tag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post7159346306728586715..comments2023-08-02T10:06:26.998+02:00Comments on Wiseman's Wisdoms: Gästinlägg: Fredsekonomiskt kontra insatsrationelltUnknownnoreply@blogger.comBlogger16125tag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-75689044926559723382015-02-15T22:50:16.998+01:002015-02-15T22:50:16.998+01:00uppgiven, även blinda hönor kan hitta korn ibland,...uppgiven, även blinda hönor kan hitta korn ibland, och i det här fallet är Björkman faktiskt på banan när han beskriver hur saker inte fungerade men man löste uppgifterna ändå eftersom det fanns framsynthet i lagerhållningen.John Metreushttps://www.blogger.com/profile/17731341863215478059noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-38773878581424344232015-02-06T14:28:23.110+01:002015-02-06T14:28:23.110+01:00Snarare så att verkligheten blir en helt annan när...Snarare så att verkligheten blir en helt annan när man är Anders Björkman...<br /><br />https://sites.google.com/site/wtc7lies/home/anders-bjorkman-s-worlduppgivenhttps://www.blogger.com/profile/13148495961462872043noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-6997897666577156152015-02-06T12:08:52.911+01:002015-02-06T12:08:52.911+01:00@unknown 150206 00:11
Anders Björkman har helt rät...@unknown 150206 00:11<br />Anders Björkman har helt rätt. Militär logistik i FM innehåller funktionerna teknisk tjänst, förnödenhetsförsörjning, försvarsmedicin, kommunikationstjänst och logistikledning.Mattias Lagerqvisthttps://www.blogger.com/profile/12192657711443052812noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-63711524676011830852015-02-06T10:01:53.128+01:002015-02-06T10:01:53.128+01:00@Unknown
Jag hade aldrig hört talas om försvarslog...@Unknown<br />Jag hade aldrig hört talas om försvarslogistik innan jag läste om det här, där man diskuterade att knacka rost på flottans plåtburkar, vilket tydligen var del av logistiken. Rostflödet skulle tydligen bort? Jag är bara intresserad av hur man kan spara 760 millioner/år med förbättrad försvarslogistik, vad det nu kan vara, och varför man inte gjort det tidigare. Eller kanske det hela bara är struntprat?<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-69142951218216300182015-02-06T09:21:57.251+01:002015-02-06T09:21:57.251+01:00Har ett fint exempel, hemvärnet köpte ur "ege...Har ett fint exempel, hemvärnet köpte ur "egen ficka" IGR. Först så försenades leveransen pga att amerikanerna la en stor order och gick före i kön. Nu när dom skulle levereras så blir det inte fallet. För för nu ska dom öronmärkta enheterna gå till övriga fm för att kompensera att mali suger mtrl samt att det uppstått behov. Så nu blir det "bat satser"som kan lånas....på ca 80 enheter det vill säga att du kan i princip inte fylla upp två plutoner. Som sagt det är något allvarligt fel på anskaffningen av mtrl.gustafasonhttps://www.blogger.com/profile/08536695244919744212noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-48893761997566445642015-02-06T00:11:39.088+01:002015-02-06T00:11:39.088+01:00@Anders Björkman jag förstår inte riktigt när du s...@Anders Björkman jag förstår inte riktigt när du säger: "...marinlogistik, dvs planerat underhåll och reparationer av fartyg..." Logistik har mig veterligen inget alls att göra med underhåll och reparationer utan om att kontrollera materialflöden. Eller blir definitionen en helt annan när man befinner sig til sjöss? :)<br /><br />//JensJUnknownhttps://www.blogger.com/profile/18094502929495830772noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-62687535804816154502015-02-04T07:24:26.405+01:002015-02-04T07:24:26.405+01:00Anonym 3/2 21:36, jag skrev "ska ha" int...Anonym 3/2 21:36, jag skrev "ska ha" inte att det alltid är men vi beskriver samma sak. Att skriva dessa krav innebär inte nödvändigtvis att ingenjörer ska ha djup teknisk kompetens men dom ska kunna jobba självständigt med anskaffning med ringa stöd av de som kan upphandling och inköp riktigt bra. <br /><br />Projektledaren ska vara kung på projektadministration, precis som plutonchefen ska sitta bunden vid Prio men tyvärr är ju bemanningen sådan att det varken finns konsulter eller någon som kan hantverket och jobba tillsammans med projektledaren. <br /><br />Så det är inte så illa som det ser ut, det är mycket värre... <br /><br />J.K Nilsson J.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-62604349362138165342015-02-04T05:28:56.447+01:002015-02-04T05:28:56.447+01:00@Magnus Lagerqvist
