Rekrytering del 1: Att väcka intresse


Vad är Försvarsmaktens huvuduppgift och huvudsakliga verksamhetsområde?


Förordning SFS 2007:1266 med instruktion för Försvarsmakten

1 § Försvarsmakten ska upprätthålla och utveckla ett militärt försvar. Grunden för detta ska vara förmågan till väpnad strid.

2 § Försvarsmakten ska kunna försvara Sverige och främja svensk säkerhet genom insatser nationellt och internationellt. Försvarsmakten ska kunna upptäcka och avvisa kränkningar av det svenska territoriet samt värna Sveriges suveräna rättigheter och nationella intressen utanför det svenska territoriet.

Försvarsmakten ska med myndighetens befintliga förmåga och resurser kunna lämna stöd till civil verksamhet.

Försvarsmakten ska kunna utföra uppgifterna enligt första stycket självständigt, men även i samverkan med andra myndigheter, länder och organisationer.


Ingen har väl missat de diskussioner som förts om Försvarsmaktens förmåga respektive svårigheter att rekrytera respektive behålla personal sedan värnplikten försvunnit. En stor del i rekryteringen är att locka folk att söka den grundläggande militära utbildningen, GMU, efter vilken rekryterna kan fortsätta som kontinuerligt eller tidvis tjänstgörande soldater eller sjömän alternativ hemvärnssoldater. GMU är också obligatorisk för aspiranter till Officers- respektive Specialistofficersutbildningen om man inte sedan tidigare genomfört värnplikten.

Väsentligt i denna process är då hur man skapar intresse och håller kontakten med det svenska folket ur vilken rekryteringen ska ske. Ett medel är genom videoreklam, där man nyligen släppt fyra nya reklamfilmer för TV, bio och internetsidor. Dessa filmer återfinns inbäddade nedan. Jämför gärna dessa med de andra två som återfinns längst ner. Vilka skapar mest intresse och beskriver bäst man sysslar med i Försvarsmakten?















Gissa vilka filmer som är gjorda utan någon budget och av personer som inte har marknadsföring som uppgift? 

Känns det inte oerhört svenskt att Försvarsmaktens huvuduppgift bedöms vara icke politiskt korrekt och därmed olämplig att visa i svenska media?



25 kommentarer:

A. Braw sa...
23 januari 2013 kl. 11:37  

Rekrytering "underifrån" kommer att bli allt viktigare. Att låta soldater åka ut till gymnasier i närområdet, berätta om sitt yrke och helt enkelt visa att de finns. Och att rekryteringsfilmer görs på bataljons- och kompaninivå. Livbataljon (!) har faktiskt också lyckats med en riktigt snygg rekryteringsfilm som nu ligger på Livgardets Facebooksida. Vi kan inte förlita oss på stora reklamkampanjer från Högkvarteret, vi måste ha direkt kontakt med dem vi försöker rekrytera. Att då skicka två soldater till att på arbetstid stå i uniform och stridsutrustning i en gymnasiekorridor och svara på frågor är det bästa man kan göra.

Alfa_Log sa...
23 januari 2013 kl. 11:57  

Här är en till som inte har gjorts av FM.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=rb00C49dk4k

Anonym sa...
23 januari 2013 kl. 13:25  

Även om man inte vill använda sig av soldaternas filmer borde väl Combat Camera kunna bomba HRC med lämpligt filmmaterial istället för att blöda ut pengar på någon reklambyrå vidf Stureplan.

Men reaktionen blir väl "-Ajdå måste vi arbeta?". Samma lösning som tidigare, hyr in dyra konsulter istället, igen och igen och igen.

Tacka f-n att saknas pengar och soldater i verksamheten

Magnus Redin sa...
23 januari 2013 kl. 13:59  

De passar olika tittare, jag finner inget fel i att få hippa surdegsbagare att tänka på beredskap. Sedan är frågan om kostnaden är i nivå med utfallet.

