Om / About Wiseman's Wisdoms

fredag 20 november 2009

Gästinlägg: Försvarsmakten = snake oil!

Gemensam lösning

Snake oil är ett begrepp som används när man har en lösning på alla problem. Det startade under 1800-talets vilda västern i USA genom mindre nogräknade handelsmän vilka åkte land och rike runt och sålde vätskor vilka kunde bota alla åkommor. Folk köpte som galna och de flesta kände en omedelbar förbättring. Att den verkansfulla substansen var alkohol begrep få, man mådde ju direkt bättre!

Försvarsmaktens sätt att lösa problem det senaste decenniet påminner starkt om detta. Om vi börjar med idén om att ha ett gemensamt ledningscentrum för hela FM i Enköping, GLC, så bygger det på en tro på att det löser alla problem rörande kommunikation och ledning av våra förband. Lyckligtvis ännu inte sjösatt men på god väg. En snake oil?

FömedC, Försvarsmedicinskt centrum i Göteborg, är nästa exempel. En hel garnison, fylld av läkare, veterinärer ochr psykologer , samt mängder av sjukvårdspersonal, har i dag till nästan 100 procent fullt upp med att administrera sig själva. Tron på att FömedC skulle lösa alla sjukvårdsproblem var stor, men ännu fungerar det inte så bra. En snake oil?

Helikopterflottiljen har snart, under olika organisatoriska skepnader, funnits i tretton år. Det enda man idag kan konstatera är att, trots individuella starka insatser på lokal nivå, hela konceptet med en enhetlig helikopterorganisation har havererat. Tron på en gemensam hkp-organisation som skulle lösa alla problem var en snake oil! Eller?

Högkvarteret, där så många duktiga människor sliter, har löst varje problem sedan 1988 med en omorganisation. Denna underbara lösning vilken skapar mängder av arbete och sken av produktivitet då tron på att omorganisera är svar på varje problemlösning. Varje gång flyttlassen går mellan gamla HKV på Lidingövägen och Tre Vapen så är det en snake oil lösning. ”Nu kommer allt att bli bra”! Att FM fortsätter att fylla tvivelaktiga konsulters fickor är i sig en tragedi. Alltså är det en snake oil-lösning?

Andra exempel på snake oil lösningar

Det finns många andra exempel, inte bara inom FM. Vattenfall har sin egen snake oil lösning just nu. Inom idrotten är det hur vanligt som helst . Går det dåligt för hockeylaget så, vips, byter man tränare, guld och gröna skogar inträffar direkt, tror man. En psykologisk effekt som verkar någon match.

Nu är det dock så att FM inte kan byta ”coach” så fort det blir stryk under en bortamatch; Vi har den ledningsstruktur som är fastställd, bra eller dålig.

Tron på ”snake-oil” är tyvärr grundlagd i Sverige. När ska vi inse att lösningen på alla problem inte är att centralisera och omorganisera?

Alltså; Sluta köpa snake-oil!


Borneo

53 kommentarer:

  1. Man skulle kunna hävda motsatsen.

    Köp oherrans massa snakeoil. Och då menar jag original varianten.

    Det löser förmodligen inte problemet nu heller - men på något sätt måste vi ju klara av den bistra vardagen.

    /Skål

    SvaraRadera
  2. Instämmer. Insiktsfulla inlägg om hur man inte kan förändra en organistions effektivitet med en omorganisation har Morgonsur givit. Rekommenderar särskilt:
    http://morgonsur.wordpress.com/2009/10/17/polisiara-omorganisationer-i-all-ara/
    http://morgonsur.wordpress.com/2009/10/15/darfor-kan-man-inte-andra-pa-polisen/
    http://morgonsur.wordpress.com/2009/11/02/bra-analys-bengt-svenson/
    Att det gäller polisen, ger en ny dimension åt försvarsdebatten.

    SvaraRadera
  3. Borneo/Wiseman

    "Människan har alltid haft en tendens att möta varje ny situation med en omorganisation. Detta för att skapa illusionen av framgång"

    Aristoteles (384-322 B.C)

    mvh

    Johan

    SvaraRadera
  4. Jag har egentligen ingen möjlighet att redigera kommentarerna, därför blir det på det lite märkliga sätt att jag postar om.
    Jag har strukit en mening ur det ursprungliga inlägget som avsåg tillgänglighet, vilket blev lite för tydligt och därmed känsligt. Om "Fullt förtroende" vill skriva om kommentaren helt och hållet är det bara att höra av sig.



    Borneo:

    Hkpflj upprättades 980101, d.v.s. för snart 12 år sedan.

    Att förbandet idag endast disponerar 2 st system HKP10 och HKP15 är ett resultat efter HKVs konsekventa avveckling av äldre system samt kraftiga leveransförseningar från leverantörerna av nya system.

    Hkpflj har kontinuerligt under dessa tolv år gjort HKV uppmärksam på rådande och kommande situation p.g.a. avveckling av äldre system, inte minst kopplat till överskådliga leveransförseningar, detta är dokumenterat i form av otaliga skrivelser.

    Det är inte Hkpflj olika organisatoriska skepnader som valt att avveckla HKP3,4,6,9 och 11. Det är inte Hkpflj olika skepnader som valt vilken hkp som skulle gestalta HKP14 och 15, ej heller att leverantörerna skulle misslyckas och ej heller vad HKP15 skulle användas till träning/insats.

    Vilken uteffekt ett förband bestående av 29 helikopterskrov, mer än 600 anställda och med en budget på ca 0,8 miljarder får under 2010 är lätt att räkna ut då antalet luftvärdiga helikoptrar varje dag under djupaste fred inte imponerar.

    Om du anser att "hela konceptet med en enhetlig helikopterorganisation har havererat" så skall du intressera dig för varför. Men skyll inte på Hkpflj utan beröm förbandet istället för att de har lyckats behålla så många dugliga medarbetare i alla år. Ännu är det inte försent att driftsätta olika nya helikoptersystem och leverera effekt till mark- och sjöstridskrafterna.

    Men vill Silwer och Byden det?

    Skyll inte på mej och mina kolleger, vi är ansvariga för mycket som gått snett och mycket som gått bra men ett stort ansvar för den rådande och kommande situationen har någon på HKV, kommer de att ta detta ansvar.

