Om / About Wiseman's Wisdoms

söndag 7 december 2008

Försvarsmakten och helikoptrar - en tragisk följetong (del 3)

Hkp 10 anskaffades i slutet av 80-talet i 12 exemplar. Sedan dess har 3 havererat eller skadats till den grad att helikoptern inte går att använda. Helikoptern anskaffades för att sköta Flygvapnets flygräddning, som dessförinnan bl a skötts av Hkp 3, 4 och 9B. Bl a gjorde Hkp 10 god tjänst vid Estoniakatastrofen, då den fick visa sitt värde.

Som jag redogjort för innan insåg man rätt så tidigt att Hkp 14 skulle bli avsevärt försenad och att man var tvungen att hitta någon gapfiller till NBG 2008. 2006 lades därför en beställning hos norska företaget Heli-one om modifiering av 3 st Hkp 10 med bl a ballistiskt skydd, signaturreducering, ny instrumentering, ksp-fästen och motmedelssystem. Den modifierade helikoptern skulle få benämningen Hkp 10B. Resultatet är väl känt och har kommenterats 4 ggr i Expressen den senaste veckan, där även helikopterverksamheten fått välförtjänt kritik, även om de stora felaktigheterna ligger långt upp i kedjan och inte ute på användarna. Den ursprungliga leveransen skulle ha skett för ca ett år sedan så att besättningarna skulle hinna flyga in sig på typen. Därefter sköts datumet till mars 2008, dvs mitt under beredskapen och därefter talades det om att typen inte skulle vara operativ förrän våren 2009 och där är vi idag.

Uppdraget för Hkp 10B skulle bli Medevac, d v s helikoptern har inretts som en kvalificerad vårdplats, vilket är exakt vad de i förtid avvecklade Hkp 11 var utrustade
för (se del 1). En tid därefter kom man fram till att NBG nog skulle behöva viss helikoptertransportkapacitet också. Vissa trodde i sin enfald att Hkp 10B skulle kunna fylla samma roll, men det var ju aldrig syftet. Istället inventerade man vad som fanns kvar i Försvarsmakten och lotten föll då på Hkp 4, trots att systemet var i slutet på sin livstid och skulle gå i graven direkt efter beredskapen. Det fanns inte pengar nog att modifiera dessa helikoptrar till samma skyddsnivå som Hkp 10B och istället nöjde man sig med att förse dem med visst ballistiskt skydd och ksp-fästen.

Modifieringarna av Hkp 10 och 4 gjordes möjliga då Försvarsmakten blev av med/sa ifrån sig uppgiften att sköta inledningsvis sjöräddning och därefter också flygräddning. Istället har Sjöfartsverket upphandlat sjöräddning av Norrlandsflyg, med helikoptrar på Visby, Göteborg, Sundsvall och Stockholm och Ronneby. Sedan något år är också all flygräddning utlagd på samma helikoptrar, vilket innebär viss försämring av Flygvapnets förmåga att öva, då reglerna stipulerar att all flygning, annat än i undantagsfall skall bedrivas inom område som nås av räddningshelikopter inom 90 min. Med en karta och linjal ser man då snabbt att t ex Luleå befinner sig utanför denna radie från Sundsvall. Hittills har flygräddningen i Luleå skötts av Hkp 10 som sista plats i Sverige, men nu ska dessa helikoptrar förmodligen in på modifiering snart och ingen ersättare har utpekats. Överhuvudtaget förefaller det ju rätt märkligt att hela den stora garnisonen i Boden inte ska ha tillgång till helikoptrar.

