Om / About Wiseman's Wisdoms

söndag 10 maj 2009

Flygvapnet blir grönt?

Nej, Flygvapnet ska till somligas förtret inte uppgå i Armén. Däremot undersöker man möjligheterna att börja flyga på biobränsle istället för vanligt jetbränsle.


Den amerikanske ambassadören Michael Wood ville för något år sedan stärka banden mellan Sverige och USA och framförallt banden med svenskt näringsliv. Han identifierade då ett antal mycket lovande företag som skulle kunna leverera mycket intressanta produkter till USA och försöker matcha dem med amerikanska investerare. Ett av dem är ett miniatyriseringsföretag i Uppsala, som miniatyriserar högteknologisk elektronik, vilket är av högsta intresse för militära applikationer. USA är nu blivit otroligt intresserat av företaget då det står för den enda framkomliga vägen till mer avancerade stridsflygplan. Tyvärr kan man inte riktigt säga samma sak om svensk försvarsindustri och svensk försvarsforskning som hoppade på tåget först när amerikanerna kommit med sin lista på företag de vill samarbeta med. Samma sak gällde för Swedish Biofuels, som har som mål att kunna leverera biologiskt flygbränsle. Sent omsider har FMV även hoppat på detta tåg.


Företaget har en mycket intressant bakgrund, då alla tre nyckelpersonerna i företaget har rysk bakgrund. Ägarinnan Angelica Hulls far Igor har tidigare arbetat med ryska (sovjetiska) raketer.


Bränslet i sig är mycket lovande och görs på tidigare oanvändbara rester från etanoltillverkning. USA är högst intresserat. Redan tidigare har man där börjat experimentera med att flyga stridsflygplan på syntetiskt jetbränsle för att minska sitt beroende av utländsk oljeimport. Sålunda finansierar också den amerikanska försvarsforskningsorganisationen DARPA projektet till stora delar, emedan Sverige nöjer sig med att "hänga på".


Marknaden för ett fungerande biojetbränsle är enorm. Det är inte svårt att tänka sig hur ett fungerande biojetbränsle skulle påverka den enorma civila flygsektorn. Det här är teknologi som fungerande skulle vara värd astronomiska summor. För svensk del skulle det innebära att landet skulle kunna bli självförsörjande på bränsle då råvaran kan komma från skogsindustrin. En högst fördelaktig lösning för att minska svenskt oljeberoende.


Vad som i högsta grad oroar mig är svenska myndigheters svala intresse för ovan listade företag och produkter. Det här handlar om strategiska produkter och resurser som mycket snart kan komma att hamna i utländsk ägo, där Sverige istället får importera produkterna istället för att de framställs inom landet. T ex avslog Energimyndigheten nyligen Angelica Hulls ansökan om bidrag till byggandet av en fabrik för framställningen av biobränslet, men hon har som tur planer på att lämna in en ny ansökan. Det vore högst olyckligt om svenska myndigheter misslyckas i att behålla lovande företag i landet.


Jag kan inte annat än beskriva det som pinsamt att USA ska sköta identifieringen av lovande svenska företag och svensk forskning åt Sverige. Här krävs det rejäla krafttag för att se till att företag som dessa blir kvar inom landet för att gynna sysselsättningen och inte minst komma den svenska ekonomin och självförsörjandet till godo.

9 kommentarer:

  1. Lysande! Inte för att jag själv har något formellt uppdrag på "rätt nivå" så tar jag detta till de fora som jobbar med frågorna.

    Delar din syn till fullo.

    mvh

    Johan

    SvaraRadera
  2. det var väl bl a sådant som en svensk försvarsindustristrategi skulle peka på...

    man skulle väl iaf kunna anta att de som arbetar med att utveckla den skulle fundera lite på identifieringen av lovande svenska företag och svensk forskning

    men vad avser "gynna sysselsättningen" i Sverige så är det väl för att den nuvarande regeringen valt att helt separera försvarspolitiken och näringspolitiken som det inte kommer fram någon försvarsindustristrategi...

    att styra materielanslaget så att det "gynna sysselsättningen" är nog något som skulle vara helt främmande för dem...

    SvaraRadera
  3. Jag minns att under min utbildning på Ljungbyhed påpekade en lärare i reamotorteknik (jo, det hette reamotor på den tiden) att man mycket väl skulle kunna elda motorn med torv bara man kom på hur man skulle få den att passera pumpar och brännkammarmunstycken. Kanske har dom löst det problemet nu? Jag håller med dig Wiseman att det skulle inbringa en skön slant, i varje fall om framställningskostnaderna blir rimliga.