    En snake oil kan också vara ytterligare ett amerikanskt uttryck inom FM som man tror skall lösa all okunnighet, ”Eller?”

    "Fullt förtroende för mitt förband"

    SvaraRadera
  5. "Fullt förtroende för mitt förband":

    Är det verkligen så, att för hela 800 milj/år, så har vi ändå en låg tillgänglighet på helikoptrar?

    Med all respekt för personalen i Hkpflj som gör sitt yttersta.

    Vad är det då enligt din mening, som gör att det blir så här?

    Sven-Göran

    SvaraRadera
  6. Förtydligande om bergeppet "Snake oil"

    Även om "Snake oil" i orginal handlar om olja som i liniment, så handlar det idag ofta om salva. Wisemans version som låter drickbar har jag inte hört innan. Idag är det ofta Omega-3 som är det som säljer tilltro, men från början var det faktiskt ormfett och/eller ormgift som var huvudingrediens.

    Mer om uttrycket "snake oil" finns på
    http://www.schneier.com/
    Sök på snake oil.
    (Samtidigt får du en massa info om vad som är äkta säkerhet och vad som bara är "snake oil", t.ex. vid terroristbeskämpning...)

    I Sverige har varje marknad med självaktning än idag någon som säljer ormsalva, mirakelsalva, doktor Gerhards liniment, eller vad den nu heter. Och ja, den påstås än idag kunna hjälpa mot allt: alla tänkbara hudproblem (akne, eksem, psoriasis), muskelproblem (inkl. artros), sömnproblem och även migrän. Närapå även bra mot benbrott.

    "Snakeoil" är helt enkelt en mirakelkur som hjälper mot allt. Dock inte genom att bädda in vardagen i en dimma...
    Men placebo har ju faktiskt bevisad effekt också, villkoret är förståss att patienten tror på kuren...

    Och som redan nämnts av tidigare kommentarer, så används omorganisationer som lösningen för alla problem inte bara inom FM. Oavsett om problemen handlar om ekonomi, personal, ledning, materiel, eller vad det vara månde.

    /Placebo

    SvaraRadera
  7. Sorry, hade tappat noteringen att det var ett gästinlägg.
    Det är alltså i Borneos och inte Wisemans text som snake oil är flytande.

    /Placebo

    SvaraRadera
  8. Att hkp-flj är en snake oil är ingalunda dess personals fel, vilket jag också skrev, om än kanske lite otydligt. Det är den högre ledningens agendor, öppna och dolda, som skapat situationen. Jag har inte för vana att skjuta pianisten därför att hans noter är kass. Ger mej då hellre på kompositören, vilket är avsikten.

    Borneo

    SvaraRadera
  9. Wiseman: Helt OK.
    Sven-Göran: Bristen på skrov.
    Borneo: Tack

    "Fullt förtroende för mitt förband"

    SvaraRadera
  10. Sven-Göran:

    Det spelar inte någon roll hur många miljoner Hkpflj får i budget om de ej har tillräckligt med maskiner.

    "Fullt förtroende" beskriver det bra.

    Vill vi ha 5-10 hkp i Utlandsstyrkan över tiden krävs det runt 80-100 st för att säkerställa luftvärdiga skrov för skolning, utveckling, träning och insats.
    Med dagens resurser klarar Hkpflj inte behoven nationellt, internationellt och för att undvika den annalkande syste.....

    ISAF

    SvaraRadera
  11. Den intressanta dimensionen av snake-oil är ju faktisk säljaren.

    En snake-oil-säljare är ju nämligen en bedragare som lurar på folk "mirakelmedel" som inte fungerar.

    Vem, vad eller vilka är det som är snake-oil-försäljare i detta drama?

    SvaraRadera
  12. Av ren nyfikenhet och okunskap så utveckla gärna resonemanget om FömedC. Hur menar du t.ex. med fullt upp att organisera sig själv; menar du FömedC eller menar du även garnisonsenheten och allt däromkring? Vidare vilka förväntningar hade man på FömedC som de inte infriar idag.

    FömedC är ju en rätt ny organisation, ihopslagningar och flyttar där med så kan man förvänta sig att de ska leverera full effekt direkt?

    Finns inte mycket information om FömedC så dela gärna med dig av vad du bygger din uppfattning på.

    Tack.

    SvaraRadera
  13. "Fullt förtroende för mitt förband":

    Tack för ditt svar, om än att det var något outvecklat. Tycker att det är närmast snake-oil att svara som du gör.

    Tycker du att det är ett effektivt utnyttjande av resurser att hålla knappt halva parken på linjen för den summan?

    Du ställer även en implicit fråga: -"Men vill Silwer och Byden det?
    " Utveckla gärna den ...?

    Sven-Göran

    SvaraRadera
  14. Jag rekommenderar alla läsare att ta del av Strilarn II (Allan Widmans)inlägg.Hur en seriös ansvarskännande politiker i ren desperation själv tar över det operativa ansvaret och personligen börjar rekrytera heklikopterpïloter.
    Beundransvärt för våra politiker, återigen en katastrof för förvarsmaktledningen.Vad är Vattenfall jämfört med detta ?

    SvaraRadera
  15. Sven-Göran:

    Hur stor del av 39-parken är på linjen dagligen? Och det är ett system som infördes samtidigt som HKP10A. Då får man isf ifrågasätta hela FV...

    SvaraRadera
  16. Sven-Göran!

    Du får tycka vad du vill och det är jag nöjd med.

    Nej, det är inte effektivt utnyttjande av resurser att hålla knappt-knappt halva parken på linjen för den summan, men det är väldigt svårt att göra det effektivare i en svensk militärorganisation, tyvärr.
    Det hela har vissa likheter med ett landsting, alla står inte och opererar.

    Det finns bl.a. vissa inbyggda sanningar som man inte ändrar på över en natt:
    -Hur stor administration kräver underhållet på luftfarkosterna inom FV.
    -Koncession för verksamheten på våra flygplatser.
    -När på dygnet underhållet skall ske på luftfarkosterna.

    Därför är anskffning av fler lämpliga skrov den åtgärd som snabbast ger effekt. Att öka budgeten 100% hjälper inte nämnvärt.