Jämför man då sjöräddningsberedskapen med hur den såg ut för 15 år sedan då Estonia sjönk blir man närmast mörkrädd. På den tiden jämställdes flyg- och sjöräddning och all verksamhet sköttes av Försvaret. Helikoptrar med räddningsberedskap delar av eller hela dygnet fanns då i Luleå, Sundsvall, Östersund, Söderhamn, Berga, Såtenäs, Göteborg, Ronneby och Visby (jag har säkert glömt någon ort). Till Estonia startade helikoptrar från Söderhamn, Berga, Visby, Ronnby och Göteborg och totalt var 13 svenska helikoptrar på plats, även om vissa kom ut i ett sent skede. Även vid Scandinavian Starbranden var Försvaret snabbt på plats och kunde hjälpa till. Eftersom man flög med Hkp 4, var det en enkel match att lasta brandmän i Göteborg och släckutrustning för transport ut till färjan och skadade hem från färjan, något som knappast låter sig göras med de små helikoptrar som Norrlandsflyg förfogar över. De civila helikoptrarna kommer säkerligen att kunna vara på plats minst lika snabbt som Försvarets, men vad de huvudsakligen saknar (och Försvaret snart också) är antal, kapacitet och avlösning. T ex blir en ytbärgare som jobbar i en miljö som den vid Estonia snabbt slutkörd och måste få avlösning och räddningshelikoptern är inte bättre än sin ytbärgare. Det är bara att hålla tummarna för att vi slipper uppleva något liknande igen, men historien visar på motsatsen. Överhuvudtaget känns det ju rätt märkligt att allteftersom samhället utvecklas nedgår dess service och beredskap?

Den senaste händelsen som man kan bli rätt upprörd över, är när Flygvapnets helikoptrar i Ronneby inte fick starta för att undsätta en båt i sjönöd med fiskare som fastnat i ett nät. Istället tillkallades en helikopter från Danmark. I grund och botten handlar det om att staten inte får konkurrera med den privata sektorn och Sjöfartsverket har ju lagt ut uppgiften på entreprenad (av samma anledning ska ju priset på flygning med Kronflyg vara på samma nivå som med civila bolag, varvid mycket av den goda tanken med egna transporter för Försvaret faller), men också att helikoptrarna i Ronneby inte fick starta pga ej flyggodkänd vinschoperatörssele och nödluftväst (denna FMV anskaffning är också ett kapitel för sig). Fiskaren dog i slutänden, och det är inte säkert att han överlevt bara för att helikoptrarna i Ronneby fått starta, men känslan av vanmakt måste ha varit stor när man vet att man kan göra en insats och befinner sig nästgårds till olycksplatsen.

Åter till Hkp 10B. För att klara krigets krav är de tre helikoptrarna de första som utrustats fullt ut med motmedel och beväpning. Enligt Expressen har kostnaden för detta varit 170 milj kr. Frågan är dock vad den siffran egentligen inrymmer och om den verkligen gäller Hkp 10-systemet, eftersom de fyra Hkp 4 modifierades just för 170 milj. Enligt uppgift från personal involverad i arbetet ska nämligen varnings- och motmedelssystemet för helikoptrarna ha kostat smått fantastiska 2 mdr kr, vilket i så fall skulle motsvara ett drygt kompani Strv 122 eller drygt 7 JAS 39 (inkl motsvarande system). Här hoppas jag verkligen att någon kommer in och dementerar siffran, men å andra sidan har det ju aldrig varit billigt att köpa små serier och sedan bekosta en egen integrering.

Försvaret vill nu utrusta de kvarvarande helikoptrarna med motsvarande utrustning, men använda dem för trupptransport.

Regeringen har uttryckt åsikten att man vill skicka en (1) Hkp 10B till Afghanistan under våren för att understödja den svenska insatsen där, vilket får de flesta insatta att ta sig för pannan. Man brukar nämligen säga som så att en helikopter är ingen helikopter, två helikoptrar är inte mycket mer och tre helikoptrar är nästan en. En helikopter är nämligen oerhört underhållskrävande, enligt uppgifter ca 10 ggr mer än ett stridsflygplan. Med andra ord skulle vi därför ha en helikopter i Afghanistan som tillbringar största delen av sin beredskap med att stå för underhåll. En annan faktor är också att man helst opererar i rote med flygplan och helikoptrar av samma anledning som man inte lämnar campen i ensamt fordon. Summa summarum kommer man även om man avdelar 3 Hkp 10B för uppgiften ha långt ifrån en rote för uppgiften och knappt en enskild helikopter om man räknar in underhåll, vidmakthållande av besättningarnas status (måste roteras hem rätt ofta för detta) och utbildning. Vi får väl göra som vanligt och förlita oss på tyskarnas välvilja. Det har även uttryckts idéer uppifrån om att låta svenska helikoptrar operera i rote med tyska, vilket kraftfullt har sågats av besättningarna. Förmodligen kom väl idéerna från någon med ringa förståelse för helikopterverksamhet och sådant tror jag helikopterverksamheten har haft nog av om man ser till haveristatistiken. Det ska också bli intressant att se hur man har tänkt sig att det ska fungera i hettan och på den höjden som är i Afghanistan. Räckvidden kommer inte att vara imponerande.

