Om / About Wiseman's Wisdoms
söndag 8 september 2013
Det bidde en tumme (uppdaterat 00.00)
Till saken hör också att Regeringens sparkrav på Försvarsmaktens lönekostnader om 500 miljoner kr år 2019 jämför med i år kvarstår(!). Nollsummespelet är häpnadsväckande. En normal statlig löneutveckling om 3,3 % årligen lär inte bli aktuell för Försvarsmaktens anställda. I paritet kan sägas att den av Regeringen utlovade summan för nästa år motsvarar drygt 2 % av Försvarsmaktens lönekostnader. Jämför man den påstådda satsningen med konjunkturinstitutets prognos för svensk BNP-utveckling kan man konstatera att Försvarsanslaget forsätter att backa stadigt jämfört med BNP – trots de pengar Regeringen symboliskt skjuter till. Inom staten finns också ett årligt rationaliseringskrav på myndigheterna som innebär att i myndighetens budget kompenseras inte ökade lönekostnader fullt ut utan tanken är istället att myndigheten kontinuerligt ska rationalisera sig själv. För Försvarsmakten är det 1,5 -2 % årligen. Vad det innebär för en myndighet där statsmakterna fastställt en viss organisation om ett visst antal förband och individer säger sig självt. Tyvärr görs inget undantag från reglerna.
Försvarsmakten konstaterade i sitt utökade budgetunderlag under vårvintern (bilaga 1) att till år 2019 kommer förbandsanslaget att sakna 1,3 mdr kr för kunna öva och avlöna den insatsorganisation som skulle vara klar 2014, men som nu beräknas klar till 2023. Jämför man den påstådda satsningen med konjunkturinstitutets prognos för svensk BNP-utveckling kan man konstatera att Försvarsanslaget fortsätter att backa stadigt jämfört med BNP – trots de pengar Regeringen symboliskt skjuter till.
Till detta ska läggas de enorma underskotten på materielanslaget som under lång tid använts av flera regeringar och inte minst den sittande till att genomföra besparingar på Försvarsmakten och för att täcka brister i förbandsanslaget. Situationen har också stadigt förvärrats då Regeringen skjutit investeringar på framtiden vilka redan budgeterats av Försvarsmakten i lagd budget, men som Regeringen ej gett ok att verkställa. Det av Försvarsmakten beräknade underskottet på materielanslaget kommande tioårsperiod beräknas till drygt 51 mdr kr, men man tror sig bara kunna organisatoriskt kunna hantera en omsättning av materiel till motsvarande 31 mdr kr. Detta är inte en brist Regeringen avser att befatta sig med.
Istället har försvarsminister Karin Enström mage att stå utanför Riksdagshuset och säga till SVT:
"Det vi gör nu, det är att vi höjer anslaget och samtidigt så får Försvarsmakten se över sina befarade (betonades) kostnadsökningar på lång sikt"
Ett konstaterat underskott på långt över 50 mdr kr möter alltså Regeringen med 1,4 mdr kr till år 2017. Till 2023 blir summan 4,4 mdr. Man täcker alltså inte ens 5 % av underskottet till 2023. Uppenbarligen lever man i en fantasivärld.
Socialdemokraternas försvarspolitiske talesman Peter Hultqvist kommenterar också Regeringens besked som "en puts i marginalen när det gäller de stora proportionerna". Öppet mål för oppositionen kan man konstatera.
Tyvärr verkar man även göra det säkerhetspolitiskt. Ser vi oss om i omvärlden konstaterar vi en betydligt allvarligare säkerhetspolitisk situation än på flera år. Särskilt tydlig blir skillnaden när vi studerar utvecklingen i Sveriges närområde där situationen är den sämsta sedan Sovjetunionens fall. Detta var också något som Carl Bildt konstaterade i internationell media när han gick till hårt angrepp mot Rysslands maktspråk mot Moldavien, Ukraina och Georgien med vilka EU förhandlar om frihandelsavtal och där Ryssland nu påbörjat en ekonomisk krigföring i skuggan av Syrienkonflikten.
Imorgon bitti publiceras ett mycket intressant och kvalificerat gästinlägg som lär få en hel del reaktioner. Inte minst kommer inlägget att vara högaktuellt med bakgrund av kvällens besked från Regeringen.
Väl mött då!
Läs även inlägget om konsekvenserna av Regeringens sparkrav på Försvarsmaktens lönekostnader.