    Wiseman, hur många luftvärdiga JAS 39 hade stått på plattan varje dag i genomsnitt om du bara hade haft 29 skrov?

    Frågan till S&B behöver inte utvecklas.

    "Fullt förtroende för mitt förband"

    SvaraRadera
  17. Anonym gällande FöMedC...

    Jag kan drista mig till att hoppa in och nämna några saker:
    Har vi över tiden medicinsk kompetens i Afghanistan på rätt plats med rätt antal?

    Vad har FöMedC gjort med systemet sjukvårdare-plutonsjukvårdare, systemet som förband i skogen hade förtroende för?

    Visst vet jag att lösningar är på väg och att enskilda individer försöker lösa problemen, men vi bedömer arbetet efter de resulat vi ser. På samma sätt som hkpflottiljen måste klä skott för soppan de är i måste också FöMedC göra samma sak, hur orättvist det än må kännas.

    SvaraRadera
  18. Ett inlägg från verkligheten21 november 2009 kl. 12:41

    Sent ska syndaren vakna sägs det. Redan i början av 2000 talet påpekade Helikopterflottiljen för ÖB och FV ledningen att det skulle komma att bli resursbrist när man redan då anade att HKP14 skulle bli rejält försenad och att HKP4 skulle fasas ut. Redovisning efter redovisning, skrivelse efter skrivelse har föredragits och skickats då som nu, dock helt utan respons. "Glappet" skulle bli förödande för kommande verksamhet, i början och mitten av 2000 talet främst avseende ubåtsjaktförmågan, men nu för helheten. Förslag avseende förlängning av HKP4, inhyrning av andra nationers helikoptrar, utlåning av besättningar till andra länder och även civila helikopterföretag för att bibehålla någonsomhelst kompetens förkastades. Nu står vi med facit i hand och det blev så, tyvärr ville ingen lyssna. Farhågan från Helikopterflottiljen viftades bort av såväl HKV som politiker.
    Det som nu gör mig förvånad är att samma HKV och politiker verkar ha fått en annan agenda på sitt bord, nu ställer man krav på lösningar av problem som man själv tidigare har satt oss i. Jag kan för min själ inte få ihop logiken.
    Dock är det bättre att sent än aldrig börja reagera och man kan inte annat än att jubla då man läser att försvarsministern äntligen ställer krav på FMV och FM. En lösning måste fram snarast, helst igår som Helikopterflottiljen påpekat de sista 6 - 8 åren. Problemet som Helikopterflottiljen lever med just nu är dock att i stort sett samtliga besättningar är uppbundna på andra helikoptersystem för utbildning, ex HKP10, 15 och 14. Detta innebär att om man väljer en lösning med ex leasing måste besättningar troligen tas från de andra helikoptersystemen, för att påbörja utbildningen på den leasade typen. Allt är självfallet lösbart, men det kommer kräva beslut NU och det kommer troligen att få ytterligare konsekvenser för ex HKP14. Dock är HKP14 redan minst 6 år försenad så det kanske inte gör så mycket. Sent ska syndaren vakna som sagt... Att som Allan Widman gör, gå ut och rekrytera HKP4 besättningar är väl beundransvärt, men pusslet är ju större än så. I snart 1,5 år har Helikopterflottiljen levt med ett ickebeslut i frågan om HKP4 och nu försvann också HKP9 (en enkel helikopter helt utan några stödsystem, men som i alla fall ger piloter en chans att bibehålla någon form av "pilot skills", främst avseende NVG), vilket gjort att Helikopterflottiljens chefer nu måste agera utifrån att dessa båda system kommer försvinna och därmed planera för det som finns, inte det som man tror kanske eventuellt kommer finnas någon gång i framtiden. HKP4 förmågan försvinner mer och mer i och med att tiden går, så också "flygförmågan" hos fler och fler piloter.Förmågan hos övriga besättningskategorier förutom piloter är redan mycket låg, beroende på att det inte finns skrov att öva på och i. Att bara trycka på knappen och köra igång på kort tid är inte så lätt, dock är det ingen omöjlighet. Det som behövs är tid för utbildning, uppbyggnad och återtagande. Tid finns det inte längre så mycket av när trycket ökar och resurserna minskar. Tiden går och HKP15är på väg mot Atalanta, de flesta frågar sig hur det ska gå när felen på HKP15 blir fler och fler....
    Vi ser fram emot lösningar, förhoppningsvis kommer de innan personalen tröttnat och slutat, alternativt att vi återigen får se en olycka med dödlig utgång drabba oss och som beror på att ingen lyssnade....

    SvaraRadera
  19. Frågan om FömedC är en snake oil, liksom många andra organisationer, kommer utifrån häxbrygdmästarens, alltså den övergripande ledningen, doktrinella inställning till att stora centra säkerställer rätt kvalité i levererade produkter och tjänster på ett kostnadseffektivt sätt.

    FömedC är en produkt av ovanstående doktrin, dess placering en produkt av politiska kompromisser. Dess personal en blandning av flera kulturer, inte bara militära sådana utan även av civila yrkesdito.

    Deta innebär att det tar många år att få ett sådant bygge att börja fungera på ett helt tillfredställande sätt. Personalen vid FömedC, liksom vid de flesta av Försvarsmaktens institutioner, sliter dagarna i ända men FM infrastruktur, ständiga omorganisationer och obalans mellan uppgifter och resurser gör att det blir lite av att köra på ettans växel på motorvägen, mycket effekt men det går inte så fort.

    Långa ledningsvägar och olkarheter i vem som ska ta beslut, vem som "äger frågan" osv gör att de enklaste ärenden tar månader i en ny stor organisation.

    Nästa stora puck är ju HR-center. Det ska bli intressant att följa den uppbyggnaden.

    Sammanfattningsvis; Det är den grundläggande tanken med stora ihopbuntade centra som jag ställer mig så tveksam till.

    Borneo

    SvaraRadera
  20. Ett inlägg från verkligheten:

    Du har helt rätt i allt du skriver och det är beklämmande hur historielös den här debatten är.

    En symptomatisk och beskrivande anekdot är att Michael Bydén när han var C Hkpflj "slogs" för att vi skulle få behålla HKP9. Sedan dröjde det väl inte mer än två veckor på hans nya jobb som C Prod Flyg innan beskedet kom att HKP9 trots allt skulle avvecklas. Nu vet jag inte hur frågan ligger i raden av jaså- och icke-beslut.

