Om / About Wiseman's Wisdoms

söndag 23 augusti 2009

Mysteriet fortsätter

Precis som jag trodde blir det bara fler och fler frågetecken i turerna runt den påstådda kapningen av Arctic Sea på svenskt vatten. SvD har en artikel som belyser ett antal av frågorna. En av de intressantaste som slagit mig är varför man fraktat hem besättning och kapare med tre (!) st Il-76? Den som kan sina militära flygplan vet att Il-76 länge utgjort ryggraden i det ryska/sovjetiska transportflyget och lastar drygt dubbelt så mycket som en Hercules. Försvarsmakten hyr t ex ofta in Il-76 från olika transportföretag för att frakta materiel till Utlandsstyrkan.

Varför använder man då tre st stora transportflygplan för att flyga hem drygt 20 personer från Kap Verde istället för ett vanligt passageraflygplan? En mycket bra och intressant fråga som det lär dröja innan det kommer något svar på om alls något.

Fortsätt också läsa Tobias Ljungvalls blogg om Arctic Sea.

Det lär aldrig bli några definitiva klarlägganden om Arctic Sea, däremot lär vi få dras med en rad olika konspirationsteorier.

6 kommentarer:

  1. Att det var något skumt i lasten är helt klart. Annars hade ryssarna aldrig visat sånt intresse.

    Frågan är bara vad kaparna var ute efter?

    Jag hoppas dock att händelsen fått så pass mycket internationell publicitet att Ryssland måste lämna ut detaljer om vilka kaparna är och vad som händer med dom.

    Undrar också vad som fick Kap Verde att lämna ut kaparna? Ryssarna hade knappast någon juridisk rätt. Borde ha varit Malta eller Finland i så fall, eller möjligtvis Sverige eftersom "kapningen" skedde här. Misstänker dock att svenska staten inte vill ta i det här ärendet med tång...

    SvaraRadera
  2. Namnen på kaparna hittar du i alla fall hos Tobias Ljungvall.

    SvaraRadera
  3. /konspiration/ Lasten består självklart av... miniubåtar. /konspiration/

    ;)

    /Starvid

    SvaraRadera
  4. Man skall nog ta uppgiften om Il-76:orna med en 'nypa sylt'.

    Andra uppgifter på nätet talar om att tre Il-76 flög ned, medan bara en vände hem, med kapare, besättning och allt.

    Det finns också uppgifter om att två plan vände hem - en med kapare och en med besättning.

    Det verkar omöjligt att få några som helst bekräftade uppgifter som går att dra några slutsatser av - vilket jag tyvärr fått erfara, då jag själv tidigare dragit väldigt rätt slutsatser av fullständigt fel information i samma ärende...

    http://morgonsur.wordpress.com

    morgonsur@hotmail.com

    SvaraRadera
  5. Jag fattar inte varför kaparna var kvar på fartyget och kunde övermannas av rysk militär utan strid. Hade de redan övermannats av besättningen? Hade de fått löften om någon sorts straffrihet. Man kan tänka sig att lasten var så viktig för de ryska myndigheterna att kaparna fick ett erbjudande de inte kunde tacka nej till. Sanningen lär väl krypa fram så småningom.

    SvaraRadera
  6. Sabla tur att båten var rysk. Hade den varit israelisk hade Wiseman legat risigt till efter att ha publicerat så lösa spekulationer utan några som helst konkreta bevis./Lasse

    SvaraRadera

FRÅN OCH MED 2015-02-28 INFÖRS EN HÅRDARE KOMMENTARSGRANSKNING.

Inga kommentarer som ligger för långt från ämnet kommer att godkännas. Ser man som sitt livs uppgift att sprida konspirationsteorier om förintelsen, 9/11 eller återge hela innehållet från Russia Today och vaken.se, så gör man bättre i att starta en egen blogg.



Helt anonyma kommentarer är avstängda. Det går dock utmärkt att kommentera anonymt, men det kräver att man först registerar ett konto hos exempelvis Google, Wordpress eller OpenID. Hos Verisigns OpenID-tjänst krävs det t ex endast att man har ett mailkonto för att man ska kunna skaffa sig ett OpenID.

Håll en god ton i kommentarerna

Det går inte att se de mailadresser fylls i så vill man ha ett privat svar måste man bifoga bifoga mailadress i själva kommentaren och be om att kommentaren inte läggs ut.

Blogger genererar ibland felkoder då kommentarer sänds in. Kommentarerna kommer ändå fram, men vill man vara på den säkra sidan kan man försöka igen. Ctrl-c kan vara klokt innan man trycker på publicera-knappen.