SvD, DN, Aft, SVT, SR, GP, Moderaterna
Uppdatering 00.00: Läs detta inlägg av Allan Widman om sammanslagningen av Statens Fastighetsverk och Fortifikationsverket till en ny myndighet. Det börjar klarna hur Regeringen avser finansiera "budgethöjningen". Kostnaden lär dock bli större för Försvarsmakten än vad man får i höjning av Regeringen.
7 kommentarer:
FRÅN OCH MED 2015-02-28 INFÖRS EN HÅRDARE KOMMENTARSGRANSKNING.
Inga kommentarer som ligger för långt från ämnet kommer att godkännas. Ser man som sitt livs uppgift att sprida konspirationsteorier om förintelsen, 9/11 eller återge hela innehållet från Russia Today och vaken.se, så gör man bättre i att starta en egen blogg.
Helt anonyma kommentarer är avstängda. Det går dock utmärkt att kommentera anonymt, men det kräver att man först registerar ett konto hos exempelvis Google, Wordpress eller OpenID. Hos Verisigns OpenID-tjänst krävs det t ex endast att man har ett mailkonto för att man ska kunna skaffa sig ett OpenID.
Håll en god ton i kommentarerna
Det går inte att se de mailadresser fylls i så vill man ha ett privat svar måste man bifoga bifoga mailadress i själva kommentaren och be om att kommentaren inte läggs ut.
Blogger genererar ibland felkoder då kommentarer sänds in. Kommentarerna kommer ändå fram, men vill man vara på den säkra sidan kan man försöka igen. Ctrl-c kan vara klokt innan man trycker på publicera-knappen.
Någon som tror att regeringen medger att FM i år omfördelar pengar från anslaget för internationell verksamhet (som tydligen går med 300 mkr plus) till verksamhetsanslaget så att årets bromsning för att spara 300 mkr inte behöver genomföras? Så att "försvarsförmågan ökas genom övningar"?
SvaraRaderaSå ökningen är att 1,1% av BNP förblir 1,1% av BNP.
SvaraRaderaMopsi,
SvaraRaderaNja, räknat på Konjunkturinstitutets prognoser så kommer faktiskt försvarsbudgeten fortsätta att backa som andel av BNP.
Nu räknar du väl lite fel, Wiseman. Det blir 4,4 miljarder till 2023.
SvaraRadera1,4 miljarder till år 2017 sen fortsatt 0,5 miljarder följande år till 2023. Ingenting nämndes att gå ner till dagens nivå efter 2017.
/Zeta
Än en gång bevisas styrkan i bloggarna. Skriver man något fel så korrigeras det. Jag vill dock inte ge dig helt rätt. Underskott på 51 mdr kr är konstaterat redan idag. Samtidigt som inget nämndes om att återställa så nämndes heller inget om att bibehålla. Löftet var 1,4 mdr till 2017, samtidigt som man fortsatt ska skära 0,5 mdr till 2019. Förtydligar det i texten.
SvaraRaderaIdag beskriver fru Widegren den stora satsningen som moderaterna gör på FM med hjälp av herr Tolgfors spänstiga räknesticka.
SvaraRaderaFörutom snömos om "tillägget" och att försvaret skall anställa soldater på deltid så meddelar hon en intressant uppgift.
"När reformen är klar ska hela insatsorganisationen kunna användas inom några dagar efter beslut om höjd beredskap."
Hur skall man läsa detta?
1. De förband som idag har 30,90 och år i mobtid ingår inte i insatsorganisationen.
2. De förband som idag har 30, 90 eller år i mobtid skall uppgraderas till omedelbart gripbara i en snar framtid.
Vid alternativ ett nedgår antalet förband betydligt i vår insatsorganisation.
Vid alternativ två uppstår ganska betydande kostnader. Jag misstänker att herr finansminister inte är informerad om detta faktum och då faller allt som en kvarnsten.
För det kan väl inte vara så det blev lite feltänk även i denna meningen och moderaterna egentligen menade något annat?
Jag kan undra vad det är de försöker säga och till vem de riktar de blå dunsterna?
Teaterdirektören.
I samband med den strategiska time outen gjordes huvuddelen av de förband som inte ströks om, från mobiliseringsbara på xx timmar med materiel, utbildad personal och planer, till pappersförband med upp till flera års beredskap.
RaderaAtt nu, som fru W antyder återta en hög beredskap kostar pengar, mycket pengar.
Arbetet har påbörjats. Nu rullar lastbilarna FRÅN Arboga med samma prylar som kördes dit för bara något år sedan.
Om svenska folket visste hur det stod till med outputen från de 40.000.000.000:- kronorna skulle nog ett och annat huvud rulla.