Om / About Wiseman's Wisdoms
tisdag 28 augusti 2012
Med Mammon som doktrin
Se gärna även debatten mellan Annika Nordgren Christensen och den nya försvarsberedningens ordförande Cecilia Widegren i gårdagens Aktuellt. Det intressanta är vad Cecilia Widegren antyder, men inte säger rakt ut och inte kan säga rakt ut av sekretesskäl, nämligen verksamheten i och runt Östersjön. Det visar att Widegren och hennes kollegor inom politiken får del av underrättelseinformationen, men allt som oftast väljer att bortse ifrån den i debatten eftersom den inte gynnar den förda politiken. När det så passar kan den plockas fram för att förstärka något annat argument, som i det här fallet för att rättfärdiga anskaffandet av JAS 39E/F. Hade dock omsorgen om försvarsförmågan varit den som man ger sken av hade beställningen inte gjorts av blygsamma 40-60 flygplan utan betydligt fler. Att man nu dessutom förbinder sig till en affär som med ens reducerar Flygvapnets stridsflygdivisioner med 25 % bekräftar också med all tydlighet att det är affärer och inte försvarsförmåga som är det överordnade.
GP, 2, SvD, 2, SR, DN, Sydsvenskan, AFV
Lördagens inlägg om Regeringens Gripeninriktning: "Otillräckligt är bara förnamnet"
14 kommentarer:
FRÅN OCH MED 2015-02-28 INFÖRS EN HÅRDARE KOMMENTARSGRANSKNING.
Inga kommentarer som ligger för långt från ämnet kommer att godkännas. Ser man som sitt livs uppgift att sprida konspirationsteorier om förintelsen, 9/11 eller återge hela innehållet från Russia Today och vaken.se, så gör man bättre i att starta en egen blogg.
Helt anonyma kommentarer är avstängda. Det går dock utmärkt att kommentera anonymt, men det kräver att man först registerar ett konto hos exempelvis Google, Wordpress eller OpenID. Hos Verisigns OpenID-tjänst krävs det t ex endast att man har ett mailkonto för att man ska kunna skaffa sig ett OpenID.
Håll en god ton i kommentarerna
Det går inte att se de mailadresser fylls i så vill man ha ett privat svar måste man bifoga bifoga mailadress i själva kommentaren och be om att kommentaren inte läggs ut.
Blogger genererar ibland felkoder då kommentarer sänds in. Kommentarerna kommer ändå fram, men vill man vara på den säkra sidan kan man försöka igen. Ctrl-c kan vara klokt innan man trycker på publicera-knappen.
Någon som förstod Cecilia Widegrens svar på frågan (21:45) nedan?
SvaraRaderaClaes Elfsberg:
I Norge, vårt grannland, där har man ända fram till nu flugit med de F16-plan man köpte från USA på 70-talet medan vi har köpt JAS och dessutom uppdaterat JAS ett par gånger. Varför behöver vi modernare flygplan än Norge?
Cecilia Widegren:
Sverige har valt en annan modell än Norge. Norge köper mer sällan och köper då helt nytt. Sverige har valt att uppgradera befintliga system för att också ta till vara skattebetalarnas resurser, vad gäller det som ingår i hela systemet; utbildning, hangarer, flottiljer och verksamhet därutöver. Det blir mer kostnadseffektivt totalt sett.
F-16 levererades till Norge 1980-1984 medan JA 37 levererades till Sverige 1979-1990. Flygvapnet slutade flyga JA 37 2004 medan Norge ska flyga F-16 till 2020. (Jag vet att Sverige planerade att använda JA 37 längre.)
Jag hade hellre sett Annika N-C som försvarsminister/ordförande försvarsberedningen än de som sitter där idag...
Notera också att de E/F Gripen som köps in kommer att vara nya flygplan. Så det finns fortfarande ett stort frågetecken angående vad som kommer att hända med den befintliga C/D flottan.
SvaraRadera@Miljöpartist i grönt
SvaraRaderaInstämmer i din sista mening. Trodde väl aldrig att man skulle få vara med om att konstatera att en miljöpartist har bättre koll på försvarsfrågor än en moderat?
Ska man generalisera så känns nuvarande moderata försvarspolitiska laguppställning som den tunnaste och minst insatta någonsin. Är det ett medvetet drag av Reinfeldt/Borg?
Att hyra ut C/D Gripar är helt rätt prioritering om man som mig utgår ifrån att ekonomin troligtvis blir sämre och behovet av försvarets förmåga troligtvis blir större.
SvaraRaderaExporten ger inkomster som hjälper till att finansiera försvaret och dessutom är Schweiz ett utmärkt land att ha ett försvarstekniskt samarbete med.
Det som oroar mig är att man inte satsar på luftvärn och krigsflygbaser och annat som gör flygplanen som vi har och de som vi köper ordentligt användbara.
