Om / About Wiseman's Wisdoms
söndag 16 augusti 2009
Skärpta hastighetskontroller
Jag har länge önskat att se hastighetskamerorna inne i samhällena, framförallt runt skolor och liknande. Det lär det dock inte bli någon ändring på. Även om det skulle se bra ut i statistiken eftersom säkerligen lika många bilister kör för fort vid skolorna som på landsvägarna, prioriteras de senare. Skillnaden är att när man kör 20 km/h för fort där det är 30 km/h har man ökat hastigheten med nästan 70% och därmed avsevärt förlängt sin reaktions- och bromsträcka än om man kör 20 km/h för fort där det är 90 km/h, i vilket fall ökningen "endast" blir drygt 20%. Vägverket vill ju snarast använda kamerorna för att övervaka att hastighetssänkningarna till följd av undermåligt byggda vägar hålls, så att man slipper betala pengar för att komma närmare Nollvisionen uppfyllnad.
Det är ju inte utan att man tar sig för pannan när man läser att årets kvot av fartsyndare som ska tas med kameror snart är fylld och när den fyllts stängs kamerorna av till nästa år. Är det Fiskeriverket som bestämmer detta? Man får nog vänta ett par år till innan det blir några kameror i tättbebyggt område.
13 kommentarer:
FRÅN OCH MED 2015-02-28 INFÖRS EN HÅRDARE KOMMENTARSGRANSKNING.
Inga kommentarer som ligger för långt från ämnet kommer att godkännas. Ser man som sitt livs uppgift att sprida konspirationsteorier om förintelsen, 9/11 eller återge hela innehållet från Russia Today och vaken.se, så gör man bättre i att starta en egen blogg.
Helt anonyma kommentarer är avstängda. Det går dock utmärkt att kommentera anonymt, men det kräver att man först registerar ett konto hos exempelvis Google, Wordpress eller OpenID. Hos Verisigns OpenID-tjänst krävs det t ex endast att man har ett mailkonto för att man ska kunna skaffa sig ett OpenID.
Håll en god ton i kommentarerna
Det går inte att se de mailadresser fylls i så vill man ha ett privat svar måste man bifoga bifoga mailadress i själva kommentaren och be om att kommentaren inte läggs ut.
Blogger genererar ibland felkoder då kommentarer sänds in. Kommentarerna kommer ändå fram, men vill man vara på den säkra sidan kan man försöka igen. Ctrl-c kan vara klokt innan man trycker på publicera-knappen.
En anledning till att det inte finns några kameror inne i städerna är att vägarna där ägs av kommunerna och inte Vägverket. Kommunerna kan hyra kameror av Vägverket(?) och placera ut dom. Vad jag vet har bara Umeå och Stockholms kommun gjort detta. Antar att det är kostnadsfråga för många kommuner eftersom det bara kostar för dom då böterna rimligen borde gå till polisen.
SvaraRaderaFredrik
Ännu ett bevis att fartkameror är lösningen på 2 problem..
SvaraRadera1. skippa fixa undermåliga vägar.
2. öka intäkterna för staten.
Nästan samtliga bromsar inför kameran och gasar på sedan.
Hur mycket det kostar miljön, det är det ingen som har tänkt på...
Skulle dom "länka" kameror så att dom kan mäta medelhastigheten på en sträcka så skulle dom närma sig ett effektivt instrument, där svensson inte fostras till ögontjänare.
Jag ser fler och fler som fullständigt skiter i dom, vet inte ifall dom har "fixat" något motmedel eller bara chansar friskare.. Men det är uppenbart att fartkamerasystemet kan orsaka mer problem än vad dom försökte åtgärda.
I slutändan är fartkamera bara ett spel för galleriet ifall dom inte nyttjar tekniken på ett vettigare sätt.
/Tinhead
Automatiserade fartkontroller är en enkel lösning på ett mindre problem. Där hastigheten är ett problem, vid skolor och korsningar, sitter få kameror (tack för förklaringen Fredrik). Fler dödas av rattonyktra, men de är svårare att fånga. Satsningen på fartkontroller är omoralisk.
SvaraRaderaVideobilar som faktiskt fångade trafikfarliga förare är ju avvecklade, dom genererade för lite intäkt i förhållande till kostnaden. Laser och fartkameror drar ju in rejält med pengar så det är något man satsar på. //R
SvaraRaderaFinns det någon källa på att kommunerna skulle kunna hyra kamerorna av VV?
