tag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post7982169556130687864..comments2023-08-02T10:06:26.998+02:00Comments on Wiseman's Wisdoms: Vikande trend och kompetensskuld i övningsverksamheten - del 3 (Uppdaterat 11/2 20.50)Unknownnoreply@blogger.comBlogger28125tag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-40744151343127074052014-02-18T23:50:32.556+01:002014-02-18T23:50:32.556+01:00Man bör även ta hänsyn till att den "överkapa...Man bör även ta hänsyn till att den "överkapacitet" som FMV diskuterar i antalet flygverkstäder endast exciterar på pappret. En stor flaskhals i just JAS 39 systemet har under flera år varit väntetiden på just TS (tillsyn). Detta får till följd att flygplan måste hållas tillbaka i flygtid under ibland flera månader eftersom det redan är igenkorkat uppe på verkstäderna. <br />Den eventuella nedläggning av Ronnebys flygverkstad kommer inte bara att drabba F17 utan även övriga delar av Flygvapnet, även om F17 blir den störste förloraren då deras största möjlighet till försörjning av UE/RD kommer att försvinna. I normala fall har teknikerna möjlighet att "plundra" de flygplan som är utflugna och väntar på TS på väldigt mycket delar eftersom det ändå ska bogseras till flygverkstaden. När man nu istället måste flyga det till en annan flottilj kommer flygtiden att minska drastiskt för F17 eftersom den bästa försörjningen av UE/RD försvinner med flygplanet när det lämnar flottiljen.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/17531001755174719887noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-69420461188445602622014-02-18T23:45:06.656+01:002014-02-18T23:45:06.656+01:00Man bör även ta hänsyn till att den "överkapa...Man bör även ta hänsyn till att den "överkapacitet" som FMV diskuterar i antalet flygverkstäder endast exciterar på pappret. En stor flaskhals i just JAS 39 systemet har under flera år varit väntetiden på just TS. Detta får till följd att flygplan måste hållas tillbaka i flygtid under ibland flera månader eftersom det redan är igenkorkat uppe på verkstäderna. <br />Den eventuella nedläggning av Ronnebys flygverkstad kommer inte bara att drabba F17 utan även övriga delar av Flygvapnet, även om F17 blir den störste förloraren då deras största möjlighet till försörjning av UE/RD kommer att försvinna. I normala fall har teknikerna möjlighet att "plundra" de flygplan som ska till TS på väldigt mycket delar eftersom det ändå ska bogseras till flygverkstaden. När man nu istället måste flygs det till en annan flottilj kommer flygtiden att minska drastiskt för F17 eftersom den bästa försörjningen av UE/RD försvinner med flygplanet när det lämnar flottiljen.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/17531001755174719887noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-71472597176109866382014-02-18T17:12:30.411+01:002014-02-18T17:12:30.411+01:00Men jag undrar jag om man inte ändå måste sära på ...Men jag undrar jag om man inte ändå måste sära på begreppen jaktpilot respektive attackpilot. Inget hindrar ju att man använder samma plan men att man har sina respektive specialitéer som man övar mest på. Det är ju ändå ingen som laddar flygplanen med både attacklast och jaktrobotar med någon slags "man vet aldrig vad som händer" mentalitet. Har man en attacklast vänder man när man möter jakt. Det finns ingen vettig människa som skulle göra något annat. Å andra sidan skulle vi i händelse av att vi blev anfallna bara ha behov av ett luftförsvar gentemot angrepp från luften. Innan den lede fi landsteg på vårt land eller med en stark flottstyrka skulle vara på väg att genomföra en landstigning någonstans i landet skulle allt motstånd redan vara nedkämpat. I dagsläget förfogar vi ju dessutom inte över något långräckviddigt attackvapen. Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/03398916586140056158noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-58982218484544180302014-02-16T10:19:48.295+01:002014-02-16T10:19:48.295+01:00Uppgiven...
