Ikväll är det Kristdemokraternas tur i den försvarspolitiska valguiden inför höstens riksdagsval. Svaren levereras av Mikael Oscarsson.
1. 2014
har varit säkerhetspolitiskt omtumlande. Hur ser ni på omvärldsutvecklingen och
framförallt Sveriges säkerhetspolitiska möjligheter att påverka den? Vad händer
vid en ytterligare försämrad utveckling jämfört med idag?
– Den säkerhetspolitiska
utvecklingen är mycket oroande. Putin är inte klar i Ukraina och det är tydligt
att han vill återupprätta Sovjetunionens geografiska inflytande. Utvecklingen i
Ukraina har skapat stor oro i Baltikum - precis som Ukraina har Estland och
Litauen en stor rysk minoritet. Vi har en skyldighet att ta våra grannländers
oro på allvar.
Vi måste inse Sveriges
utsatthet. Det är i Östersjön som Nato och Ryssland möts. Vi måste stärka vår
förmåga att hantera konflikter i vårt eget närområde. Vi måste därför satsa på
åtgärder som ger en ökad militär förmåga här och nu. Våra förband måste bli
fullt uppfyllda betydlig tidigare än 2023 som nu är målsättningen. Vi måste
satsa på övningsverksamhet. Utan övade förband – ingen effekt. Vi bör också
snarast tillsätta en utredning för att förutsättningslöst utreda ett svenskt
NATO- medlemskap.
Men det är inte bara den pågående
krisen i Ukraina som kan påverka Sverige militärt, men även utvecklingen i
Mellanöstern, där det i dag sker något som skulle kunna betecknas som folkmord,
kan påverka vår säkerhet t ex i form av ett ökat terrorhot. Våra möjligheter
att agera aktivt är begränsade men vi bör göra allt vi kan för att FN och EU
skall ges möjligheter att ingripa. Just nu bidrar vi med humanitärt bistånd
till Irak, det är bra, men skulle världssamfundet besluta om ett militärt
ingripande bör vi inte stå utanför. Vi deltog ju t ex i Libyen för bara något
år sedan.
2. ÖB
har sagt att när insatsorganisation 2014 fullföljts kan Sverige försvaras mot
ett begränsat väpnat angrepp i en specifik del av landet i en vecka, sedan
måste utländsk hjälp ha anlänt. Är detta en rimlig målsättning för svensk
försvarsförmåga eller bör den förändras? Om svenskt försvar fortsatt ska vara
beroende av snabbt internationellt stöd – vem/vilka ska stå för stödet och hur
ska stödet garanteras?
– För det första så måste vi vara
klara över att det ÖB refererade till var en organisation som vi tidigast kan
ha intagit efter 2020, och det förutsatt att Försvarsmakten tillförs
ytterligare pengar. Idag har vi inte den förmågan. För det andra; att mäta
förmåga i tid är inte lämpligt. Tid är en funktion av vad en eventuell
angripare är beredd att satsa – det vet vi aldrig i förväg. Vad vi borde
inrikta oss på är att skapa en sådan försvarsförmåga att den framtvingar en
stor resursinsats från en angripare, inte heller dennes resurser är
obegränsade, vi är dessutom sannolikt inte dennes huvudmotståndare. Därmed ökar
sannolikheten att vi kan undvika ett angrepp mot Sverige.
Konkret innebär det att ingen
del av landet skall kunna tas med endast en begränsad insats och sannolikheten
skall var hög att en operation tar så lång tid att främmande hjälp hinner
anlända. Att det eventuella stöd som vi kan påräkna måste komma från NATO är
för mig uppenbart, men om det inte är väl förberett så lär den knappast komma i
tid, eller utveckla någon större effekt.
3. Vad
i tidigare fattade försvarsbeslut skulle ni vilja ha ogjort i syfte att ge
Försvarsmakten en bättre förmåga att lösa sina uppgifter i framtiden?
– En hel del borde gjorts
annorlunda. Inte minst avvecklandet av vårt försvar på Gotland var ett historiskt
felsteg som nu måste repareras. Med facit i hand var det också ett klart
misstag att avveckla många av de komponenter som krävs specifikt för nationellt
försvar – försvaret av Sverige. Bara för att nämna några exempel;
ubåtsjaktförmåga, flygvapnets krigsbassystem och mobiliseringssystemet.