Anonym sa...
23 januari 2013 kl. 17:45  

De byråproducerade filmerna är bedrövliga som rekryteringsmaterial för FM, däremot kan jag hålla med Magnus Redin om att konceptet skulle kunna funka i någon sorts MSB-ledd informationskampanj kring krisberedskap i allmänhet. Ni vet sådant som brukade synas i 'Anslagstavlan' en gång i tiden.

Sumatra sa...
23 januari 2013 kl. 17:49  

Nu är det slutligen bevisat att Ulf Peder Olrog hade fel. Allt går inte att sälja med mördande reklam. Åtminstone inte med mördande tråkig och mördande meningslös reklam.

Nu kanske någon vänsterorienterad menar att mördande går att sälja med reklam, men å andra sidan lyser denna kategori tyckare med sin frånvaro i försvarsdebatten.

Detta ständiga exponerande kan få en mördande effekt på själva reklamen, genom att inte bara vi anställda i FM tröttnar utan även målgruppen erfar en mättnadseffekt.

Några dräpande kampanjer till, så får man väl börja mörka att man är FM-anställd, för att omgivningen inte tror att man sitter i en upplåst kondom och tittar på TV på kvällarna.

Johan J sa...
23 januari 2013 kl. 20:38  

För att visa vad "vår vardag" är i fredstid, så är det ju bara att åka ut med en kamera på förbanden och filma. Lite action och lite vardagstråkig utbildning på kasern.

Det behöver ju knappt ens övas, bara stå runtom och filma...

Unknown sa...
23 januari 2013 kl. 21:57  

Men det viktigaste är väl att vinna priser på nästa reklamgala, eller? ;-)

/Blizzard

Anonym sa...
24 januari 2013 kl. 09:56  

Antar man vill få tittare att reflektera över meningslösheten i det man gör i sin vardag, med försök till humor, och jämföra den med vad en anställning i FM istället kan ge.

De är naturligtvis korta eftersom det är reklamtiden i TV som kostar mest och nog inte så mycket produktionen av dessa enkla filmer.

Personligen tycker jag att det skulle vara mycket bättre att på ett snyggt sätt klippa in korta avsnitt från verkligheten i FM, och kanske växla mellan de scener som visar den meningslösa vardagen. Jmf t.ex. med de TV-serier som visar polis- och ambulansyrkena.

m0rfar sa...
24 januari 2013 kl. 10:55  

Jag gillar också FMs filmer, men dom kräver lite eftertanke av tittaren, precis som det påpekats, att man kan göra nåt svårt och meningsfullt genom att ta anställnings vid FM, istället för nåt svårt och meningslöst hemma i vardagsrummet. Sen kan man ju börja smyga in lite mer av den andra varianten också för det finns ju absolut folk som tilltalas av det. Blandning är kanske bäst, men FMs filmer är inte dåliga.

m0rfar sa...
24 januari 2013 kl. 11:03  

Och en hemmabyggd film från Amfbat som är bra för visar FM i Sverige istället för Långtbortistan: http://www.youtube.com/watch?v=BI6pSe3Kv0U

Lagom lång och bra blandning.

Budskaparen sa...
24 januari 2013 kl. 15:35  

Detta har inte med PK att göra. Här jämförs äpplen med päron. Vill man bara rekrytera dem som redan tror att de gillar att vara soldat så kanske "Jägarfilmen" funkar men syftet är ju att nå ut bredare (dessutom är K3-filmen alldeles för lång och monoton för att funka som reklamsnutt). Det är inte bara viktigt att vara cool, skjuta och åka hkp. Här handlar det om att kunna tänka till och förstå värdegrunden.

När den allmänna värnplikten fungerade var det inte ovanligt att personer som inte visste så mycket om militärliv blev engagerade under GU - vissa av dessa slutade t o m som officerare. Detta kunde hända eftersom vi kom i kontakt med en så stor bredd av befolkningen. Man kan säga att det var ett demokratiskt perspektiv i rekryteringen som vi tappat... och detta försöker man nu kompensera på olika finurliga sätt.

