tag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post2546954074555921698..comments2023-08-02T10:06:26.998+02:00Comments on Wiseman's Wisdoms: Prestigens godståg (uppdaterat 18/12 22.40)Unknownnoreply@blogger.comBlogger27125tag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-54365717404842454652010-12-20T17:35:48.212+01:002010-12-20T17:35:48.212+01:00Vi ser nog att det kommer bli tre Hkp10B på plats ...Vi ser nog att det kommer bli tre Hkp10B på plats i Afghanistan, kanske inte 1 April men en tid senare. Två stycken gör ingen rote, utom i undantagsfall när bägge är hela.Pinnochionoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-13645135193474497212010-12-19T17:49:11.812+01:002010-12-19T17:49:11.812+01:0017.44: Helt klart är det så. Personalbristen med f...17.44: Helt klart är det så. Personalbristen med följande höga rotationstempo, samt att endast två helikoptrar kan skickas, är mycket bekymrande.Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-1974292965042375802010-12-19T17:44:44.852+01:002010-12-19T17:44:44.852+01:00Insatsen kan nog gå lite knackigt i början pga. se...Insatsen kan nog gå lite knackigt i början pga. sedan länge kända anledningar men man får inte ge upp för det och börja jaga syndabockar. <br />Svenska helikoptrar med kvalificerad medicinsk personal är helt klart en resursförstärkning var som helst där de sätts in. <br /><br />Ska vi som politikerna tydligt har beställt vara kvar länge i Afghanistan och ersätta HKP10 med HKP16 2013 vill det till att ansvariga chefer tänker till och prioriterar resurserna rätt. <br />Tillgången på tekniker är en ödesfråga.<br /><br />Det finns andra än våra egna och allierade som kan ta del av resursen om man tänker i ett vidare perspektiv.<br />http://www.nytimes.com/2010/12/19/world/asia/19delivery.html?pagewanted=1&_r=1&ref=worldAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-87470254717785001242010-12-19T15:32:56.709+01:002010-12-19T15:32:56.709+01:00Greasemonkey --> Hade lite om Hkp16kontra perso...Greasemonkey --> Hade lite om Hkp16kontra personalramar med i mitt utkast men jag raderade det då jag enbart ville kommentera Wisemans påstående att piloter och tekniker ur Hkpflj skulle vara skygga för utlandstjänst.<br /><br />Ska man gå in på den biten så är det minst sagt hål i huvudet att skaffa ett till helikoptersystem utan att tillåta utökning av personalramarna. Det blir för lite personal, problemen blir nog störst på Flygunderhåll.<br /><br />Vore ganska intressant med en diskussion om hur man systematiskt slaktat helikopterförmågan sen -98.<br />Det är väl egentligen inte vi i Hkpflj som är mest skyldiga till det som skett...?Pinnochionoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-15918998364457967232010-12-19T14:12:19.691+01:002010-12-19T14:12:19.691+01:00>Pinnochio
Grattis, du lyckades ge mig dagens ...>Pinnochio<br /><br />Grattis, du lyckades ge mig dagens 'dubbelslag' när jag läste din kommentar "<i>Såvitt jag vet har vi inte vakanser på teknikersidan alls.</i>"<br /><br />Lite längre ned i ditt inlägg så förstod jag att du (förmodligen) begränsar din horisont till 10-systemet.<br /><br />Kan upplysa dig att situationen inte är likadan bland de övriga systemen, framförallt inte med vår stundande 'gökunge'...<br /><br />/En som <b>befinner sig</b> mitt i skitenGreasemonkeynoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-2477716836798289692010-12-19T12:29:00.992+01:002010-12-19T12:29:00.992+01:00Martin: Bra. Jag kunde ha uttryckt det tydligare a...Martin: Bra. Jag kunde ha uttryckt det tydligare att kommentaren hade redigerats.Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-4937995367253524512010-12-19T12:05:18.190+01:002010-12-19T12:05:18.190+01:00Då missuppfattade jag saken, självklart är jag nöj...Då missuppfattade jag saken, självklart är jag nöjd. :-)Martinhttps://www.blogger.com/profile/04310437542971940601noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-35180543185033790062010-12-19T10:35:36.649+01:002010-12-19T10:35:36.649+01:00"Man" var dåvarande flottiljchef. Kommer..."Man" var dåvarande flottiljchef. Kommer inte ihåg om det fortfarande var Johan Svensson eller om Bydén tagit över. De två (bägge med erfarenhet från Kosovo) var villiga att pendla dit flygtid fanns och sedan tjänstgöra inom ISAF. Svaret var att man fick pendling betald i 6 månader, sedan var det flytt som gällde. Självklart svalnade då intresset.<br /><br />Det intressanta är att det redan fanns andra piloter från Malmen inom HU ISAF som fortfarande pendlar och där krav på flytt aldrig funnits.<br /><br />Till saken hör också att den ene piloten idag har en befattning inom planeringscellen på förbandet och kommer att åka till Afghanistan som planeringsofficer istället för pilot...FYLnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-26533854279803677752010-12-19T06:00:06.345+01:002010-12-19T06:00:06.345+01:00Martin: Det händer att det kommer kommentarer där ...Martin: Det händer att det kommer kommentarer där det nämns siffror och fakta som är lite för känsliga för att de ska publiceras. Eftersom mailadress ej bifogas kommentarerna finns det två val. Antingen refusera helt, eller kopiera texten och stryka bort sådant som inte är passande. Veteranens kommentar var en sådan. Nöjd?Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-45057233067100563002010-12-19T00:08:20.350+01:002010-12-19T00:08:20.350+01:00Där gjorde du allt bort dig lite va "veterane...Där gjorde du allt bort dig lite va "veteranen", och glömde att du var inloggad som Wiseman. =)Martinhttps://www.blogger.com/profile/04310437542971940601noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-65402968373283389352010-12-18T23:48:00.394+01:002010-12-18T23:48:00.394+01:00@Pinnochio:
Otroligt om det är sant!
Varför ville...@Pinnochio:<br /><br />Otroligt om det är sant!<br />Varför ville "man" inte skola in dessa piloter på Hkp10 och låta dem ha pendling i ca två år?<br />Det är många medlemmar i det förbandet som pendlar.<br /><br />Vem var "man"?<br /><br />USAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-34456142612730560102010-12-18T22:33:12.787+01:002010-12-18T22:33:12.787+01:00Helt korrekt åsikt som tas upp i detta inlägg. Vid...Helt korrekt åsikt som tas upp i detta inlägg. Vidare kan man ju diskutera hur klokt det är att köpa nya dyra Blackhawk när vi har ett transportflygsystem bestående av upp till 45 år gamla C-130. Av de åtta försvarsmakten förfogar över flygs långtifrån alla. Övriga är hela tiden inne på underhåll= mycket dyrt.<br /><br />/VeteranenWisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-81081286961603098292010-12-18T22:29:59.932+01:002010-12-18T22:29:59.932+01:00Jag vet inte varifrån föreställningen att svenska ...Jag vet inte varifrån föreställningen att svenska helikopterpiloter och tekniker skulle vara mindre intresserade än genomsnittsmilitären för att göra sitt jobb i Afghanistan. Såvitt jag vet har vi inte vakanser på teknikersidan alls. När det gäller piloter kommer en handfull kommer att gå i pension under insatstiden. Av de övriga möjliga har cirka 60% sökt insatsen. Jag tycker det är en riktigt bra siffra med hänsyn till att Hkp10-systemet har nyttjats till Flyg- och sjöräddning och ganska många har sin själ i den uppgiften. Det blir en lite annan touch över att börja flyga MEDEVAC där det nästan råder krig.<br /><br />Även om alla som hade varit rekryterbara hade ställt upp så hade flygtiden i systemet inte räckt till. Det finns cirka 1500 timmar att disponera i Hkp10B+D, vilket kanske kan räcka till 15 piloter om man spär på med tid från Hkp10A. Tittar vi på det senaste året har vi inte riktigt kommit upp i den nivå vi borde, trots enorma ansträngningar från flygunderhållssidan.<br /><br />Politiskt har önskan varit att få till 2 års insats. Piloter och uppdragsspecialister är gränssättande och på förfrågan från HKV skapade vi ett insatsschema som hade löst uppgiften. Detta hade krävt rätt stora uppoffringar så vi ställde krav på en vettig ersättning för detta. Vårt förslag på lösning ratades helt och nu står vi inför en insats på lite drygt ett år istället. Det inte är pga piloterna, teknikerna eller uppdragsspecialisterna det hänger.<br /><br />Det fanns helikopterpiloter som inte flyger Hkp10 som var intresserade. Det hade gått att skola in dessa och hinna få dessa klara om man hade löst problemet med flygtid i systemet. De piloterna fanns på Malmen men Försvarsmakten ville tvinga dem att flytta till en ort där Hkp10-verksamheten bedrivs. Jag tycker det känns ganska naturligt att de inte ställde upp på ett sånt krav. Riva upp bopålarna, skaffa nytt hus, skola in barnen på skolor/dagis samt försöka få ett nytt jobb till frun är inte det man behöver när man står på startbanan för att åka till kriget.<br /><br />Jag är helt övertygad om att ’man’ bland annat kommer att använda piloternas villighet som slagdänga när man måste förklara sig varför man inte lyckats med den uppgift man fått. Jag är precis lika övertygad om att det inte alls är sant, och att FM får skylla sig själv.<br />Det är svårt att skörda när man inget har sått.Pinnochionoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-26548406351113253602010-12-18T22:06:21.585+01:002010-12-18T22:06:21.585+01:00Bra att saken i fråga diskuteras men jag skulle ba...Bra att saken i fråga diskuteras men jag skulle bara vilja ge min syn på saken. Jag tycker du har helt fel i frågan då du säger att piloterna inte är intresserade av att åka till Affe. Jag har uppfattat saken på följande sätt, de flesta vill mer än gärna göra en insats och sen 2000 då Hkpflj inte haft en tydlig uppgift har det ju bara gått utför.. Nu vill många delta i olika insatser och göra sitt jobb men tyvärr är det inte personalen längst ut på linan som kan påverka. Inför Affe rekryterades det XX piloter, punkt, och behovet är XX st.. Vad säger erfarenheten, jo det kommer alltid falla ifrån personal och i vilket läge hamnar man då, jo personalbrist pga personliga skäl, hälsa mm och hur lätt är det att rekrytera en ny pilot. Flyger man inte hkp 10 sedan tidigare har det tåget redan gått.. Jag tycker tyvärr att Hkpflj är ett förband som helt lever i händerna på politikerna och tyvärr får personalen och förbandet ta skiten när saker som man inte kan påverka händer.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-46044867175742952762010-12-18T19:50:53.605+01:002010-12-18T19:50:53.605+01:00FM har modifierat tre helikoptrar till 10B varav t...FM har modifierat tre helikoptrar till 10B varav två skall till Afghanistan. Den tredje skall vara kvar i Sverige som reserv. Varför moddade man inte hela parken? Rent idiotiskt. Det "gamla" konceptet för att kunna garantera en beredskapshelikopter i luften var TRE helikoptrar. Med endast två Hkp på plats är säkerhet på helikoptertillgång i luften mellan 75-80% i bästa fall.<br />Som gammal fullmaktsofficer hörde jag mig för med HRC varför jag var tvungen att söka tjänstledigt från min fullmaktstjänst och skriva ett nytt avtal för utlandstjänst? Svaret var att det inte står i fullmaktsavtalet, att jag skall göra utlandstjänst. Det räcker inte med att man är villig till utlandstjänst(samma läge som för CI). <br />Har ni läst Sverkers brev till personalen på Emil? Ett utdrag: Det är ett av flera skäl till att jag under året rest runt till samtliga förband. Jag ville själv berätta om våra framtida mål och hur jag ser på vårt engagemang i internationella insatser. Riksdagen har beställt ett försvar som kan sättas in utanför Sveriges gränser och därför är internationell tjänstgöring något naturligt.<br /><br />Men – och det är viktigt att betona – det finns ingen avsikt i grunden att tvinga någon. Utrikes tjänst ska diskuteras med hänsyn till varje medarbetares sociala situation.