tag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post8072671047259432425..comments2023-08-02T10:06:26.998+02:00Comments on Wiseman's Wisdoms: Svenska konsekvenser av Gripen-försäljning till Brasilien 2Unknownnoreply@blogger.comBlogger51125tag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-12947013892858382382014-01-19T15:50:32.079+01:002014-01-19T15:50:32.079+01:00Läste lite om Ungerns stridsflyg och om hur deras ...Läste lite om Ungerns stridsflyg och om hur deras 14 gripenplan hade som mer eller mindre enda uppgift att kunna bistå nato med att kunna skicka upp 2 plan när som helst. För att med säkerhet klara detta har men ständigt 8 plan servade och klara. <br /><br />När det nu ser ut som att vi endast kommer att ha ca 15 plan till vår eget förfogande, så verkar det som om det enda vi med säkerhet egentligen kan garantera är en rote till incidentberedskapen.<br /><br />Från att vi haft ett mycket kompetent och slagkraftigt flygvapen för sin storlek, så har vårt flygvapen mer eller mindre förvandlats till en storsäljorganisation för SAAB.<br /><br />Vore så extremt roligt att se den P A N I K E N som skulle bryta ut på försvarsdepartementet om våra stridspiloter skulle gå ut och strejka lite. <br />Går ju liksom inte att hyra in andra gripenpiloter hur som helst ; )<br />Johan Mhttps://www.blogger.com/profile/00735251958082786077noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-29515139351014260102014-01-19T11:22:18.094+01:002014-01-19T11:22:18.094+01:00Det Uffe föreslår var redan planerat som uppgrader...Det Uffe föreslår var redan planerat som uppgradering av A/B i ett omfattande modifieringspaket. Det man fick avstå var färgskärmar och OBOGS då dessa system kräver en omfattande ombyggnad av framkroppen. <br /><br />Dagens fyra divisioner reducerades peronalmässig till motsvarande tre divisioner redan i inriktningsbeslutet år 2009.<br /><br />J.K Nilsson J.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-71165110863869761672014-01-19T02:06:23.673+01:002014-01-19T02:06:23.673+01:00Dom har med all sannolikhet redan lovat bort hela ...Dom har med all sannolikhet redan lovat bort hela Gripen flottan gratis.Johan Mhttps://www.blogger.com/profile/00735251958082786077noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-5402978326189752502014-01-11T23:34:44.616+01:002014-01-11T23:34:44.616+01:00Uffe Amatör!
Det finns en mycket enklare lösning ...Uffe Amatör!<br /><br />Det finns en mycket enklare lösning än så, vilket du som företagare begriper (men det skall nog f-n till att få en politiker till att begripa).<br /><br />Leasa ut C/D-flygplanen istället för att plundra dessa från några få subsystem för användning i produktionen av Gripen E. Intäkterna från leasingen kommer (rimligvis) vida överskrida merkostnaden för att bygga "nya" flygplan.<br /><br />Ok, jag skall vara lite mera rättvis mot våra politiker. De förstår nod det här, det är bara det att de har målat in sig i ett litet hörn bestående av en stor portion prestige.<br /><br />Det enda de kan klandras för är att de inte förstår att de kan ta sig ur detta dilemma, ty förutsättningarna har ändrats relativt tidpunkten då beslutet togs (då var det nog ett korrekt beslut).Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-20274054804914648972014-01-11T15:49:33.800+01:002014-01-11T15:49:33.800+01:00Hej Såg i Corren att det kan kan bli fråga om att ...Hej Såg i Corren att det kan kan bli fråga om att leasa och hyra ut kanske 30 C/D maskiner till Slovakien, Brasilien och Schweitz.<br />Som pensionerad företagsledare vet jag hur viktigt det är med nöjda kunder och samtidigt att försöka behålla vår numerär i flygvapnet med 4 stridsdivisioner,<br /><br />Att ta tillbaka motsvarande A/B enheter som jag föreslog i tidigare inlägg har jag fått klargörande svar att det inte låter sig göras kostnadseffektivt och fick då följande tankar efter tidningnsartikeln.<br /><br />Låt de 4 divisionerna får ett något mindre antal C/D maskiner.<br />Frigör de som finns på F7 och de från divisonerna och lös problemet så.<br />Bygg om ett antal befintliga A/B masikiner till C/D-LIGHT enheter för i första hand utbildningsverksamheten. Keep it simple. Ingen lufttankning inga CPU,inga nya vapensystem som meteor etc, ingen maxviktsökning utan fokusera på vad som behövs för flygutbildningen. <br /><br />Man borde kunna använda befintliga skrov som man gjorde till Ungernmaskinerna som dessutom fick full ombyggnad med okad maxvikt.