SvaraRaderaDet är polisen som ansvarar för kontroll av laglydnad på våra vägar, inte VV. Kommunal polis avskaffade vi för länge sedan, så att polisen skulle göra skillnad på övervakning av statlig- och kommunal väg känns främmande.
Gävlepolisen byggde in en fartkamera i en hästtransportkärra för att kunna använda vid vägbyggen mm.
Det projektet är numera spritt i landet och en vidareutvecklad vagn är framtagen.
Den används åtminstone här i Gävle bland annat vid skolor.
Att sluta mäta för att man uppnått målet måste vara minst lika korkat som mycket inom dagens Försvarsslakt.
/Patric Norrå
Chaffis förutvarande NTF are
Väntar fortfarande på att Claes Tingvall ska gå ut i media och erkänna att detta är det sämsta som VV gjort för att minska antalet döda i trafiken, för jag är av den uppfattningen att hög hastighet inte dödar speciellt många per år, och framför allt inte om man jämför med hur många som dör för de dricker sprit och sedan kör bil, eller hur många som dör för att folk inte kan hålla avstånd, eller hur många som dör för att VV inte kan göra vägarna säkrare. För vad som behövs är fler poliser som kontrollerar folks betende, och inte bara ta dem så råkar köra förfort förbi en kamera
SvaraRaderaNiklas
PS till Anonym 16 aug 2009 17:51
SvaraRaderaLäste just på text tv att polisen kommer att satsa på utökade fartkontroller vid skolor i samband med skolstarten. Man skall också öka kontrollen av nykterhet och bältesanvändning.
- där fick jag. :) DS
Trafikövervakningen är ju otroligt mesig. T.ex har jag, som kör normalt olagligt, under 30 år aldrig åkt fast för hastighetsöverträdelse. Systemet med (bara) nummerplåtar är ju anpassat till 1900-talets början. Transpondrar på bilar och motorcyklar och jättemånga sensorer i kombination med ansvar kopplat till bilägaren skulle göra susen! Jag skulle tåla det för att slippa de som kör som idioter. Man kan väl höja en del hastighetsgränser - om de verkligen gäller.
SvaraRadera/Trött
Min källa angående trafikkameror i städer är en faktaruta i en artikel i Västerbottens kuriren förra året då det diskuterades varför Umeå inte hade fler kameror.
SvaraRaderaFredrik
Wiseman:
SvaraRaderaDu har en otroligt bra blogg kring seriösa ämnen. "Förstör" den inte genom att "bredda" den med ganska så triviala ämnen som hastighetskontroller, vilket har väldigt lite med försvars- och säkerhetspolitik att göra. Inte saknar du väl ämnen att ta upp?
/x
Niklas:
SvaraRaderaDet är den höga hastigheten i kombination med bl a de faktorer som du nämner, som är boven i dramat.
Om man inte skulle köra fort när man kör rattfull eller håller för kort avstånd till framförvarande, o sv , så skulle det ju inte vara på långa vägar lika farligt som det är när man kör "normalt".
Kamerorna drar sitt strå till stacken, d v s de drar ner medelhastigheten om än kanske bara på de platser där de står. Många kameror står ju dessutom på platser där det är dokumenterat högt skadeutfall.
Så viss nytta gör dom.
Däremot så är dom inte någon allenarådande botgöring på de trafikanter som kör för fort där dom kan, tyvärr.
Det finns ingen universallösning på problemet med för höga hastigheter än. Det kanske kommer ett system i framtiden som registrerar vem föraren är i bilen och hur länge och hur fort denne har kört, typ en slags färdskrivare eller "svart låda".
Men då kommer väl just nämnda fortkörare att skrika högt och gnälla för att den personliga integriteten är i fara...
Det är ju skitbra - om bara ngn högre upp då skulle fatta att kvoten blir upptagen för att man plockar bilar som kör 100 km/h på raka fina 90 väger - och då istället satte kamerorna framför skolor och dylikt så har ju kvoten varit till nytta :)
SvaraRadera/K
x: Då har du inte läst min inriktning för bloggen. Jag skriver om sånt som berör mig. Oftast blir det försvars- och säkerhetspolitik, men stundom blir det även annat och så kommer det att förbli.
SvaraRadera