Jag deltar bara i diskussionen ...@Magnus Lagerqvist<br />Jag deltar bara i diskussionen för att jag har lång erfarenhet av marinlogistik, dvs planerat underhåll och reparationer av fartyg av egen och inhyrd personal. Grunden är en budget för reservdelar (inköp/i lager), förbrukningsmaterial (färg, smörjoljor, svetselektroder, rör, etc), reparationer inkl. serviceingenjörer, osv. Jag är bara nyfiken att få reda på hur FM lyckas spara 760 millioner/år utan att logistiken eftersätts. Om det planerade underhållet och budgeten är hyggliga från början, tror jag inte det är möjligt att spara utan att underhållet eftersätts.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-80938254980564696562015-02-04T05:28:54.802+01:002015-02-04T05:28:54.802+01:00Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-31753663733194449322015-02-03T22:08:40.867+01:002015-02-03T22:08:40.867+01:00@Anders Björkman
Har lite svårt att förstå vad du ...@Anders Björkman<br />Har lite svårt att förstå vad du försöker säga. För att förtydliga: vi andra debatterar Omdaning försvarslogistik och hur den påverkar oss. Jag inser inte vad Estonia och dina äventyr i början av sjuttiotalet har med dagens försvarslogistik att göra. Av det du hävdar som jag ändå kan knyta till ämnet så verkar det för mig som att du inte förstått vad jag och JK Nilsson försöker säga. Det har satsats för mycket på fredstida besparingar som gör att det dels suboptimeras totalt sett och dels ger negativa effekter på våra förmågor vid kris och krig.Mattias Lagerqvisthttps://www.blogger.com/profile/12192657711443052812noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-56829694454880404052015-02-03T21:36:21.333+01:002015-02-03T21:36:21.333+01:00Reagerar på texten "FMV som ska leverera syst...Reagerar på texten "FMV som ska leverera systemet ska ha smarta ingenjörer som främst ska ha kompetens att omsätta Försvarsmaktens krav till testbara krav och beställa det ifrån leverantören."<br /><br />Tyvärr fungerar ju inte FMV så längre, inte ens i teorin. Sedan COTS-eran inleddes har FMV stöpts om till en anskaffningsorganisation, som "ska vara duktiga på upphandling men inte ha någon egen teknisk kompetens" (ord som har hörts på många personalmöten). Om teknisk kunskap behövs ska man istället köpa in konsulter.<br /><br />Inom mitt teknikområde är det huvudsakligen inom industrin som ingenjörerna finns nu. Det märks väldigt tydligt att FMV saknar förmågan att översätta taktiska begrepp till tekniska funktioner, och omvänt. Många ger intryck av vara att mer intresserade av projektadministration än av det tekniska system de ansvarar för och användarnas synpunkter på det. De har ofta svårt att bedöma konsekvenserna för användaren av ett förslag från industrin, och överlåter designbesluten till leverantörens ingenjörer - som förstås inte vet hur användarens operativa miljö ser ut. <br /><br />Samtidigt tycks få på FMV ha egen erfarenhet av industriell systemutveckling, så det händer också ofta att FMV inte förstår industrins frågor, eller kan ställa krav på industrin när det behövs. <br /><br />Det kan förstås vara klokt att ta hjälp av specialistkonsulter för att komplettera sina egna kunskaper, men man behöver ändå ha viss kunskap själv för att kunna värdera konsulternas ämneskunskaper inför ett uppdrag och bedöma det de levererar. <br /><br />I slutänden är det förstås användaren som drabbas av detta "förmågeglapp", än en gång.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-12848380972828745042015-02-03T19:30:06.528+01:002015-02-03T19:30:06.528+01:00@J.K.Nilsson
