Om / About Wiseman's Wisdoms

lördag 4 december 2010

Absurt, absurdare, absurdast (uppdaterad 5/12 kl 18.25)

Inlägget om att Chefsingenjören fått sparken via sms inleddes så här: "Förhoppningsvis kommer detta inlägg aldrig att tangeras som det mest absurda hittills på denna blogg."

Det höll inte mer än några dagar. Det här är minst lika absurt.

Chefsingenjören fick vid uppsägningmötet i måndags reda på att Försvarsmaktens avsikt var även att säga upp honom från Utlandsstyrkan och att beslut därom skulle fattas vid senare tillfälle i Försvarets Personalansvarsnämnd, FPAN och med orsaken "arbetsbrist" och "personliga skäl". Nu är tjänsten ute som vakans på Försvarsmaktens hemsida.

"Jag jämförde i måndags min uppsägning från Försvarsmakten som att ens flickvän skulle avbryta förhållandet via SMS. P3 Morgonstund kallade det "ett mycket fegt agerande". Detta senaste agerande skulle jag närmast vilja jämföra med att ändra sin status på Facebook från "gift" till "singel" innan man meddelar sin fru att man vill skiljas. "


Tydligen tyckte man att SMS fungerade så pass bra att man ville prova något nytt.


Se även Cornucopia

Uppdatering 5/12:
Läs gärna även Chefsingenjörens uppdatering till inlägget.

SvD kommenterar nu också den senaste utvecklingen, liksom Expressen.

Det är som sagt Försvarsmakten själv som har allt att förlora på denna historia. Behandlingen av anställda går inte obemärkt förbi och även på soldatnivå börjar man nu ifrågasätta och fundera. Vi får bara en chans att göra ett första intryck för våra nya soldater och detta kommer sedan att ligga till grund för framtida rekryteringsförmåga. Det intrycket är nu i mångt och mycket sabbat. Flera soldater som har hört av sig vittnar om hur de inte fått ut löner från PRIO och förbanden fått gå in och täcka från andra konton tills vidare. Andra har blivit lovade lönesamtal innan anställning p g a tidigare meriterande utbildningar och tjänster, men detta har uteblivit då ingen löneförhandlare dök upp. Därutöver finns det en rad andra exempel. Som officer skäms man när man hör historierna.

Närmast ska det bli oerhört intressant att se om Försvarsmakten vågar ställa upp i SVT Debatt på tisdag mot Chefsingenjören. Tyvärr är det väl inte mycket att hoppas på.

30 kommentarer:

  1. Det borde underlätta att möjligheten att CI´s möjlighet att vinna i AD

    SvaraRadera
  2. Uppsägningar inom FM kommer hädanefter att tillkännages via krypterad text tryckt med osynligt bläck.

    Flygsoldat 113 Bom

    SvaraRadera
  3. Har de senaste dagarna pratat med många arbetskamrater som är helt uppgivna med anledning av läget i FM. Nya personalramar med i princip slopad prodorg kommer ju solklart leda till uppsägningar!
    Man är nog naiv om man tror att "alla har en plats" i den nya organisationen. Alla kan ju inte vara organiserade för "insatser". Det blir väl "fia med knuff", vem skall putta undan vem för att överleva?
    Skeppet sjunker allt snabbare och många håller nu i relingen...

    SvaraRadera
  4. Hela den här soppan är som tagen ur "Liftarens guide till galaxen".

    Undra hur snacket går hos de ansvariga.
    Finns det någon självrannsakan alls?
    Har de överhuvudtaget fattat att de är människor de handskas med?

    Om jag som plutonchef behandlat någon av mina soldater på detta sättet hade jag förmodligen blivit omplacerad av min chef.
    Dessutom är det ett ynlkigt ledarskap.

    Några av mina soldater frågade hur man blir officer för ett tag sen.
    Jag sa uppriktigt till dem att de med förutsättningar att göra något annat borde göra det.
    Infodirektören (arrogant så det smäller om det) sa att vi officerare har ett jätteansvar att rekrytera.
    Men jag som är ärlig mot min omgivning kan inte be någon ta anställning.

