tag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post8543784055634052594..comments2023-08-02T10:06:26.998+02:00Comments on Wiseman's Wisdoms: Gästinlägg: "Duke" om drönare istället för JAS 39EUnknownnoreply@blogger.comBlogger49125tag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-21731052093865913522013-04-01T12:47:39.227+02:002013-04-01T12:47:39.227+02:00@Åke Eckerwall
Bra aprilskämt! Jag gick nästan på ...@Åke Eckerwall<br />Bra aprilskämt! Jag gick nästan på det, tills jag såg datumet på inlägget.uppgivenhttps://www.blogger.com/profile/13148495961462872043noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-2331745744579094432013-04-01T09:17:44.842+02:002013-04-01T09:17:44.842+02:00Svar till 'uppgiven' betr inlägg mars 28 ...Svar till 'uppgiven' betr inlägg mars 28 `...dom har räknat på....`:<br />MIN AVSLUTANDE KOMMENTAR:<br />Om försvarsbesluten fattades enbart med tanke på 'hot mot Sverige' skulle diskussionen se annorlunda ut; men det finns mängder med `särintressen: industriella, från personalkategorier etc etc som gör att våra försvarsbeslut bara till del tar hänsyn till hots inflytande på svenskens välfärd och överlevnad.<br />Därför bör man inte vara förvånad över att försvarets utvecklingsplan ser ut som den gör. Och i synnerhet över att logiska principförslag förslag, som innebär en genomgripande omorganisation, slängs ut ur diskussionen utan noggrann och ansvarsfull genomlysning.<br />Mot bakgrunden av att vi lever i en tid med få eller inga hot mot oss kanske det t o m är tolerabelt?<br />Men det är viktigt att inte förlora den mentala kontakten med en bistrare verklighet som kan dyka upp ganska snabbt och se totalt olika ut! En situation då vi inte kan unna oss lyxen av att modellera försvaret med hänsyn till lyckofaktorer i nuet.<br />Vi vet inte hur lång tid vi har att vara happy-go-lucky på och därför är det direkt oansvarigt att satsa resurser på vapensystem vars fulländning ligger långt bortom underrättelsehorisonten och som drar så stor del av resursen att totalförsvaret påverkas negativt; som tex JAS.<br />Därför bör vi anta en försvarsdogm:<br />- Som betyder superkort mobiliseringstid för ett yt-täckande försvar, som gör skäl för namnet; som kan fånga upp eller, bättre, avhålla terrorist- och överraskningsangrepp<br />- Som använder vapensystem som har kort updateringstid; som kan följa med i den snabba teknologiska utvecklingen av angreppsvapen. JAS är inte ett sådant. <br />- Som kan försvara 1000 - `förlamningspunkter`; dom som kan betyda att vårt samhällssystem slutar fungera om dom tas<br />- Som är lätta att dölja och därmed svåra att slå ut; t ex ett stridsvagns-förband eller en JAS bas uppfyller inte detta viilkor <br />- Som har starkt anfalls-avhållande effekt; nuvarande försvar satsar mer på att kunna slå en ilandstigen fiende; med våra begränsade resurser blir den effekten inte krigsavhållande<br />- Som har nära hembygdsanknytning och -motivation för dom som ska utföra jobbet; d v s en stor andel av resurserna ska polas till typ moderna hemvärnsförband eller `ÖBs Giftiga Igelkott`.<br />- Som eleminerar det massiva kortsiktiga motstånd som kan förväntas från `särintressen` av olika slag; genom att förberedas väl och införas gradvis.<br />- Som inte gräver onödigt stora hål i resurskistan<br />- Som innehåller en kontinuerlig funktion för uppdatering av hotbilden och konsekvenserna för hur försvaret bör se ut<br />- Som ger oss mod att göra nödvändiga organisationsförändringar med fokus: ett anpassat och effektivt försvar <br />INGA LÄTTA GREJOR!<br /><br />Det har varit intressant att återknyta bekantskapen med de militära försvarsproblemen (det är 45 år se`n jag `hoppade av`). Tack, Wiseman, för publiceringsmöjligheten och alla intressanta svar. Nu tänker jag använda tiden till annat. <br /><br /> <br /><br /><br /><br />Unknownhttps://www.blogger.com/profile/09827353509303522012noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-57103537928112625892013-03-31T04:02:39.213+02:002013-03-31T04:02:39.213+02:00Åke eckerwall till ùppgiven`: ditt inlägg mars 30...