Om / About Wiseman's Wisdoms

torsdag 28 februari 2008

Har vi sparat 560 milj?

C FMLOG påstår i alla fall att han gjort det inom sin organisation - oklart under hur många år?

Enligt briggen Wretman inrättades FMLOG 2002 för att spara pengar åt Försvarsmakten genom outsourcing etc. Jag skulle vilja hävda att resultatet definitivt låtit vänta på sig om det nu överhuvudtaget blivit något.

De besparingar jag kan räkna upp i närtid har framförallt varit att man sparkat egen personal inom FMLOG som sysslat med löner, resor etc, lagt ner dessa kontor. Därefter har man koncentrerat denna verksamhet till stora enheter där det handlar om ett eller två kontor i hela landet samt lagt ut stor del av verksamheten på Försvarets personal.

För den genomsnittlige officeren har detta inneburit att han får tillbringa mer tid i telefonköer för att få hjälp med sin dator eller beställa resor (30 min för att få ett fullständigt banalt datorfel avhjälpt är inte helt ovanligt) samt tillbringa mer tid framför det knappt fungerande personaldatasystemet med att göra det som handläggare på löne- och reseavdelningarna gjorde förut. För chefer (kompanichefer, motsv och uppåt) innebär det att de varje dag måste tillbringa en halvtimme med att kolla sin mail och sitta och godkänna olika ändringar som den underställda personalen gjort i datasystemet för arbetstid, ledigheter etc. Tidigare var det lätt att åka iväg till det lokala kontoret på förbandet och diskutera problemen, nu får man sitta i telefonkö och prata med någon i Arboga, som sedan ska skriva en arbetsorder till någon på lokal nivå. Därefter ska officeren hålla sig anträffbar för att få hjälp med sin dator.

Det är ju klart som korvspad att FMLOG har kunnat spara pengar på sin verksamhet här eftersom officerarna fått överta arbetsuppgifterna. Det behöver ju inte nämnas att det är kärnverksamheten inom Försvaret som blir lidande. Allt större del av arbetstiden tas upp av annat än kärnverksamheten.

Som grädde på moset kan nämnas att man planerar att lägga ner Flygvapnets regionala transportflyg. På F 21 och F 17 finns var sin Saab 340 för personaltransporter. Ytterligare några flygplan finns på Malmen. Dessa flygplan nyttjas för personaltransporter istället för att personalen ska resa kommersiellt och behöva passa olika avgångar, färdsättsbyten etc. För t ex personal på artilleriregementet som ska till Älvdalen är det ju betydligt bättre och effektivare att flyga från Luleå till Mora än att hålla på och krångla med flyg, tåg, bil i en hel dag. Att resa med dessa flygplan har också varit betydligt billigare för Försvaret än att nyttja kommersiella alternativ. Brytgränsen har gått redan vid ca 5 pers. Dock har kravet kommit att Försvaret ej får konkurrera med det kommersiella flyget och att förbanden därför ska faktureras lika mycket som kommersiella biljetter kostar. Är det då konstigt att dessa flygplan istället blir en belastning?

C FMLOG får nog jobba betydligt hårdare om han ska lyckas övertyga mig om att FMLOG sparar pengar åt Försvaret när jag vet att hans organisation fakturerar 500 kr om dagen för mer än 10 år gamla slitna minibussar, samtidigt som det finns billigare, bättre och säkrare att hyra civilt (vilket man dock ej får göra).

2 kommentarer:

  1. Vi som ännu inte fått sparken och jobbar inom FMLOG får jobba desto mer nu med alla nya tekniska lösningar. I ett nytt datasystem som är synnerligen svårbegripligt och inte funkar fullt ut (PRIO)
    Vänta ni bara tills ni andra ska arbeta i detta system,med reseordrar, inköp och tidsredovisning, det kommer att bli timmar i kön till "servicedesk"....och de har ej svar direkt utan man får beskriva problemet så återkommer de efter nån vecka, eller tre, eller inte alls...

    Tack för en bra blogg,
    läser ofta :-)

    SvaraRadera
  2. Jag har försökt samla mig länge till att skriva ett inlägg om PRIO. Bidrag är som alltid välkomna.

    SvaraRadera

FRÅN OCH MED 2015-02-28 INFÖRS EN HÅRDARE KOMMENTARSGRANSKNING.

Inga kommentarer som ligger för långt från ämnet kommer att godkännas. Ser man som sitt livs uppgift att sprida konspirationsteorier om förintelsen, 9/11 eller återge hela innehållet från Russia Today och vaken.se, så gör man bättre i att starta en egen blogg.



Helt anonyma kommentarer är avstängda. Det går dock utmärkt att kommentera anonymt, men det kräver att man först registerar ett konto hos exempelvis Google, Wordpress eller OpenID. Hos Verisigns OpenID-tjänst krävs det t ex endast att man har ett mailkonto för att man ska kunna skaffa sig ett OpenID.

Håll en god ton i kommentarerna

Det går inte att se de mailadresser fylls i så vill man ha ett privat svar måste man bifoga bifoga mailadress i själva kommentaren och be om att kommentaren inte läggs ut.

Blogger genererar ibland felkoder då kommentarer sänds in. Kommentarerna kommer ändå fram, men vill man vara på den säkra sidan kan man försöka igen. Ctrl-c kan vara klokt innan man trycker på publicera-knappen.