Om / About Wiseman's Wisdoms

torsdag 17 september 2009

Somaliaförlängning

TV 4 och dess Politikerbloggen "avslöjar" att Sverige nästa år avser att ta över ledningen för EU:s piratbekämpning utanför Somalia. Häromdagen tog insatsen slut för de två korvetter och stödfartyget Trossö som under sommaren deltagit i insatsen.

Nu planerar man istället att skicka ner minfartyget Carlskrona som då ska fungera som ledningsfartyg för insatsens befälhavare.

Vidare talar Politikerbloggen om planer för en insats med JAS 39 Gripen i samma operation under nästa år och anger "försäljningsmöjligheter" som en orsak, vilket känns som vad man skulle kunna vänta sig av svenska media. Huvudorsaken torde snarare vara att prova det svenska Flygvapnets förmåga att genomföra och försörja skarpa operationer med stridsflyg och en insats av somaliatypen torde vara svenskt lagom och tillräckligt politiskt korrekt för att vara acceptabel. Att ÖB tar upp saken i en TV 4-intervju lär ändå betyda att han fått "klart bakåt" från Försvarsdepartementet. Uttalanden av den typen gör man inte som general utan att ha torrt på fötterna. Dock medger ÖB att varken ekonomi eller nuvarande plan innehåller en sådan insats.

Tidigare har det talats om och uttryckts önskemål om svenskt deltagande i bl a Tchad och Afghanistan med stridsflyg, men det kan nog räknas som politiskt självmord av den regering som ger order om det.

Fortsättning lär följa och nästa kapitel är förmodligen EU:s toppmöte nästnästa vecka.

11 kommentarer:

  1. I ekot 23.00 svarade "Tomhylsan" klart NEJ på en direkt fråga om Gripar till Somalia var aktuellt. Vi fortsätter således ha en stridsflygenhet i hög beredskap för ingenting...

    Rimligast vore att ta konsekvensen av det tydliga politiska budskapet att inga stridsflyginsatser är aktuella under överskådlig tid & därmed sänka beredskapen för SE 02 och frigöra medel för andra aktiviteter. Detta kommer dock inte inträffa av lätt identifierade "rättviseskäl".

    SvaraRadera
  2. Piratjakt med SE03? Mycket tok skall man höra innan öronen faller av. Skall vi få en förbrukning av Rb15 nu då eller var det den "ekonomiska" biten att lösa?

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  3. De vore väl inte fel med en insats av stridsflyg i Tchad eller Afghanistan. Båda länderna har ju gott om jordbruksarealer som behöver plöjas, och det kan ju JAS göra mycket bra.

    SvaraRadera
  4. Vi kan ha underskattat svenska folket vad gäller stödet för en eventuell Gripeninsats utomlands.

    Det visar sig ju att stödet för en stridande svensk trupp i Afghanistan är betydligt större än väntat, en majoritet, trots missuppfattningen om att svenskarna "krigar" mer än de faktiskt gör. Det blev heller ingen moralpanik när vi satte hårt mot hårt i Adenviken, om än i liten skala.

    En väl utförd Gripeninsats skulle kanske få folket att känna lite stolthet över sitt försvar och det behövs, kan man nog säga.

    /Kompis

    SvaraRadera
  5. 23.39: Jag tror faktiskt det var Regeringen som ville höja beredskapen till R10 inför ordförandeskapet i EU.

    SvaraRadera
  6. Om Gripen skall utomlands så skall den till Afganistan, så personalen får ändamålsenlig erfarenhet.

    "Jaga pirater" med stridsflygplan...?

    ...suck.

    SvaraRadera
  7. Är det något flygande som behövs, så är det nog snarast en ombord på HMS Carlskrona baserad helikopter.

    Absolut enklast är att hyra in en dansk Lynx med besättning.

    Som ledningsplattform ute till havs, så finns behovet av sambandsflygningar av både personal och materiel förutom fördelen av att från luften avspana och identifiera misstänkta mål.

    SvaraRadera
  8. Synd att vi lagt ner AJS37 systemet. AJSH37 hade en spaningsradar för havsövervakning som vida översteg Gripens markmoder och AJSF37 kameror som kunde identifiera och dokumentera eventuella pirater. All eventuell likhet med SPK är för övrigt en ren slump...

    Jag tycker att vi i brist på havsövervakningsförmåga i Gripen ska skicka ner kustbevakningens nya flygplan. Perfekta för havsövervakning, men kanske inte så militära att det räcker till?

    SvaraRadera
  9. Skulle inte de till Grekland nu och hjälpa till med flyktingbåtsspaning?

    SvaraRadera
  10. Jo, det ska de och det med ett flygplan som har förmågan till "low and slow, har god uthålligghet är framtaget för just havsövervakning i många parametrar; allt från miljökontroll till att hitta smugglare i småbåtar.
    Fpl är fullproppat med sensorer som skulle få många inom FM att bli gröna av avund...

    SvaraRadera
  11. Denna hade kommit väl till pass. Men som med allt annat inom hkpflj så skrotar man och avvecklar innan man har några ersättare.

    http://www.avrosys.nu/aircraft/Spaning/222SH89.htm

    SvaraRadera

FRÅN OCH MED 2015-02-28 INFÖRS EN HÅRDARE KOMMENTARSGRANSKNING.

Inga kommentarer som ligger för långt från ämnet kommer att godkännas. Ser man som sitt livs uppgift att sprida konspirationsteorier om förintelsen, 9/11 eller återge hela innehållet från Russia Today och vaken.se, så gör man bättre i att starta en egen blogg.



Helt anonyma kommentarer är avstängda. Det går dock utmärkt att kommentera anonymt, men det kräver att man först registerar ett konto hos exempelvis Google, Wordpress eller OpenID. Hos Verisigns OpenID-tjänst krävs det t ex endast att man har ett mailkonto för att man ska kunna skaffa sig ett OpenID.

Håll en god ton i kommentarerna

Det går inte att se de mailadresser fylls i så vill man ha ett privat svar måste man bifoga bifoga mailadress i själva kommentaren och be om att kommentaren inte läggs ut.

Blogger genererar ibland felkoder då kommentarer sänds in. Kommentarerna kommer ändå fram, men vill man vara på den säkra sidan kan man försöka igen. Ctrl-c kan vara klokt innan man trycker på publicera-knappen.