Om / About Wiseman's Wisdoms

onsdag 12 januari 2011

C-17 Medevac

På bloggen Transporter i krisen hittade jag detta intressanta videoreportage om en amerikansk C-17 Medevac som hämtar hem sårade från Afghanistan. Reportaget ger en inblick i vilka enorma resurser som avdelas för att ta hand om sårad personal och vilken fantatisk plattform C-17 är.

5 kommentarer:

  1. Grym blogg!!!!!!!!!!!!!

    Ett tips!! Kolla in http://opkollen.se - Hitta operatör till mobilnummer helt gratis och skitenkelt! Tips gärna dina läsare;)

    SvaraRadera
  2. Ja, en mycket imponerande sjukvårdsinsats! Framgår rätt tydligt att det handlar om sammansvetsade team och mycket med bra attityd till det egna arbetet.

    SvaraRadera
  3. Varför är det så svårt att göra en översyn av vad vi i Sverige har för behov av taktisk och strategisk transport och då också kanske identifiera vilka synergieffekter som skulle kunna nås?
    Den snart uttjänta C130 flottan skall ersättas men man kommer som alltid göra det i panik på samma sätt som man nu verkar göra med VIP flygningarna då regeringskansliet är för rädda att sätta sin fot i de gamla 102:orna. Man kastar sig in på blocket.se och söker efter Gulfstream 550 för x antal miljarder.

    Kan vi använda C17 som Medevac om vi har BG ute eller är den prioriterad till något annat?! Förlitar vi att Medevac skall lösas av någon annan?

    Hur mycket är kostnaden för transportera hem FS17/18/19/20 med Lufthansa till och från FAE!
    För att sedan ändå köra sista "långa" biten med C130!

    Vi satsar 100 tals miljoner för att JAS 39 Gripen ska kunna navigera autonomt i Civilt luftrum från Ronneby till Las Vegas via otaliga små flygfält runt om i norra hemisfären med piloter som egentligen inte har rätt utbildning för uppgiften!? Följeskaran till Griparna är ett par, tre TP84 som man naturligtvis inte kan lufttanka ifrån då lufttankningsprojektet endast är en demonstrator och endast kan användas nationellt och absolut inte utnyttjas vid sådana skarpa uppgifter! Tp84/C130 är för taktisk transport och inte till för att flyga bagage runt halva jordklotet!

    Finns det verkligen inte något smartare sätt att lösa uppgifterna på? Min analys är dock glasklar!
    A310 MRTT (Airbus 310 Multi Role Tanker Transport)

    1. All strategisk trupptransport löses med dessa! (konfiguration för transport av personal)
    2. All VIP transport kan lösas med detta flygplan (VIP konfiguration, så att även regeringskansliet har tillräckligt bekvämt)
    3. AAR konfiguration gör det möjligt att utbida egna JAS 39 Gripen insatspiloter på daglig basis till en lägre kostnad!
    4. Expeditionära Gripenförband behöver 1 stopp på vägen till Nevada eller Afghanistan och landar in där 2 dygn efter att transportorden kommit ut! 8 st Gripen kan följa MRTT´n vid vingen och tanka då det behövs! Gripenoperatör/AAR/NAV officer ombord på Airbusen kan omplanera uppdrag och alternativbaser i luften och bistå vid eventuella felutfall på de följande Griparna! (CIV NAV kan läggas ned)
    5. MEDEVAC konfiguration kan göra att om vi får problem med större mängd skadade under insats kan ta hem dessa på studs i stället för att böna och be andra nationer om hjälp!
    6. Vem kan underhålla en Airbus 310? Ja! Den behöver inte stå på F7 om man säger så!
    7. Sist men inte minst! Utnyttjar vi inte detta flygplan maximalt så kommer det ändå att användas inom MCCE/ATARES och då gott folk kommer vi att tjäna in flygtid! Tid som vi kan utnyttja där vi har ont om resurser! Världen skriker efter AAR/MEDEVAC/Trupptransport/Cargo.

    Hjälper TP100/102 MCCE/ATARES eller står dessa och dammar då de inte används?

    JA! MRTT är satans dyr i inköp men synergieffekterna kommer att göra systemet billigare i längden! Jag lovar! Genom att skrota 100/102/TP84Tanker och köpa in färre nya
    C130(J?) så går det nog runt.

    Ps. Det går att samåka också! VIP/CARGO/AAR/Trupp/MEDEVAC, om nu man vill göra det Ds.

    www.blocket.se/MRTT

    SvaraRadera
  4. Sorry!
    Jag skickade med fel adress!!!

    http://www.blocket.se/stockholm/MRTT_4_st_ASAP_31608176.htm?ca=14&w=3&last=1

    Ska det vara!!

    /MRTT fantasten

    SvaraRadera
  5. Varför måste A310 MRTT vara satans dyr i inköp?

    Varje gång oljepriset stiger och ekonomin saktar ner som 2008 och troligtvis även nu sjunker värdet på gamla ineffektiva trafikflygplan.
    De kan bli näst intill värdelösa när det är överskott och flygbolag konkursar här och där.

    Biter krisen hårt skjuts leveranser av nya flygplan upp och underhållsvolymen minskar, flygplansbyggarna får överkapacitet.

    Om försvaret har sin ekonomi i ordning och handlingsfrihet vore det klokt att ge ett skambud på ett antal A 310 MRTT när flygföretagen bönar och ber om att tjäna några pengar så de slipper stänga fabriker.

    Som en extra socker är det möjligt att fler länder med stabil ekonomi skulle kunna vara intresserade att göra serien större. Jag tänker närmast på Norge men även länder som Kanada och Australien.

    Fortsätter krisen bita och vi sköter vår ekonomi och anses vara en pålitlig samarbetspartner kan vi börja köpa begagnade C-130J och A400M om det dröjer 10 år eller så innan konjunktursvängningarna och trenderna gör att förutsägelsen stämmer. C-17 hoppas jag inte på den är dyr att driva.

    Anonym 10:24, din idé är god men bara om det blir en superaffär för oss.

    SvaraRadera

FRÅN OCH MED 2015-02-28 INFÖRS EN HÅRDARE KOMMENTARSGRANSKNING.

Inga kommentarer som ligger för långt från ämnet kommer att godkännas. Ser man som sitt livs uppgift att sprida konspirationsteorier om förintelsen, 9/11 eller återge hela innehållet från Russia Today och vaken.se, så gör man bättre i att starta en egen blogg.



Helt anonyma kommentarer är avstängda. Det går dock utmärkt att kommentera anonymt, men det kräver att man först registerar ett konto hos exempelvis Google, Wordpress eller OpenID. Hos Verisigns OpenID-tjänst krävs det t ex endast att man har ett mailkonto för att man ska kunna skaffa sig ett OpenID.

Håll en god ton i kommentarerna

Det går inte att se de mailadresser fylls i så vill man ha ett privat svar måste man bifoga bifoga mailadress i själva kommentaren och be om att kommentaren inte läggs ut.

Blogger genererar ibland felkoder då kommentarer sänds in. Kommentarerna kommer ändå fram, men vill man vara på den säkra sidan kan man försöka igen. Ctrl-c kan vara klokt innan man trycker på publicera-knappen.