Tillhör man inte målgruppen kan det vara svårt att förstå. Jag skall försöka förklara.

En av de bättre i denna serie reklamfilmer är "Frukost". Faktum är att det är oerhört vanligt i dag att på Instagram (el FB el annat socialt medium) publicera vad man äter. Detta kan ju tyckas vara väldigt banalt och inget som "gör skillnad" för omvärlden precis... Här vill man få unga att tänka till - kan jag göra något mer meningsfullt, som att jobba i Försvarsmakten?

Tror det funkar, faktiskt!

Och vad gäller ComCam så har de fullt upp med produktion - det är dessutom stor skillnad på hur man lägger upp dokumentationsfilmer, presentationsfilmer och reklam!

Potemkinkulissen sa...
24 januari 2013 kl. 16:18  

Den bästa rekryteringen sker på förbandsnivån; bra övningar och ett bra ledarskap. Får vi vettig verksamhet (igen) där vi kan öva förband med volymer och därtill riktig truppföring kommer också rekryteringen självmant. Alla påkostade reklamkampanjer i all ära men det är vettig verksamhet i vardagsjobbet som lockar i längden. Tyvärr är det bara att konstatera att veckoinnehållet för många idag inte är fullt lika spännande som reklamen gör gällande. Vad ska förbanden locka med när Afghanistaninsatsen avvecklas? Är det nationella lika spännande (och ekonomiskt lukrativt) för 20-åringen?

isenhand sa...
24 januari 2013 kl. 19:46  

Jag gillade videon med 311 (men jag vill säga ”311 Airborne Battalion” på engelska). Den är ett steg framåt och mycket bättre än försvarsmaktens, men jag vill använda något ”magiskt ord” också. Jag vet inte vilket ”magiskt ord”, titta på min blogg (http://ensvensktigerenbrittkommenterar.wordpress.com/2013/01/19/jag-ar-valdig-imponerade-av-forsvarsmaktens-nya-reklamkampanj/).

J.K Nilsson sa...
24 januari 2013 kl. 20:00  

Budskaparen, det jag vänder mig emot är bland annat det "Budskap" som de senaste reklamfilmerna vill få ut.

Målgruppen är äventyrslystna spänningssökare som vill resa. Något jag finner en smula förvånande med tanke på att de försvarsgrenar som enligt inriktningsbeslutet ska ha störts andel GSS/K inte primärt ska ha uppgift att åka utomlands och ha det spännande. Snarare ett mer eller mindre oglamoröst gnetande i Sverige med nära Östersjön är det som väntar.

J.K Nilsson

Gnoego (EXC) sa...
24 januari 2013 kl. 21:01  

Detta är ju som tidigare sagt, genomgående för hela FM framtid. Utan soldater och GMU, inga OF/OR. Magasinet är uttömt. All Time Low i officersansökningar. Jag är en av de som fick upp ögonen för yrket officer som vpl, fanns inte i mina tankar innan. Hur får man idag tag på "mitt klientel"? De som efter något/några år inser att soldat/officer kanske är nåt för mig... I o m min nuvarande befattning ser jag hur klientelet tyvärr urholkas, hur färre individer de facto hittar in i vårt yrke. Om inte huvuddelen får inblick i systemet får vi aldrig det djup yrket kräver, risken är att vi får dagsländor som inte känner för yrket fullt ut. Vad blir resultatet..?

Wiseman sa...
25 januari 2013 kl. 00:34  

Budskaparen,

Jämför beskrivningarna av FM verksamhet i dessa fyra filmer och tidigare GMU-kampanjer. I vilken reklam görs det gällande att det är väpnad strid Försvarsmakten ska syssla med? Frågan "Vad håller du på med?" skulle mycket väl i en femte film kunna kompletteras med något som speglar den icke så fredliga delen av det yrke som marknadsförs och är organisationens egentliga existensberättigande.

