57<br />Killen som "tvingades" bort från utbildningen ville inte acceptera förutsättningarna för taktisk utbildning. <br />Det var solklart att ett accepterande av internationell tjänstgöringsplikt var ett behörighetskrav men vissa valde att inte skriva på varvid din kollega fick lov att avbryta utbildningen eftersom han inte skrivit på avtalet.<br /><br />Det var inte många elever som inte skrivit på det och de flesta eleverna hade redan gjort minst en utlandstjänst. Dock så fanns en liten klick som varken skrev på eller hade varit ute tidigare. Din kollega var en av dessa. De flesta av de andra ansåg att det var fullständigt naturligt.<br /><br />En tekniker opponerade sig mot tanken på internationell tjänst eftersom han skulle behöva ha 30 minuters beredskap under 4 månader och det var ju helt otänkbart. För andra är det inte alls otänkbart utan en vardag under insats som ofta är längre än 4 månader.<br /><br />/En som var därAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-13722488904246380032010-09-05T01:17:21.068+02:002010-09-05T01:17:21.068+02:00Den här diskussionen handlar om självklarheter: No...Den här diskussionen handlar om självklarheter: Normalt funtade människor skriver inte under villkorslösa avtal eller skuldsedlar utan specificerade belopp.<br /><br />Piloterna vill veta vad de skriver under. Ska det vara så oerhört svårt att förstå? Stå på er piloter! Endast idioter skriver under avtal med hörsägen som enda underlag.<br /><br />Flygsoldat 113 BomAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-22874948522738346042010-09-05T01:00:20.162+02:002010-09-05T01:00:20.162+02:00@Marinofficeren
Med tanke på din kommentar så var ...@Marinofficeren<br />Med tanke på din kommentar så var det säkert du som skapade insamlingsbössan (till förmån för piloterna) på HKV... mycket moget agerande!!!<br /><br />Oavsett vilka dina arbetsuppgifter är så blir man mörkrädd för vilka beslut du kan tänkas ta...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-60396444176670028572010-09-04T14:57:14.833+02:002010-09-04T14:57:14.833+02:00Är det så konstigt att vilja veta vad det är man s...Är det så konstigt att vilja veta vad det är man skriver på?<br /><br />Tror ingen skulle skriva på ett bostadslån utan att veta ränteförutsättningarna eller ens vilket hus det är man köper...<br />Tror ingen skulle skriva på en försäkring utan att veta vad den försäkrar eller vad den kostar...<br /><br />Ändå förväntas vi skriva på detta - så gott som i blindo.<br /><br />Tänker på en kollega som för ett år sedan "tvingades" bort en bit in i en nivåhöjande utbildning p.g.a. att FM ändrade förutsättningarna för kursen under sommaren (passa på när alla har semester - mindre protester då) innan kursstart. Villighet till internationell tjänstgöring var nu ett krav för att få gå kursen. Ingen visste då heller vad de skrev på. Samma debatt som nu. Samma frågetecken. Ett ÅR senare!!! På ett år kunde man tycka att de borde insett vad som skulle hända och då kunnat förbereda villkoren bättre.<br /><br />Killen som hoppade av gick hem till hemmaförbandet och skrev på för ett R10 förband istället - där var förutsättningarna utredda!<br /><br />Ge oss förutsättningarna och ett regelverk så kommer de flesta att skriva på utan större betänkligheter.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-65822027044787195852010-09-04T11:07:31.860+02:002010-09-04T11:07:31.860+02:00En positiv bieffekt av "pilot upproret" ...En positiv bieffekt av "pilot upproret" är att media börjar få upp ögonen för hur det är ställt med försvarsmakten.