Åke eckerwall till ùppgiven`: ditt inlägg mars 30<br />Jag förstod Ditt inlägg som att det fanns faktabaserad information om det alternativ jag rekommenderar till studie d v s ÖBs Giftiga Igelkott. Tack för att Du tog mig ur den villfarelsen innan jag hann beställa dokumentet.<br />Jag trodda väl aldrig helt på att få läsa något förutsättningslöst myndighetsdokument som vågade redovisa och , väga fakta samt dra logiska slutsatser och våga visa hur värderingen gick till. Särintressenas mjölkiga dimma gör en sådan dröm orealistik.<br />Och när fenomenet steg ut ur dimman kallades det..... analogt med Kejsarens nya kläder... : sanningen. Och de underdåniga stod vid vägkanten och hurrade.<br />Unknownhttps://www.blogger.com/profile/09827353509303522012noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-13471779979862760362013-03-30T12:44:33.772+01:002013-03-30T12:44:33.772+01:00@Åke Eckerwall
Har tyvärr inte med mig diarienumm...@Åke Eckerwall<br /><br />Har tyvärr inte med mig diarienummer på påskledigheten. Men ring det nummer jag gav dig ovan och be dem koppla dig till expeditionen, så får du hjälp att få ut handlingen. <br /><br />Men om du väntar dig att få läsa om "ÖBs Giftiga Igelkottar" så måste jag göra dig besviken. FMUP handlar om hur vi ska utvecklas mot ett försvar som fungerar, inte om att satsa begränsade resurser på något som vi vet inte skulle fungera.uppgivenhttps://www.blogger.com/profile/13148495961462872043noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-52260764494166756292013-03-29T23:56:52.472+01:002013-03-29T23:56:52.472+01:00åke eckerwall till ùppgiven` betr Din info mars 2...åke eckerwall till ùppgiven` betr Din info mars 29:<br />Tacksam ge mer detaljer om dokumentet Du rekommenderar, där man ska ha utrett `ÖBs Giftiga Igelkottar`. Utan ytterligare identifikation av dokumentet kan jag inte beställa/åke Unknownhttps://www.blogger.com/profile/09827353509303522012noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-20421229452736908882013-03-29T10:03:21.255+01:002013-03-29T10:03:21.255+01:00@Roger Klang
Nej, jag förstår inte din liknelse d...@Roger Klang<br /><br />Nej, jag förstår inte din liknelse det minsta.<br /><br />Vid all utlämning av offentlig handling så görs en sekretessbedömning, svårare än så är det inte och ska heller inte vara.<br /><br />Att försöka "hemligfiera" öppen information leder bara till att respekten för sekretess urvattnas vilket på sikt bara är skadligt.uppgivenhttps://www.blogger.com/profile/13148495961462872043noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-74546890981153178562013-03-29T09:43:12.097+01:002013-03-29T09:43:12.097+01:00Svar till Sten-Erik Björling: din blog mars 28:
...Svar till Sten-Erik Björling: din blog mars 28:<br /><br />Ord och inga visor........; fint att Du vågar ta `bladet från mun` undertecknat med namn. Det ger `ryggrad` till vad Du säger!<br />Och ger dessutom ett starkt bidrag till att bredda denna debatt.<br />Konsekvenser:<br />- Kanske, så småningom, kommer varibeln AN i `min` formel att behöva en annan koefficient<br />- Den ensidiga `med blicken mot öster-diskussionen` som vi ser borde nog, redan nu, addera ett och annan väderstreck! Kommer det kanske att finnas tillräckligt stort intresse för västsverige när uranet börjar ta slut i central Europa för att vi ska börja tänka på hur vi ska slippa dela med oss eller kunna sälja till högt pris?<br />åke eckerwall<br /><br />Unknownhttps://www.blogger.com/profile/09827353509303522012noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-30499545989123798872013-03-29T09:24:01.780+01:002013-03-29T09:24:01.780+01:00Att säga
"om försvarsmakten inte ville att ...Att säga <br /><br />"om försvarsmakten inte ville att deras information skulle vara öppen så hade de väl inte gjort informationen öppen" <br /><br />är samma sak som att säga <br /><br />"om flickan inte hade velat bli våldtagen så hade hon väl inte gått ut med en så kort kjol". <br /><br />Förstår du liknelsen Uppgiven?<br /><br />Roger KlangRoger Klanghttps://www.blogger.com/profile/06170873742770272570noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-20811744230062179742013-03-29T09:07:00.092+01:002013-03-29T09:07:00.092+01:00@Uppgiven:
Det som är öppen information är inte a...@Uppgiven:<br /><br />Det som är öppen information är inte alltid lämpligt att sprida hur som helst.<br /><br />Roger KlangRoger Klanghttps://www.blogger.com/profile/06170873742770272570noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-29040347079816655832013-03-29T08:58:30.667+01:002013-03-29T08:58:30.667+01:00@Åke Eckerwall
Ring 08-788 75 00 och begär att få...@Åke Eckerwall<br /><br />Ring 08-788 75 00 och begär att få ta del av Försvarsmaktens Utvecklingsplan. Där kan du läsa de öppna slutsatserna.uppgivenhttps://www.blogger.com/profile/13148495961462872043noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-26306982559661157812013-03-29T04:13:12.128+01:002013-03-29T04:13:12.128+01:00Åke eckerwall med svar till `uppgiven`: betr. Din ...Åke eckerwall med svar till `uppgiven`: betr. Din kommentar mars 28.<br />Precis på pricken, `uppgiven`!<br />Debatten förs på åtminstone två, högst olika nivåer:<br />Det, smått löjliga, men ibland roande meningutbytet som förs på diverse bloggar av oss `förståsigpåare` och det som förs med tillgång till mängder av kvalificerade (och oftast hemligstämplade) data. Det senare kan och BÖR INTE vara publikt! Och jag har uppenbarligen inte tillgång till data som tillåter vägning av koefficienter och andra modifieringar av `min` formel. <br />Men blogdebatten kan ändå ha visst fog för sig om den kan lyfta fram kravet på att verkligen beakta Försvaret av Sverige framför den skara av `egenintressen, som utan tvekan styr mycket av debatten och de håda besluten: genom olika kotterier i `vapensmedje`-, officerskårens-, polisenskårens-, räddningsverkets-, diverse politikers- m fl särintressen, i det `särintresse` som den militära delen av Sveriges försvar definitivt utgör. Ett fåfängt hopp.... sannolikt. <br />Eftersom Du tydligen VET...och vill bli tagen på allvar hoppas jag att Du talar om var jag kan studera dessa `uträkningar`(haha, dom använder tydligen formler!) Du hänvisar till....eller är dom lika hemliga som namnet bakom `uppgiven`?/åke eckerwall<br />Unknownhttps://www.blogger.com/profile/09827353509303522012noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-51654848768191950772013-03-28T17:47:52.922+01:002013-03-28T17:47:52.922+01:00Wiseman,
Det är inte järnmalmen som är det viktig...Wiseman,<br /><br />Det är inte järnmalmen som är det viktigaste - det kommer att bli uran (Frankrike får 75% av sin el från kärnkraft och uran är en råvara som är på upphällningen), sällsynta jordartsmetaller (används i elektronik och för att förstärka effekten av magneter i kraftverk och motorer) samt torium (den kärnkraftsteknik som är det långsiktiga alternativet till urandriven kärnkraft) samt skog (bioenergi). När nu oljan försvinner från den "friare" tillgängliga marknaden redan inom ca 15 år (Tyska Försvarets think-tank) så blir det mycket viktigare att ha tillgång till råvaror och resurser i närområdet.<br /><br />Det största hotet från parter vilka kan komma att vilja ha kraftfull kontroll över Sveriges naturresurser är inte Ryssland - det är Frankrike och Tyskland i första hand. Försök sätta er in i situationen i Tyskland med ingen oljetillförsel för transporter eller inget tillgängligt uran för Frankrikes elproduktion. Däri ligger problemet.<br /><br />De framtida hoten mot vårt lands självständighet skall inte förutsättas endast komma från Ryssland. Vårt geografiska läge samt tillgång till vissa nyckelresurser som kommer att vara i mycket stor brist inom ca 10 - 20 år kommer att innebära hot mot självständigheten från ett antal parter - även USA (basering av ABM-system samt möjlighet att genomföra blockader och störningar av Rysslands energiexportsystem).<br /><br />Det största hotet dock är vi själva och det styre vi sätter till makten via val - ett styre som mer och mer fungerar som regeringarna i Nigeria eller Sudan - ser som sin främsta uppgift att sälja av tillgångarna i landet så billigt som möjligt bara man får tillfälle till att bli en högt avlönad byråkrat och köpa sig lite röster för att ha dragit in ett fåtal jobb... Sverige är expert på att pinka i byxan...<br /><br />Sten-Erik BjörlingSten-Erik Björlinghttps://www.blogger.com/profile/01281237113484014424noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-47259190469170408362013-03-28T17:12:30.492+01:002013-03-28T17:12:30.492+01:00@Åke Eckerwall
