Om / About Wiseman's Wisdoms

måndag 31 augusti 2009

En ljusglimt i det tragiska

Mil.se skriver om utvecklingen i Norra Afghanistan bekräftar den negativa utvecklingen som de norra provinserna erfar. I såväl nordväst som nordost har talibanerna gjort framsteg och som läsare av bloggen förmodligen redan vet har de två tyska PRT som är lokaliserade öster om det svenska PRT:t ansatts hårt av talibanerna. Risken är stor att talibanerna även får ett kraftigare fotfäste i det svenska ansvarsområdet. 500 man är försvinnande lite för att täcka en yta motsvarande Götaland. Dock är uppgiften huvudsakligen den afghanska armén och polisen, men inte heller deras numerärer är speciellt stora.

Glädjande är dock det som nu rapporteras på mil.se att Regeringen nu öronmärker 25% av biståndet i Afghanistan till det svenska PRT:ts ansvarsområde och att antalet biståndshandläggare ökas. Förhoppningsvis fortsätter den trenden.

Däremot är det ytterst tragiskt att läsa om den afghanske mannen som fick sin näsa och sina öron avskurna av talibanerna då de fick reda på att han skulle gå och rösta. I Storbritannien har debatten blossat upp om de tio brittiska soldater som stupade var ett pris värt att betala för att 150 personer av 80 000 skulle kunna gå och rösta i det brittiska ansvarsområdet.

Som svensk ska man vara ytterst tacksam att det finns andra nationer som tar på sig det svåra jobbet i södra Afghanistan.

Michael Yon's senaste reportage i vilket han följer en brittisk pluton på valdagen utgör mycket intressant och för den delen skrämmande läsning om situationen i södra Afghanistan och avhandlar en del om paradoxen med det afghanska valet.

Reportaget kan också vara högintressant för dem som vill se en svensk militär ambulanshelikopterförmåga. Receptet finns färdigt. Det är bara att köra ctrl-c / ctrl-v på de amerikanska HH-60 Blackhawkförbanden. Köp helikoptrarna med samma utrustning och kopiera besättningssystemet. Det kommer att kosta, men det blir en lösning som alltid kommer att vara gångbar, som kommer att vara efterfrågad överallt och som kommer att förläna stor tacksamhet var helst den sätts in. Förmodligen skulle den vara operativ åratal innan Hkp 14 flugits med alla de system Sverige avser montera in.

19 kommentarer:

  1. Wiseman

    Bra förslag, dock lite oväntat och orealistiskt. Pengarna skall istället användas till ett annat luftfartyg, vilket aldrig kommer till Afghanistan.

    ISAF

    SvaraRadera
  2. Den där gillar jag skarpt! "Ctrl-c/ctrl-v" på Blackhawksystemet :)

    För övrigt vill jag ge dig stående ovationer från min sida över denna blogg!..Den läses med nöje från min sida!

    Keep up the good work! :)

    SvaraRadera
  3. Om inte mitt minne sviker mig så var Blackhawk påtänkt som hkp12? Rätta mig om jag har fel :)

    SvaraRadera
  4. Håller med fullständigt. NH-90 kommer inte att vara operativ än på mycket länge i den svenska försvarsmakten. Blackhawken är en beprövad konstruktion med ungefär samma kapacitet men med ett styck- pris på ungefär en fjärdedel av NH-90s. Tyvärr känns det otänkbart att ett sånt köp skulle bli av.
    Glädjande att en del av de svenska biståndspengarna ska gå till PRT MeS. Bristen på "reconstruction" från vårt PRT skapade stor frustration både för oss och framförallt för Afghanerna under vår mission.

    SvaraRadera
  5. Black Hawk är traditionellt byggd med spant och i aluminium. Det medför därvidlag inget kunskapslyft för svensk flygindustri eller industriellt spinn-off till övrig svensk industri.

    NH 90 med ett självbärande skrov i kompositmaterial är lättare för samma dimensionerande nyttolast och vår variant av NH 90, det vill säga HKP 14, ger dessutom en världsunik höjd inne i kabinen.

    Just för att HKP 14 hård- och mjukvarumässigt syftar till att realisera världens mest särpräglade helikopter, i en av världens kortaste serier, så är sannolikheten utomordentligt låg för att de avdelade svenska ekonomiska och personella utvecklingsresurserna kommer att räcka till.

    Vi kommer att tvingas dra ut tidslinjalen gång efter annan. Och de få delsystem som vi tagit leverans av kommer att hinna bli föråldrade långt innan vi hunnit beta av ens ett halvt mark- och sjöoperativt helikoptersystem 14.