<br /><br />SAAB borde väl vara intresserade med av att ta en del av kostnaden som övning på skolplansprojektet i USA och för kommande affärer med Gripen. <br />Kanske är jag även denna gång ute och cyklar men det behövs kreativa lösningar för att klara både kundernas förväntningar och flygvapnets behov.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/13909127103294715921noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-87271676885925068082014-01-11T15:26:12.458+01:002014-01-11T15:26:12.458+01:00Såg i Corren att det kan bli fråga om leasing till...Såg i Corren att det kan bli fråga om leasing till Slovakien och korttidsuthyrning till Brasilien och Schweiz och kanske totalt ca 30 C/D maskiner, I mitt tidigare inlägg föreslog jag att ta tillbaka motsvarande antal A/B maskiner för att under en överbryggningsperiod behålla numerären i flygvapnet.<br />Jag fick övertygande svar att det inte skulle fungera i praktiken.<br />Som pensionerad företagsledare med<br />erfarenhet att nöjda kunder vet jag hur viktigt det är att hitta bra lösningar som i största möjliga mån tillfredsställer de nya kunderna utan att det drabbar våra egen numerär alltför hårt. Fick idag följande ide efter att ha läst artikeln i Corren.<br />Behåll våra 4 stridsdivisoner med Jas 39 C/D kanske med något minskade antal per division och låt våra 3 potentiella kunder få sina önskade enheter, Det är bra med nöjda kunder för framtida affärer.<br />Sedan borde det väl gå att bygga om ett antal A/B till C/D-light, och då tänker jag mig maskiner med C/D avinonic men utan luftankning, ingen CPU och ingen anpassning för alla nya vapensystem, ingen maxviktshöjning, etc. Dessa maskiner skulle då anvämdas till flygutbildningen på F7 och frigöra de fullvärdiga C/D maskinerna där till kunderna. SAAB borde väl kunna bygga om med befintliga skrov som det gjordes till Ungern och dessuton låta totlalvikten vara kvar på ca 12,5 ton utan all ny utrustning som inte behövs i denna "lightversion" . SAAB borde väl kunna ta en del av denna kostnad med som en "övning" i sitt kommande skolplansprojekt med Boieng.<br />Är amatöruffe helt ute och cyklar i mina tankegångar, Egentligen önskar jag kreativa lösningar för att dels ha nöjda kunder i dag och i framtiden och dels göra så lite skada som möjligt för flygvapnet.<br /><br /> Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/13909127103294715921noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-28791567685792473632013-12-29T13:27:10.228+01:002013-12-29T13:27:10.228+01:00Efter Fb04 så fanns det fler flygplan än hangarpla...Efter Fb04 så fanns det fler flygplan än hangarplatser i Flygvapnet och nu med avvecklande av F17.s flottiljverkstad så minskar utrymmet än mer på flottiljerna. Med leasing/utlåning till Schweiz så kommer kvarvarande flygverkstäder att beläggas i högre grad av utländska jasar, vilket kommer att ställa högre krav på fler tekniker i Flygvapnet om inte tillgängligheten ska minska ytterligare. <br /><br />J.K Nilsson J.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-3043118753257712292013-12-29T13:18:14.200+01:002013-12-29T13:18:14.200+01:00Vid uttagningen av flygplan i F100 programmet så v...Vid uttagningen av flygplan i F100 programmet så var man till och med tvungen att demontera en 39B då det tydligen inte fanns tillräckligt med A flygplan som hade så låg gångtid att man kunde genomföra A2C modifieringarna. <br /><br />J.K Nilsson J.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-72296184787405234662013-12-29T13:06:38.610+01:002013-12-29T13:06:38.610+01:00Sant, att skynda på det som man redan gör och gärn...Sant, att skynda på det som man redan gör och gärna göra mer av det går nästan alltid snabbast.<br /><br />Jag håller med om att forcerad ombyggnad av A till C Gripar borde vara ett bra sätt för flygvapnet att växa och stödja säkerhetspolitiken genom vapenexport.Magnus Redinhttps://www.blogger.com/profile/11434285602139155027noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-3462466843884032192013-12-29T12:27:22.593+01:002013-12-29T12:27:22.593+01:00Magnus Redin!