Eftersom den Svenska Försvarsmakten p...Uppgiven...<br /><br />Eftersom den Svenska Försvarsmakten på mer än ett sätt har gått in i "civilian thinking mode" så har begreppet stupade och sårade avskaffats... Liksom begrepp som döda och fiender - numera talas det inte om att fiender har omdefinierats till motståndare som låter lite mindre aggressivt...<br /><br />Med den argumentation som förekommer om att de nya yrkessoldaterna är 10 ggr bättre än de tidigare värnpliktsutbildade soldaterna så får man lätt lätt intrycket att den nya försvarsledningen och vår riksledning ser på dessa nya soldater som en modern variant av Särimner - grisen som konstant återuppstod... Man behöver bara återuppliva dem med lite vård i närmaste vårdcentral - nyttjande av kollektiva bussar för sjuktransporterna inom tätorten (för de kan naturligtvis inte slåss utanför det civila samhällets tjänsters räckvidd) och iakttagande av regler för tjänstgöringstid och övertidsersättning...<br /><br />Som jag tidigare sagt - ingen idé att räkna med någon som helst verklighetsbaserad planering eller insikt hos vår Försvars- och Riksledning vad avser försvaret eller hantering av större civila kriser... Det räcker gott med lite ledningsövningar i bekväma lokaler med kaffeautomater och gott fika....<br /><br />Sten-Erik BjörlingSten-Erik Björlinghttps://www.blogger.com/profile/01281237113484014424noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-17290826761837155842014-02-16T09:30:36.635+01:002014-02-16T09:30:36.635+01:00Men det du far efter besvarade Wiseman för fyra år...Men det du far efter besvarade Wiseman för fyra år sedan:<br />"Försvarsmaktens underlag till regeringens inriktningsproposition fastslog att Försvarsmakten med befintliga resurser endast kan möta en motståndare av gammalteknologisk status (dvs ca 30-40 år gammal teknologi). Gammalteknologiska motståndare hittar man idag i ett fåtal asiatiska, sydamerikanska och en del afrikanska länder."<br />http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2010/01/forhoppningar-som-grusas.html?m=1<br /><br />Ditt scenario är sålunda inte något som flygvapnet är dimensionerat för. <br /><br />J.K Nilsson J.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-80249272707136400192014-02-16T09:25:39.073+01:002014-02-16T09:25:39.073+01:00http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2010/01/alla-ag...http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2010/01/alla-agg-i-samma-korg.html?m=1<br /><br />http://chefsingenjoren.blogspot.se/2010/01/upprop-radda-arnabasen_23.html?m=1<br /><br />J.K Nilsson J.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-82989825126599130522014-02-16T06:39:36.676+01:002014-02-16T06:39:36.676+01:00Efter org13 finns det inte personalredundans någon...Efter org13 finns det inte personalredundans någonstans. Med org18 blir det ännu värre.uppgivenhttps://www.blogger.com/profile/13148495961462872043noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-73816763893155354772014-02-15T20:18:57.218+01:002014-02-15T20:18:57.218+01:00För inte så länge sedan var själva tanken med en F...För inte så länge sedan var själva tanken med en Försvarsmakt att skapa säkerhet <br />Säkerhet skulle skapas genom Försvarsförmåga - gärna en uthållig sådan<br />Uthållighet skulle skapas genom redundanser <br />Redundanser av såväl personal som materiel<br />De enda redundanser vi har kvar är väl på personalsidan - majors grad och uppåtGustavhttps://www.blogger.com/profile/16934148197517339194noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-8930660266803526282014-02-15T19:33:58.067+01:002014-02-15T19:33:58.067+01:00Så