Om / About Wiseman's Wisdoms

tisdag 27 maj 2008

Gripen NG i luften


Idag luftade sig Gripen NG för första gången med testpiloterna Mikael Seidl och Magnus Ljungdahl bakom spakarna. Flygningen varade blott 30 min och jag misstänker med tanke på farten att man alrig tog in stället, vilket ej heller skedde vid första 39-flygningen.

Det är lite skillnad på målsättningarna vid provflygningar i Sverige och USA. Då X-35 flögs första gången fanns det en statlig bonus om man redan vid första flygningen passerade överljud.

Förhoppningsvis går testerna enligt plan och ännu mer förhoppningsvis ser FMV till att ordna ett för Försvarsmakten gynnsamt avtal rörande de flygplan som försvarsminister Tolgfors i kontraktet med Norge lovat att Sverige ska köpa.

7 kommentarer:

  1. Citat från DN "lovade också försvarsminister Sten Tolgfors att regeringen ska skaffa ett antal E/F-plan till det svenska flygvapnet."

    Jag säger "lek med de ni har innan ni köper nya!"

    SvaraRadera
  2. Nu är det inte NG eller E/F som flög utan Gripen Demo, med det är bara en parentes.

    SvaraRadera
  3. Nja, visserligen kallas den för Gripen Demonstrator, men i slutändan är det ju ändå provflygplanet för Gripen NG på samma sätt som -1, -2, -3 etc var det för 39A-D. Däremot är det ju inte 39E/F eller Gripen N eller DK...

    SvaraRadera
  4. Imponerande med en dryg månad mellan roll-out och första flygningen, Boeing får ta och göra studiebesök i Linköping.

    nitpicking: delar av första flygningen med 39:an skedde med infällt landningsställ.

    Stig Holmström berättar vid 34:50
    http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p3_dokumentar_080323080015.mp3

    /Bengt

    SvaraRadera
  5. Jag vet inte om jag ser fel...men är inte bilden i SVD på följeplanet? Stället är infällt och fälltank är monterat på centralbalken!! På SAAB´s hemsida ser det lite annorlunda ut. Men, men tidningen har väl alltid rätt :)
    Peter

    SvaraRadera
  6. Peter: Jag vet inte om det är följeplanet. Det är i alla fall en 39A eller C. Dessutom betvivlar jag att man använde EBK:n under jungfrufärden. Jag skulle t o m kunna drista mig till att säga att bilden förmodligen är från en flyguppvisning.

    SvaraRadera
  7. Bilden borde inte vara en 39A/B eftersom den har ILS-antenner på fenan. Det är inte heller Gripen Demo, så då återstår 39C/D eller de tjeckiska motsvarigheterna (de andra utländska har målad huv under flygplanet). Jag tycker mig se bulorna på främre nosställsluckan som finns på de tvåsitsiga (39B, D och Demo), men det är för dålig upplösning för att vara säker. Följeflygplan var 39817 som alltså är en 39D.

    Slutsats: 39C/D, troligtvis en 39D.

    SvaraRadera

FRÅN OCH MED 2015-02-28 INFÖRS EN HÅRDARE KOMMENTARSGRANSKNING.

Inga kommentarer som ligger för långt från ämnet kommer att godkännas. Ser man som sitt livs uppgift att sprida konspirationsteorier om förintelsen, 9/11 eller återge hela innehållet från Russia Today och vaken.se, så gör man bättre i att starta en egen blogg.



Helt anonyma kommentarer är avstängda. Det går dock utmärkt att kommentera anonymt, men det kräver att man först registerar ett konto hos exempelvis Google, Wordpress eller OpenID. Hos Verisigns OpenID-tjänst krävs det t ex endast att man har ett mailkonto för att man ska kunna skaffa sig ett OpenID.

Håll en god ton i kommentarerna

Det går inte att se de mailadresser fylls i så vill man ha ett privat svar måste man bifoga bifoga mailadress i själva kommentaren och be om att kommentaren inte läggs ut.

Blogger genererar ibland felkoder då kommentarer sänds in. Kommentarerna kommer ändå fram, men vill man vara på den säkra sidan kan man försöka igen. Ctrl-c kan vara klokt innan man trycker på publicera-knappen.