Det som nog kräver minst är att gå ...Magnus Redin!<br /><br />Det som nog kräver minst är att gå vidare på inslagen väg d.v.s. fortsätta att genomföra modifiering A till C på befintliga underlag utan några förändringar. Allt annat (även "förenklingar") kostar förmodligen mer både i tid och pengar.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-92023193497938815382013-12-29T12:02:48.247+01:002013-12-29T12:02:48.247+01:00Ja, att göra A/B mera C/D lik var en sund tanke. J...Ja, att göra A/B mera C/D lik var en sund tanke. Jag antar att det skulle innebära samma elektronik, mjukvara och vapenbalkar odyl men ingen lufttankning.<br /><br />Jag var mestadels sur på den allmänna skrotningsivern. Materiel och svårrivna berganläggningar har avvecklats till kostnader som vida överstiger lagerhållnings- och driftskostnader. Det är en brådska som har slösat bort penningflöde som hade behövts för att bygga upp det nya insatsförsvaret. Kanske var det en fråga om att sysselsätta entreprenörer, kanske var det en vilja att göra omställningen definitiv genom att utplåna möjligheten att backa den som skar in i möjligheten att omställa, kanske var det galloperande inkompetens? Försöker man hitta logik i det är det lätt att bli konspiratorisk.<br /><br />Nu när efterfrågan på Gripen ökar internationellt och absolut borde göra det nationellt borde vi forcera nyttiggörandet av gamla flygplan och bygga C Gripar av A Gripar och ge 17 i att skrota C Gripar.<br />Magnus Redinhttps://www.blogger.com/profile/11434285602139155027noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-46969081685672702502013-12-29T00:04:48.040+01:002013-12-29T00:04:48.040+01:00Handlar inte om att bränna broar, det fanns en sun...Handlar inte om att bränna broar, det fanns en sund tanke om att göra A/B så C/D - lik utan att göra om skrovet. Men vid Fb04 omöjliggjordes dessa planer. Det var helt enkelt mer ekonomiskt för Försvarsmakten att föreslå F100 istället för att ha något 60-tal C/D och ett 80 tal C/D - lika A/B. <br /><br />J.K Nilsson J.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-17178607609946460172013-12-28T23:06:41.037+01:002013-12-28T23:06:41.037+01:00Magnus, Uffe Amatör
Dessa broar brändes för flera...Magnus, Uffe Amatör<br /><br />Dessa broar brändes för flera år sedan. Att återta 39A/B är inte längre görligt av flera skäl.Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-13941080685139360812013-12-28T22:38:42.665+01:002013-12-28T22:38:42.665+01:00Ja det gäller att bränna de gamla broarna så snabb...Ja det gäller att bränna de gamla broarna så snabbt som möjligt så ingen får för sig att använda dem i konkurrens med nya broar eller färjor.<br /><br />Men är det definitivt säkert att försvaret skall fortsätta krympa är det givetvis helt rätt agerat. <br /><br />Och kom ihåg, glöm inte att slänga snöskyffeln när våren kommer!Magnus Redinhttps://www.blogger.com/profile/11434285602139155027noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-79163012815952368122013-12-28T21:06:04.742+01:002013-12-28T21:06:04.742+01:00Uffe amatör, tyvärr har mycket reservdelar och ann...Uffe amatör, tyvärr har mycket reservdelar och annat gått ur tiden för A/B. Det blir inte en billig historia.<br /><br />J.K NilssonJ.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-12934770179915157032013-12-28T19:09:02.514+01:002013-12-28T19:09:02.514+01:00Hej