Sedan hoppas jag att det går att finna pengar för att uppgradera C/D i takt med exportkundernas flygplan och beställa fler E/F men först måste flygvapnet börja funka för att försvara landet. (Jag hoppas innerligt att jag är för negativ... )
Miljöpartist i grönt, som jag skrev på min blogg så var den Norska avsikten att ersätta sina F-16 år 1999. Fortsättningen krävde en dyr MLU och nu kör man kontinuerliga uppdateringar.
SvaraRaderaAnekdotiskt så kan jag nämna att det Norska deltagandet i Afghanistan var mycket teknikerkrävande. Bl.a. krävdes en genomgång av motorena med fiberoptik var 15:e flygtimme trots att de motorerna hade teoretiskt ganska lång tid kvar innan de var uttjänta. En liten påminnelse för dom som förfasas över drifttiden i våra RM12...
J.K Nilsson
@miljöpartisten: Uppriktigt sagt, Annika N-C är en dålig representant för ditt partis inställning i försvarsfrågor. Peter Rådberg är mer representativ. Antagligen var det därför Rådberg ersatte ANC.
SvaraRadera@J.K.
SvaraRaderaJo, visst finns det nackdelar med att flyga med planen så länge som Norge gjort men jag tycker ändå inte att det är en rätt beskrivning att Norge oftare köper helt nytt medan Sverige uppgraderar redan befintliga flygplan. Jag håller inte heller med om att Norge varit sämre än Sverige på att dra nytta av tidigare gjorda investeringar i utbildning, hangarer eller flottiljer.
Samtidigt så noterar jag att MP tar mer plats. Tänk bara att så helt olika uppfattningar ryms inom samma partiparaply. Det tycker jag tyder på styrka.
SvaraRaderaOT apropå Ofog.
SvaraRaderaMed samma sätt att resonera så säger jag att vi ska demonstrera mot räddningstjänsten och dess personal. Jag är nämligen för en värld utan bränder och olyckor. Jag är emot bränder och olyckor! Protestera mot dessa brandhetsare och pyromaner! Nu ska vi inte tala om vad jag är emot personskador och mänskligt lidande. Förfölj ambulanspersonalen med plakat om deras sjuka intresse för misshandel. Deras onaturliga intresse för skadade människor är djupt omoraliskt. Till barrikaderna mot dessa brand- och olyckshetsare!
Apropå Ofog: Ned med räddningstjänsten. Jag är skarpt motståndare mot bränder och olyckor. Hata brandmän och ambulanssjukskötare, dessa pyromaner och våldsverkare. Utan brandmän, ingen eld.
SvaraRaderaMiljöpartist i grönt, är det ändå inte roligare att diskutera verkligheten i stället för politikers olika obegripliga svängar?
SvaraRaderaMen Cecilia skrev ju att Norge köper mer sällan och då nyanskaffar. Vilket gällde fram till sekelskiftet och det drar med sig ökande kostnader för drift som inte visar sig i bättre förmåga.
J.K Nilsson
@ J. K.
SvaraRaderaOK, vi släpper detta. Det var bara det att jag inte brukar se TV så jag slogs av att försvarsberedningens ordförande gav ett ganska inkompetent intryck, men detta är tydligen inte någon nyhet.
(Frågan gällde inte om Norge köper mer sällan utan varför vi behöver köpa oftare. Det kan finnas sakliga skäl för att göra så men huvudskälet lär vara att vi till skillnad från Norge har en inhemsk flygplansindustri.)
Miljöpartist i grönt:
SvaraRaderaJAS 39C/D var en anpassning av 39A/B till att fungera i en NATO-miljö vilket krävde en näst intill total "makeover". Svårt att se det som ett inköp. JA 37 eller för den delen AJS 37 hade haft än mindre att göra i samma miljö. Här betalar vi för en reellt förändrad säkerhetspolitisk inriktning.
I praktiken handlar det om 25 år mellan initial operativ förmåga mellan JAS 39A och E där grundparametrarna i även C/D härstammar från ett lågbudgetalternativ från början av 80-talet.
Man ska heller inte glömma att Norge även flög F-5 parallellt med F-16 då F-16 i första hand ersatte F-104. Tanken var också hos Norge att använda två system parallellt.
Om Norrmännen är sugna på att köra ett flygplan parallellt med F-35 finns det två rimliga val, F-16 och Gripen. F-16 är det givna valet då de redan har det systemet men Gripen E har en längre framtid. Med F-16 kan de använda befintlig personal, om de har brist på personal kan Gripen få mer av sin service i Sverige.
SvaraRaderaDet skall bli intressant att läsa rykten om vilka egenskaper F-35 har i drift och om den klarar allt på ett hyfsat kostnadseffektivt sätt eller behöver ett permanent komplement.
Givet att F-35 fungerar tror jag att en mix med F-35 som mestadels används som attackflygplan och Gripen E som mestadels används som jaktflygplan borde vara utmärkt.
Ångrar de sig tycker jag att allt borde vara förlåtet och de får gärna ställa sig i kön före Sveriges flygvapen då det överlag ger ett starkare försvar i norden.