Besparingar? När jag var med (i flott...@J.K.Nilsson<br />Besparingar? När jag var med (i flottan) för 45 år sedan 1970 skulle jag fylla i ett formulär med åtta kopior för att det skulle hända något. Vid en kfö i skärgården utanför Berga fick jag en rullande verkstad + kompressor att leka krig med. Redan första dagen var kompressorn saboterad av någon förrädare och efter ett par dagar var de flesta verktygen i verkstaden stulna av andra sabotörer. Jag glömde att bevaka grejorna 24/24. Trots detta sändes jag till Luleå 9/70 att visa i en jätteövning för Warszapakten och NATO att vi inte var att leka med. FM hade chartrat in ett civilt skepp som under 24 timmar skulle bli en örlogsminutläggare. Och jag skulle leda förvandlingen, mha svetsare och plåtslagare. I kolmörker åkte vi till ett förråd nånstans och hämtade ut minräls + en kanon som skulle sättas på den nya minutläggaren. Jag tror inte jag kvitterade ut grejorna. Ritningarna stämde inte heller, men med litet fantasi lyckades vi svetsa fast minrälsen på däcket och överbord rälsen på skrovet akterut. För att minorna skulle få plats skar vi bort relingen. Kanonen var ett PROBLEM. Den skulle sättas fast i en däckshuskapp förut i tunn plåt rätt ner i byssan! Men då kunde ju besättningen inte äta ombord. Jag beslöt att inte installera KANONEN. Sedan lastades HMS XXX med 30 minor och seglade ut i dimman för att minera Bottenviken. Succé. Jag firade det hela med två trevliga WP-officerare som följt dramatiken genom att tömma ett par helor vodka med mig som någon korkade upp. Överste B-man som eskorterade WP/NATO var sur på maskinist Bj-man. Sedan låtsaskrigade vi i 14 dagar och spenderade en massa reservdelar och material som jag aldrig kvitterade ut. Ett par månader senare muckade jag. 1994 sjönk M/S Estonia och mina intima kontakter med FM började igen. Dramat fortsatte.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-9115401208543864722015-02-03T18:10:46.468+01:002015-02-03T18:10:46.468+01:00Anders, är besparingarna något eftersträvansvärt d...Anders, är besparingarna något eftersträvansvärt då? Serviceförråd som bara har provkollektion, återinförandet av "adjutantförråden", högre krav på "kunden" att utföra egna administrativa tjänster, m.m.<br /><br />Att kostnaderna har minskat för de delar av FMLOG som blev FSV innebär inte per automatik att det blir bättre för Försvarsmakten, det betyder att kostnaderna för det FSV leverar till Försvarsmakten inte kostar lika mycket som förr men leveras samma service?<br /><br />J.K NilssonJ.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-27612849283358719712015-02-03T16:54:56.302+01:002015-02-03T16:54:56.302+01:00@Sigvard Löf
Tomas Salzman, chef för FMV:s enhet F...@Sigvard Löf<br />Tomas Salzman, chef för FMV:s enhet Förråd, service och verkstäder, FSV, har meddelat att för åren 2013 och 2014 har FSV bedrivit ett omfattande besparingsarbete genom effektiviseringar, smartare arbetsmetoder och ny organisation vilket medfört att kostnaderna för Försvarsmakten för logistiktjänsten som FSV utför har sänkts och att fram till halvåret 2014 380 millioner har sparats. Det låter ju bra och man undrar varför det inte skett tidigare. Och hur stor är FSV:s hela budget för logistiktjänsten? Jag har letat på Internet och inte hittat något. Beträffande Estonia (helt utanför ämnet) 1994 var FMs, speciellt marinens, insats före, under och efter förlisningen en skandal utan like. Jag har naturligtvis bett Högkvarteret om kompletterande uppgifter men aldrig fått ett svar. <br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-24076902553392316792015-02-03T13:00:35.465+01:002015-02-03T13:00:35.465+01:00Som vän av ordning måste jag fråga dig Anders. Om ...Som vän av ordning måste jag fråga dig Anders. Om du tror på dessa siffror, är du villig att lyssna på samma källor gällande Estonia eller bara när det passar dina egna syften?Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/03058544302826203646noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-64784162333718838362015-02-03T06:29:46.243+01:002015-02-03T06:29:46.243+01:00Enligt Tomas Salzmann, chef för FMV:s enhet Förråd...Enligt Tomas Salzmann, chef för FMV:s enhet Förråd, service och verkstäder (i länken i artikeln) är försvarslogistik både anskaffning och driften av materielsystemen inklusive att leverera allt som behövs i övrigt, till exempel mat, resetjänster, reparationer med mera. Fram till halvåret 2014 hade FMV sparat 380 miljoner kronor i försvarslogistik, vilket motsvarar 244 000 övningsdygn enligt Försvarsmakten. Ett övningsdygn kostar alltså 1557 kronor och 38 öre. Bra att veta.<br />Så nu vet jag varifrån amiral T Engevalls 760 millioner kommer ifrån. Sparar man 380 millioner ett halvår blir det 760 millioner på ett helår. Det enda jag inte vet är budgeten för försvarslogistik 2014 och varför inte dessa besparingar började redan för 10 år sedan.<br />Anonymousnoreply@blogger.com