De blivande exportkunderna är en fantastisk f...Hej <br />De blivande exportkunderna är en fantastisk framgång för oss i det lilla landet.<br />Därför ska vi hitta pragmatiska lösningar som klarar kundernas behov av övergångslösningar samtidigt som vi behåller ca 100 JAS i vårt försvar.<br />En enkel och billig(?) lösning skulle kunna vara följande.<br /><br />Ta den mest erfarna divisionen på F21 eller F17 och ombeväpna den tillbaka till JAS A/B med specialinriktning på jakt och sjöattack med befintliga vapen. Ev. kan det behövas en liten utbildningsorganisation på F7.<br /><br />Denna division blir sedan den första som får JAS E från 2018 och framåt.<br />Fördelar.<br />Vi frigör ca 30 C/D individer för kortidsleasing utan ombyggnder av befintliga maskiner som kanske inte har någon marknad bortom 2020.<br />Vidare ger vi våra nya viktiga kunder Schweiz,Brasilien och Slovakien(?) tillgång till moderna enheter för smidig övergång till sina beställda enheter från 2018 och framåt.<br />Vi behåller ca 75% av flygvapnet intakt med JAS C/D under hela perioden till ca 2026 när E versionen är slutlevererad.<br />Vi får bara ca 25%, dvs 1 division som efter 2018 kan koncentrera sig på inskolning,mm på den nya versionen.<br />Hur vi än gör kommer vi ändå att flyga 2 versioner av Gripen efter 2018 och jag utgår från att det finns ca 25-30 maskiner tillgängliga av A/B modell enligt en kommentar tidigare. Vidare borde det finnas aktiva flygförare och tekniker tillgängliga som enkelt kan "skola tillbaka" till A/B systemet.Det avvecklades ju bara för något år sedan.<br />Tycker en glad amaör<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/13909127103294715921noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-35456808613844700132013-12-26T22:06:59.200+01:002013-12-26T22:06:59.200+01:00En ny försvarsindustristrategi?
Så här skrev rege...En ny försvarsindustristrategi?<br /><br />Så här skrev regeringen 2008:<br />"Sverige behöver en gemensam strategi för den svenska försvarsindustrin. Omställningen från invasionsförsvar till insatsförsvar innebär stora förändringar även för materielförsörjningen och därmed för försvarsindustrin. Därför har regeringen...<br />http://www.regeringen.se/sb/d/10834/a/109156<br /><br />Men av detta blev det ju ingenting (officiellt i alla fall)<br /><br />Ett konspiratoriskt sinne skulle kunna komma fram till att vi ändå har haft en inofficiell försvarsindustristrategi (som vi nu ser resultatet av)<br /><br />Försvarsindustrin (SOFF) har ju denna uppfattning (som verkar rimlig):<br />"Avsaknaden av en nationell strategi innebär att det saknas vägledning för såväl myndigheter som industri om vad vi skall satsa och var vi skall behålla våra styrkeområden. En vägledande nationell försvarsindustristrategi, s.k. DIS, är enligt vår uppfattning en nödvändighet för att vi på ett konstruktivt sätt skall kunna delta i samarbetsdiskussioner med andra länder inom EU, Norden eller andra internationella fora."<br />http://www.ipage.se/projekt/soff/2009/3-09/ledare.htm<br /><br />En offentlig Svensk försvarsindustristrategi skulle ju även kunna omfatta hur vi ska ha det med försvarsindustrins medverkan Internationella materielsamarbeten...<br /><br />Exempel på officiella försvarsindustristrategier:<br />https://www.gov.uk/government/publications/national-security-through-technology-technology-equipment-and-support-for-uk-defence-and-security-cm-8278--2<br /><br />http://dsdbi.vic.gov.au/our-department/strategies-and-initiatives/securing-the-future-victorias-defence-industry-strategy<br /><br />http://www.csbaonline.org/wp-content/uploads/2011/09/2011.09.20-Defense-Industrial-Base.pdfGustavhttps://www.blogger.com/profile/16934148197517339194noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-3919389011883873492013-12-26T20:37:47.905+01:002013-12-26T20:37:47.905+01:00Uppgiven!