    Allan Widman har jag alltid haft respekt för men hans senaste ryggradslösa ställningstagande i denna affären har gjort att jag nästa gång kommer rösta på antingen ett parti som vill lägga ner hela skiten eller som vill upprusta.
    Vi lägger ner 40 miljarder o får: Vadå??

    Björn. Du är en förebild och jag tänker ofta på dig och andra som blir behandlade så här i en statlig myndighet (som alltid skrytit om det goda ledarskapet).

    SvaraRadera
  5. Chefsingenjören platsar inte i FM. Han har fel profil och bryter mot de grundläggande förutsättningarna för att vara anställd i FM, nämligen medhållare, rövslickare och ett tjockt pannben av kork.

    Då CI flera gånger visat sig både vara analytisk och intelligent samt visat prov på integritet och ett självständigt tänkande samt, och det är det allvarligaste, givit konstruktiv till FM, måste han givetvis få gå.

    Då kan Musse Pigg och Grodan Boll (ÖB och C INS) sova gott igen.

    SvaraRadera
  6. problemet är att alla ja-sägare inte genererar någon utveckling. Precis som att Ni är anonyma här lika anonyma är Ni att förändra den struktur Ni ingår i. Karriär går före tro på det man jobbar med.

    SvaraRadera
  7. Enligt annonsen platsar i princip alla yo eller ro i nivå 3 och uppåt som har kvar körkortet. Föutom detta behövs viss stabsvana och två veckors utbildning!?? Detta är enligt min mening att tänja lite väl mycket på sanningen. Man kan börja undra om det inte är lite väl många slalomsvängar i den här soppan? Finns det något annat bakomliggande syfte eller en annan agenda??
    Det är väldigt långt ifrån ISAFs beskrivning av tjänsten.

    "Prior operational staff experience in Crisis Response/Peace Support Operations, or equivalent.
    - Political-military Affairs, Development, CIMIC, or Civil Affairs experience
    - Familiarity or experience with Intelligence analytic processes, analysis and tools.
    - Completion of NATO CIMIC course (M9-56; NATO School Oberammergau) or national equivalent.
    - Completion of ISAF Augmentee Pre-Deployment Course (IAPDC) or prior deployment experience.
    - Participation in Mission Rehearsal Training (MRT)
    Completion of NATO Peace Support Operations Course (M3-50)
    - ISAF Intelligence Orientation Course (I2=C)
    - Completion of NATO web-based Intel applications course
    - Formal analytical Intelligence Training".

    Den komletta listan finns på CIs blogg "Sparken från utlandsstyrkan".

    Teaterdirektören.

    SvaraRadera
  8. Det är tur att man kan vara anonym! Om vi skulle skriva ut riktiga namn (med förband, grad osv) skulle vi få uppleva "samtal i kavajhytten".
    Been there-done that.
    Verkligheten i FM innehåller mer att önska av etik och moral...
    Öppenhet och respekt gäller bara så länge du håller med den officiella bilden!

    SvaraRadera
  9. Tyvärr är det nog så att det som egentligen är en självklarhet (att alla anställda har arbetsskyldighet i arbetsgivarens alla uppgifter) håller på att haverera på grund av dålig tajming, katastrofal dålig kommunikation samt en ibland okänslig behandling av enskilda arbetstagare.

    Jag tror förresten jag vet vem "Teaterdirektören" är...;-)

    Mvh//S

    SvaraRadera
  10. Saknar sunt bondförnuft,taktkänsla och mänsklig empati.Behandlingen av CI är djupt kränkande enl min mening och strider rimligen mot andemeningen av LAS och värdegrund.

    Jag saknar också faktiskt omsorg av våra nedlagda skattepengar för den utbildning CI har fått under många år som nu bara slängs på soptippen.

    Vi behöver alla våra officerare framåt i vagnen för att bygga det nya försvaret och med de menar jag INTE IO2014 utan något mycket större för att återigen framgångrikt kunna försvara vårt land.
    LÅT CI vara kvar vi behöver honom!

