Om / About Wiseman's Wisdoms

söndag 19 april 2009

Det tveksamma internationella mandatet

Kanadensiska flottan avvärjde i natt ett nytt kapningsförsök på ett norskt fartyg utanför den somaliska kusten. Insats gjordes med en helikopter som fick kaparna att fly fältet. Efter att kaparna vägrat stanna trots varningsskott från helikoptern, tog den kanadensiska fregatten HMCS Winnipeg upp förföljandet och lyckades till slut preja kaparnas båt. Vid det laget hade kaparna slängt vapnen överbord och de frigavs efter förhör, eftersom det kanadensiska mandatet normalt inte är att ta fångar.

Sålunda kunde kaparna tryggt återvända hem till Somalia, gå till lokala marknaden och skaffa nya vapen för att ge sig ut för nästa försök, trygga i förvissningen om att det bara är att slänga vapnen så är chansen stor att man går fri.

Det beror förstås lite på vilket lands örlogsfartyg man stöter på. Indierna och kineserna gör processen kort med kaparna. Fransmännen och amerikanerna uppträder snarlikt. Danskarna och tyskarna griper kaparna ibland.


Svenska flottans bidrag till piratjakten utanför Somalias kust, ME 01, är som bäst på väg dit på ett lyftfartyg. De svenska korvetterna kommer vara några av de minsta fartygen i insatsen. Man ska nog inte vänta sig för mycket av den svenska insatsen eftersom fartygen är konstruerade för Östersjön. Vad man framförallt saknar är helikoptrar. Majoriteten av de lyckade insatserna mot piraterna har genomförts med hjälp av helikopter. Frågan är om inte ett större oceangående fartyg som HMS Carlskrona med hkp 15 ombord varit ett lämpligare alternativ. Det är bara det att HMS Carlskrona är under ombyggnad till signalspaningsfartyg och hkp 15 i sjövariant har precis börjat levereras. Det allra bästa hade ju självklart varit ett svenskt oceangående ytstridsfartyg, men det är nog många år bort. Danmark har ju god nytta av sin Absalon som gjort flera insatser nere i det aktuella området.

Men att korvetterna kan verka avskräckande för pirater som ger sig på konvojer är jag inte orolig för. Förhoppningsvis har man också ett användbart mandat med sig från Sverige. Däremot är jag bekymrad över hur situationen utanför den somaliska kusten ska utvecklas. Det finns ett starkt behov av internationella gemensamma riktlinjer för att stävja piratverksamheten och en stor del av problemet tror jag ligger i avsaknaden av en eller flera ordentliga statsbildningar i det som kallas Somalia.

13 kommentarer:

  1. Ledarna i de islamistiska staterna kommer och går men problemen består. Se på Afghanistan. Karzai, det västerländska hoppet om en demokratisering av Afghanistan införde harialagar för shiiter. Islamisterna flexar bakåt lite när de sätts under press för att genast studsa fram när motståndet försvinner. Det är meningslöst att tro att det ska bli någon ordning på dessa länder. Det är ännu farligare att tro att de som kommer som s.k. flyktingar på något väsentligt sätt skulle skilja sig från dem som för tillfället innahar makten och begår övergreppen för dagen.

    Om västvärlden ska fortsätta att slösa bort sina resurser på att skjuta enstaka myggor med kanoner med både händer och fötter bakbundna kommer västvärldens befolkningar se sig som besegrade redan innan kriget har börjat på allvar. Vi är på såt sätt våra egna värsta fiender.

    SvaraRadera
  2. Våra kustkorvetter är ju nischade för en specifik geografi och en specifik uppgift inom ramen för invasionsförsvaret (och jag menar inte det som ett skällsord). Jag har läst nånstans att Regeringen vill att nästa ytstridsfartyg ska vara av Fregatt klass med helikopterhangar just föratt det är mer användbart i internationella insatser. Tyvärr minns jag inte vart jag läst det så jag kan inte göra en bra bedömning av källan.

    SvaraRadera
  3. http://www.foi.se/FOI/templates/Page____572.aspx

    Intet nytt under solen som man säger.

    Göran

    SvaraRadera
  4. Göran: Definitivt inte. Jag har sett utkast från FMV på tänkbara lösningar och som vanligt har man försökt trycka in allt med sedvanliga svenska lösningar. Med allt menar jag fartygsartilleri i form av modifierad Archer (!), helikopterdäck för X antal hkp 14 och 15, robot 15, welldäck för stridsbåt 90, akutsjukvård role 2 och utrymme för ett kompani soldater.