    SvaraRadera
  4. Jag fruktade det här scenariot du skriver om redan när Michael Wood, den dåvarande amerikanske ambassadören, initierade kontakterna med svenska forskare och företag!

    Myndigheterna kanske inte har möjlighet att hålla företagen inom landet? Förutom genom skattepolitik och infrastruktur då!

    Ett företag med tre ryska ägare, ser nog möjligheterna som större på andra sidan atlanten, samtidigt saknar de band till landet Sverige.

    Kanske är svenska företagsledare visionslösa?

    M.v.h. Roger Klang, Lund

    SvaraRadera
  5. Hejsan!
    Utan att vara sådär överdrivet insatt i frågan tänkte jag bara nämna att skogsråvara inte är helt enkelt. Vi har förvisso skapligt med skog i det här landet, men det som avverkas utnyttjas till fullo. Ibland så mycket att hyggena måste konstgödslas för att man ska kunna nyplantera nåt.
    Robert Collin, bilskribent på Aftonbladet, har ju diverse åsikter om allt möjligt, så även etanol/biobränsleproduktion av skogsråvara. Har ännu inte haft möjlighet att kontrollera riktigheten i hans blogg (http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article4971209.ab) men jag tycker mig se en trovärdighet i det.

    SvaraRadera
  6. Oavsett hur lönsamt eller hur många arbetstillfällen ett företag i Sverige är eller kan bidra med kommer det alltid att ses med skepsis av de som har den reella makten i Sverige, dvs medierna. Om företag dessutom har uppdrag inom försvarssektorn kommer det att motarbetas kontinuerligt av samma krafter. Detta är självklart fördelaktigt för konkurrenter i andra länder vilket gör att bara flytten från Sverige ger en konkurrensfördel. Se bara på hur flygindustrin i USA, Frankrike och Ryssland gynnas av svensk medias kontinuerliga smutskastning av vår egen flygindustri.

    SvaraRadera
  7. "Ett av dem är ett miniatyriseringsföretag i Uppsala, som miniatyriserar högteknologisk elektronik."

    Du har läst deras egen reklam? Nej, de kan miniatyrisera en viss del som finns i vissa komponenter. När de gjort sitt jobb har volymen av det elektroniska systemet totalt sett krympt med 0.01%. Imponerande? Nej, bondfångeri.

    "USA är nu blivit otroligt..."

    Känner igen bristen på distans: du *har* läst deras egna utsagor.

    "..den enda framkomliga vägen till mer avancerade stridsflygplan."

    Stealth? Nej, de vet inte vad det är? Supercruise och thrust vectoring? Ha! Situational awareness via bra ESM och COM-system? Problemen löses inte med företagets miniatyrisering.

    "... svensk försvarsindustri och svensk försvarsforskning som hoppade på tåget först när amerikanerna ..."
    Sv industri och forskning har inte hoppat på tåget, kommer inte att göra det och struntar om de lyckats lura en tekniskt obildad riskkapitalist. Plus två personer på FM och en på FMV.

    Sign: Jastrib

    SvaraRadera
  8. Jastrib: Nej, jag har inte läst företagets egen reklam utan jag har lyssnat till FMV.

    SvaraRadera
  9. Jastrib sa:
    "När de gjort sitt jobb har volymen av det elektroniska systemet totalt sett krympt med 0.01%."

    Jastrib, är du vänlig och ger oss en länk till studien/utredningen som visar på 0,01%. Det hade varit intressant att läsa den.

    /Drellis (en av de "lurade"...)

    SvaraRadera

FRÅN OCH MED 2015-02-28 INFÖRS EN HÅRDARE KOMMENTARSGRANSKNING.

Inga kommentarer som ligger för långt från ämnet kommer att godkännas. Ser man som sitt livs uppgift att sprida konspirationsteorier om förintelsen, 9/11 eller återge hela innehållet från Russia Today och vaken.se, så gör man bättre i att starta en egen blogg.



Helt anonyma kommentarer är avstängda. Det går dock utmärkt att kommentera anonymt, men det kräver att man först registerar ett konto hos exempelvis Google, Wordpress eller OpenID. Hos Verisigns OpenID-tjänst krävs det t ex endast att man har ett mailkonto för att man ska kunna skaffa sig ett OpenID.

Håll en god ton i kommentarerna

Det går inte att se de mailadresser fylls i så vill man ha ett privat svar måste man bifoga bifoga mailadress i själva kommentaren och be om att kommentaren inte läggs ut.

Blogger genererar ibland felkoder då kommentarer sänds in. Kommentarerna kommer ändå fram, men vill man vara på den säkra sidan kan man försöka igen. Ctrl-c kan vara klokt innan man trycker på publicera-knappen.