Om / About Wiseman's Wisdoms
onsdag 27 augusti 2014
I P4 Västmanland om krisberedskapen
Under eftermiddagen kommer enligt uppgift även ett längre inslag att sändas, där bl.a. Länsstyrelsen kommenterar frågan.
1 kommentar:
FRÅN OCH MED 2015-02-28 INFÖRS EN HÅRDARE KOMMENTARSGRANSKNING.
Inga kommentarer som ligger för långt från ämnet kommer att godkännas. Ser man som sitt livs uppgift att sprida konspirationsteorier om förintelsen, 9/11 eller återge hela innehållet från Russia Today och vaken.se, så gör man bättre i att starta en egen blogg.
Helt anonyma kommentarer är avstängda. Det går dock utmärkt att kommentera anonymt, men det kräver att man först registerar ett konto hos exempelvis Google, Wordpress eller OpenID. Hos Verisigns OpenID-tjänst krävs det t ex endast att man har ett mailkonto för att man ska kunna skaffa sig ett OpenID.
Håll en god ton i kommentarerna
Det går inte att se de mailadresser fylls i så vill man ha ett privat svar måste man bifoga bifoga mailadress i själva kommentaren och be om att kommentaren inte läggs ut.
Blogger genererar ibland felkoder då kommentarer sänds in. Kommentarerna kommer ändå fram, men vill man vara på den säkra sidan kan man försöka igen. Ctrl-c kan vara klokt innan man trycker på publicera-knappen.
Utveckling av krisberedskap
SvaraRaderaHärligt att du når ut med ditt budskap om Sveriges krisberedskap!
Det finns helt enkelt en stor utvecklingspotential. Utan att vara expert på område så tenderar det som vanligt att vara en utbildnings sam resurs fråga, vad får Sveriges nationella krisberedskap kosta?
Lägg där till "närhets, likhets och ansvarsprincipen", d.v.s. att kriser skall hanteras av de som "normalt" har ansvaret, i detta fall av berörda kommuner och länsstyrelsen i Västmanland, hur mycket tid och pengar har de att lägga på övningar (MSB har dock anslag för utbildning och övning)?
Kanske ger utvärderingen till hand att en starkare nationell ledings stödresurs bör utvecklas som kan mentorerna olika ledningsnivåer under nationell kriser.
Hur motiverar jag då ett avsteg från närhets, ansvars och likhetsprincipen? Motiveringen är en kombination av kostnad och de höga krav en kris ställer på chefskap och ledarskap. Min lekmanna bedömning är att det skulle vara alldeles för dyrt att träna Sveriges samtliga 290 kommuners olika förvaltningar och Sveriges 21 länsstyrelser till en godtagbar professionell nivå i krishantering.
En nationell utpekad, ledningsstödsresurs med olika kompetenser som tränas och håller en hög professionalism inom en vid bredd av områden från erfarenhetsåterföring, samverkan, logistik, kommunikation till operativt krisarbete.
Som svar på din rubrik ” Försummade brister kommer surt igen, Frivilliga en styrka där staten abdikerat” bör kanske en statlig myndighet pekas ut att sätt upp och samordna nationella "logistik stöd resurser". Min högst personliga uppfattning är att alla byggstenar i en stådan "nationell logistikstödresurs" redan existerar i form av det nya FMV, FMs insatsföband, HV, MSB samt inte minst kommersiella aktörer och alla frivilligorganisationer som har en viktig och kostnadseffektiv roll att fylla. EN tydlig statlig aktör, vid större kriser, med mandat, som tar hänsyn de tre principerna är allt som krävs för att få detta på plats. (OBS, detta förslag skall inte ta bort ansvaret från kommuner län och landsting att genomföra krisplanering.) En nationell kris-stöd-logistikresurs är en förmåga bland många andra nationella förmågor i verktygslådan).
//Erik Pütsep