    SvaraRadera
  11. Känns ju sådär att med en arbetsgivare som nu visar sitt rätta ansikte, gå ut och uppmana alla de NBG soldater som finns på förbandet att söka utbildning till officer.....
    Soldaterna har ju dessutom upptäckt att de från nuvarande lönenivåer skulle sänka sin lön ca 1500:-/mån genom att studera t ex tre terminer till specialistofficer. Vet inte om det argumentet underlättar rekryteringen!
    Att sedan dessutom den första GMU rekryteringen inte lyckades fylla alla platser och att kadetterna som läser Officersprogrammet allvarligt funderar över sin framtid inom FM kommer kanske inte som en överraskning....
    Vart är vi på väg? Inser FML allvaret i det hela? Att man verkar vilja bli av med oss äldre är ju en sak...men att många yngre som är på väg in i systemet tvekar är desto allvarligare....
    Kanske dags att FML "kontaktar" verkligheten!
    Vet att förbandens HR avdelningar går på knä då HRC inte levererar det stöd som utlovats är en annan sak som är oroande!

    SvaraRadera
  12. @ Chris B
    Du skriver att folk går på knäna.

    Att folk kryper omkring på knä kan, enligt ett mail jag fått från en kollega, betyda att de intagit en av "färdigställningarna för befordran".
    FFB, som enligt samme sagesman ska betyda Free Fucking Behaviour.

    Vet inte riktigt sanningshalten men jag tänker låsa rummet nästa gång jag måste krypa in under skrivbordet och fixa någon urhoppad kabelkontakt.

    Teaterdirektören.

    SvaraRadera
  13. Klaga inte. Inse att försvaret just nu toppar relativt den framtida utvecklingen. Politikerna har ju totalt tappat all sunt förnuft. Moderaterna har ju utsett en Islamist till försvarsutskottet(http://sv.wikipedia.org/wiki/Abdirizak_Waberi). Eeeee, minns inte men är det inte den här killens kompisar som dödar svensk trupp i Afganistan. Nu är ju dessutom moderaterna kända som det mest försvarsvänliga av de 7 idiotpartierna som tidigare hade monopol pa riksdagen. Grattis ni som är pa väg till Orienten.

    SvaraRadera
  14. Alltså, jag förstår allvarligt talat inte allt gnäll i denna fråga. Det kan ju inte komma som en blixt från klar himmel att han kunde bli avskedad då han tackat nej till det nya avtalet. Det var arbetsgivaren VÄLDIGT tydlig med inför valet.

    Att blåsa upp detta på det sätt ni gör, för att använda samma fina liknelser som ni använder, är som att dra ur proppen ur badkaret och sen bli sur och bråka när vattnet tar slut.

    Nä allvarligt talat, sluta gnäll och gå vidare! Samma regler har gällt för alla anställda.


    the Rocket scientist

    SvaraRadera
  15. Den fråga som tål att diskuteras mer är nästa:
    Vad händer med den personal som idag bemannar prodorg? Hur ska denna personal "matchas" in i insatsorg (som redan till stor del är uppfylld)?
    Blir en prod major erbjuden plats som kabelgruppchef i insatsförbandet med 1. serg grad eller hur ska skrivningarna från pers staben tolkas?
    Hur hanteras övertalighet och vilka trygghetssystem träder in?

    SvaraRadera
  16. Jag blev lite besviken på Allan Widmans senaste inlägg. Jag har full förståelse för att politiker inte vill kommentera enskilda fall som en annan myndighet ansvarar för, men undrar lite så här... Hur många är ett enskilt fall? 1 st (t.ex. CI) 2 st? 418st (som blir uppsagda från FM)? 10 000st (som utförsäkras)???

    Själv kan jag rapportera att ett antal kolleger, efter FM behandling av CI, självmant gått till Pers och ändrat sina kryss från JA till NEJ. Som ett tips kan jag meddela att man kan göra detta tom fredag denna veckan.

    Min högst personliga uppfattning är att FM nu kan förkasta (vilket man försökt länge) de 5-årsplaner man varit tvungen att göra för al personal. Själv har jag haft en, men den havererade efter 6 månader då jag blev kommenderad...

    Jag tror också att huvuddelen av de som ska bli omgalonerade fortfarande inte förstått vad detta innebär. Återigen: Skriv på in blanco. För, är det någon som sett hur t.ex. karriärvägar m.m. ser ut???
    /Luttrad FM-anställd
    (Snart OR8)

    SvaraRadera
  17. the Rocket scientist,

    Eftersom du verka tycka att det är OK att säga upp via SMS kanske du kan se en karriär inom PERS?