    Jag har något avvikande uppfattning avseende att alla besättningar skulle vara uppbundna på andra helikoptersystem. Om beslut tas att förlänga HKP4 så kan man utan problem skaka fram 15-20 piloter från staber samt ur HKP14 och 15 som utan inverkan på annan verksamhet kan gå direkt mot utbildning på HKP4. Samtidigt kan man fylla på med nya piloter från Tyskland, nästa 5 kommer hem hösten 2010 och tar man beslut om HKP4 innan årsskiftet så borde det vara lagom för dessa 5 att skolas in på HKP4 då någon gång. Efter att luftslottet BG11/HKP15 förhoppningsvis inte åkt utanför rikets gränser kan man plocka ca 15 piloter rakt av från HKP15->HKP4.

    En förutsättning är såklart att fyrorna placeras på Malmen då det är där denna personalmassa finns, och det är där folk vill bo och jobba. En kärntrupp med rutinerade HKP4-piloter med mer än 4 år till pension och som är villiga att köra markoperativa insatser finns även de på Malmen, till skillnad från Ronneby som skulle vara alternativet.

    SvaraRadera
  21. Timur Lenk

    Instämmer, Allan gör ett bra jobb men det blir inte lätt. Han frågar de som tidigare tjänstgjort på HKP4.
    Min bedömning är att det bland piloter i försvaret idag finns 20 st som tidigare flög HKP4.
    Av dessa 20 piloter vill:
    o 18 flyga HKP4 igen.
    o 15 flyga HKP4 ubåtsjakt igen.
    o 5 flyga HKP4 i Afghanistan.
    Allans sammanställning kommer att avgöra om jag hade fel och 5 piloter kan säkert hålla i gång en rote ett tag i Afghanistan, 6 månader.
    Om Allan väljer att fråga hur många piloter inom Hkpflj som vill flyga HKP4 i Afghanistan, då kommer han att få ett annat svar med högre numerär och med piloter som kan lågflyga i rote NVG. Vill han dessutom att hkp skall komma till Afghanistan under 2010 då väljer han inte Patria och HKP4 utan ett annat svenskt alternativ idag utanför FM.
    Vill Allan slippa sådana här förfrågningar om 5 år då väljer han att även jobba för ”HKP16”, då kan alla frivilliga inom Hkpflj, inte bara piloter, åka till Afghanistan med början 2014.
    Det skall bli intressant att se vad som kommer ut ur paniken på HKV, jag hoppas det inte blir en ny paniklösning.

    "Fullt förtroende för mitt förband"

    SvaraRadera
  22. Mackan

    Ja, hälften av piloterna på Malmen har ingen flygtid nästa år.
    Hur många piloter skall egentligen dela på 3000h HKP15?

    Nu bär det utför och fort går det.

    SvaraRadera
  23. Det är fan på tiden att HKV nu börjar kräva att utlandstjänstgöring ska vara en del av anställningskontrakten och att de som inte har sådana kommer att få dem omvandlade.

    Vi har inte råd med folk som inte vill åka utomlands.

    Är du Försvarsmaktsanställd och inte kan se dig själv i utlandstjänst 15-20% av resten av ditt yrkesliv...säg upp dig för du är en belastning för oss andra.

    SvaraRadera
  24. CS: Min uppfattning och erfarenhet är att det inte är några problem att finna personal som är redo att tjänstgöra internationellt. Förutsättningen är att man själv kan påverka tidpunkten och att man får en rimlig ersättning. Framförallt att man och familjen erbjuds bra villkor om det värsta skulle inträffa.

    Det känns mycket olustigt att höra Försvarsmaktsledningen tala om det nya anställningskontraktet med utlandsobligatoriet. Vissa av flerstjärnorna ogillar metoden som kontraktet lanserades med, vissa hävdar att det aldrig kommer att användas i praktiken eftersom Försvarsmakten måste vara en god arbetsgivare och man självklart vill ha frivillig personal när det gäller, medan vissa anser att avtalet är till för att användas. Det är inte alls bra att man inte ens kan enas i Försvarsmaktsledningen.

    Frågan är ju också vad lagstiftningen medger. OF och dess jurister anser att svensk lagstiftning inte medger tvingande utlandstjänst, medan Försvarsmaktens jurister under ledning av chefsjuristen har en annan bild. Vilken lag är högst rankad - Att vara ledig för VAB eller tvingande utlandstjänst? Värt att fundera över.

    För egen del känns det fullt naturligt att även tjänstgöra i insatser i utlandet. Jag är anställd av svenska folket för att lösa de uppgifter som ställs på Försvarsmakten.

    SvaraRadera
  25. FMlog, talas det inte mycket om, men det måste väl vara en "dunderkur" av snake-oil.
    Teaterdirektören.

    SvaraRadera
  26. CS 22.03:
    Du är inte fullmaktsofficer va?

    /Svensson

    SvaraRadera
  27. CS: Det gjorde jag och det blev en win-win. Du slipper mig och är nöjd, och jag slipper dig och är supernöjd! Lycka till!

    SvaraRadera
  28. Svensson: Nej

    Anonym: 09:56
    Ditt agerande förtjänar respekt. Du har tagit ställning och agerat därefter.

    De som jag har svårt för är de som stannar kvar och tar upp en plats när de inte är beredda att ställa upp på villkoren. Övriga får lösa deras uppgifter med ytterligare högre rotationsfrekvens som följd.

    SvaraRadera
  29. CS: Det är lätt att säga, Sök internationell tjänst eller stick. Jag är flygingenjör och utbildad för invasionsförsvaret. Vad ska jag söka för tjänst? Med över 200 högskolepoäng så känns det en smula bortkastat att söka som kokgruppschef i Afghanistan. Om jag skulle söka till MOT teamleader så skulle nog kriget sluta ganska så snabbt, då talibanerna skulle skratta ihjäl sig.

    Jag har sökt ett antal stabsbefattningar genom åren (och även till nästa år), men har förstått att man hellre tar reservofficerare från armén än en flygvapenofficer med datateknik som specialitet och expert på Gripen.