    SvaraRadera
  6. Ibland är det skönt att inte vara ensam i dårskapen.

    Britterna lider ungefär samma problem med anpassningsproblem och försenade inköp av nya helikoptrar. Den brittiska regeringen får också skämmas då de tackat nej till förmånliga erbjudanden om Black Hawks vid flera tillfällen.

    Resultatet för deras del är en akut brist på helikoptrar framför allt för trupptransport i Afghanistan.

    För deras del, tyvärr ganska många dödsfall från minor och IEDs på marken.

    SvaraRadera
  7. Varför köpa nytt när vi har trupptransporthelikoptrar ståendes betalda i hangaren på F17????
    Någon som vet vad jag tänker på?

    Realisten

    SvaraRadera
  8. Undrar vad som sägs på omstruktureringsmötet som genomförs på LedR i dag och i morgon?

    /Vitablixten

    SvaraRadera
  9. @Realisten

    Berätta!

    SvaraRadera
  10. Köp köp och åter köp. I wisemans värld är det bara att handla. Allt för en insats i Afghanistan. Det skulle vara trevligt att få en sumering av allt du föreslår på bloggen och se vad den totala försvarsbudgeten då kommer att landa på. Knappast kring ca 40 miljarder. I dessa ekonomiska tider är det vettigt att hålla i plånboken och endast göra det absolut nödvändigaste. Det finns viktigare saker än försvarsmakten som lekt krig genom årens lopp.

    SvaraRadera
  11. 19.18: Måhända samme anonyme läsare som jag nyss skrev en replik till i tråden kring "Helikoptrar och sensationsjournalistik"? Jag tycker mig känna igen stilen.

    Jag gissar att du förmodligen inte har en aning om hur mycket pengar vi har lagt ner och avser lägga ner på modifering av Hkp 10.

    De flest såg nog inlägget på rätt sätt, d v s som ett förslag på vad man hade eftersökt om man från början haft en realistisk kravbild på den materiel som köps in till Försvarsmakten istället för att som t ex med helikopter 15, specificera den för några syften sedan helt bortse från dessa och i efterhand fundera ut vad man möjligtvis skulle kunna lösa för uppgifter med den.

    Hkp 10B i Afghanistan kommer att fortsätta vara en utopi i flera år till och inte ens då kommer det vara en optimal lösning. Är det nu så att man verkligen vill ha denna förmåga i Afghanistan och andra områden och är villig att satsa på den, så varför inte satsa rejält istället för alla halvmesyrer som hela tiden åderlåter försvarsbudgeten och gör av vi har materiel och förmågor som ska kunna allt men är på gränsen till underkända och kostar enormt eftersom det rör sig om serier som bara kan utdela nålstick i verkan.

    Har man en materielbudget som till väldigt stora delar går åt till att betala fantasisummor i "marknadsmässiga" hyror för lokaler, övningsområden och materiel finns det faktiskt möjlighet att istället genom rationalisering uträtta en hel del nytta för dessa pengar. Det finns en väldigt bra anledning till att vi får så otroligt lite för vår försvarsbudget i jämförelse med andra länder och man ska inte tro att det blir bättre med yrkesförsvaret när våra lönekostnader kommer att utgöra drygt 50% av budgeten istället för dagen ca 30%. Någonstans ska man ta pengarna ifrån. Sen kanske man inte ska köpa ambulanshelikoptrar för pengarna, men det är en annan femma.

    Det kommer alltid vara som läget är nu för en försvarsbudget som är låst till en viss summa i flera år framöver.

    SvaraRadera
  12. Realisten

    jag antar att du syftar på de Hkp4 som tagits ur bruk eller?
    Det gjordes ju en undersökning angående en eventuell livstidsförlängning på dessa och det man kom fram till var att detta inte var en hållbar lösning. Det skulle krävas för mycket för att ta dessa i bruk igen. Tror dessutom att det var svårt att få tag på de förbrukningsdelar som behövdes bytas ut. Hkp4 (CH-46) är ju trots allt är snart femtio år gammalt system.

    Eller missförstod jag dig? Tänkte du på något annat? 10:or har vi knappast gott om.

    SvaraRadera
  13. En annan lösning kunde varit att köpa Sikorsky S-92 ifrån början. Och leasa ca 20 stycken UH-60:or av Sikorsky i väntan tills S-92:orna är färdiga och ute på förband.