4. Försvarsmakten,
FOI och Riksrevisionen har redovisat stora ekonomiska obalanser inom
försvarsbudgeten för att insatsorganisation 2014 ska kunna intas. Samtidigt har
Försvarsberedningen föreslagit budgetökningar de kommande tio åren om totalt 27
mdr kr, vilket är långt under de obalanser som påtalats. Hur avser ni komma
till rätta med obalanserna mellan finansieringen av det militära försvaret och
dess målsättningar/uppgifter?
– Eftersom det i dagsläget
knappast kan vara tal om att minska Försvarsmaktens förmåga ytterligare så
måste en stor del av lösningen vara att tillföra mer pengar.
Samtidigt vill jag peka på
vissa möjligheter att öka förmågan genom att se över en del av de reformer som
genomförts de senaste åren. T ex så tror jag att en närmare koppling mellan
FMV-resurser och Försvarsmaktens krigsorganisation vore ett steg i rätt
riktning. Vi kan inte ha delar av Försvarsmaktens logistik som inte är
krigsförband och som inte kan hanteras som vilken operativ resurs som helst.
5. Sverige
lägger idag knappt 1,2 % av BNP respektive 4,7 % av statsbudgeten på det
militära försvaret. Vad anser ni är en rimlig nivå? (kan anges i mdr kr)
Det som just nu är viktigast är
dock att vidta åtgärder i närtid, te x i form av repetitionsövningar (med bl a
krigsplacerade tidigare värnpliktiga) och att fylla upp akuta brister av
ammunition och reservdelar. Långsiktiga mål kan behövas, men just nu krävs
åtgärder för att det vi har skall fungera.
6. Vad
är det starkaste argument för ett NATO-medlemskap?
– En konflikt eller allvarlig
kris i vårt närområde kommer beröra alla länder i Östersjöregionen. Att tro att
vi skulle kunna hålla oss utanför är inte realistiskt. Att i ett sådant läge
kunna vara en del av en allians och där våra och Natos åtgärder är samordnade
gör att såväl vår egen som regionens säkerhet ökar. Tröskeln för någon som
funderar på äventyrligheter blir mycket högre.
7. Vad
är det starkaste argument mot ett NATO-medlemskap?
– Ur säkerhets- och
försvarspolitisk synvinkel har jag svårt att finna något. Däremot ser jag det
som viktigt att en eventuell NATO-anslutning sker med stor parlamentarisk
majoritet. Sveriges säkerhetspolitik kan inte bygga på resultatet i enskilda
riksdagsval.
8. Ska
Sverige delta i en internationell militär insats för att skydda civila undan IS
även om någon FN-resolution ej kommer till stånd?
– En FN-resolution skulle
avsevärt underlätta ett svensk deltagande. Men jag vill inte utesluta att även
andra folkrättsligt rimliga lösningar skulle kunna ligga till grund för svenskt
militärt deltagande. T ex ett entydigt och gemensamt ställningstagande av EU.
Det finns en gräns för vilka vidrigheter och vilket mänskligt lidande som kan
accepteras, även om ett beslut skulle blockeras i FN.
9.
Rekryteringen till soldatyrkena går väl, men få stannar den tid som krävs för
att Försvarsmakten ska få ihop förmågan och även ekonomin. Vilka åtgärder ska
vidtas för att komma till rätta med personalförsörjningen? Hur ställer ni er
till att återinföra någon form av värnplikt?
– Vi har under lång tid fört fram
att någon typ av premiesystem måste införas för att få personalen att stanna en
längre tid. Alla länder som har ifört en yrkesarmé har ett noga utvecklat
premiesystem – utom Sverige. Det är hög tid att ändra på det. Vi ser det också
önskvärt att Försvarsmakten ges ökade möjligheter att hjälpa till med bostäder
och social service. Det är fel att soldater som kanske bara tjänstgör i fem-sex
år skall jämställas med vilken arbetstagare som helst. Snarare borde
universitetsvärlden till delar kunna tjäna som modell när det gäller att
utforma det stöd som behövs.
Dessutom, veteranfrågorna måste
ställas i centrum. Både när det gäller personal som skadats i tjänsten, men
också för att hjälpa tidigare soldater till en bra civil karriär efter avslutad
tjänstgöring. Att detta kan innebära vissa särlösningar i förhållande till
samhället i övrigt får accepteras. Här talar vi om kvinnor och män som är
beredda att med livet som insats främja svenska intressen utomlands eller, om
så skulle behövas, försvara Sverige.
Ett sätt att fylla upp
organisationen med personal, i väntan på att personalförsörjningssystemet blir
fungerande, skulle kunna vara att kalla in krigsplacerade före detta
värnpliktiga till repetitionsövningar. Det finns anledning att titta på hur det
norska systemet fungerar som är en kombination av professionellt försvar och
värnplikt.