Ja, nu sitter vi ju faktiskt med ett jä...Uppgiven!<br /><br />Ja, nu sitter vi ju faktiskt med ett jämförelsevis angenämt problem när flera nationer rycker i våra stridsflygplan samtidigt som vi har pågående utveckling av ett nytt som väcker stort internationellt intresse med flera potentiella kunder. <br /><br />Om sedan kostnaderna för F-35 känns som ett stort problem att finansiera, hur utmanande hade det inte blivit för FM att bygga en taktik för att möta SU-35 och en och annan PAK-FA med två AMRAAM och två JDAM. Detta i ett för övrigt obsolet koncept beaktat de motmedel i form av radarsystem som tagits fram och nu utvecklas vidare...<br /><br />De alternativ som skulle stå tillbuds skulle i så fall vara EF eller Rafale. Svårt att hävda prestanda mot kostnad för dessa när Schweiz och Brasilien gjort sina val av Gripen grundat på just detta.<br /><br />Skulle mörkret inom FM vara mindre i denna situation? Skulle inte tro det...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-56297591308339346792013-12-26T17:47:51.583+01:002013-12-26T17:47:51.583+01:00"Har aldrig fattat varför inte "Vapnet&q..."Har aldrig fattat varför inte "Vapnet" ens övervägt att flyga vassare och direkt interoperabla flygplan än JAS, där man också har ett tydligt köpare - leverantörsförhållande. "<br />Det gjorde man inför anskaffningen av Gripen. Eller ja, eftersom detta var på 70-talet så handlade det om att utvärdera försvenskade versioner av F-16/F-18. FMV utvärdering visade att för den volym som man då planerade för så var Gripen det billigaste alternativet. Vi ska nog vara glada för det också, för annars hade vi nog idag suttit med antingen ett antal slitna F-16 eller F-18 som inte varit kompatibla med någon annan eller också hade vi fått betala dyrt för att få dem avsvenskade. I bägge fallen hade våra driftkostnader varit betydligt högre och nu hade vi suttit i samma dilemma som de flesta andra - hur tusan ha råd med F-35?uppgivenhttps://www.blogger.com/profile/13148495961462872043noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-79314182836549105262013-12-26T13:26:01.367+01:002013-12-26T13:26:01.367+01:00Läser, förundras och blir rädd! Men ni får alla ha...Läser, förundras och blir rädd! Men ni får alla ha en god jul! Thurehttps://www.blogger.com/profile/18106165157729673044noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-39496412495483159652013-12-26T02:31:17.248+01:002013-12-26T02:31:17.248+01:00Det är väl bara att outsourca hela försvaret till ...Det är väl bara att outsourca hela försvaret till SAAB. Sedan att vi då bara har "Vapnet" kvar att försvara detta land med blir ju bara en naturlig konsekvens. Ändan sedan jag en gång jobbade i de högre sfärerna har SAABs tillverkningslinje av JAS varit överordnad alla andra militärstrategiska avvägningar. Nu börjar JAS affären bita tom "Vapnet" i ändan. Kvarstår ett försvar i fullständigt operativ obalans. Har aldrig fattat varför inte "Vapnet" ens övervägt att flyga vassare och direkt interoperabla flygplan än JAS, där man också har ett tydligt köpare - leverantörsförhållande. Förvisso hade nog inte "Vapnet" varit lika stort om vi inte haft en egen "monteringsverkstad" av flygplan i detta land. Men nu verkar den delvis flytta till Brasilien. Nils Sköld hade rätt. Det blev en gökunge, fast med mycket mer omfattande konsekvenser han anat.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-19327969654291395812013-12-24T15:16:46.056+01:002013-12-24T15:16:46.056+01:00Gångtid ska det vara, finns inga promenadstråk i f...Gångtid ska det vara, finns inga promenadstråk i flygplan.