Om / About Wiseman's Wisdoms
söndag 25 maj 2008
Nya rön om Hkp 14
Finland tröttnade tidigare i år på förseningarna av sina NH 90 (Hkp 14) så pass att man meddelade NH Industries att om man inte har en helikopter på finsk mark i början av 2008, kommer man att bryta kontraktet. Förhandlingar var redan inledda om ett snabbt köp av Blackhawks istället.
Jag är dock skeptisk till att Hkp 14 kommer att vara fullt operabel ens om tio år eftersom det är världens hittills mest avancerade helikopter med fly-by-wire, datalänkar och motmedelssystem. Eftersom Försvarsmakten inte har någon erfarenhet överhuvudtaget på helikoptersidan av sådan materiel kan man nog påräkna en mängd barnsjukdomar.
Det är dock inte bara Hkp 14 som det strulat kring. Hkp 10B är ju också i hetluften där leveransen kommer att vara mer än ett år försenad, fastän helikoptern ursprungligen modifierades för att ingå i NBG till årskiftet 07/08. Ej heller här lyckades FMV se till att svenska staten kan få något skadestånd. Hkp 15 har även den dragits med en del problem. Denna typ skulle bl a ersätta Hkp 9 och dessutom kunna baseras på Marinens Visby-korvetter. Problemet var dock bara att någonstans blev man oense om måtten på helikoptern respektive helikopterhangaren på korvetterna. Detta resulterade i att Hkp 15 kan bara landa på Visby-korvetterna, men inte basera där under längre tid.
Det återstår att se hur man ska lösa problemen med helikoptertillgängligheten i Försvarsmakten.
1 kommentar:
FRÅN OCH MED 2015-02-28 INFÖRS EN HÅRDARE KOMMENTARSGRANSKNING.
Inga kommentarer som ligger för långt från ämnet kommer att godkännas. Ser man som sitt livs uppgift att sprida konspirationsteorier om förintelsen, 9/11 eller återge hela innehållet från Russia Today och vaken.se, så gör man bättre i att starta en egen blogg.
Helt anonyma kommentarer är avstängda. Det går dock utmärkt att kommentera anonymt, men det kräver att man först registerar ett konto hos exempelvis Google, Wordpress eller OpenID. Hos Verisigns OpenID-tjänst krävs det t ex endast att man har ett mailkonto för att man ska kunna skaffa sig ett OpenID.
Håll en god ton i kommentarerna
Det går inte att se de mailadresser fylls i så vill man ha ett privat svar måste man bifoga bifoga mailadress i själva kommentaren och be om att kommentaren inte läggs ut.
Blogger genererar ibland felkoder då kommentarer sänds in. Kommentarerna kommer ändå fram, men vill man vara på den säkra sidan kan man försöka igen. Ctrl-c kan vara klokt innan man trycker på publicera-knappen.
HMS Carlskrona hade ju ett fint helikopterdäck. Tyvärr har certifieringen på detta visst gått ut pga glömska/besparing och ny certifiering är tydligen svårt/dyrt.
SvaraRaderaNågon som vet mera ?
/Nizze