Om / About Wiseman's Wisdoms

torsdag 16 december 2010

Bittert slut

Igår flögs stridsflygplanet Harrier för sista gången i brittisk tjänst. Harrier har snabbt tagits ut tjänsts som ett led i den brittiska regeringens omfattande budgetsaneringar. (Se gärna kostnadsredovisningar i brittiska underhuset i inlägget "Svångrem för RAF")

Under de senaste åren har Harrier uppgraderats kraftigt och tjänstgjort framgångsrikt i Afghanistan i flera omgångar med att lämna flygunderstöd till framförallt brittiska markförband i landets södra delar.

Storbritannien är nu utan hangarfartyg och hangarfartygsbaserat stridsflyg för första gången sedan hangarfartygen uppfanns. Det gör att landets möjligheter att genomföra expeditionära marina operationer nu mycket kraftigt nedgår. För de som tjänstgör på Harrierförband och Ark Royal måste detta kännas oerhört bittert. Frågan är nu om det någonsin blir något mer hangarfartygsbaserat flyg för Storbritannien. Kommer man ha råd att anskaffa F-35/JSF?

5 kommentarer:

  1. Då MoD verkar vara sämre än FMV på att skriva kontrakt kommer de ju garanterat ha båtarna. Om de har folk nog att fylla dem med verkansdelar är väl jävligt oklart men nog borde det gå att leasa Rafale-M nu när ententen återuppväckts.

    /Lew, som anser att sviket mot RAF Lossiemouth är värre än nedläggningen av Harrier.

    SvaraRadera
  2. Kan inte låta bli att undra om någon åter kikar lite på 'Las Malvinas'..?

    SvaraRadera
  3. RAF har haft 3 typer av stridsflygplan fram till idag, harrierna var det minst kompetenta av dessa.
    Ark Royal och dess systerfartyg kom i tjänst under slutet av 70 talet och tidigt 80 tal. Således är Ark Royal ca 30 år gammal och hade varit inne på sitt sista kvartal som någorlunda modernt krigsskepp.
    Man har två betydligt större och modernare fatyg under byggnad och åtminstone ett av dessa kommer beväpnas med moderna stridsflygplan. Under rådande omständigheter ser jag det inte vara felaktigt att tidigt skära bort en förmåga som är i slutfasen av sin livstid och vars förmåga morgondagens slagfält är begränsad.
    man behåller Tornado som har en betydligt bättre attackförmåga än harrierna och bättre jaktförmåga.
    Falklandsöarna är sedan länge välbefäst.
    Uppstår det problem på andra hålla har man sina allierade USA och Frankrike att luta sig emot.

    SvaraRadera
  4. Det förefaller märkligt att britterna försvarspolitiskt lämnar Falklandsöarna helt öppet för invasion från och med tidpunkten nu då Ark Royal går till skrot fram till dess att det nya hangarfartyget Queen Elisabeth kommer i bruk in på 2020.
    Hur förklaras detta beslut?

    SvaraRadera
  5. Har släkt i Argentina, och var under november i Argentina. Varenda argentinare jag träffat inkl. mina svenskättade släktingar är fullständigt överens om att Malvinas är en del av Argentina som är under brittisk ockupation. Hur denna ockupation ska upphöra finns olika åsikter om, men militärt återtagande anses ej vara en utesluten metod. Om ledande argentinska politiker höjer rösten ang. Malvinas finns all anledning till att britterna ska känna oro.
    /Hallberg

    SvaraRadera

FRÅN OCH MED 2015-02-28 INFÖRS EN HÅRDARE KOMMENTARSGRANSKNING.

Inga kommentarer som ligger för långt från ämnet kommer att godkännas. Ser man som sitt livs uppgift att sprida konspirationsteorier om förintelsen, 9/11 eller återge hela innehållet från Russia Today och vaken.se, så gör man bättre i att starta en egen blogg.



Helt anonyma kommentarer är avstängda. Det går dock utmärkt att kommentera anonymt, men det kräver att man först registerar ett konto hos exempelvis Google, Wordpress eller OpenID. Hos Verisigns OpenID-tjänst krävs det t ex endast att man har ett mailkonto för att man ska kunna skaffa sig ett OpenID.

Håll en god ton i kommentarerna

Det går inte att se de mailadresser fylls i så vill man ha ett privat svar måste man bifoga bifoga mailadress i själva kommentaren och be om att kommentaren inte läggs ut.

Blogger genererar ibland felkoder då kommentarer sänds in. Kommentarerna kommer ändå fram, men vill man vara på den säkra sidan kan man försöka igen. Ctrl-c kan vara klokt innan man trycker på publicera-knappen.