bästa sättet att bekämpa Svenska flygvapnet är ...Så bästa sättet att bekämpa Svenska flygvapnet är helt sonika öva nära Sverige på ett aggressivt sätt och i sådan omfattning så det tvingar oss patrullera våra gränser med flertal stridsflyg och att hålla övningstrycket upp över en lång tid. <br /><br />Håller man trycket uppe tillräckligt länge så kör vi snart slut på vår personal och reservdelslager. Ett fredligt sätt att uppnå luftöverlägsenhet. <br /> Charlie Spartanhttps://www.blogger.com/profile/17023919566261521525noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-82650647916403039232014-02-14T11:25:20.586+01:002014-02-14T11:25:20.586+01:00Kim, det är rätt blandat i ur RD/UE-försörjningen ...Kim, det är rätt blandat i ur RD/UE-försörjningen går till. Det är ett ämne för en uppsats men eftersom vi har ledtider på upp till två år ifrån beställning till den ligger på förrådshyllan på flygunderhållskompaniet så inses ganska enkelt hur beslut såsom "oväntade" ombeväpningar av flygplantyper sätter käppar i hjulen, inriktning mot att flyga för NBG är en annan, en tredje var det som hände över Libyen.<br /><br />kort sagt med valet av lågt lagersaldo så har vi gjort oss otroligt känsliga för att avvika från planerad kurs.<br /><br />J.K NilssonJ.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-76237972890222249202014-02-13T18:23:58.586+01:002014-02-13T18:23:58.586+01:00Det fanns ju även en effekt ganska länge med JAS-p...Det fanns ju även en effekt ganska länge med JAS-planen, vilket var den "ständiga utvecklingen" vilket gjorde att alla flygplan var i princip individer. Flygförarna fick i princip "läsa på" inför flygning vilka system/funktioner som fanns tillgängliga. Det är ju inte helt lätt och billigt att då ha en rationell logistikförsörjning. Jag tror det finns ett arv kring låg försörjning av reservdelar som aldrig har återhämtat sig - det har liksom bara rullat på...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-90795612993553450782014-02-12T23:33:32.021+01:002014-02-12T23:33:32.021+01:00Efter att ha läst några kommentarer så tolkar jag ...Efter att ha läst några kommentarer så tolkar jag det som att min "förenkling och reservdelssidan" var sättet dem gjorde under Draken och Viggen eran. <br /><br />När det började ta slut på vissa delar ringde man helt enkelt SAAB alt underleverantören av "mojängen" som skickade 200-300 ex till ett centrallager och sedan distribuerades ut dem till flottiljerna. <br /><br />Numera måste man vänta på delarna ska ta slut inom hela FM varefter man gör en upphandling(?!) vilket tar en tid och sedan beställer ex antal "mojänger". <br /><br />Nu har jag dummat ner det till min nivå men har jag tolkat det hyfsat rätt ni som har skrivit? Jag hoppas jag har fel och det bara är jag som är trött i huvudet just nu därför det låter som en mardröm.Kimsanhttps://www.blogger.com/profile/12565968240213675005noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-86454359371465788062014-02-12T21:40:44.590+01:002014-02-12T21:40:44.590+01:00Konstigt att Jas inte alltid kan flyga. Carl Bildt...Konstigt att Jas inte alltid kan flyga. Carl Bildts regeringsplan verkar ju vara i luften ALLA dagar.............Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-90084842479323726682014-02-12T18:46:58.587+01:002014-02-12T18:46:58.587+01:00Reservdels försörjningen är en fråga om framförhål...Reservdels försörjningen är en fråga om framförhållning. Köpa in rätt volym som levereras i rätt takt för att hålla lagerhyllorna fyllda till rätt nivå. <br /><br />På flygsystem så vet man i förväg när i tid delar ska bytas och servas och med det takten i reservdels leveranserna. Dessutom ska det även finnas ett lager av reservdelar i varje flygverkstad som roteras. <br /><br />Problemet är inkompetent ledarskap på någon