Om / About Wiseman's Wisdoms

söndag 16 augusti 2009

Mysteriet Arctic Sea än dimmigare

Turerna fortsätter runt den försvunna Arctic Sea, som enligt uppgift kapades när hon befann sig mellan Öland och Gotland. Fortfarande finns det dock betydligt fler frågetecken än utropstecken. Det är nu 12 dagar sedan fartyget skulle ha nått Algeriet.

Vilka bevis finns för att fartyget egentligen blev kapat?

Uppgifterna om att fartyget kapats kom som bekant via ryska myndigheter en dryg vecka efter att den påstådda kapningen ägt rum, vilket i sig är mycket märkligt. Normalt vill man så fort som möjligt offentliggöra att man har kapat ett fartyg så att man då kan kräva en lösensumma. Så verkar inte vara fallet med Arctic Sea.

Chefsingenjören pekar på det sorgliga faktum att svensk radartäckning i området nu avslöjas som så dålig att man inte kan säga om någon annan båt närmade sig Arctic Sea vid det påstådda kapningstillfället.


Varför lösensumma nu?

Finska polisen vidhåller att man under gårdagen fick krav på en lösensumma för fartygets frisläppande, medan ryska myndigheter dementerar detta. En möjlighet är naturligtvis att någon skojare och opportunist hört av sig till finska polisen och försöker göra sig lite pengar vid sidan av.


Vad innehåller lasten som är så intressant att man om man kapat fartyget inte ens offentliggör kapningen?

Om kapningen gått till så som den tidigare beskrivits (vilket ingen vet), är det en ganska stor och riskfylld operation att med RIB och personal utklädda till poliser kapa ett fartyg under gång. Något i lasten måste vara värt all den energi som lagts ner och framförallt risken att genomföra kapningen nära Ryssland, men framförallt nära Sverige och i ett hav där utfarten går att blockera.

Ryssland och Algeriet har under 2000-talet kommit varandra allt närmare. Liksom Ryssland är Algeriet en gasstat (världens 8:e största tillgångar) och Ryssland har försökt skapa en gaskartell mot EU tillsammans med Algeriet. De senaste åren har Algeriet gjort mycket stora inköp av mycket kvalificerad militärmateriel av Ryssland. Kiloubåtar, T-90 stridsvagnar, S-300PMU2 och Pantsir luftvärnssystem, Su-30MKA och Mig-29SMT stridsflygplan (dock blev det retur på Mig-29SMT) hör till den materiel som köpts. 2007 hade den ryska exporten sjufaldigats jämfört med tidigare år på 2000-talet.

Algeriet är naturligtvis intresserat av att använda denna krigsmateriel mot de islamistiska rebeller som genomför attentat med viss regelbundenhet.

Arctic Sea var dock lastat med trävaror från Finland. Ingen kapar ett fartyg för en harmlös trälast. Dock är det inte omöjligt att det fanns någon annan mindre krigsmateriel ombord innan trävarorna lastades i Finland, då fartyget utgått från Kaliningrad.

Ett annat alternativ är att man helt enkelt behöver ett fartyg för andra ändamål. Ett kan vara att fylla det med någon intressant laddning och sedan segla in det i någon av världens större städer eller hamnar och detonera laddningen. Om detta scenario förefaller troligt lär det amerikanska intresset för affären snart explodera. Ryssland samordnar nu sökandet med NATO.


Var är fartyget nu?

Det intressanta är att ryska flottan nu fått order om att söka efter fartyget och gör så i Atlanten väster om Gibraltar och Nordafrika. Uppenbarligen vill man ha tillbaka fartyget även om man hemma i Ryssland inte ger det hela så mycket publicitet.


Sist men inte minst, hur påverkar en kapning den säkerhetspolitiska situationen i Östersjön?

Möjligheten att genomföra en kapning av det här slaget visar mycket väl hur Ryssland se sig tvunget att aktivt skydda sin gasledning genom Östersjön och det bör vara det sista vi vill vara med om från svensk sida. Östersjön ökar ständigt i värde för Ryssland som ett av landets viktigaste exportcentra och det är inte en slump att man därför förstärker sina marina styrkor där. Den nya bloggen Morgonsur skriver mycket bra om implikationerna för svensk del.


I övrigt rekommenderar jag läsning på frilansjournalisten Tobias Ljungvalls blogg. Han verkar ha gett sig attan på att följa hela affären.

12 kommentarer:

  1. Du har en bra slutkläm, Wiseman.

    Oavsett hur den här soppan slutar så kommer Sverige att vara vidöppet för befogad kritik från rysk sida.

    Om Ryssland ser sig "tvingat att upprätthålla sjöftartssäkerheten" även i de västra delarna av Östersjön, är det knappast någon som kan ta Sveriges sida i saken, efter detta impotenta agerande.

    SvaraRadera
  2. Hittade just den här lilla trudelutten hos Washington Post:

    [i]Russian maritime Web site Sovfrakht said the ship's tracking system had sent signals on Saturday from the Bay of Biscay, about 2,000 miles north of Cape Verde. It cautioned, however, that the Arctic Sea's Automatic Identification System equipment may not be on the ship itself anymore. The signals disappeared after about an hour, it said.
    ad_icon

    The French navy rejected the Web site's assertion. Spokesman Capt. Jerome Baroe said [b]the signals had come from Russian warships moving from the Mediterranean to the Baltic Sea.[/b]

    Those ships are apparently different from the Russian navy vessels dispatched this week to search for the missing ship.[/i]

    http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/08/15/AR2009081502508.html?hpid=sec-world

    Härligt, mysigt ... what's going on?