    SvaraRadera
  18. "Jag tror förresten jag vet vem "Teaterdirektören" är...;-)", skriver Sinuhe 5 december 2010 20:40.

    Själv tycker jag att det är bra att FML äntligen kommit ut som bloggare. Välkomna.

    Den första kommentaren någonsin på bloggen Sinuhes Samtal var "värst vad du verkar initierad" insänd av en anonym medmänniska.

    Nu tror jag att jag begriper hur du kan vara så insatt och med information före alla andra.

    Som sagt, välkomna.

    SvaraRadera
  19. @ /Luttrad FM-anställd
    (Snart OR8)

    OBS! MYCKET VIKTIGT UPPLYSNING FRÅN OVANSTÅENDE SIGNATUR:

    "Själv kan jag rapportera att ett antal kolleger, efter FM behandling av CI, självmant gått till Pers och ändrat sina kryss från JA till NEJ. Som ett tips kan jag meddela att man kan göra detta tom fredag denna veckan."

    VARFÖR INTE GÖRA SLAG I SAKEN?

    SvaraRadera
  20. Jag tycker att det är dags att genomföra en s.k. Medarbetarundersökning ASAP! Alltså en sådan där som värdegrundslurendrejeriföretaget höll på med! Då skulle nog FM ledning få svart på vitt hur dom uppfattas men det törs dom väl inte...

    SvaraRadera
  21. @ Anonym 13:14,06:59 och Luttrad FM-anställd m.fl.

    Ni tar nog upp nästa stora "enkätfråga". Omgallonering och inplacering i IO??
    Jag tror att det är nästa knäckfråga för FM.
    Under hösten har det förts vissa samtal och diskussioner, i FML, om nödvändigheten av att gå till ytterligare uppsägningar av personal. Dock har inga beslut tagits än.

    Siffrorna talar sitt tydliga språk.
    Personalvolymer – Om antalet befattningar i framtidens Försvarsmakt
    Försvarsmakten utgår i sin planering från att Försvarsmakten 2014 ska bestå av:
    ca 3 900 officerare,
    ca 4 900 specialistofficerare,
    ca 6 800 anställda gruppchefer, soldater och sjömän (GSS), samt
    ca 9 100 kontrakterade (tidvis tjänstgörande) GSS.
    ca 22 000 i de nationella skyddsstyrkorna/hemvärnet
    ca 5 300 civila
    ca 2 500 Reservofficerare

    Vad säger våra folkvalda?
    Regeringen säger dels att Försvarsmakten så långt som möjligt ska bemannas med befintliga officerare dels att karriärväxling är det som FM måste arbeta aktivt med för att avveckla de som har en icke passande kompetens. I budgetpropositionen understryker regeringen att detta är viktigt och att införandet måste ske snabbt.

    En del börjar förstå vad det kommer att innebära, andra stoppar tryggt ner huvudet i sanden!
    Ett exempel: Antalet anställda vid HKV enligt hemsidan.
    HKV:
    Yrkesofficerare: 1 115
    Civilanställda: 400
    Reservofficerare: 902

    Jämför man dessa siffror med totalsumman förstår man ju vartåt det lutar! Inte ens de fyra ”nygamla” regionalstaberna kommer att rädda platser åt alla som ska bort från HKV.
    Blir det så att samtidigt som man godkänner sin placering i insats- eller prodorganisationen skriver man ånyo på ett in blancoavtal angående grad, befordringsgång, löneinplacering o.s.v.?
    Hur ser det ut ute på förbanden? Har någon pratat om arbetet eller arbetsgången?
    Hur ser IO11 - 12 ut? Hur många befattningar och vilka?
    Den lilla prodorgen? Vad? Vem? När? Hur många i slutändan d.v.s. IO14?
    Här finns mycket att diskutera och det är alltid bättre att göra det innan det har blivit beslutat och klart. Vi har ju en sådan fantastisk takhöjd att vissa kan stå på tå och prata!
    Finns det en strategi och agenda hos FML eller är det detta som AI vill ha fackets hjälp med?
    Finns det som vanligt ett antal förslag och viljor i ärendet? Vilka?
    Regeringen vill att det går snabbt och att det är ett viktigt steg i riktning mot det ”nya” försvaret. Vad är viktigt och hur snabbt då?

    För att återknyta till bloggämnet vill jag avsluta med några rader från riksrevisionens granskning.

    Personal till Afg.

    “Riksrevisionen anser att det är anmärkningsvärt att myndigheten har haft svårt att rekrytera stabsofficerare eftersom Försvarsmakten har förhållandevis många officerare med denna sorts kompetens. Ytterst är det en reflektion av att personalförsörjningen inte är anpassad till myndighetens huvuduppgifter. “

    Personal hemma.

    “Den utbildande personalen har inte alltid rätt kompetens och erfarenhet, till följd av personalbrist och avsaknad av tid för kompetens utveckling. Vidare finns indikationer på att verksamhetssäkerheten kan ha påverkats negativt. “

    “Försvarsmaktens ledning instämmer i att läget varit allvarligt. Samtidigt framhålls att förbanden ibland kan ha för höga ambitioner för verksamheten. Vidare har myndigheten haft problem med att behålla värdefull personal.”

    ….och snart har vi gemensamt genomfört 2010 på ett helt fantastiskt sätt. Alla eventuella brister ligger på den enskilde….

    Teaterdirektören.

    SvaraRadera
  22. @ Sumatra

    Antingen tror Sinuhe på kråkfåglarna eller också har han sett någon som liknar min beskrivning av mig själv.
    Med anledning av hanteringen skrev jag vid ett tillfälle att jag "känns igen på haka vid knäna och av förvåning vidöppen mun".
    Hur många, som passar in på den beskrivningen, har vi inte sett den senaste tiden?

    Teaterdirektören.

    SvaraRadera
  23. Sumatra!

    Det sätt som du skriver i dina inlägg får mig faktiskt att fundera på att genast avbryta mitt nyss startade bloggande. Menar du på fullt allvar att det inte är tillåtet att ha en avvikande åsikt och våga stå emot, i något avseende, alla "HKV-bashers"?

    Du tror att jag tillhör FML-kretsen? Nope.

    Någon annan trodde att jag jobbade på FM HRC? Nope.

    Den lilla insikt jag har i den pågående reformen kommer av att jag noga läser det material som finns. Inget annat. Uppenbarligen har inte alla bloggare och kommentatorer gjort det.

    På min egen block blev jag för några dagar sedan misstänkliggjord för mina drivkrafter och motiv? Herregud! Är det en ny regel som bloggosfären uppfunnit att man måste ha en förhandsgranskad grund för sin blogg för att bli tagen på allvar?

    Då har jag tyvärr kommit helt fel. Jag trodde att bloggandet byggde på alla människors rätt att uttrycka sina åsikter samt att argumentera och motargumentera i de frågor man berörs av.

    Sammanfattning: visst finns det en del rörande behandlingen av CI som fungerat dåligt, även om vare sig jag eller alla bloggare förmodligen känner till hela bilden. Men - införandet av en internationell arbetsskyldighet var både nödvändigt och rätt. Djävulen låg i detaljerna. Som vanligt.

    Mvh//S

    SvaraRadera
  24. Teaterdirektören!

    Du har helt rätt. Den sympatiske människa jag känner, och som jag för en ögonblick trodde var du ("Teaterdirektören"), är alldeles för ödmjuk för att skriva som du gör.

    Mvh//S

    SvaraRadera
  25. @ Sinhue

    Precis som du säger så har väl alla rätt att utrycka sina åsikter!
    Även dina kritiker.

    Du tycks inte kunna ta kritik och det är väl därför man antar att du jobbar på HKV. Det verkar som om de flesta här inte tycker som du helt enkelt.
    Och så ser det ut på mitt förband också. De flesta tycker att denna process är underkänd i sitt införande.

    Det vore synd om du slutade med ditt bloggande.
    Här på internet frodas debatten och det är högt i tak. Så länge man är anonym, vill säga.

    Införandet av en internationell arbetsskyldighet är rätt. Det tycker ju näst intill ALLA.
    Det tycks vara svårt att förstå för en del, att kritikerna i grunden är FÖR obligatoriet.
    Detaljerna som skriver kanske är detaljer för dig.
    För mig är det inte detaljer och inte heller för min familj...

    SvaraRadera
  26. @ Sinuhe

    Du skall definitivt inte stänga ner din blogg, åtminstone inte med mig och det jag skriver som förevändning.

    Dina synpunkter om bloggarnas funktion och den frihet att uttrycka åsikter som finns där delar jag och denna vår frihet skall vi slå vakt om. Blogg on, Sinuhe.

    Den åsiktskonformism som Försvarsmaktens hemsida och info-organisation ger intryck av har ingen motsvarighet i sinnevärlden, därav alla "HKV-bashers". Själv tror jag att även HKV-anställda drabbas av Tystnadens Tyranni och den Falska Koncensus som denna tystnad ger upphov till. Måhända framförallt de HKV-anställda. I detta sammanhang utgör bloggarna ett andningshål för Det Fria Ordet och där behövs du och din blogg.

    Att kommunicera ”det material som finns” görs redan av Info-organisationen genom C-meddelande. Det varken går eller verkar önskvärt att de anställda kvitterar mottagandet och det är nog här som behovet av bloggarna ”jackar in”.

    Vad avser CI och det som han drabbats av, så är det inte något svårbegripligt i handläggningen och heller ingen liten djävul i detaljerna. Bara klumpigt agerande och stor elefant i liten porslinsaffär. Det införande av en internationell arbetsskyldighet du talar för, återfinner du stöd för på Chefsingenjörens blogg och hos de olika fackförbunden också. Det som skiljer er åt är synen på klokheten i att skriva på avtal in blanco. Det är ju heller inget standardförfarande i samhället i övrigt med in blanco-avtal. CI har svarat JA och om FM avser att klargöra konsekvenserna av personalens Ja i ett avtal, så finns det ingen motsättning mellan CI, fackföreningar och övriga anställda å ena sidan och FM(L) å den andra.

    Morgonsur har på sin blogg kommit med ett bra exempel på skillnaden mellan laglighet och lämplighet: Det finns inget lagrum som förbjuder polisen att meddela dödsbud med strippogram men det är olämpligt. Eller mitt eget exempel:

    - Är detta änkan Johansson?
    - Nä
    - Ska vi slå vad?

    Forts.

    SvaraRadera
  27. Det är en berättigad oro angående FM som AG, som CI och övriga bloggare ger uttryck för. Dyra reklam- och rekryteringskampanjer omintetgörs av praktiska och högst verkliga exempel på vad personalen kan råka ut för.

    Själv tillhör jag skaran officerare som avrått eget barn från anställning i FM. Man skall vara lojal och den främsta lojaliteten skall vara mot den egna familjen. Klarar man inte att vara lojal mot sina egna barn, vem klarar man då av att vara lojal emot?

    Har blivit tackad i efterhand. Det är roligare med hög lön och uppskattning än låg lön och . Däremot hyser jag stor tacksamhet mot de enskilda officerare som genom starkt engagemang gjorde vpl-tiden till vad den blev, nämligen den bästa utbildningen i konsten att vara chef och föregångsman. Genom exempel. Tack för det, jägarbefäl.

    Ber om ursäkt för att jag uppriktigt trodde att du var FML ”on ice”. Däremot skulle jag välkomna att FM började kommunicera dubbelriktat med personalen. Karl Bildt och våra försvarspolitiker vågar blogga med kommentarmöjligheter, så varför inte FM och, för den delen, Försvarsministern. Det är inte farligt med öppenhet och ärlighet, vilket däremot motsatsen är, vilket vi nu ser talrika exempel på.

    CI kan flygstridskrafterna och materielprocessen och tillför allmän klokhet till debatten i övrigt och själv har jag viss insikt i marinstridskrafternas utnyttjande och begränsningar. Jag tror att du har mycket att tillföra av sakkunskap när det gäller personalhantering. Gör det. Det intressanta är att det aldrig framförs negativa uppfattningar om personalhanteringen på förbandsnivå. ”Gnölet” började när FM centraliserade och skaffade en personaldirektör. Personalhantering i PRIO fick heller inte beröm av Datainspektionen. Att detta förgåtts av samma synpunkter från personalen via diverse bloggar vägde lätt men när samma kritik kommer från en myndighet blir samma uppfattningar förvandlade till Sanningen.

    Blogga du lugnt vidare, min vän. Vi är många som läser vad du skriver och det är helt OK att hålla med eller inte. Det är i friheten i åsikter och värderingar som den sanna mångfalden vägs och mäts och som utvecklingen drivs framåt av. Framtiden är ingen koncensusfråga.

    Själv blev jag utnämnd till Nordkorean på bloggen Strategi och Krigskonst, när jag dristade mig att framföra åsikten att handlingskraften hos den amerikanska administrationen kunde ifrågasättas. Det är nog en synpunkt jag delar med världens muslimer (efter Kairo-talet som resulterade i intet i praktiken), de homosexuella i USA (Don´t ask…), de arbetslösa som undrar var presidenten håller hus, miljövännerna som undrar över den utlovade miljöpolitiken o.s.v i ämne efter ämne. Att hålla bra tal är OK, men presidentposten är den exekutiva delen i maktdelningsekvationen.

    Lev väl och fortsätt blogga, önskar Sumatra, bloggare och ”Nordkorean” ;-)

    SvaraRadera
  28. @ Sinuhe
    Tack för de värmande orden.
    Det känns även bra att höra att du inte kommmer från FML. Ditt utpekande har av vissa uppfattats som ett hot därifrån.
    När man läser din kommentar till Sumatra förstår jag dock inte var det här med spekulationer om vem som är vem kommer in i dina "bloggregler".
    Det är väl, de icke alltid så ödmjuka orden, som har betydelse? Inte vem som skrivit dem?

    Den sympatiske men dock ej alltid så ödmjuke
    Teaterdirektören.

    SvaraRadera
  29. @ Sinuhe

    Det den gode Teaterdirektören skriver har alltid berett mig stort nöje och det är med stor behållning jag tagit del av hans alster.

    Han har onekligen en vass penna och en stil som skiljer sig från mängden. Hans alster inleds med "Anonym sa" och signeras Teaterdirektören i slutet av kommentaren.Redan efter några raders läsning brukar jag ändå veta att det är en kommentar av honom. Alltid lika underfundigt och oftast med en liten knorr på slutet.

    Hans kommentarer har vissa litterära kvalitéer, vilket ytterligare höjer läsvärdet.

    Vad det gäller sakinnehåll, så skiljer det sig inte nämnvärt från vad jag läser av en majoritet på bloggarna eller som jag hör dagligen på mitt tjänstgöringsställe. Bara bättre formulerat som regel.

    SvaraRadera
  30. KORS I TAKET

    Min förutsägelse från den 5:e december: "Uppsägningar inom FM kommer hädanefter att tillkännages via krypterad text tryckt med osynligt bläck." slog inte in.

    Orsaken kan möjligtvis vara att personalavdelningen utan min vetskap har anställt en civil konsult som ännu inte lärt sig gängse militära rutiner.

    Uppsägningen av Chefsingenjören från Utlandsstyrkan tillkännagavs därför inte via SMS eller krypterad text, utan via klartext i rekommenderat brev.

    Flygsoldat 113 Bom

    SvaraRadera

FRÅN OCH MED 2015-02-28 INFÖRS EN HÅRDARE KOMMENTARSGRANSKNING.

Inga kommentarer som ligger för långt från ämnet kommer att godkännas. Ser man som sitt livs uppgift att sprida konspirationsteorier om förintelsen, 9/11 eller återge hela innehållet från Russia Today och vaken.se, så gör man bättre i att starta en egen blogg.



Helt anonyma kommentarer är avstängda. Det går dock utmärkt att kommentera anonymt, men det kräver att man först registerar ett konto hos exempelvis Google, Wordpress eller OpenID. Hos Verisigns OpenID-tjänst krävs det t ex endast att man har ett mailkonto för att man ska kunna skaffa sig ett OpenID.

Håll en god ton i kommentarerna

Det går inte att se de mailadresser fylls i så vill man ha ett privat svar måste man bifoga bifoga mailadress i själva kommentaren och be om att kommentaren inte läggs ut.

Blogger genererar ibland felkoder då kommentarer sänds in. Kommentarerna kommer ändå fram, men vill man vara på den säkra sidan kan man försöka igen. Ctrl-c kan vara klokt innan man trycker på publicera-knappen.