    SvaraRadera
  5. Jag blir inte förvånad när jag ser vem som är författare. En Mj/RO ur gamla KA med fortsatt överambitiösa ambitioner för en liten randstat i Europas utkant med en ännu mindre Försvarsmakt.

    Om två veckor kommer Marie Hafströms utredning om stödmyndigheterna. Hoppas att det här blir tydligt att FOI, FMV, FOTFV & FHS är just det - stödmyndigheter - som snabbt antingen bör anpassa sina storlekar till den krympande Försvarsmkaten och/eller integreras i densamma !

    SvaraRadera
  6. Hkp 15 hade varit en utmärkt helikopter för en insats som denna. Bara för att den är svensk behöver ju den inte stå på ett svenskt örlogsfartyg. Vi har åtskilliga gånger under övningar baserat svenska hkp på andra nationers fartyg med utmärkt resultat. Om viljan finns att basera hkp 15b ombord på fartyg så hade vi snart varit igång.

    SvaraRadera
  7. 21.49: Ja, det hade varit något. Problemet är väl att i princip alla nationer som har fartyg med helikopterbaseringsförmåga också har helikoptrar till dem som är väl samövade med fartyget. Inte för att jag tror att man skulle göra annat än ett utmärkt jobb med Hkp 15, men väljer ju oftast samövade konstellationer.

    SvaraRadera
  8. Angående FOI:s amfibiefartyg:

    En liten LPD byggd med civil teknik kan vara användbar till mycket och behöver inte bli dyr, men varför varför skulle man vilja bestycka den för eldunderstöd av amfibieoperationer? Man vill väl ändå inte med flit ta ett fartyg som är stryktåligt och manövrerbart som en finlandsfärja i strid?

    Att man sedan tänker göra det med en egenutvecklad pjäs som ska tillverkas i ett exemplar är väl närmast en självklarhet...

    SvaraRadera
  9. @20.47
    En alternativ lösning är ju att stödmyndigheterna ökar sitt kundunderlag, dvs agerar stöd åt fler än försvarsmakten.

    SvaraRadera
  10. Märkligt att man inte hade kvar Visborg eller modifierade Carlskrona.
    Lägg med ett par Stridsbåt 90 och Hkp och man har den perfekta kombinationen för att jaga pirat, dessutom ett uthålligt sådant.
    Varför köpa nya fregatter och understödsfartyg när vi redan har tillräckligt slagkraftiga alternativ i flottan.

    SvaraRadera
  11. "Man ska nog inte vänta sig för mycket av den svenska insatsen eftersom fartygen är konstruerade för Östersjön" har vi nu läst i ett inlägg och fasen vad det sprätte till i patriotådran när man läste nyheterna idag! Förvisso kan jag hålla med om att både helikoptrar och bättre bepansrade fartyg hade behövts men, men. Vi får hoppas att Visby-klass med Hkp 15 kan operera utomlands i framtiden.

    SvaraRadera
  12. 22.35: Hkp 15 kan inte stadigbaseras på Visby. Hangaren blev för liten.

    Låt oss hoppas att lyckan står ME 01 bi och att man fortsätter stöta på "korkade" pirater. Fast det bästa vore ju om piraterna insåg att det finns bättre saker att göra med livet.

    SvaraRadera
  13. Så i nuläget finns det alltså inget fartyg som kan härbärga en helikopter? (förutom HMS Carlskrona som tydligen byggs om till något annat) Trist att övriga Norden lyckas ha en fullgod flotta av större fartyg. Man får väl bygga en stor platta på stridsbåt 90...suck!

    SvaraRadera

FRÅN OCH MED 2015-02-28 INFÖRS EN HÅRDARE KOMMENTARSGRANSKNING.

Inga kommentarer som ligger för långt från ämnet kommer att godkännas. Ser man som sitt livs uppgift att sprida konspirationsteorier om förintelsen, 9/11 eller återge hela innehållet från Russia Today och vaken.se, så gör man bättre i att starta en egen blogg.



Helt anonyma kommentarer är avstängda. Det går dock utmärkt att kommentera anonymt, men det kräver att man först registerar ett konto hos exempelvis Google, Wordpress eller OpenID. Hos Verisigns OpenID-tjänst krävs det t ex endast att man har ett mailkonto för att man ska kunna skaffa sig ett OpenID.

Håll en god ton i kommentarerna

Det går inte att se de mailadresser fylls i så vill man ha ett privat svar måste man bifoga bifoga mailadress i själva kommentaren och be om att kommentaren inte läggs ut.

Blogger genererar ibland felkoder då kommentarer sänds in. Kommentarerna kommer ändå fram, men vill man vara på den säkra sidan kan man försöka igen. Ctrl-c kan vara klokt innan man trycker på publicera-knappen.