Om / About Wiseman's Wisdoms

torsdag 13 september 2007

Tillbaka

Nu är jag tillbaka igen och kan fortsätta blogga. Det är ju typiskt att man är borta när så stora saker som att försvarsministern avgår med motiveringen att han anser budgeten inte stämmer med kraven på Försvaret och Försvarets uppgifter.

Nu blir det en mjukstart med lite JAS-fakta som jag skrev i en kommentar nyss på bloggen Militära Reflektioner.

... En av anledningarna till att Flygvapnet skulle utrustas med så många JAS 39 Gripen var att typen skulle ersätta SAMTLIGA versioner av tidigare stridsflygplan, därav Jakt, Attack, Spaning som säkert är bekant.

Finska flygvapnet har sedan andra världkriget endast haft EN uppgift - luftförsvar. Därför är benämningen på de finska Hornet F-18 och inte F/A-18 som övriga användares (F/A-18 är för övrigt främst avsett som attackflygplan). Sålunda är det totalt ointressant för finnarna att det skulle “kunna nå till Moskva med vapenlast”. Först de senaste åren har man börjat titta på att utrusta flygplanen med attackförmåga. I dagsläget finns inte ens programvara i dem för detta ändamål. Anledningen till en sådan uppgradering är att liksom svenska Flygvapnet kunna understödja egna markförband i internationell tjänst, men även att kunna verka mot en angripare.

Summa summarum. Hade Flygvapnet endast haft som uppgift att skjuta ner andra flygplan, kunde vi ha använt oss av en helt annan flygplanstyp som varit specialiserad på detta (t ex F-15) och i mindre antal. Men nu var avsikten att även kunna verka mot fartyg på Östersjön, spaning i olika former för att understödja både egna attackföretag samt andra försvarsgrenar och slutligen även kunna verka mot luftlandsättning. Direkt flygunderstöd, CAS, har inte varit på tapeten förrän på senare år efter Arméns erfarenheter på Balkan eftersom man tidigare trott sig kunna lösa allt med stridsvagnar och artilleri. (tillägg: visst har det funnits armésamverkansflyg, men detta fungerade inte på det sätt som man idag avser med CAS)

Med de erfarenheter vi har idag av vad vi sysslar med skulle det rätta valet för 25 år sedan säkert varit ett större flygplan med längre räckvidd ochs större vapenlast. På samma sätt kommer ett flygplan vi designar idag med dagens erfarenheter vara en bra bit ifrån vad vi önskar om 20 år.

Och hör sen.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

FRÅN OCH MED 2015-02-28 INFÖRS EN HÅRDARE KOMMENTARSGRANSKNING.

Inga kommentarer som ligger för långt från ämnet kommer att godkännas. Ser man som sitt livs uppgift att sprida konspirationsteorier om förintelsen, 9/11 eller återge hela innehållet från Russia Today och vaken.se, så gör man bättre i att starta en egen blogg.



Helt anonyma kommentarer är avstängda. Det går dock utmärkt att kommentera anonymt, men det kräver att man först registerar ett konto hos exempelvis Google, Wordpress eller OpenID. Hos Verisigns OpenID-tjänst krävs det t ex endast att man har ett mailkonto för att man ska kunna skaffa sig ett OpenID.

Håll en god ton i kommentarerna

Det går inte att se de mailadresser fylls i så vill man ha ett privat svar måste man bifoga bifoga mailadress i själva kommentaren och be om att kommentaren inte läggs ut.

Blogger genererar ibland felkoder då kommentarer sänds in. Kommentarerna kommer ändå fram, men vill man vara på den säkra sidan kan man försöka igen. Ctrl-c kan vara klokt innan man trycker på publicera-knappen.