10. Det civila försvaret hamnar ofta i skymundan
i debatten, men rustades liksom det militära ner kraftigt under 90- och
00-talen. Hur vill ni förbättra det civila försvaret?
– Försvarsmakten har olika
fysiska resurser och kompetenser som kan bidra till samhällets förmåga att hantera
olika typer av påfrestningar. Dessa Försvarsmaktens förmågor skulle i avsevärt
högre grad än i dag kunna utgöra en del av samhällets krisberedskap.
Ett avgörande skäl varför så
inte är fallet är den bristande samverkan, i form av övningar, planering och
gemensam utbildning, som i dag råder mellan civila myndigheter och
Försvarsmakten. Förutom åtgärder vid berörda civila myndigheter som Myndigheten
för Samhällsberedskap, länsstyrelser och polismyndigheter för att skapa en ökad
samverkan bör de av Försvarsmakten inrättade regionala staberna ges ett ökat
ansvar för att utveckla samverkan mellan Försvarsmakten och regionala civila
myndigheter.
Erfarenheter från branden i
Västmanland måste tas tillvara. Där framkom det frågor kring ledning vid stora
kriser, brist på helikoptrar med vattentunnor, stora frågetecken hur frivilliga
kan användas på ett effektivt sätt i det civila försvaret och behovet av stora
övningar mellan civila myndigheter och försvarsmakten.
Då har vi sett de två ytterligheterna när det gäller att lämna genomtänkta och användbara svar. I ena änden Fientligt !nitiativ och på den genomtänkta sidan har nu Kristdemokraterna trätt in.
SvaraRaderaÄntligen ett parti och en företrädare som förstått vad som stunden kräver. Min röst, utan tvekan.
F! och Gudrun af Schyrman har stark konkurrens i kampen om dumstruten av de nya moderaterna och Reinfeldt. Den sistnämnde dessvärre lierad med Kristdemokraterna. Tyvärr.
Ett av de första stegen borde rimligtvis vara att dra tillbaka RB5.
SvaraRaderaMycket bra men vad är oddsen att någon i alliansen eller ens egna partiet lyssnar?
SvaraRaderaJag förstår ju att det förmedlas en hel del valfläsk men efter att ha läst KD:s svar ångrar jag hur jag la min röst...
SvaraRaderaErik78,
SvaraRaderaJag hoppas du är medveten om att det faktiskt går att ångra en förtidsröst genom att på valdagen gå till vallokalen och rösta som vanligt? Se Valmyndigheten http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/rostning/angerrosta/
Det visste jag absolut inte! Tack för rådet!
Radera@Sumatra
SvaraRaderaTänk på att en röst på Kd är en personröst på Cecilia Widegrens försvarpolitik.
@ Zäta Kalle
SvaraRaderaJag vet, men vad skall en stackars fattig väljare göra?
Jag tror att kärnan inom socialdemokraterna förstår vad som sker i omvärlden, men med kommunisterna (v) och lekstugan MP i släptåg, så låter jag hoppet fara. Efter oss syndafloden.
Just när det gäller försvarspolitiken, så vore det kanske på sin plats att ta fram de i alla sammanhang omtalade barnen och barnbarnen. Det är väl de som får betala priset för den förda politiken.
Det här lät definitivt bäst av alla som jag har läst. Problemet är att en röst på KD i princip är en röst på moderaternas försvarspolitik.
SvaraRaderaNär en arm somnat så kan det ta tid och göra ont att få tillbaka funktionen. Den svenska försvarspolitiska retoriken har under lång tid varit snömos och taskspeleri. Den svenska journalistkåren har samtidigt under samma tid självsanerat sig från duktiga försvarsgranskare.
SvaraRaderaDet låter bra.
SvaraRaderaMen känns det inte lite som att Alliansen har insett att de alienerat sig från de som faktiskt vill ha ett försvar (i många fall de som varit partiernas lojala väljare under många år).
Genom att låta de mindre partierna driva sin linje, om ett stärkt försvar, hoppas Alliansen att färre röster skall gå till S eller SD.
Jag ser på vad Alliansen har gjort med försvaret under de gångna åtta åren. KD och FP talar för ett stärkt försvar men när de sitter i förhandlingar med Nya Moderaterna så händer absolut ingenting. Alliansen har under åtta år visat vad de går för - nu får S chansen att visa vad de kan göra. Jag har varit borgerlig i 20 år men nu hoppas jag på ett starkt S som inte behöver ta så mycket hänsyn till MP eller V.