    Tyvärr innebar invasionsförsvaret för arméns del tråkig utbildning av värnpliktiga. Nu när armén fått vind i seglen så måste man också ta konsekvenserna av det hela, d.v.s. att åka utomlands i tid och otid.

    Det måste även i det framtida försvaret finnas plats för de som är experter på ett invasionsförsvar. Flygvapnet och Marinen bör därför ges möjligheter till att försvara Sverige, alternativt att åka iväg utomlands trots att dom kanske inte har rätt utbildning.

    Snake-Oil som begrepp för något som blivit en dunderkur mot alla sjukdomar är passande för Försvarsmakten. Problemet är kanske att vi över huvud taget inte är sjuka, bara att omgivningen inte accepterat oss för vad vi är?

    Många klagar på att en Försvarsmakt som står sysslolös är bara bortslängda pengar, men är inte sysslolösheten snarare en signal på att vi gör allt rätt?

    SvaraRadera
  30. Det är naturligtvis lätt att ha åsikten att alla som inte ställer upp på internationella insatser regelbundet under resten av sin karriär omedelbart skall sluta. Samtidigt är det ju inte alltid så lätt att ta detta steg.

    Ponera att du är kapten, 45-50 år och har jobbat hela livet inom försvaret och vigt dina bästa år till utbildning av värnpliktiga åt insatsförsvaret. Du har ingen annan utbildning eller kunskap än det militära. Med dagens arbetslöshet, hur lätt är det att få ett civilt arbete som betalar åtminstone nästan lika bra som arbetet i försvarsmakten?

    Vissa kan säkert hitta jobb som någon mellanchef på ett företag, eller kanske inom andra delar av den statliga/kommunala sektorn. Jag har före detta kollegor som arbetar inom skolväsendet och polisen. Men att i hårda ordalag "kräva" att folk skall säga upp sig och kasta sig ut i arbetslöshet och en osäker framtid, är rätt verklighetsfrämmande.

    Jag kan faktiskt inte förstå denna forcerade utveckling mot obligatorium när det under 20-30 år gått alldeles utmärkt att försörja våra internationella insatser med enbart frivilliga utan att det, mig veterligen, behövts ställa in någon insats pga otillräcklig rekrytering.

    Jag vänder mig även emot att arbetsgivaren försvarsmakten bara använder piska och inga morötter. I en sund organisation med nöjda medarbetare som tror på det man gör och har rätt utrustning (t.ex. sjuktransporthelikoptrar) så är det inga problem att få frivilliga!

    SvaraRadera
  31. CS
    Det är alltid hedervärt att ta ställning och agera därefter men någonstans går gränsen. Avtalen för utlandstjänst är rätt dåliga för de som har en familj hemma.
    Om man drar det till ytterlighet misstänker jag att många officerare skulle klaga om lönen sänktes med 20% för alla med motivationen att det är nya villkor som gäller i framtiden.

    /C Allt

    SvaraRadera
  32. Detta var uppenbarligen ett hett ämne.

    Chefsingenjören: Riktigt så formulerade jag mig inte. Givetvis finns det vissa som är mer efterfrågade hemma än borta och vice versa. Men den dagen vi behöver flygingenjörer i US eller liknande som du kan bemanna då förväntar jag mig att även du är villig att bidra. I övrigt är jag inte emot något av det du skrev.

    Det som fick mig att reagera var det anonym 17:52 skrev. Även om det verkade vara ett antagande. Om det nu är så att hkp 4 mot förmodan skickas till Afghanistan då är helt plötsligt dessa piloter efterfrågade. I en sådan situation förväntar jag mig att man ställer upp.

    Mackan: Jag vet att många går i de tankarna du beskriver men för mig är det självklart. Man kan inte bara gå och vända lön fram till pension. Har man rätt kvalifikationer, eller kan förvärva dem inom rimlig tid, förväntar jag mig att man åker utomlands eller säger upp sig.

    Även om det gått utmärkt att försörja insatserna hittills så bedömer jag att det mycket snart kommer bli ett probem. Inom vissa specialfunktioner är det redan extrema rotationsfrekvenser.

    C Allt: Jag tycker med att villkoren bör bli bättre. Om man bara genomför en rotation tycker jag de är relativt ok (dock ej försäkringen)men inte när man är ute varje eller vartannat år.

    SvaraRadera
  33. Chefsingenjören och andra FV-officerare borde kunna bestrida stabsbefattningar (låter som G6 eller ev. något på joint-nivå kunde passa), i transportflygenhet (ev med tilläggsutbildning) eller i andra utlandsstationeringar som tungt transportflyg eller exportstöd, men det är nog lite bakvänt om inte armén kan försörja markförbanden i utlandstjänst, tillsammans med Amf och Bassäk ur Flottan och Flyget.

    Mackan har rätt i att vi kastar oss in i tjänstgöringskravet (jfr Borneos Brake Oil). Jag saknar också moroten; Jag tjatar om att en pensionspeng kunde vara ett sätt att underlätta omställningen till en civil karriär. En månadsvis utbetald summa, möjliggör för den 50-årige kaptenen att ta ett sämre betalt men lugnare jobb. Det funkar i USA.

    Ytterligare ett motkrav för att acceptera tjänstgöringsobligatoriet är en trovärdig personalplanering. Bara för att man är beredd att tjänstgöra utomlands, är det mycket begärt att man skall ordna sitt liv för ständig "snabbinsatsberedskap".

    I vissa perioder fungerar det kanske inte alls. Nyligen vägrade en kvinna i amerikanska armén åka till Afghanistan: hon hade ett 10 månaders spädbarn och kunde inte lösa barnpassning (http://wcco.com/national/army.mom.deployment.2.1318234.html). Vad gör vi då? Ska vi låtsas som allt fungerar likt med ett jobb hemma? Tänk er denna scen på CNL: "Jo plutonchefen, jag måste åka hem nu för lillan har blivit sjuk så jag VABbar från imorgon."

    De som inte kan åka ut under en period, behöver då placeras i stödorganisationen hemma: GSU-instruktör, logistik eller andra garnisonsfunktioner, samt centrala skolor, staber, funktionscentra etc. (Men att låtsas att HRC och andra i sådana funktioner utgör förband är vilseledande nyspråk. - Överför de s.k. förbanden lydande under Prod till "garnisonsstödenheter" och bemanna upp bataljonsstridsgrupper i bygderegementenas/flottiljernas namn.)