Ja, det är ju fint att du kan stäl...@Åke Eckerwall<br /><br />Ja, det är ju fint att du kan ställa upp en formel. Men vad har du för belägg för att den är giltig?<br /><br />För övrigt så finns det folk som har till uppgift att räkna på olika alternativ - och gör det. Lustigt nog så kommer de fram till helt andra resultat än vad du gör med ditt "Giftiga Igelkottsförsvar".<br /><br />Så det är nog så ändå att ifall du vill bli tagen på allvar och få gehör för din ståndpunkt så får du prestera bättre än att hävda olika siffor utan belägg i verkligheten.uppgivenhttps://www.blogger.com/profile/13148495961462872043noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-44727103045861751482013-03-28T08:26:54.247+01:002013-03-28T08:26:54.247+01:00Sten-Erik Björling,
Sverige står för drygt 90 % a...Sten-Erik Björling,<br /><br />Sverige står för drygt 90 % av Europas produktion av järnmalm och mycket stora delar av silver och koppar likaså.<br /><br />Det är ändå ytterst svårt att se att någon yttre aktör skulle se behov av att sätta sig på delar av Sverige i syfte att komma åt dessa resurser. De är inte resurser som vi idag ser som ändliga inom de närmaste decennierna, på samma sätt som olja och gas. Ej heller är de av den art som är dimensionerande för högteknologi och som gör att Kina nu agerar så starkt i Afrika i enlighet med liggande 50-års plan.<br /><br />Lägg därtill dessutom det faktum att vår överhängande säkerhetsrisk i närområdet själv är att stor producent och nettoexportör av just de tillgångar du listar för Sverige.Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-61926067139248870892013-03-28T04:07:50.688+01:002013-03-28T04:07:50.688+01:00Svar till Klang på hans inlägg mars 27:
Si So gäl...Svar till Klang på hans inlägg mars 27:<br />Si So gäller tyvärr i lika hög grad när det gäller en mänsklig hjärna/ åke eckerwallUnknownhttps://www.blogger.com/profile/09827353509303522012noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-3230741625295677472013-03-28T04:04:34.380+01:002013-03-28T04:04:34.380+01:00åke eckerwall till Wiseman: betr Din kommentar ma...åke eckerwall till Wiseman: betr Din kommentar mars 27<br />Om Sten-Erik Björlings kommentar är korrekt (ett snabbt sök på Internet morsäger inte detta) och resurserna har rätt dimension och tillgänglighet är det kanske tid att både Du och jag reviderar vår syn på faktor AN i min formel?<br />Vilket kan ge en höjning av HH som kanske borde ha konsekvenser för totalförsvarsplaneringen? /åke eckerwall<br />Unknownhttps://www.blogger.com/profile/09827353509303522012noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-54532568403965489362013-03-28T04:03:40.666+01:002013-03-28T04:03:40.666+01:00Åke Eckerwall till Roger Klang: betr. Din kommenta...Åke Eckerwall till Roger Klang: betr. Din kommentar mars 27.<br />Matematik är inte ett styrmedel utan ett hjälpmedel att beskriva en komplicerad verklighet som annars skulle kräva bokformat. Min (jag tror nog att våra försvarsplanerare använder liknande men mer fullständig ) formel kan snabbt visa en trend när någon eller några faktorer ändrar si g; ett `early warning tool` om Du vill. <br />Om Du sätter in de mest `ogynnsamma` värdena i formeln får Du ut den hotnivå Du frågar efter: 15. Vilket betyder att en angripare praktiskt taget står bakom husknuten. Men i ett sådant fall har beaktandet av `alla faktorer` förhoppningsfullt, redan tidigare, lett till att Sverige har vidtagit åtgärder t ex för att höja STÖ, så att vi aldrig behöver uppleva en HH=15.<br />Formeln ersätter inte tänkande....den är ett hjälpmedel för den som förstår utnyttja den./åke eckerwall<br />Unknownhttps://www.blogger.com/profile/09827353509303522012noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-72999497905462877662013-03-28T04:02:49.666+01:002013-03-28T04:02:49.666+01:00Åke till `uppgiven`: betr. Din kommentar mars 27.