nivå. Oförmåga att ta tag i och lösa problemen. <br /><br />Trots allt det här är verksamhet som försvaret bedrivit i åratal. man borde kunna hantera logistik problem. <br /><br />Charlie Spartanhttps://www.blogger.com/profile/17023919566261521525noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-91937126979300057652014-02-12T16:47:37.198+01:002014-02-12T16:47:37.198+01:00Ang reservdelskopplingen: Som J.K skriver var det ...Ang reservdelskopplingen: Som J.K skriver var det en medveten strategi att ha låga reservdelssaldon i JAS-projektet och säkerligen i alla efterföljande. Min tro är att bakom denna strategi fanns från början en tanke att man allt eftersom felutfall kom skulle kompletteringsanskaffa och öka min beställningpunkter. För detta finns nog ingen strategi utan man försöker laga efter läge med upphandling och långa leveranstider för leverantörer i flera led. Det finns även som delvis nämnts plötsliga trender som uppstår eller upptäcks och förbrukningen ökar pga nya underhållsåtgärder. Otaliga exempel finns även där underhållsplan föreskriver en åtgärd vid ett visst antal flygtimmar och där aktuella reservdelar legat utan saldorörelse i många år för att sedan plötsligt eskalera, ofta utan att minpunkter höjs så man fortsätter återanskaffa några fåtal då man bara tittar bakåt och inte framåt inom flygflottan (inte helt enkelt att hitta enstaka reservdelar i en prognos om underhåll). Har saldot legat stilla och lågt kan man även upptäcka att den utgått och man måste ha fram nya designunderlag från någon under- under- leverantör till SAAB.<br />Flygverkmästarenhttps://www.blogger.com/profile/03982461539838630180noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-57745692116274589092014-02-12T16:47:33.403+01:002014-02-12T16:47:33.403+01:00@Staffan
Här är en till lika som bär:
Den nymode...@Staffan<br /><br />Här är en till lika som bär:<br /><br />Den nymoderata redovisningen av läget i FM och <a href="http://bloggar.aftonbladet.se/bakomspelen/2014/02/allt-kan-doljas-med-ett-tygstycke/" rel="nofollow">detta</a>. Bygdemajorenhttps://www.blogger.com/profile/01990492585382820005noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-31331171281523953902014-02-12T16:47:17.332+01:002014-02-12T16:47:17.332+01:00Ang reservdelskopplingen: Som J.K skriver var det ...Ang reservdelskopplingen: Som J.K skriver var det en medveten strategi att ha låga reservdelssaldon i JAS-projektet och säkerligen i alla efterföljande. Min tro är att bakom denna strategi fanns från början en tanke att man allt eftersom felutfall kom skulle kompletteringsanskaffa och öka min beställningpunkter. För detta finns nog ingen strategi utan man försöker laga efter läge med upphandling och långa leveranstider för leverantörer i flera led. Det finns även som delvis nämnts plötsliga trender som uppstår eller upptäcks och förbrukningen ökar pga nya underhållsåtgärder. Otaliga exempel finns även där underhållsplan föreskriver en åtgärd vid ett visst antal flygtimmar och där aktuella reservdelar legat utan saldorörelse i många år för att sedan plötsligt eskalera, ofta utan att minpunkter höjs så man fortsätter återanskaffa några fåtal då man bara tittar bakåt och inte framåt inom flygflottan (inte helt enkelt att hitta enstaka reservdelar i en prognos om underhåll). Har saldot legat stilla och lågt kan man även upptäcka att den utgått och man måste ha fram nya designunderlag från någon under- under- leverantör till SAAB.<br />Flygverkmästarenhttps://www.blogger.com/profile/03982461539838630180noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-693268533020876992014-02-12T14:59:21.433+01:002014-02-12T14:59:21.433+01:00Knappast adde, de utländska kunderna har inget pro...Knappast adde, de utländska kunderna har inget problem att betala för sig för att kunna hålla hög tillgänglighet på UE/RD... <br /><br />J.K Nilsson <br />J.