    SvaraRadera
  34. Varför denna "jag förväntar mig att man ställer upp" hets. Har arbetsgivaren rekryterat och anställt någon under vissa premisser så är det väl de som gäller.

    Varför ska det vara självklart att göra sitt arbete till sitt huvudintresse och "ställa upp" för arbetsgivarens skull? Antingen så ingår det i vårt avtal, eller så gör det inte det. Finns tillräckligt incitament så kommer det vara lockande och då finns det folk som är lockade av dealen.

    Ingen kommer tacka den som gör saker för att vara snäll.

    /Förundrad

    SvaraRadera
  35. CS: Jag är övertygad om att du är ute på hal is med ditt resonemang.

    Att tro att man skall kunna skicka folk utomlands vart eller vartannat år, som du skriver i ditt inlägg 16:10 är oerhört blåögt. Det går ju under några år när man är ung, nyutbildad, äventyrslysten och saknar familj. När man är 30-35 med två, tre barn i dagis- eller skolåldern och en sambo/fru som har ett heltidsjobb är det inte hållbart att vara borta så mycket. Men du kanske räknar med att alla försvarsmaktsanställdas respektive skall vara hemmafruar/män och som sådan får man göra valet att avstå från egen yrkeskarriär i livet?

    Du har med största sannolikhet inte själv familj, flickvän på sin höjd, och du kommer med åren att bli klokare och inse att du hade fel.

    Internationell erfarenhet säger att ett förhållande på 1:7 ungefär är hållbart i längden, alltså att göra max en 6-månaders rotation på 3,5 år ungefär. Jag tror att det är möjligt utslaget på ett helt yrkesliv, men under vissa år i livet är även detta för mycket.

    Om det är som du säger, att vissa specialfunktioner är hårt ansatta så är inte lösningen att med tvång och hot om reprissalier skicka iväg dem gång efter annan, utan att åtgärda grundproblemet som är att de är för få. Eller menar du att det är okej med "extrema rotationsfrekvenser" om man har obligatorium inskrivet i sitt anställningsavtal? Borgar det för motiverade och ambitiösa medarbetare ute på insats? Tror du att det är enkelt att rekrytera nya anställda på de premisserna?

    SvaraRadera
  36. Det viktigaste uppgiften för den svenska Försvarsmakten är alltså att vara i Afghanistan, av alla platser på jordklotet. Är det bara jag som tycker det verkar lite märkligt? Tror ni verkligen att det har någon större betydelse om några hundra svenska killar och tjejer är där några månader om året? Ja, jag glömde visst att riksdag och regering har beslutat att Afghanistan är viktigt och då kan ju givetvis inte det debatteras. Däremot så kan alla andra saker som regeringen har beslutat om Försvarsmakten debatteras. Logik?

    SvaraRadera
  37. Jag är glad att Chefsingenjören med flera reagerar som ni gör. Jag är själv i en liknande situation, som stabsofficer i Flygvapnet med en civil universitetsutbildning. Min utbildning är inte inriktad på markstrid, utan på att bidra till att skapa förutsättningar för att verka med stridsflyg - något som för stunden inte efterfrågas i så hög grad av det insatta insatsförsvaret.

    Om jag är beredd att åka utomlands eller inte är väl egentligen inte frågan längre - frågan har väl snarare blivit om jag är beredd att åka utomlands på en stridande befattning i ett markförband? De Armékollegor som idag drar ett alldeles för tungt lass kommer ju knappast att få ett lättare lass att dra därför att jag åker någon annanstans och löser helt andra uppgifter?

    Man måste vara beredd att ta risker för att nå framgång, men jag börjar blir ganska trött på att antingen uppmanas att lämna Försvaret eller mötas av ganska ogenomtänkta kommentarer av typen "typiskt Flygvapnet" när jag inte vill ta onödiga risker.

    Och för att förtydliga mig - det är en onödig risk både för mig personligen och för den personal som skulle få mig som chef om jag skulle söka en stridande befattning på ett insatt markstridsförband, när min utbilning i markstrid syftar till "försvar av egen grupperingsplats". Ring mig däremot när vi behöver kunna sätta in luftstridskrafter!

    Just nu är Sverige inte insatta i några konflikter som kräver förmågan att med stridsflyg garantera egen trupps Freedom of movement i operationsområdet, men min bedömning är att det kommer att låta annorlunda om vi någonsin ska verka i ett område där det finns en tekniskt något mer kvalificerad motståndare. Även några gamla Mig-21 skulle kunna trassla till våra renodlade markinsatser ganska rejält. Glöm inte att vi själva räknade med att kunna använda Sk60 i attackrollen för att slå ut underhållskonvojer vid ett anfall mot Sverige. Det konceptet blev omodernt i samma stund som den tilltänkta motståndaren fick förmåga att kunna operera med jaktflyg i operationsområdet över tiden, men innan dess var det ett tämligen effektivt vapensystem för att förstöra underhållskonvojer och kunna störa truppförflyttningar.

    /Kn A

    SvaraRadera
  38. Frågan är varför missionerna skall vara så långa. Bara för att det har varit sedan Dag Hammarskjölds dagar. Om vi tänker oss att för vissa förmågor sänka tiden borta till 3 veckor - 1 månad så är det väldigt få som skulle neka. Köttet, pannbenet och Boots on the ground kanske behöver längre tider för kunna genomföra ett bra jobb men trafiksäkerhetschefer, repplutonchefer, stabsråttor i allmänhet, flygtekniker, förare, sop och blåsare, brandsoldater, m.m. kan gott åka en eller två månader även under de tuffa åren som Mackan beskriver. Kanske det till och med går att fylla upp en vakans med kort varsel om mormor eller farmor har lite övertid att ta ut en bra månad hemma.

    Att kommendera ut folk på sex månader i Afghanistan som kräver tre månader på LG i utbildning tror jag FM kan se sig häcken om.

    Tänk scenen på LG: Jo PlutC, jag måste åka upp till Luleå och vara där fram till helgen, lillen har fått feber och frugan har löneförhandling på företaget så jag måste VABba.