    SvaraRadera
  14. Till Jochen.

    Tror gör man i kyrkan...
    Skämt å sido men med ditt argument för att hkp4 skulle vara för gammal skulle vi också vara tvungna att skrota tp84 syst.
    Inget är svårt att få tag i, det är en kostnadsfråga.

    Ett annat spår i debatten skulle kunna vara att sikta på Adenviken med hkp4 då får vi uthållighet som heter duga och ev montera 12,7:or.

    /Realisten

    SvaraRadera
  15. Intressant att se att en artikel med rubriken ”en ljusglimt i det tragiska” och med ”hkp-frågan” omnämnd i sista stycket, resulterar i så många hkp-kommentarer.

    Helikoptrar och skyddande fordon är en viktig fråga ur anständighetssynpunkt gentemot truppen på plats, men någon egentlig ljusglimt kan man ju knappast tala om i detta avseende.

    Snarare deprimerande.

    Hur går då själva kriget om man anlägger ett hkp-perspektiv på verksamheten? Michael Yons reportage var mycket intressant och insiktsfullt och ökade på min redan stora respekt för dem som strider och det med bibehållen hög moral, trots svåra omständigheter. Om vi tar upp helikoptern på lite högre höjd för överblickens skull, så blir bilden inte fullt lika glimrande.

    Mitt husorgan Time hade i veckan orden Taliban Inc. på omslaget. Inte så lite nyfiken söker jag upp artikeln och läser inledningen ”To understand why America and its allies are losing the war in Afghanistan, consider…” Därefter fortsätter det med fyra insiktsfulla sidor. Lite tyngre stoff än Tage G-punkts debattartiklar.

    http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1919154,00.html

    Joe Kleins spalt i samma nummer är mycket insiktsfull och redovisar problemen med en lite mer politisk vinkling och slutar med orden ”What's Plan B? And is anyone working on that?

    http://www.time.com/time/world/article/0,8599,1918952,00.html

    Väl värt besväret att ta del av innehållet i artiklarna i änden av länkarna ovan.

    PK?

    SvaraRadera
  16. Gällande helikoptrar så hade nog i pricip varenda alternativ lösning varit att föredra framför den nuvarande. Om det sen rört sig om förlängning av HKP4 (i god tid, dvs för flera år sedan), leasing av fler Pumor, inköp av Blackhawk, Mi-17 eller något annat hade alla varit bättre än den som blev fallet.

    Glöm dock inte att både FMV och FM förordade S92, inte NH90, men den socialdemokratiskt styrda regeringen lade sitt veto: köp europeiskt!

    SvaraRadera
  17. Wiseman,

    Mina länkar i kommentar till "En ljusglimt..." saknar sista leden.

    Är det något du kan fixa?

    Första länken:
    http://www.time.com/time/
    magazine/article/0,9171,
    1919154,00.html

    Andra länken:
    http://www.time.com/time/
    world/article/0,8599,1918952,00.html

    PK?

    SvaraRadera
  18. PK: Jag kan inte alls redigera i kommentarerna utan bara publicera eller avvisa dem.

    SvaraRadera
  19. Intressant läsning....

    Sverige som bondoffer i ett större spel?

    http://www.engdahl.oilgeopolitics.net/Geopolitics___Eurasia/Russian_Giant/russian_giant.html

    SvaraRadera

FRÅN OCH MED 2015-02-28 INFÖRS EN HÅRDARE KOMMENTARSGRANSKNING.

Inga kommentarer som ligger för långt från ämnet kommer att godkännas. Ser man som sitt livs uppgift att sprida konspirationsteorier om förintelsen, 9/11 eller återge hela innehållet från Russia Today och vaken.se, så gör man bättre i att starta en egen blogg.



Helt anonyma kommentarer är avstängda. Det går dock utmärkt att kommentera anonymt, men det kräver att man först registerar ett konto hos exempelvis Google, Wordpress eller OpenID. Hos Verisigns OpenID-tjänst krävs det t ex endast att man har ett mailkonto för att man ska kunna skaffa sig ett OpenID.

Håll en god ton i kommentarerna

Det går inte att se de mailadresser fylls i så vill man ha ett privat svar måste man bifoga bifoga mailadress i själva kommentaren och be om att kommentaren inte läggs ut.

Blogger genererar ibland felkoder då kommentarer sänds in. Kommentarerna kommer ändå fram, men vill man vara på den säkra sidan kan man försöka igen. Ctrl-c kan vara klokt innan man trycker på publicera-knappen.