...Åke till `uppgiven`: betr. Din kommentar mars 27.<br />Jag publicerade `min` formel därför att Du hänvisade till den i en tidigare kommentar; jag trodde att Du hade sett den?<br />En formel är det mest koncisa och logiska sättet att beskriva verkligheten; samma information skulle behöva bokformat för att förmedla samma informationsmängd. Jag förväntar mig inte att alla kan `läsa` information i formelformat, även om denna är mycket enkel. Och avser inte spilla tid på att skriva den boken.<br />Inte heller på att försöka utreda hur ÖBs Giftiga Igelkottförsvar ska se ut i detalj. Det finns folk som är betalda att göra så`nt ....och borde./åke eckerwallUnknownhttps://www.blogger.com/profile/09827353509303522012noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-84659051605283645892013-03-27T11:29:21.316+01:002013-03-27T11:29:21.316+01:00@ Wiseman,
Sverige innehåller en respektabel ande...@ Wiseman,<br /><br />Sverige innehåller en respektabel andel av de resterande råvaror och energitillgångar som Europa har inom sina gränser. Urantillgångarna i Halle- och Hunneberg samt Svenska fjällkedjan representerar ett stort intresse för externa aktörer, tillika de framtida bioenergitillgångar som fortfarande finns i form av skog mm. Även förekomsterna av sällsynta jordartsmetaller i fjällkedjan är avsevärda och om thoriumkraft kommer igång så finns även där stora tillgångar i Svensk berggrund.<br /><br />En av orsakerna till att man vill minska Sveriges förmåga att hävda sin territoriella integritet i ett Europeiskt perspektiv är att man knappast vill underlätta för en råvarukoloni att hävda sitt oberoende...<br /><br />Sten-Erik BjörlingSten-Erik Björlinghttps://www.blogger.com/profile/01281237113484014424noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-84406639896267684502013-03-27T09:50:14.238+01:002013-03-27T09:50:14.238+01:00Åke Eckerwall,
Dagarna då det fanns rikedomar i S...Åke Eckerwall,<br /><br />Dagarna då det fanns rikedomar i Sverige som lockade försvann sannolikt i och med VK 2 och de brittiska planerna på att säkra malmfälten undan Tyskland. I sådana fall är det enstaka landsområden respektive passager som är mer intressanta att säkra vid oroligheter i vårt närområde.<br /><br />Utifrån att ha läst dina kommentarer på Säkpol-bloggen verkar du förespråka någon form av folkarmé där var man ska ha en kraftfull luftvärnsrobot och därtill en armé som närmast ständigt är mobiliserad.<br /><br /><br />Krigföring behöver inte vara direkt och symmetrisk. Dina kortskjutande luftvärnsrobotar en masse lär göra det svårt för oskyddade och mindre kvalificerade flygsystem på lägre höjd och i vackert väder. Som historien dock visar har de hittills inte stoppat någon angripare. <br /><br />Vårt samhälle är av en utvecklingsgrad som ger oss en mycket stor fallhöjd utan uppfångande skyddsnät, i förhållande till t ex Irak, Libyen och andra moderna konflikter. Till och med Serbien. Vi är därmed ytterst sårbara för såväl IT-angrepp, som angrepp mot strategiska mål med kryssningsrobotar. Blockerar man Göteborgs hamn under två dagar stannar stora delar av Sverige. Sannolikt skulle det nu räcka med ett lagom skarpt formulerat hot för att det skulle bli mycket lockande att liksom Finland under VK 2 "låna ut" Hangö.<br /><br />Man vinner ingen hockeymatch på att bara ha ett gäng backar som aldrig kan lämna egen zon. Visst finns det krig där angriparen totalt tröttnat efter många långa år, men vad återstår av dessa samhällen?<br />Wisemanhttps://www.blogger.com/profile/06212836168877265441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-88069688729151149742013-03-27T08:20:04.256+01:002013-03-27T08:20:04.256+01:00@Anonym 27 mars 07:28
