För en gångs skull slipper man höra från Vägverket att sänkt hastighet är a och o för trafiksäkerheten. Den nya E4:an runt Uppsala med högre hastighetsbegränsning än vad som tidigare varit tillåtet i Sverige har ett år efter invigningen hållit nollan i trafikdöda. Det visar att det går att kombinera hög hastighet och trafiksäkerhet. Problemet är bara det att staten verkar högst ovillig att betala för att bygga fler sådana vägar.
I intervjun i Aktuellt med Ingemar Skogö, generaldirektör för Vägverket, är det också mitträckena och kamerorna som hyllas mest och lyssnar man till Skogö är det också den enda vägen framåt. Jag kan lova herr generaldirektören att på det viset kommer man aldrig någonsin att uppfylla nollvisionen.
Även om vägarna är utmärkta är bilarna aldrig bättre än deras förare och det är oftast inte vägarna som dödar utan det är förarna som på ett eller annat sätt misslyckas i framförandet av sina fordon.
Ser man till förarutbildningen, ställs det inga krav på att körkortseleven ska kunna framföra sitt fordon i mörker eller dåligt väder (någon enstaka elev per år slumpas att köra upp i mörker och det är krav på att eleven ska ha kört på halkbana under sin utbildning). Utan att kunna backa upp det med statistik har jag en stark känsla av att en mycket stor del av alla trafikolyckor inträffar med dåligt väder och mörker som starkt bidragande faktorer. Ändå är Vägverket fullt nöjt med att eleverna bara behöver besitta teoretiska kunskaper om detta.
Har man en gång fått ett svenskt körkort är det ända in i döden ingen myndighet som ifrågasätter ens kompetens att köra bil. Undantaget är om man synnerligen straffar ut sig på ett eller annat sätt och får körkortet återkallat, eller indraget. Man ska ha en extrem otur om man ska träffa på en läkare som vågar föreslå ett medicinskt återkallande av körkortet.
Jämför man med en annan sektor där "körkort" krävs för att framföra fordon, nämligen flyget, måste piloter regelbundet genomgå läkarundersökningar, med tätare mellanrum ju äldre de blir, där synen är en mycket stor faktor i det hela. Varje år måste också piloterna genomgå praktiska prov för att få behålla sina behörigheter och det är på inget sätt automatiskt att man tillåts framföra sitt flygplan i dåligt väder bara för att man har fått flygcertifikat. Erfarenheter skrivna i blod har gjort att en mycket stor del av utbildningen fokuserar just på mörker och dåligt väder, framförallt den praktiska utbildningen.
Slutligen har vi också de som medvetet gör sig till sämre bilförare. Först och främst de som kör sömniga, men framförallt de som kör alkohol och drogpåverkade. På något sätt i Sverige ger man aldrig upp hoppet om att kroniskt rattonyktra människor som mer än tio gånger åkt dit för rattfylla en dag ska ställa in sig i det nyktra ledet och de tillåts att behålla bilen, ta nytt körkort (om de nu ens bryr sig om det), trots att de i flera fall har liv på sitt samvete. För att raljera lite så ibland kanske inte kriminalvården behöver vara så mycket vård, utan kanske mer förvaring för andra människors väl? Man chockas ju också av vad små befogenheter och möjligheter polisen har att agera mot olämpliga förare, vilket jag fick förstahandserfarenhet av i somras.
Det är ju också för sött när vi nu snart ska kunna se andra säsongen av programmet "Sveriges sämste bilförare". Att se programmet får en direkt att inse att så länge sådana människor tillåts ha kvar sina körkort och köra bil på våra vägar, kommer nollvisionen aldrig ens komma i närheten av att uppfyllas. Läs den här artikeln och fråga dig själv, ska sådana människor få ha körkort?
Mitt recept för att bättre uppfylla nollvisionen:
- Större krav på praktisk utbildning
- Körkortet förfaller efter några år om man inte avlägger ett nytt färdighetsprov (kanske också ett enklare teoriprov på de senaste nya regleran och vägmärkena?)
- Vid färdighetsprov skall nytt körkortsintyg från läkare uppvisas
- Krafttag mot alkohol- och drogpåverkade förare
- För att få äga en bil måste man ha körkort (vid tillfälligt indraget körkort får man givetvis behålla bilen)
och ja... bygg bättre vägar också.
Tyvärr har innehav av körkort blivit en "demkratisk" rättighet vilket gjort det nära omöjligt att ställa hårdare krav på fortsatt innehav.
SvaraRaderaCarlsson
Ja, tyvärr verkar det ju ha blivit så.
SvaraRaderaHej alla glada!
SvaraRaderaJag respekterar era åsikter, men skulle vilja anmäla en diametralt avvikande uppfattning, och vill dessutom provocera lite, även om jag hoppas ni läser med en distanserad glimt i ögat:
Jag tycker nämligen tvärtom. Varje trafikdöd är en oerhörd tragedi - men 420 döda är måhända det pris vi får betala för friheten, tills vi bygger säkrare vägar och bilar.
Jag tycker det är för SVÅRT och dyrt för unga människor att ta körkort i Sverige. Jag skulle t o m påstå att det hämmar tillväxten.
Vissa borde bevisligen hålla sig hemma, men det är å andra sidan MINST lika många som borde ha vett att inte rösta i Riksdagsvalet då de inte har en j-a aning om hur en stat, dess styrning och dess ekonomi fungerar.
Personligen anser jag det dock bättre att tolerera att människor har mycket frikostiga rättigheter utan att vara de perfekta "A-människorna" i alla lägen.
Tyvärr innebär detta också att rättigheter missbrukas, samt att människor kommer att vara mer än lovligt klantiga, göra bort sig och ibland rent av orsaka sina medmänniskors olycka eller död.
Men varför skulle vi t ex ha ett försvar om inte frihet var värd att i värsta fall dö för? I krig, men även i fred.
Men ni behöver inte vara oroliga, kära medmänniskor. Som jag ser det är dagstrenden oerhört tydlig; så sakteliga håller vi på att införa allt fler kompetens-, certifikats-, utbildnings- och hälsokrav på allt från att köra moped, båt, bil, snöskoter, barnvagn, täljkniv, skidor, liftpinne, jaktgevär, golfklubba, vindsurfingbräda och sparkcykel att en vanlig medborgare bara har tid och råd att redan i tonåren bestämma sig för EN hobby som man får hålla sig till resten av livet.
Jag är själv en mycket aktiv friluftsmänniska, men tack och lov inte ung i dag. Om jag så vore och skulle skaffa mig möjligheten att framföra de färdmedel, fordon och verktyg jag har ofta "fått" rätten att framföra, blivit riktigt duktig på och njuter av skulle jag för varje sketet förarbevis/certifikat få offra någonstans mellan fem och femton papp samt minst en veckas "kurstid".
Personligen skulle jag måhända ha råd, men frågan är om jag skulle ha TID.
Jag är inte säker på att jag vill leva i ett samhälle där endast fundamentalistiskt helnyktra, fysiskt topptränade och DMT-testade civilingenjörer med sex månaders specialutbildning får göra saker som innefattar den minsta risk - som t ex cykla, vilket är statistisk sett livsfarligt - medan alla andra får sitta hemma och titta på TV och i stället dö en för tidig död orsakad av helt riskfri fetma och depression.
Så hav förtröstan! Som färskt exempel slipper Ni sannolikt redan nästa sommar se annat än välutbildade MÄN köra motorbåt - eftersom en vanlig familj förmodligen bara ger sig råd med ETT av de dyra, tidskrävande förarbevis som plötsligt kommer att krävas för att framföra samma lilla aktersnurra man puttrat runt problemfritt med i fyrtio år.
Så det blir stegvis "bättre".
Inom ett par decennier är förmodligen ALLA fattiga, outbildade och korkade undermänniskor borta ur både trafiken, våra fjäll och våra skärgårdar, så vi rika, välutbildade, certifierade, fysiska och psykiska praktexemplar får ställa villkoren för vilka VI vill transportera ut i våra domäner.
HELT på våra egna villkor.
Vanligt folk skall bara åka tåg, buss, gå eller åka skidor. Cykla ska de som tidigare sagts f-n inte göra - det är alldeles för farligt för outbildade.
Det kommer att bli lugnt, tyst, trängselfritt, och alldeles... alldeles underbart! Åtminstone för vissa av oss.
Be careful what You wish for - it is actually coming true as we speak...
;-)/Anonym och av ålder och staten välcertifierat fri - även i framtiden
Jag håller med dig fullständigt. Ända sen jag tog körkort 1990 har jag hävdat att det borde vara obligatoriskt att genomgå ett enklare teoriprov när körkortet skall förnyas. Gärna med ett körprov också. Min styvfar tyckte inte det behövdes. Han tyckte också då att om jag under min prövotid blev av med mitt körkort var det för att jag var en dålig förare och behövde mer tid för att få erfarenhet att framföra fordonet. Men om han blev av med körkortet skulle han bara ha otur att åka fast. Fast jag förstod inte skillnaden. Har man blivit av med körkortet för en trafikförseelse är det väl för att man är en dålig förare. För att kunna få tillbaka körkortet så borde det absolut vara nya prov för att visa att man lärt sig något av händelsen.
SvaraRaderaJag förstår dina tankar men...
SvaraRadera"Tyvärr innebär detta också att rättigheter missbrukas, samt att människor kommer att vara mer än lovligt klantiga, göra bort sig och ibland rent av orsaka sina medmänniskors olycka eller död."
Det är ju tvyärr så att det finns idioter som missbrukar alla friheter och därmed saboterar för alla andra som istället njuter av dem. Tendensen är ju att det bara blir värre och värre i samhället. Med tanke på att fyrverkerier och dylikt allt oftare används som vapen och får förorter att se ut som Gaza kan jag mycket väl tänka mig ett förbud mot allmän försäljning av sådana. Fyrverkerier är vackra att se på, men eftersom så många finner nöje i att förstöra med dem kanske det är bättre att det istället organiseras allmänna av t ex kommunen?
Jag skulle gärna också se att det var som förr med allmän skoteråkning och båtkörning, men när missbruket så till den grad går ut över andra är det svårt att motivera. Någonstans får man också dra gränsen för utbildning av idioter. Men håller man på med saker där man genom sitt agerande utgör en allvarlig fara för sina medmänniskor ser jag gärna ett krav på ordentlig utbildning.
Jag vet inte hur mycket du vill provocera, men prova att säga att du tycker att 420 liv är ett pris värt att betala till någon som fått en nära anhörig dödad eller invalidiserad av en bilist som inte kunde hantera sitt fordon, allra helst en ung kille i 20-årsåldern med några starköl i kroppen.
"Men varför skulle vi t ex ha ett försvar om inte frihet var värd att i värsta fall dö för? I krig, men även i fred."
Har vi ett försvar för att försvara vår frihet? Eller ens andras? Det var några år sedan. Du kanske inte har läst så många andra inlägg på den här bloggen?