    SvaraRadera
  3. Kan det vara något ruttet...

    Det saknas inte "udda" ingredienser i den märkliga soppa, kopplad till händelserna kring Arctic Star, som allt jämt benämns "kapning".

    Ett av de märkligaste inslagen är den kompakta tystnad som råder från svenska officiella instanser.

    Vanligtvis talträngda representanter för svenska myndigheter som sjöfartsverk, kustbevakning och försvar - vilka nu ertappats med brallorna vid fotknölarna - lyser med sin frånvaro i media.

    Locket på?

    /kapten nemo

    SvaraRadera
  4. Om jag läser dig rätt menar du att fartyget kan ha fraktat extremt känsligt vapenmaterial - nukleärt, biologiskt, kemiskt?! - från Ryssland till Algeriet. Om det skulle vara så, tror du då man kan tänka sig att kapningen är ett resultat av en konflikt inom den ryska maktapparaten om denna export? (Jag inser att det är en spekulativ fråga, men kanske finns det ändå något konkret att säga om resonemanget.)

    PS. Tack för rekommendationen av min blogg, nu är jag väl tvungen att fortsätta :)

    SvaraRadera
  5. Tobias: Det blir ju högst spekulativt, men det är en tolkning. En annan är konventionell vapenmateriel som är så känslig att någon inte vill ha den i området. En tredje är som sagt att man vill fylla fartyget med något intressant, men det ter sig lite märkligt att just ta Arctic Sea då eftersom fartyget precis lastats fullt med trä och det borde finnas smidigare ställen att norpa fartyg på och trevligare länder att bråka med än Ryssland.

    Huruvida det skulle finnas en intern konflikt om export av otrevliga saker till Algeriet vågar jag inte ge mig på att gissa något om. Jag tror inte Algeriet har något större intresse av att inneha offensiv CBRN-förmåga.

    SvaraRadera
  6. Förklara gärna hur man kan skydda en gasledning som ligger på havets botten med ytstridsfartyg.

    /Starvid

    SvaraRadera
  7. Googlade på "algeria" och "proliferation" och hittade detta:

    http://wmdinsights.com/I25/I25_ME1_AlgeriaEmirates.htm


    Verkar som om de kan ha haft något nukleärt fuffens ihop med Kina på 80-talet. I nutid har de tillsynes legitima kärnkraftssträvanden, inkluderande samarbete med bland annat Ryssland och... Iran.

    En tanke slog mig just: jag undrar vart fartyget skulle tagit vägen efter att det lossat timret i Algeriet? Rimligen har man litet framförhållning kring sådant så att inte lastfartyg är tomma för länge. Tror inte denna aspekt nämnts någonstans hittills.

    SvaraRadera
  8. Tobias: Det skulle faktiskt vara intressant att kolla upp vad nästa planerade anhalt skulle vara. Aktuellt tog nyss upp att det är någon vecka kvar tills det är hög tid för bunkring.

    SvaraRadera
  9. Fick just reda på att fartyget skulle ha hämtat en ny last från Finland vecka 35. Såvitt jag kan förstå betyder det att man hade haft maximalt runt två veckor på sig att göra ytterligare någon frakt. Om någon sådan var planerad vet jag dock inte.

    SvaraRadera
  10. Tycker även det är av intresse att notera att hon låg på varv i Kaliningrad innan hon gick till Jakobsstad. Om det nu finns nån intressant last ombord utöver timmer så tror jag det finns en hygglig sannolikhet att det var där och då den kom ombord.
    //JonasE

    SvaraRadera
  11. Stor militärövning 240 km från Blekinge.
    http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/stor-militarovning-i-ostersjon(1473818).gm#comments

    Kanske ingick Artic Sea i förspelet?

    SvaraRadera
  12. Apropå eventuell känslig last så kontrollerades tydligen Arctic Sea av okänd anledning med geigermätare i Jakobstad och ska inte kunna innehålla något radioaktivt. Detta enligt trovärdiga massmedia.

    SvaraRadera

FRÅN OCH MED 2015-02-28 INFÖRS EN HÅRDARE KOMMENTARSGRANSKNING.

Inga kommentarer som ligger för långt från ämnet kommer att godkännas. Ser man som sitt livs uppgift att sprida konspirationsteorier om förintelsen, 9/11 eller återge hela innehållet från Russia Today och vaken.se, så gör man bättre i att starta en egen blogg.



Helt anonyma kommentarer är avstängda. Det går dock utmärkt att kommentera anonymt, men det kräver att man först registerar ett konto hos exempelvis Google, Wordpress eller OpenID. Hos Verisigns OpenID-tjänst krävs det t ex endast att man har ett mailkonto för att man ska kunna skaffa sig ett OpenID.

Håll en god ton i kommentarerna

Det går inte att se de mailadresser fylls i så vill man ha ett privat svar måste man bifoga bifoga mailadress i själva kommentaren och be om att kommentaren inte läggs ut.

Blogger genererar ibland felkoder då kommentarer sänds in. Kommentarerna kommer ändå fram, men vill man vara på den säkra sidan kan man försöka igen. Ctrl-c kan vara klokt innan man trycker på publicera-knappen.