Vad är det för mening med a...@Anonym 27 mars 07:28<br /><br />Vad är det för mening med att veta att hotet är 4,5 om man inte har en övre referens eller högsta hotnivå? Är det matematiker som styr försvaret? Matematiker skall vara ett stöd och det är mycket bra att ni har sådana, men de har inte alla svaren. Du vet, "skit in - skit ut", som det heter. Därför så får man inte sätta för stor tilltro till matematiska formler på komplexa problem, som består av mänsklig interaktion.<br /><br />Med vänlig hälsning RogerRoger Klanghttps://www.blogger.com/profile/06170873742770272570noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-36579633628054796062013-03-27T08:04:14.303+01:002013-03-27T08:04:14.303+01:00@Åke Eckerwall
Du får du gärna upplysa mig och Du...@Åke Eckerwall<br /><br />Du får du gärna upplysa mig och Duke om hur din ekvation ser ut i verkligheten.<br /><br />Hur är ett "effektivt försvar av 1000-tals punkter" som inte har räckvidd att påverka motståndarens stridskrafter egentlige uppbyggt?uppgivenhttps://www.blogger.com/profile/13148495961462872043noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-91718143001683649632013-03-27T07:28:53.804+01:002013-03-27T07:28:53.804+01:00Från åke kommer här, till `uppgiven` , den ekva...Från åke kommer här, till `uppgiven` , den ekvation Du hänvisar till, som underlättar diskussionen om de viktigaste inflytelsefaktorerna i den virriga s k försvarsdebatten. De existerande koeficcienterna ger den en inte helt tokig känslighet och den går ganska bra `ihop` : <br />Starkt förenklad `formel`:<br />- HH = f ( VA(1+2HS) + K + T + AN) x 1/2STÖ <br />- <br />- HH= HotHettan, 4 = nästan kallt dv s situationen i mars 2013<br />- Variabler: <br />- VA= ViljaAvsikt att anfalla<br />- HS= Potentiella hot från svenskt område (ett fullt operativt JAS system ger 2.5 och med Patrioter på Gotland är HS=3 liksom även vid gruppering av annan makts vapen på svenskt land)<br />- K= Kapacitet att genomföra ett anfall<br />T = Tillfälle ; t ex Sverige är oförsvarat eller en annan makt står redo gruppera vapen på svenskat territorie<br />AN = Användningsnytta (beror bl a på vilka svenska resurser som är attraktiva för angriparen<br />STÖ = svårigheten i att ta över svenskt land ( ett modernt ÖBs Giftiga Igelkottförsvar får en 3a) <br /><br />Villkor: <br />Variablerna är positiva heltal med: 1 = 1 låg/svag/ogynnsam, 2 medel och 3 stark/förmånligt<br />För kritisk HH krävs att varje enskild variabel: VA,K,T och AN > 2<br /><br />Diskussion:<br />1. I dagens situation ser det väl ut ungefär så här:<br />HH= (1(1+2x2) + 2 + 1 + 1) x 1/2x1 d v s ca 4.5<br />2. Även om Variablerna i parentesen är 2 och HS = 2 förblir HH låg om STÖ = 3, d v s om vi fixar till försvaret av vårt land som f n är eftersatt.<br />3. Man kan göra många intressanta observationer om beroenden genom att använda en formel i stället för att låta alla faktorer ´flyta omkring´ fritt, det som normalt sker i debatten och inte ger mycket av intresse att beakta.<br />Eller....?<br />Unknownhttps://www.blogger.com/profile/09827353509303522012noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-88244348687060441322013-03-26T23:55:40.851+01:002013-03-26T23:55:40.851+01:00Sorry, 'uppgiven' och Du har helt enkelt...Sorry, 'uppgiven' och Du har helt enkelt ingen ekvation..../akeUnknownhttps://www.blogger.com/profile/09827353509303522012noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-773562694667860616.post-33343656550296889602013-03-26T09:26:19.746+01:002013-03-26T09:26:19.746+01:00@Åke Eckerwall
Din ekvation går helt enkelt inte ...@Åke Eckerwall<br /><br />Din ekvation går helt enkelt inte ihop. <br /><br />- Ett effektivt försvar är långräckviddigt, helt enkelt.<br />- Dagens militärteknologi har lång framförhållning, det spelar ingen roll om det är stridsflygplan, drönare eller korträckviddiga luftvärnsrobotar.uppgivenhttps://www.blogger.com/profile/13148495961462872043noreply@blogger.com