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-34780980019585627572014-02-12T05:38:08.852+01:002014-02-12T05:38:08.852+01:00Är inte problemen med service/reservdelar en konse...Är inte problemen med service/reservdelar en konsekvens av att Gripenflottan globalt sett är ett så litet vapensystem? <br /><br />Har man ett vapensystem där flygfarkosterna finns i tusental är det hela tiden flöde på reservdelar. <br /><br />Min avsikt är inte att dissa Gripensystemets förmågor och styrkor, men vill man ha en särlösning får det ju konsekvenser.addehttps://www.blogger.com/profile/09457974993562236929noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-58487517075937207902014-02-12T00:20:13.286+01:002014-02-12T00:20:13.286+01:00Som så ofta förr ett gediget arbete. Tanken slog m...Som så ofta förr ett gediget arbete. Tanken slog mig vid genomläsning, att dessa bloggar tillhandahåller alla de fakta som borde behövas för att förstå vilket tillstånd Försvarsmakten befinner sig i. Det borde råda full panik i beslutsfattarledet, med regering, riksdag och departement i spetsen, men så är inte fallet. Inte heller verkar budskapet gå fram till en bredare allmänhet i den mån man bryr sig. <br /><br />Det nymoderata försvarstugget borde utlösa ett gapflabb varje gång det framförs i all sin genomskinlighet och verklighetsfrånvändhet. Istället möts "argumenten" med en respektfull och artig tystnad. Jag undrar om "argumenten" hade överlevt en amerikansk journalists utfrågning eller ett amerikanskt senatsförhör. Sumatrahttps://www.blogger.com/profile/07049689435284570265noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-44210344940449784242014-02-11T22:07:52.505+01:002014-02-11T22:07:52.505+01:00En del är att man var avskräckt av avvecklingen av...En del är att man var avskräckt av avvecklingen av Fpl 37, i vissa avseenden fanns reservdelar och utbytesenheter för fantastiska summor samtidigt som man fick beställa enstaka specialtillverkade tätningar för att hålla igång AJS på slutet. Nu verkar man istället vilja hålla ett lågt lagervärde istället då det också är en parameter i försvarsekonomiekvationen.<br /><br />Och vissa underleverantörer som reparerar UE har anskaffat ett tyskt affärsledningssystem....<br /><br />J.K NilssonJ.K Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/15905130281499958732noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-47150925474646085752014-02-11T21:49:32.674+01:002014-02-11T21:49:32.674+01:00Inte helt lätt planera rd-försörjningen när Saab i...Inte helt lätt planera rd-försörjningen när Saab ibland tar ett halvår på sig innan de ens behagar inkomma med en offert där då delen har en leveranstid på 12-18 månader...Anders Hhttps://www.blogger.com/profile/06566193473996041931noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-27806923678204247012014-02-11T20:45:35.000+01:002014-02-11T20:45:35.000+01:00Om reservdelar, oroande att man inte har ett lager...Om reservdelar, oroande att man inte har ett lager med reservdelar som tar höjd för att garantera tillgängligheten av flyg i kris. Charlie Spartanhttps://www.blogger.com/profile/17023919566261521525noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-90875778774115239262014-02-11T11:35:52.736+01:002014-02-11T11:35:52.736+01:00För sjöstridskrafter är motsvarande minimi-krav 80...För sjöstridskrafter är motsvarande minimi-krav 80 respektive 108 dygn till sjöss per år, beroende på vilken fartygstyp det gäller. För att tiden till sjöss ska räknas ska det bedrivas kvalitativ verksamhet, inte närmare specificerat. <br /><br />Avgörande för effekten är naturligtvis vilken verksamhet som bedrivs till sjöss, men siffrorna ger ändå ett riktvärde på vilken mängd sjötid som krävs för att hålla en acceptabel lägsta utbildningsnivå. <br /><br />Tror inte sjöstridskrafterna uppnått dessa siffror i modern tid, möjligtvis med undantag för ME01-03. <br /><br />/ CommanderCommanderhttps://www.blogger.com/profile/05937764458328042850noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-14044736157789353892014-02-11T08:12:57.163+01:002014-02-11T08:12:57.163+01:00Wiseman skrev:
>>>Att utbytesenheter och...Wiseman skrev: <br />>>>Att utbytesenheter och reservdelar saknas kan i sig bero på två faktorer. Det ena är att man saknar pengar att köpa in reservdelar och utbytesenheter i tillräcklig mängd och den andra är att respektive tillverkare inte kan leverera i erforderlig takt oavsett om det rör sig om nyproduktion eller reparation av utbytesenheter.<br /><br />Man kan ju också drabbas av ökat utbytes- eller felutfall p.g.a sänkta toleranser eller underhållsintervall, ökad fokus på just ett system eller problem, p.g.a en ”sjuka” inom systemet eller helt enkelt otur.<br />Vidare kan man ha beräknat lägre felutfall för en apparat eller system än vad som senare blev fallet och därför beställt, vad som synes som, för få UE.<br />Dessutom kan försenad återleverans från reparation ha med upphandling eller avtal att göra.<br /><br /><br />Wiseman skrev: <br />>>>Arbetsinsatsen stiger då kraftigt när en fungerande enhet ska monteras ur ett flygplan och in i ett annat istället för att en ny ska hämtas på lagret.<br /><br />Ja, arbetsinsatsen har ju minst dubblerats då ”organstölden” ur det andra flygplanet också ska återställas. <br />FM:s avvikelsesystem visar att sådana här ”lån” ofta är förknippade med ökad risk för skador, felmontering, glömska och liknande.<br /><br />Role Change Equipment eller uppdragsutrustning har berörts tidigare. Ofta köps dessa in i färre antal än antalet flygplan. Men genom att låta flytta dessa mellan olika flygplan får man de att räcka till fler, så att säga. Man kompenserar alltså en snålt tilltagen budget för inköp med ökad arbetsinsats av den tekniska personalen. Dock kräver ju dessa byten att flygplanet som ska lämna ifrån sig uppdragsutrustningen och flygplanet som ska få den står på marken, vilket kan leda till sänkt nyttjandegrad. Om man ska operera ett flygsystem i 30-40 år borde man någonstans komma till en punkt där ”slöseriet” med arbetsinsats och minskad nyttjandegrad överstiger vad det skulle ha kostat att köpa in uppdragsutrustningar till alla flygplan redan från början. Svårt att räkna fram dock.<br /><br /><br />Wiseman skrev: <br />>>> Summa summarum är alltså orsakerna till tappet inom flygtiden i hög grad ekonomiska då man i grunden ej anskaffar tillräckliga lager med de utbytesenheter och reservdelar som krävs för att hålla systemen flygande. Konsekvensen blir minskad övningseffekt och därmed lägre operativ förmåga hos flygförbanden med allvarliga kompetensskulder som följd.<br /><br />Det finns risk att den operativa förmågan även hos ”understödjande” organisationsenheter sjunker då dessa måste ”trolla med knäna” och lägga avsevärd tid bara på att hålla flygsystemen i luftvärdigt skick. Det finns då kanske inte tid över till breddning, fördjupning, övning och sådant som ”krävs av krigets krav”. Så även om flygdivisionerna uppnår full flygtid under flera år innebär det, så som systemet ser ut idag, sannolikt att dessa ”understödjande” enheter går på knäna och därmed inte ges rätt förutsättningar i fred. Detta kommer sannolikt leda till minskad eller i vissa hänseenden utebliven uteffekt av divisionerna i krig/insats, oavsett om dessa är i topptrim eller ej. En kedja är inte starkare än dess svagaste länk. Så när man diskuterar ej uppnådd flygtid bör man ta sig en funderare på vad detta kan innebära några ”lager” längre ner i organisationen.<br />LIE-mannenhttps://www.blogger.com/profile/14391479050644093732noreply@blogger.com