Visst finns det en tanke bakom filmerna, men ger denna kampanj för 26 miljoner kr det klientel och den numerär som behövs för att få kvalitet i organisationen? Är det personer som kommer att stanna sina 6 år i Försvarsmakten? Bygger detta en folkförankring?

Sedan ligger det mycket i det J.K Nilsson skriver utifrån kampanjpresentationen i Försvarsmakten.

Johan sa...
25 januari 2013 kl. 09:08  

I dagens DN (25/1) gör Fredrik Strage en högst läsvärd analys av FM senaste PR-satsning.

/JBR

Anonym sa...
25 januari 2013 kl. 13:27  


Eftersom tydligen även rekryteringen av flygförare går dåligt föreslår jag att FM köper in den filmen av upphovsmännen, gärna efter att en ca 15 sek sekvens lagts till med ett par glimtar av spetsigt flyg - det är ju vad flygutbildningen syftar till. Personligen tycker jag inte att musiken passar filmen men jag inser att jag inte delar musiksmak med dagens ungdom.

Vänliga hälsningar

bosse

Gustav sa...
25 januari 2013 kl. 20:32  

"Vad är Försvarsmaktens huvuduppgift och huvudsakliga verksamhetsområde?"

Att slussa ca 20 miljarder vidare till SAAB, SAP-konsulter och marknadsföringsbyråer samt att bränna ca 20 miljarder på utlandsresor och förberedelser för dessa?

Joakim sa...
27 januari 2013 kl. 00:45  

Hade fungerat otroligt bra som rekryteringsfilm.

Merparten av de som rekryterats till kompaniet i närtid har lockats av sådant material snarare än märkliga "vad håller du på med"-kampanjer.

Anonym sa...
28 januari 2013 kl. 13:53  

Jeg ser poenget ditt, men enkelte av de beste reklamene jeg har sett har vært mer "show, dont tell".

Hva synes du for eksempel om det norske Forsvarets nye omdømmefilm? Den har på samme måte ikke så mye militært preg over seg, men den gir et inntrykk.

http://www.youtube.com/watch?v=j0V8uiwwdeU

Gjerne bruk den i et eventuelt "del 2"-innlegg!

Anonym sa...
28 januari 2013 kl. 17:35  

Här i östra rikshalvan har vi redan prövat på reklamkampanj av denna typ. Idén med första skedet 2000/2001 var att väcka intresse och debatt (både pos och neg). I de följande skeden blev reklamerna mera fokuserade. Problemet är förstås att de öppnar försvarsmakten för förlöjligande, som ibland kan vara mycket rå och äcklig.

Kanske #svfm kunde klara sig utan ett alltför hårt startskott, då man redan har fått igång bred samhällsdebatt och de man rekryterar har tillgång till ett omfattande publikt material om arbetsgivaren?

Våra i min mening löjliga första reklamer fick pris och nomineringar på internationella reklamfilmfestivaler, så dom måste ha varit bra? Reklambyrån DDBstockholm har ju faktiskt pris/nomineringar från samma festivaler, så dom måste ju vara bra?

Här länkar till våra filmer: http://vimeo.com/24114237 http://vimeo.com/24114154
Ganska lika i stil och miljö...

Unknown sa...
30 januari 2013 kl. 11:23  

Vi kan ju jämföra med grannlandet Norges nya reklamfilm "Verdt å forsvare". Tycker jag säger väldigt mycket ändå.

http://vimeo.com/57445812

Martin sa...
1 februari 2013 kl. 12:41  

Det här framförandet är det bästa jag hört sedan Chuchills kvarlämnade arv. Jag erkänner att mitt hjärta fylls tills ögonen tåras. Genialt!

http://fmashiri.wordpress.com/2013/02/01/med-vapen-i-hand-varfor-finns-soldater/

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade