tag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post4950842819855955887..comments2023-08-02T10:06:26.998+02:00Comments on Wiseman's Wisdoms: Ny era med säkerhetspolitiska följderUnknownnoreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-38151991756561172352010-09-06T23:07:12.397+02:002010-09-06T23:07:12.397+02:00Förutom några mindre lokala tidningar i norr anser...Förutom några mindre lokala tidningar i norr anser inte media i Sverige att Arktis är något att skriva om.<br />Ryssland avser att börja exploatera Shtokmanfältet i Barents hav.<br />I samband med detta har man börjat göra den största ekonomiska satsningen i norra Europas historia. Man kommer att satsa mer än 50 miljarder dollar på upprustning av infrastruktur, militära baser i och kring Murmansk, bostadsbyggande och en total upprustning av den s.k. Oktoberjärnvägen mellan S;t Petersburg och Murmansk.<br /><br />Kina har nyligen ansökt om en obsevatörsplats i Arktiska rådet.<br />Vissa geologer anser att en femtedel av jordens olje-och gastillgångar finns i området.<br /><br />Alla inblandade länder, utom Sverige, har utarbetat strategier och vidtagit förberedelser. Där ligger vi ohjälpligt efter.<br />Vi har, vad jag kan se, gjort som vanligt. Tittat i plånboken och stoppat huvudet djupt ner i sanden.<br /><br />Teaterdirektören.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-889260977461390632010-09-06T22:12:18.108+02:002010-09-06T22:12:18.108+02:00Apropå blöta eller vita vintrar.
Det finns ju en...Apropå blöta eller vita vintrar. <br /><br />Det finns ju en teori om global uppvärmning => påverkad Golfström => kallare Sverige.<br /><br />/SSnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-11469533637225146602010-09-05T21:12:37.584+02:002010-09-05T21:12:37.584+02:00De enda alternativa bränslen som har visat att de ...De enda alternativa bränslen som har visat att de kan ersätta petroleumbaserade bränslen i en större skala är syntetiska bränslen tillverkade genom förgasning.<br /><br />Med förgasning så utgår man från en kol och eventuellt vätehaltig råvara vilket man tillverkar syntesgas av, en blandning av vätgas och kolmonoxid. Vätehalten kan vid behov ökas med vatten vilket frigör väte samtidigt som syret bildar koldioxid från kolmonoxiden. Syntesgasen renas och leds sedan över en katalysator varvid flera olika kolväten kan bildas. Bränslen som metanol och dimetyleter ger det högsta bränsleutbytet, men det går likaväl att producera diesel, bensin, jetbränsle osv. Diesel och bensin kan bildas genom Fischer-Tropsch, men bensin kan även produceras via metanol genom att använda ExxonMobils Methanol-To-Gasoline process.<br /><br />Förgasning för synetisk bränsleproduktion användes i andra världskrigets Tyskland, och kom att vidareutvecklas av bland annat Sasol i Sydafrika under apartheid-tiden. Så tekniken har visats fungera i större skala med kol som råvara, både med Fischer-Tropsch, metanolproduktion och MTG processen i bland annat Nya Zeeland och med naturgas i bland annat Malaysia där Shell tillverkar diesel från strandad naturgas. Nästa steg är att använda biomassa, avfall och biogas som råvara istället. Med biomassa som råvara så är det syntesgasproduktionen som är den svåra nöten att knäcka, vilket det också forskas om i Sverige. Chemrec är en av de som sysslar med tekniken i Sverige där man använder svartlut som råvara. Enligt Chemrec så skulle förgasningsanläggningar på alla svenska massabruk täcka ungefär 25% av det svenska drivmedelsbehovet. Anläggningar som använder energiskog, spill från skogsindustrin eller liknande råvara kan byggas som energikombinat där man producerar bränsle, fjärrvärme och eventuellt också el med en total verkningsgrad på 90-95%. Det är i princip alltså möjligt, ihop med en lägre drivmedelsanvändning, att ersätta en majoritet av den svenska oljeanvändningen med lokalt producerade syntetiska drivmedel. Att enbart ersätta Försvarsmaktens behov skulle förstås inte vara speciellt svårt. Det är egentligen bara en kostnadsfråga.<br /><br />Etanol har också en given plats i drivmedelsförsörjningen. Det är det enda förnybara bränsle som finns tillgänglig i större mängder idag och i den närmaste framtiden. Det har inte den potential att bli en ersättare av bensin som exempelvis metanol har, men det finns tillgängligt idag och vid produktion så får man djurfoder som en biprodukt vilket kan ersätta importerat foder.<br /><br />Tallolja och olika bioraffinerade vegetabiliska oljor och animaliska fetter är också en möjlig källa till dieselbränsle som bland annat Sunpine (produktion av råtallolja), Preem och Neste Oil i Finland sysslar med. Har inte de problem som feta metylestrar som ex. RME har.<br /><br />Ammoniak är knappast att beakta som ett realistiskt bränsle på grund av dess giftighet, korrosiva egenskaper, låga energitäthet, låga kokpunkt på -33 grader celsius och ineffektiv produktion genom elektrolys.<br /><br />P.S. Vill vi minska svältandet så kan vi börja med att avskaffa EU's jordbruksstödet som utgör merparten av EU's budget. På så vis kan fattiga länder klara att producera sitt egen föda istället för att vi ska ge dem bidrag bara för att de sedan ska kunna köpa subventionerad mat från oss. D.S.Edisnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-39380868186866357732010-09-05T18:16:00.538+02:002010-09-05T18:16:00.538+02:00Sumatra: Det var ju en återgång till blöta vintrar...Sumatra: Det var ju en återgång till blöta vintrar från den gångna vita som åsyftades :)Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-71659624416931133072010-09-05T17:18:45.696+02:002010-09-05T17:18:45.696+02:00@ Wiseman
Wakie, wakie. Det var en vit vinter för...@ Wiseman<br /><br />Wakie, wakie. Det var en vit vinter förra året. Här i Stockholmsområdet låg raserade veranda- och farstukvisttak i drivor i villakvarteren p.g.a snötyngden ;-)<br /><br />Den globala temperaturen har inte ökat de senaste 10-15 åren, men nu var det ju inte detta som ditt inlägg handlade om. <br /><br />Hade vi haft ett användbart försvar, kunde vi haft möjlighet att blanda oss i denna potentiella konflikt, men i nuläget bör vi nog huka oss och ligga lågt. "Musen som röt" är väl den liknelse som ligger närmast tillhands.<br /><br />Det vi har för uppgifter i arktisk miljö är nog flygstridskrafter.<br /><br />Våra små plastbåtar bör hålla sig i isfria farvatten. En riktig isvinter är de nog obrukbara i samtliga oss omgivande farvatten.<br /><br />Vårt intresse av att markstridskrafterna skall vara användbara i arktisk miljö verkar minimalt. K4 och Östersund nerlagt och de fåtaliga ingenjörerna i norr är på väg till Raskens hemtrakter. Hur lång tid avsätter K3 till utbildning och övning i myggfri miljö årligen. Något år vet jag att dessa övningar ställdes in helt p.g.a ekonomin. Hoppet får stå till att vi kan delta oövade i NATO-övningar i nordnorge.Sumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-15754153267526906492010-09-05T13:12:30.742+02:002010-09-05T13:12:30.742+02:00Sumatra: Vi får se om det var en engångsföreteelse...Sumatra: Vi får se om det var en engångsföreteelse eller ej. Förmodligen blir det åter en blöt och grå vinter i Stockholm istället för en vit.Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-67062360156209906592010-09-05T13:09:30.863+02:002010-09-05T13:09:30.863+02:00Det råder delade uppfattningar om det isfria Arkti...Det råder delade uppfattningar om det isfria Arktis. Bloggen Andas lugnt behandlar ämnet, en även för övrigt intressant blogg att följa.<br /><br />http://andaslugnt.blogspot.com/2010/07/isfritt-vid-pitlekaj-just.htmlSumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-2078048749640850042010-09-05T13:00:59.973+02:002010-09-05T13:00:59.973+02:00En lösning av många för försvaret skulle kunna var...En lösning av många för försvaret skulle kunna vara tt börja köra på flytande ammoniak, iaf för markfordon. Skall med små förändringar gå att använda i såväl diesel- som bensinmotorer.<br /><br />Tillverkningen sker via vindkraft, och ammoniaken skapas via el+luft+vatten (kvävet från luften och vätet från vattnet). Förslagsvis kan försvaret helt enkelt sätta upp vindsnurror eller vågkraftverk på några övningsområden (som man får avstå) eller anläggningar i kustbandet och sätta igång att producera sitt eget bränsle och lägga upp sina egna lager.<br /><br />Att gå över till NH3 som bränsle kanske är svårt för privat bruk, men om försvaret har lust att peka med hela handen så borde det gå alldeles utmärkt att renovera försvarets motorer och gå över till NH3. Borde fortfarande gå att köra diesel i samma motorer i möjligaste mån, eller på utlandsuppdrag där man inte har NH3 som lokalt bränsle.<br /><br />Men stoppar man som du skriver huvudet i sanden så får man väl börja använda stridsfordonen som stationära kanonpjäser tids nog.Cornucopia?https://www.blogger.com/profile/14678368642345396163noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-35817556478232823742010-09-05T12:32:57.640+02:002010-09-05T12:32:57.640+02:00Den enda realistiska lösningen på medellång sikt ä...Den enda realistiska lösningen på medellång sikt är drivmedel ur stenkol. Alltså den teknik Tyskland använde under senaste världskriget för sin krigsmakt.<br /><br />Etanol är uteslutet, då en miljard människor svälter.<br />Metanol kräver för mycket energi,vätgas likaså.<br />Batteribilar och hybrider blir för tunga och dyra.<br />OlausAnonymousnoreply@blogger.com