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  39. 80-talist: Givetvis kan arbetsgivaren förändra premisserna. Allt annat vore korkat. Tror du att din arbetsplats existerar för din skull eller för någon annans? För övrigt om du är 80-talist borde du ha det senaste kontrakten redan (om du är officer).

    Mackan: Nuvarande inriktning från HKV är insats max 1:4 minst 1:6. Det lär dock bara gälla armén.

    Min egen bedömning av det är man vill bli av med större delen av officerskåren efter 10-15 år i yrket. Ytterst få kommer orka längre. Samtidigt så inser jag att officersyrket förmodligen inte längre är något som passar bra med familjeliv. Få familjer kommer att hålla. Påminner om premisserna för de som är i civil sjöfart.

    Jag är för övrigt i precis den familjesitutionen du beskriver, familj alltså.

    SvaraRadera
  40. Som specialist är det väl efter 10-15 år, varav de första 3-4 under utbildning, som man börjar bli riktigt bra på sitt jobb, och då ska man alltså sluta...

    SvaraRadera
  41. Tyvärr så funkar det inte så bra på det sätt som J.K Nilsson föreslår. Rotation innebär en nedgång i förmåga och det vill man inte ha varje månad.
    Redan 6 månader är lite väl kort effektmässigt.

    FM är inte dimensionerat för effekt dock. Detta kommer snart att bli väldigt tydligt, när inte HKV lyckas bemanna insatserna. Men då följer man väl sin vana trogen och sänker kraven. Då kanske det räcker med en kurs på HvSS för att vara behörig för en kompanichefstjänst?

    SvaraRadera
  42. CS: Vem som är till för vem är en felställd fråga. Jag är inte till för jobbet och jobbet inte till för mig. Jag är en kompetent person som kan tänka mig ha FM som arbetsgivare under vissa förutsättningar. Jag kan ev tänka mig att åka på mission om missionen, timingen och vilkoren är rätt.

    Men jag är ingen idealist som är till för försvarsmakten. Och att det nya kontrakten skulle kunna tvinga mig ngnstans, det kan FM glömma.

    (Vad jag dessutom förstått så är det tvingande delen av kontraktet inte förenlig med svensk lag pga bla VAB pappaledighet etc, och därmed ogiltig. Men det gör det samma för mig)

    SvaraRadera
  43. Olyckligt att skribenten valt analogin med snake oil då den haltar något. Dock är det underliggande budskapet rätt och viktigt!

    SvaraRadera
  44. Snart är det bara ”CS” kvar som kan ge effekt

    Våra frivilliga soldater i Afghanistan som med livet som insats löser de uppgifter som Sveriges politiska och militära ledning gett dem saknar uniformer, splitterskydd, helikoptrar och en skälig ersättning samtidigt som man på SAABs hemsida kan se de senaste 12 månadernas orderingång från FMV/FM.

    Wiseman påstår att JAS39 inte är någon Gökunge! Sansat.

    1.Saab wins upgrade contract for the SK60 training aircraft
    [2009-09-21 12:15] The defence and security company Saab has received an order valued at MSEK 130 from FMV The contract follows the Swedish Armed Forces’ plans to modernise the SK60 training platform in order to secure its use until 2017.

    2.Saab receives development order for the Gripen system
    [2009-07-01 15:30] Defence and security company Saab has received an order valued at approx. MSEK 350 from FMV (the Swedish Defence Materiel Administration) for development of the Gripen system

    3.Saab receives order for Gripen technology study
    [2009-02-09 15:40] Saab has received an order from the Swedish Defence Materiel Administration, FMV, for studies during 2009 regarding future capabilities for the Gripen multi-role fighter. The contract value is 400 million SEK.

    4.Saab signs contract with FMV regarding Gripen
    [2009-01-08 14:20] Saab has received an order from the Swedish Defence Material Administration, FMV, for supporting Gripen´s operative capacity. The contract is valued to 550 million SEK.

    5.Saab assumes overall responsibility for the Swedish Armed Forces jet trainer aircraft
    [2008-12-19 13:40] Saab today signed a long-term contract with the Swedish Defence Material Administration (FMV) regarding an overall support commitment for the SK 60 aircraft system. The contract is valued at approximately SEK 900 million.

    6.Saab develops the Swedish air defence
    [2008-12-18 13:30] Saab has received two orders from the Swedish Defence Material Administration, FMV, for continued development, support, and maintenance of the Swedish armed forces air defence system StriC and the simulator system Strics. The total value is SEK 117 million
    Källa: www.saabgroup.com

    Är inte kriget i Afghanistan en mtrlsport?

    SvaraRadera
  45. Nja Cynisk, det beror på tjänsten och om vi skall arbeta hemma som vi genomför insatser. Att hantera djävulens datasystem hemma är på precis samma sätt borta om vi tittar på vissa tjänster. Vissa vapensystem är desamma hemma i fredsproduktionen som de är ute i insats fast vid insats är det lägre produktionskrav.

    Jag är tämligen säker att vissa kategorier producerar bättre hemma än borta så någon nedgång i insatsen borde det inte bli.

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  46. @J.K Nilsson
    Jag vet inte vad du är ute och far efter men vet av erfarenhet (både egen och andras) att rotation innebär nedgång i effekt, något som inte är bra i skarp insats.

    Det är skillander på hemma och borta:
    I Sverige har vi arbetstidsavtal och FMLOG som motståndare. I utlandet har vi andra motståndare, som inte slutar 1630. Det innebär att vi måste kunna leverera dygnet runt, hela året. Nedgångar i effekt kan innebära egna förluster.

    Systemen är kanske är de samma men användningen är annan, både miljömässigt, lägesmässigt och hur de används tidsmässigt.

    Men som Snakeoil kan vi ju alltid kräva att vi agerar på samma sätt där borta som hemma. Då kommer vi ju runt problematiken med en riktig motståndare som vill oss illa och som inte jobbar kontorstid och inte begränsas av avtal.

    SvaraRadera
  47. Det handlar absolut inte om att tvinga ut "alla" i någon markstridsbefattning, det är bara kontraproduktivt. Många är ju inte rättutbildade och de hindras dessutom från att göra sin huvudtjänst.
    Att göra som ndorop tyckte att skicka ut FV-off i ex stab är inte heller bra, du måste som stabsoff ha förståelse för vad det du ger order om får för konsekvenser. Vänd på frågan; kan en mekbat-S6 bestrida motsvarande tjänst på en flygflottilj?