<br /><br />Det sista stycket är en av orsakerna till att vara tvungna att sluta i FM p.g.a. t.ex. ensamstående förälder. Någon hänsyn till detta har FM inte visat.Carlnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-81670772662877738102010-12-18T12:02:22.625+01:002010-12-18T12:02:22.625+01:00Enligt min mening är det inte alls överflödigt att...Enligt min mening är det inte alls överflödigt att Sverige klarar av att hålla sig med egna medevac-helikoptrar i Afghanistan. Det är ett mycket viktigt steg i att stärka Försvarsmakten eftersom vi inte kan ha en militär som alltid är beroende av andra, mer kompetenta länders krigsmakter för att kunna lösa grundläggande uppgifter.<br /><br />Helikopterfrågan är ett av de tydligaste exemplen på Försvarsmaktens bristande handlingskraft. Vi kan inte ha en militär som bara snackar men aldrig kommer till skott. Med verklig vilja och förmåga hade man kunnat lösa saken på några månader istället för flera år.<br /><br />Men första gången som ett svenskt helikopterteam räddar en soldat i Afghanistan, oavsett om det är en svensk eller utländsk soldat, kommer att vara en mycket viktig milstolpe för Försvarsmakten.<br /><br />För att vi försvarsvänner ska tas på allvar när vi framför kritik mot brister, krävs nog också att vi kan vara positiva till de framsteg som också görs.<br /><br />Svenska medevac-helikoptrar i Afghanistan vore ett stort framsteg.Chris Andersonhttps://www.blogger.com/profile/12991117830525700679noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-25032723116634185922010-12-17T22:50:58.570+01:002010-12-17T22:50:58.570+01:00Måste i detta fall ändå påstå att det inte är FM s...Måste i detta fall ändå påstå att det inte är FM som har detta beslut i sin hand; Det politiska trycket på att skicka svenska helikoptrar till Afghanistan för att rädda svenska liv är så mycket större än vad de flesta ens kan föreställa sig. Alldeles oavsett hur många amerikanska Blackhawks, Apaches eller vad de än heter som finns i norra Afghanistan så SKA det bara svenska helikoptrar dit. Det tidigare argumentet att vi inga helikoptrar hade eller att de som vi nu skaffat fram inte längre egentligen behövs är fullkomligt irrelevanta hos uppdragsgivaren. <br />- Svenska soldater skall kunna räddas av svenska helikoptrar, så är det bara!<br /><br />Jag tycker personligen att det kommer att bli intressant, baserat på att den svenska inställningen till vår insats i Afhanistan i vissa avseenden är mer än lovvärt naiv och kunskapen om ISAFs uppbyggnad är häpnadväckande låg, att se hur nyheterna så småningom tas emot att vi faktiskt kommer att vara tvungna att riskera både svenska besättningars liv och svenska helikoptrar i uppdrag för att rädda tyskar, norrmän, rumäner, italienare ja kanske till och med amerikaner precis på samma sätt som deras helikoptrar kommer till svenskars undsättning när vi kallar på hjälp.<br />/BandBandnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-68504870730961144302010-12-17T22:09:49.298+01:002010-12-17T22:09:49.298+01:00Ett bra inlägg för dom som inte förstår hur det fu...Ett bra inlägg för dom som inte förstår hur det fungerar i Afghanistan. <br />Vill bara påpeka att den effekt som fotsoldater ute i området faktiskt står för förmodligen kommer minska med de reducerade kompanierna eftersom den lilla utökningen i personal äts upp av klumpigare fordon och förflyttningar med större enheter=mindre faktisk närvaro ute i området.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-49963366965196566942010-12-17T19:54:44.939+01:002010-12-17T19:54:44.939+01:00"De aktuella helikoptrar Hkp 10B skulle som b..."De aktuella helikoptrar Hkp 10B skulle som bekant ha varit färdiga under 2007 för att ingå i NBG 08, men först nu i dagarna har de nått tillräcklig status för att kunna användas."<br /><br />Användas till vad?<br /><br />/medium dogAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-40578476243894576162010-12-17T17:30:12.454+01:002010-12-17T17:30:12.454+01:00Tja, wiseman, du har nu faktiskt fel på en punkt:
...Tja, wiseman, du har nu faktiskt fel på en punkt:<br />TUAV och sjvhelikopter skall inte rymmas i dagens personella ram. Skrivelsen "ca 500 på plats" ger utrymmen för förstärkningar och från och med FS21 kommer personalramen vara ca 600 befattningar. FS20 som precis roterat ner består har en personalstyrka om ca 540. <br /><br />Dessutom tillförs en viktig förmåga med de svenska helikoptrarna då de ger mycket bättre förutsättningar för vård ombord då de bland annat medför läkare och avancerad medicinsk utrustning. De amerikanska helikoptrarna kan man kanske i sammanhanget kalla sjuktransporthelikopter..<br /><br />Utöver MEDEVAC kan visparna lätt byggas om till trupptransporthelikoptrar och nyttjas som det. En förmåga som lyftes fram av svensk hkp-personal i ett svt-reportage för inte allt för längesedan.<br /><br />Kan vi skicka helikoptrar till Affe? Ja!<br /><br />Kommer de göra nytta? Ja!<br /><br />Kommer vi dra nyttiga erfarenheter? Ja!<br /><br />Är det bättre att ha dem insatta i Affe än att ha dem i beredskap med NBG(tänk HKP15 snacket)? Ja!<br /><br />/HAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-88420731519781880712010-12-17T16:14:35.434+01:002010-12-17T16:14:35.434+01:00Jag tycker att det är konstigt att det saknas pers...Jag tycker att det är konstigt att det saknas personal och särskilt om bristen uppstår nu, all utbildning har ju varit inriktad mot Afghanistan eller?? <br />Det kan ju inte vara så att de som ingått i HU inte visste att de skulle utomlands??<br />//Kn ToffyAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-65092666201678503212010-12-17T14:18:24.746+01:002010-12-17T14:18:24.746+01:00Tack för att även du tar upp denna idiotiska insat...Tack för att även du tar upp denna idiotiska insats.CShttps://www.blogger.com/profile/17704302360288965176noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-89858245841035495772010-12-17T13:27:30.500+01:002010-12-17T13:27:30.500+01:00Förstår inte resonemanget kring fullmaktsofficerar...Förstår inte resonemanget kring fullmaktsofficerare. Fullmakten innebär en skyldighet att tjänstgöra därhelst organisationen kräver att man tjänstgör. Denna skyldighet balanseras sedan med ett anställningsskydd som innebär att man i princip inte kan sägas upp.<br />Att sedan det utvecklats en praxis, där det blivit vanligt med långpendling och traktamentsbaserade kommenderingar är en annan sak.<br />De absolut lättaste att kommendera till tjänstgöring torde då vara just fullmaktsofficerarna.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-86806056248247062012010-12-17T09:11:00.014+01:002010-12-17T09:11:00.014+01:00Prestigen inom helikopterfrågorna verkar normalt s...Prestigen inom helikopterfrågorna verkar normalt sett vara mycket stor. Samma prestige har ju hållt fast vid Hkp14, som nu är för långt gånget för att hoppa av samt sett till att vi inte förlängde Hkp4.<br /><br />/MartinAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-6940201121203341602010-12-17T01:22:25.256+01:002010-12-17T01:22:25.256+01:00Tänkvärt, Wiseman.
Den problematik du tar upp är ...Tänkvärt, Wiseman. <br />Den problematik du tar upp är viktig, någonstans går effektivitetsgränsen för när all support i egen regi blir för stor i förhållande till uteffekten.<br /><br />Och det avgörande för helheten är att det finns erforderlig tillgång till vad som erfordras, antingen i egen regi eller genom den samlade ISAF-närvaron.<br /><br />Men det är frestande - och ibland säkert korrekt - att fokusera på enskilda materielinsatser och ta poäng på att driva någon linje mycket bestämt, både inom och utom försvaret.Staffan Danielssonhttps://www.blogger.com/profile/12776501814359038622noreply@blogger.com