<br />Jag är av den uppfattning att gemene svensk är mån om att vi har ett nationellt försvar som fungerar, nu vet ju alla som är här inne och läser att så inte är fallet, men jag tror inte att det civila Sverige är medvetna om det.<br />Man kan hoppas att det börjar ställas krav från väljarna att de vill ha ett fungerande försvar, verkar som om det är det ända sättet för våra politiker att bry sig, när de riskerar att tappa väljare.<br /><br />Niklas.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-19525446997531610762010-09-03T22:20:13.952+02:002010-09-03T22:20:13.952+02:00Ingenting utvecklas om alla bara säger ja till all...Ingenting utvecklas om alla bara säger ja till allt arbetsgivaren säger. <br />Utan människor som vågar höja sin röst hade vi inte haft ledigt på lördag, föräldraledighet, MBL, LAS, löneökning, etc.<br />Men det kanske bara är för primadonnor??? <br />/bozcarvinhttps://www.blogger.com/profile/10295441432776335696noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-12320773331554414612010-09-03T21:20:32.997+02:002010-09-03T21:20:32.997+02:00Dettta lilla brev ifr ÖB år faktiskt en lysande id...Dettta lilla brev ifr ÖB år faktiskt en lysande ide!!... vad kostar det?.. 15 kr/st? * 15 000 st brev = 225 000 kr.. Om en ( 1st) officer blir så arg över brevet att han/hon slutar så går faktiskt ÖB plus redan efter ca 6 månader.. vilket billigt sätt bli av med oss officerare ( vi är ju lite för mänga!!).. själv svarade jag Ja på brevet samt bifogade min intresseanmälan att få gå kvar till 67års ålder med option till 69års ålder om nuvarande regelverk ändras. om vi alla gör det samma så kommer nog HKV få lite huvudbry.Officer 47 årnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-90069109180787292272010-09-03T20:46:38.918+02:002010-09-03T20:46:38.918+02:00@Wiseman 10:39
Vi fick visst svaret avsevart snabb...@Wiseman 10:39<br />Vi fick visst svaret avsevart snabbare an 20 september.<br /><br />Officersforbundet slappte precis en medlemsundersokning med smatt skrammande, mem inte alltfor overraskande resultat. En alltfor stor del ar inte beredd att tjanstgora internationellt och huvudsakligen ar det bland vara aldre kollegor.<br /><br />Lank till undersokningen:<br />http://www.officersforbundet.se/Global/Material/Unders%c3%b6kningar/Officersf%c3%b6rbundets%20medlemsunders%c3%b6kning%202010%20del%201.pdfCShttps://www.blogger.com/profile/17704302360288965176noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-80235241505411567802010-09-03T20:36:35.635+02:002010-09-03T20:36:35.635+02:00@anonym 1753
Tp blev tillfrågade om de ville delt...@anonym 1753<br /><br />Tp blev tillfrågade om de ville deltaga i flygsäkerhetsdagen med avböjde. Osäker varför. Kanske känner ni att allt är bra och bara vill fortsätta i upptrampade spår, vad vet jag.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-85528014132897659802010-09-03T19:54:13.643+02:002010-09-03T19:54:13.643+02:00Följer med blandade känslor flygvapenpersonalens r...Följer med blandade känslor flygvapenpersonalens resonemang. Å ena sidan ställer de krav på svar på de frågor som vi alla borde ställa, men samtidigt så blir jag också orolig för varför man flyger för Försvarsmakten och den mentalitet som verkar. Har "flygsäkerheten" skapat trygghetsnarkomaner som inte kommer att ta strid när den dyker upp. Vidare känns argumenten om att risken att hamna i strid en smula avlägsen när man tjänstgjort i markstridsförbanden i Afghanistan, där risken för strid ofta är närvarande och man är beroende av flygunderstöd. Då kanske det inte är flygrädda förare som jag vill ha i luften...<br />ÖBs krav på personalen är riktig, men dåligt koordinerad och kommunicerad. Är det så att den styrs av införandet av PRIO...<br />InsatsofficerAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-66709191231219910322010-09-03T17:53:39.544+02:002010-09-03T17:53:39.544+02:00Jag brukar alltid stå för att jag är pilot men i o...Jag brukar alltid stå för att jag är pilot men i och med detta brev är ni för mig "dom" och ni bör tänka på mig som "någon annan". Jag flyger Tp och varför är inte vi med på brevet? Hade det stått något annorlunda, tycker vi som "er". Det får vi aldrig veta.<br />Adjöss!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-63797647860631335052010-09-03T17:04:37.589+02:002010-09-03T17:04:37.589+02:00TACK och VERKLIGEN L Y C K A T I L L. VAD ÄR DET...TACK och VERKLIGEN L Y C K A T I L L. VAD ÄR DET SOM HÅLLER PÅ ATT HÄNDA???<br />Jag kan inte förstå denna flathet och brist på empati från ledningen i flygvapnet.<br />Hade flygvapnet varit en privat arbetsplats med "demokratiska och mänskliga" värderingar hade dom troligtvis haft något svårare att rekrytera personal till sitt OCH Sveriges absolut bästa --jobb--.<br />Jag tror mig veta att INGEN i ledningen för dessa piloter någonsin suttit bakom spaken i ett riktigt krisläge.<br />Naturligtvis har väl alla av piloterna insett,,faran,,risken,, etc med jobbet, men att under så kort tid få fatta ett beslut om internationellt akut, ställningstagande kan inte vara lätt.<br />Betänk att de flesta piloter är i en ålder då de har en familjesituation med små barn som inte har valt att deras pappa ska flyga till främmande land och kanske aldrig mer läsa en godnattsaga....<br />STÅ PÅ ER P O J K A R !!! EN FAR!FARFAR KENNETnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-39783896761295701672010-09-03T16:18:13.926+02:002010-09-03T16:18:13.926+02:00Tack gode gud för humor! Killen som gjort "Pi...Tack gode gud för humor! Killen som gjort "Pilotupproret, snart i en bunker ...." (se ovan) torde inte ha några problem att hitta annat jobb om han vill lämna FM. Pilot eller annan befattning - detta är ett toppeninlägg!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-77776100166893714792010-09-03T15:26:23.991+02:002010-09-03T15:26:23.991+02:00NY LÄNK! (youtube hade åsikter)
Pilotupproret, sn...NY LÄNK! (youtube hade åsikter)<br /><br />Pilotupproret, snart i en bunker nära dig.<br /><br />http://www.veoh.com/browse/videos/category/comedy/watch/v20406219SGYpAA32<br /><br />håll till godoAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-77116531267580768752010-09-03T14:44:38.641+02:002010-09-03T14:44:38.641+02:00Avtal måste kunna omförhandlas. Finns inte arbetsu...Avtal måste kunna omförhandlas. Finns inte arbetsuppgiften kvar (invasionsförsvaret) måste man antingen skaffa ny uppgift eller lägga ner. Försvaret har fått en ny uppgift och rimligen måste man då omförhandla eventuella avtal för att kunna genomföra den nya uppgiften. Om inte vänder man på saken så att försvaret finns till för piloterna och inte tvärtom. Däremot verkar det finnas mycket att önska på hur man har hanterat frågan.<br /><br />I tidigare inlägg har det diskuterats om olika nedläggningar efter valet, och det enda som verkar säkert är att HKV inte blir mindre. Om nu vissa av alliansens partier menar allvar med NATO-medlemskap borde de innan man lägger ner fler utbildningsorter fundera vad det skulle innebära. Om man ser på vårt västliga grannland Norge har det inneburit en kraftig kantring norrut och större delen av det norska försvaret befinner sig nu norr om Trondheim. Om det blir ett NATO-medlemskap inom 10 år kanske Bryssel vill att Sveriges huvudsakliga ansvarsområde blir nordkalotten tillsammans med Norge. De södra delarna ska försvaras med förband från kontinenten.Anonymousnoreply@blogger.com