    Problemet idag är att manöverförbanden är så gravt underdimensionerade att vi tvingas räkna med flyglottiljer och funktionsförband för att få insatserna att gå ihop. Detta blir tydligare ju tyngre våra förband i FS (strf90) blir. Kan F21 eller Lv6anvara för tunga mekaniserade förband? I så fall, kan I19 eller P7 bemanna en JAS-division?

    //Kn C

    SvaraRadera
  48. Cynisk:

    Det finns kategorier där det är tvärtom, t.ex. de nu så uppmärksammande MDEVAC-helikoptrarna. Om allt går som det ska så flyger ju dessa ingenting i insatsområdet utan står enbart beredskap. En inflygning i området vid nedrotation genomförs såklart, men sedan lär man inte vara ute och träningsflyga i onödan, det är bara dumt. Detta resulterar i en dalande flygtrimskurva och den dagen det väl gäller så duger det inte att ha flugit ett par tre timmar det senaste halvåret, som kan bli fallet om man får ett larm mot slutet av en traditionell 6-månaders rotation.

    Nej, besättningarna behöver lösas av ofta för att kunna genomföra flygträning på hemmaplan med jämna mellanrum. Ett schema där man är borta kanske 6 veckor och hemma 12, som sedan dras runt på tre likadana styrkor är lämpligt i detta fall. Efter att alla tre omgångarna har varit nere första gången blir det heller ingen nedgång i effektivitet vid avlösningen.

    Ett av de stora problemen med detta tänk är att dagens utlandsavtal är så korkat utformat att det krävs 90 dagars stationering utomlands i en följd för att man skall få tillgodogöra sig någon ledighet. Det skulle naturligtvis snarast skrivas om så att man t.ex. får en ledig dag för var 6:e tjänstgöringsdag utomlands (eller vad det nu blir om man räknar ut det).

    SvaraRadera
  49. @Mackan: jag är ingen avtalsspecialist, men visst tjänar man in leave-tid per vecka (det är FN-regler som satt standard), en per var 6.e dag eller vad det blir som sagt. Att sen inte FM vill betala hemresor för kortare insatser än 3 månader är en annan sak.

    @Kn C: Va? Klarar han inte det? Självfallet måste stabsofficerarna besitta nödvändig fackkompetens, men det trodde jag det fanns. Har jag för höga tankar om mina bröder i grått? (Men nej, även om det barkar mot att I19 får försvara flygbasen åt F21, så tror jag inte vi ska sätta flygförare i stridsvagnarna heller.)

    Kn C har rätt i att insatserna visar att förbandsplattformen (och då menar jag inte utbildningsplattformar och funktionscentra) är för liten. FM går emot den största omorganisationen på hundra år. Den kan möjligen förändra detta, men kommer förhoppningen infrias?

    SvaraRadera
  50. Exakt det problem Kn C beskriver med att våra förband p g a resursbrister sätts att lösa uppgifter väldigt långt från deras huvuduppgifter, har jag belyst tidigare i inlägg.

    Jag tror tyvärr inte att det blir ett dugg bättre i framtiden.

    SvaraRadera
  51. Ndrop: Nej, är du borta 89 dagar och kommer hem en tisdag så förväntas du gå till jobbet som vanligt 07:30 på onsdagen. Är du däremot borta 90 dagar så kan du ta ut 14(?) dagars ledigt innan du måste börja jobba igen.

    SvaraRadera
  52. Ndorop: Precis som mackan skriver så är 90 dagar minimum för att tjäna några dagar alls. Då erhåller man 15 dagar ledighet (mån-sön räknas till skillnad från semester mån-fre) och därefter ytterligare 5 ledighetsdagar per intjänade hela 30-dagarsperioder.

    De reglerna du refererade till har jag något svagt minne av från FN systemet men våra nuvarande leavebestämmelser styrdes upp i senaste utlandsavtalet (2005 tror jag det var).

    För övrigt, om du är FM-anställd, ta alltid ut all semester du tjänat in i US i direkt anslutning till hemkomst. Annars blir du blåst på en massa pengar.

    SvaraRadera
  53. @Mackan
    Helt rätt metod, den borde fungera på flera funktioner i staber och särskilda förband.
    Jag tror också att man kan använda metoden vid skyttekompaniet. En bataljon kan t ex ansvara för ett skyttekompani under, låt säga 18månader. Inom dessa arton månader kan kompaniledning, plutoner och funktionsgrupper rotera delat så att hög tillgänglighet finns över tiden. Träning och ledighet genomförs hemma och kan minimeras i insatsområdet.Respektive bataljon kan också ha delar i högre beredskap hemma för att kunna förstärka vid behov.

    Kanske borde man också rotera materielen på motsvarande sätt, den behöver ju också återhämta i mellanåt!

    Det finns bara möjligheter...

    SvaraRadera

FRÅN OCH MED 2015-02-28 INFÖRS EN HÅRDARE KOMMENTARSGRANSKNING.

Inga kommentarer som ligger för långt från ämnet kommer att godkännas. Ser man som sitt livs uppgift att sprida konspirationsteorier om förintelsen, 9/11 eller återge hela innehållet från Russia Today och vaken.se, så gör man bättre i att starta en egen blogg.



Helt anonyma kommentarer är avstängda. Det går dock utmärkt att kommentera anonymt, men det kräver att man först registerar ett konto hos exempelvis Google, Wordpress eller OpenID. Hos Verisigns OpenID-tjänst krävs det t ex endast att man har ett mailkonto för att man ska kunna skaffa sig ett OpenID.

Håll en god ton i kommentarerna

Det går inte att se de mailadresser fylls i så vill man ha ett privat svar måste man bifoga bifoga mailadress i själva kommentaren och be om att kommentaren inte läggs ut.

Blogger genererar ibland felkoder då kommentarer sänds in. Kommentarerna kommer ändå fram, men vill man vara på den säkra sidan kan man försöka igen. Ctrl-c kan vara klokt innan man trycker på publicera-knappen.