Om / About Wiseman's Wisdoms

onsdag 10 december 2008

En aktiv Widman

Jag har lite dåligt samvete för att jag kanske gick lite hårt åt Allan Widman i ett tidigare inlägg, men de fakta han byggde artikeln håller helt enkelt inte så jag står fast vid ståndpunkten.

Däremot är hans aktivitet i riksdagen avseende välmotiverade frågor till försvarsministern beundransvärd. Se bara.

9 kommentarer:

  1. Otroligt bra att en politiker tar tag i en sån konkret fråga som lufttankning.
    Man kan dock konstatera att Widman förmodligen råkat somna i samband med tidigare förbandsbesök på F117/F21 där det föredrogs om CAS och precisionsbekämpning. Jag tänker naturligtvis på hans uttalande om att det endast finns fyra utbildade piloter som behärskar CAS-förmågan.

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte annat än beundra Tolgfors förmåga att undvika att besvara frågorna. Särskilt svaret på frågan om luftförsvaret med 39C/D och strilänken var ju ett under av att inte säga någonting...

    SvaraRadera
  3. Magnus: Med andra ord: Vad annat är nytt under solen? :)

    SvaraRadera
  4. Det kan inte vara vettigt att AW pepprar Tolgfors med frågor för att visa sig aktiv. Hade väl varit bättre om regeringspartierna hade snackat ihop sig hemma i någons kök a la partiledarna. Nu blir ju intrycket att försvarssammarbetet inte är det bästa.
    Ytterligare tokerier finns att läsa om här:
    http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=31263&view=findpost&p=664746

    SvaraRadera
  5. Blir ju enbart löjligt när Widman ställer frågor till vår försvarsminister om vad han ska göra för att tillse att specifika utrustningsdetaljer tillförs ett system. Tänker främst på frågan om landningsställ mm på HKP15B. Det är ju också otroligt uppenbart att han ställer frågan efter coachning av lobbyister från Ronneby/3.Hkpskv. Det är ju absolut inte försvarsministerns uppgift att lägga sig i enskilda delsystem utan han ska enbart ge de taktiska och operativa ramarna som FM/Hkpflj ska kunna verka inom. Hur man sedan löser uppgiften ska han inte lägga sig i, det blir bäst så.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker nästan att AW:s fråga avseende förberedelser för förstöring av Slite hamn var lite söt. Undrar om han även frågat om Haparandabanans förstöring, Öresundsbron? Känner han till att vi gjutit igen 3 av fem fort i Bodens fästning? ;)

    //Mathias - som gärna förbereder för förstöring men som dock tror att de tiderna är förbi.

    SvaraRadera
  7. Anonym: Har du sett premiärministerns frågestund i brittiska underhuset någon gång? Det här är väldigt snälla bollar i jämförelse.

    När det gäller Visby/Hkp15B är väl frågan om uppgiften blir löst? Allt som har med Visby att göra känns väldigt mycket inte på riktigt.

    SvaraRadera
  8. Two wrong´s doesn´t make a right. Säga vad man vill om underhuset, men det ger ett rätt oseriöst intryck där de sitter och buar och beter sig märkligt.

    Hur menar du att det inte känns på riktigt?

    Förstöring av Slite hamn är ett annat exempel på korkade detaljfrågor. Widman borde ställa mer seriösa frågor som t.ex. hur man ska kunna öka närvaron utomlands med en bibehållen budget. Vad ska man spara in på?

    SvaraRadera
  9. Marcus: Det är inte bara det att det blir hög ljudnivå, det är även väldigt detaljerade frågor som ofta gäller lokala förhållanden i frågeställarens egna valkrets.

    Vad gäller Visbys bristande verklighet (fartygsklassen - inte staden): Ett årtionde av provturer som inte under överskådlig tid kommer att ge ett fartyg som kan användas operativt. Utan bl a luftvärnsrobotar är de helt oanvändbara.

    Om man menade allvar skulle det gå att göra någonting användbart av dem, men det kräver ännu mer tid/pengar, och det kommer i alla fall inte att påbörjas de närmaste åren.

    SvaraRadera

FRÅN OCH MED 2015-02-28 INFÖRS EN HÅRDARE KOMMENTARSGRANSKNING.

Inga kommentarer som ligger för långt från ämnet kommer att godkännas. Ser man som sitt livs uppgift att sprida konspirationsteorier om förintelsen, 9/11 eller återge hela innehållet från Russia Today och vaken.se, så gör man bättre i att starta en egen blogg.



Helt anonyma kommentarer är avstängda. Det går dock utmärkt att kommentera anonymt, men det kräver att man först registerar ett konto hos exempelvis Google, Wordpress eller OpenID. Hos Verisigns OpenID-tjänst krävs det t ex endast att man har ett mailkonto för att man ska kunna skaffa sig ett OpenID.

Håll en god ton i kommentarerna

Det går inte att se de mailadresser fylls i så vill man ha ett privat svar måste man bifoga bifoga mailadress i själva kommentaren och be om att kommentaren inte läggs ut.

Blogger genererar ibland felkoder då kommentarer sänds in. Kommentarerna kommer ändå fram, men vill man vara på den säkra sidan kan man försöka igen. Ctrl-c kan vara klokt innan man trycker på publicera-knappen.