<br /><br />J.K NilssonJ.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-6458111682657873732013-12-24T14:19:51.451+01:002013-12-24T14:19:51.451+01:00Det finns knappt 30 st 39A kvar som ska demonteras...Det finns knappt 30 st 39A kvar som ska demonteras. Utöver det finns det ett antal satser med vingar och fenor att använda för att bygga 39C/D ifrån om flygplanen inte hade så mycket gångstig vid demontering. Förmodligen är det inte möjligt att bygga mer än 15 till 20 stycken 39 C/D av de vingar vi har kvar. Styrspakar, raketstolar, växellådor och lite annat ingår ändå i lagret av reservdelar som används.<br /><br />För övrigt är det en absurd känsla att titta på ett nytt flygplan men se att loggkortet för motorn säger att motorn redan flugit 800 timmar och ha ett i sammanhanget fåtal timmar kvar till större underhåll. <br /><br />J.K NilssonJ.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-44312027263502506882013-12-24T07:36:05.729+01:002013-12-24T07:36:05.729+01:00Wiseman!
En situation där FM disponerar ca 15 flyg...Wiseman!<br />En situation där FM disponerar ca 15 flygplan dagligen är givetvis oacceptabelt, ett minimum borde kanske vara den dubbla kvantiteten för kontinuerlig daglig verksamhet.<br /><br />Men det var inte det som var poängen med min inlaga, snarare det du undvek att svara på. Frågan var hur många 39A finns det som med förändrade ekonomiska förutsättningar kan modifieras till 39C.<br /><br />Tror inte att någon av oss har svaret på frågan (jag har den inte), men jag dristar mig till att påstå att det nog inte är så statiskt som det framställts till/tolkats av FM (som man frågar får man svar). Därför tycker jag att det är bra att du lyfter frågan, har själv en (kanske naiv) förhoppning om att frågan beaktas.<br /><br />Skulle farhågorna besannas att efterfrågan är större än tillgången får väl FXM höja leasingpriserna för att undvika att alltför många C/D hyrs ut. Även FM/FXM borde klara av att tänka lite marknadsekonomiskt.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-56060124424244600942013-12-24T00:02:41.765+01:002013-12-24T00:02:41.765+01:00Adde,
Short turn-around betyder kort tid på marke...Adde,<br /><br />Short turn-around betyder kort tid på marken mellan flygpassen. Redan idag handlar detta om 30-40 minuter vid fredstida flygövningar och med ett minimum av personal. Dock är dygnet begränsat i antal timmar och mer så när man ser till de stränga miljökoncessioner som finns avseende militär flygning (8.30-1600).<br /><br />SK 60 kommer att utgå ur organisationen innan 2020 och ersättas av nytt skolflygplan, troligtvis propeller som motköp till Schweiz eller Brasilien. Behovet av skolning på Gripen kommer förmodligen inte att påverkas. Redan idag har SK 60-skedet förlängts maximalt för att reducera utbildningen på Gripen till ett absolut minimum, en bråkdel av omfånget för tio år sedan. Att reducera denna ytterligare samtidigt som uppdragsbredden ständigt ökas är inte realistiskt. Införande av ytterligare en flygplanstyp kommer inte att rendera i bättre piloter eller skapa mer tid i Gripensystemet, däremot bli kostsamt. Det man behöver öva går helt enkelt inte att öva på ett mindre kvalificerat skolflygplan då dessa varken hanterar BVR-strid, lufttankning, precisionsbekämpning, svensk spaningskapsel, länk-uppträdande, telekrigföring, eller någon annan av de kvalificerade förmågor som utgör stommen i det som en Gripenpilot måste bemästra.Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.com