I oktober levererades de första två helikoptrarna till Försvarsmakten och belades omedelbart med flygförbud, eftersom man upptäckt en spricka i en av helikoptrarna.

Det är i alla fall mycket glädjande att se att FMV avser resa skadeståndskrav mot Heli-one p g a förseningarna. Tiden får utvisa hur det går med både det ena och det andra.

Därmed avslutar jag följetongen för den här gången.

Del 1, Del 2

21 kommentarer:

  1. "Hkp 10 anskaffades i slutet av 90-talet i 12 exemplar."

    Jag förutsätter att du slant på tangentbordet där. Det borde vara "80-talet"...

    SvaraRadera
  2. "Hkp 10 anskaffades i slutet av 90-talet i 12 exemplar."

    Halkat på tangenterna? Jag fick iaf se fina nya hkp 10 på slutet av 80-talet ute på F21.
    ;)

    /Tinhead

    SvaraRadera
  3. 14.43: Självfallet. Hatar slarvfel.

    SvaraRadera
  4. Om jag inte minns fel skickade Norge tre helikoptrar till PRT MEY för att kunna ha en rote tillgänglig över tiden. Borde inte det fungera för Sverige också eller är Hkp 10B så mycket mer underhållskrävande än Bell 412 (Hkp 11)? Hkp 10B borde också ha bättre förmåga att flyga på hög höjd i värmen än de norska helikoptrarna.

    Vore intressant att få veta vilka erfarenheter fransmännen dragit därnere med sina EC725.

    SvaraRadera
  5. Läsvärda ord. Du har dock fel gällande den hkp10 som du påstår inte fick starta för att hjälpa fiskaren i sjönöd. Det fick den visst göra, men då den hade landat för att omutrusta för sjöräddning var det redan avblåst.

    Vad gäller HKP10 i Afghanistan så ska man se det som ett komplement till de tyska maskinerna. Man avlastar alltså dem under del av tiden. Du har rätt i att man, för ha en hkp i 24/7 beredskap bör ha tre på plats, men det är inte meningen. Tyskarna ska ju inte åka hem utan kommer att vara kvar. Ibland är det en tysk maskin i beredskap och ibland en svensk.

    SvaraRadera
  6. 17.31: Ja, det är helt riktigt och de har haft problem med dålig räckvidd och den höga höjden efter att man moddat dem med miniguns etc, precis som du säger.

    17.40: Ok, så uppfattade jag inte min källa.

    Även om det är ett komplement till de tyska maskinerna blir det ju inte speciellt mycket hjälp med en enda helikopter. Man löser ju dessutom inte problemet med att flyga i rote. Sen misstänker jag att man kommer att få snylta på det tyska underhållet en del, då de fälthangarer man avsett nyttja inte är riktigt anpassade för den afghanska sand- och dammiljön.

    SvaraRadera
  7. Varför köper vi uppgraderingen av ett norskt företag? Jag förmodar att de har erfarenhet av helikoptertypen från oljeindustrin, men t ex Eurocopter måste väl ändå ha mer kompetens när det gäller militära tillämpningar.

    Vi är ju inte direkt först i världen med att hänga Ksp och motmedel på en Puma.

    SvaraRadera
  8. Tobias: Anbudsförfarande. Jag antar att Heli-one låg lägst i pris alt var ett av få företag som lämnade in ett anbud.

    SvaraRadera
  9. Gällande hkp10B i Afghanistan tror jag säkert man löser uppgiften ett tag. Problemet blir uthålligheten. Om man planerar med 2st hkp därnere, vilket känns som ett absolut minimum då har man 1 kvar.
    Det räcker inte långt när nya besättningar ska utbildas, underhåll tillkommer också.

    Då blir det beredskap i form av intervaller.

    Det har förts fram mycket kritik mot tyskarnas hkpberedskap i Afghanistan.
    Vi ska vara tacksamma att dom är där.

    Förhoppningsvis tas det beslut om modifiering av fler hkp10.

    /hkp

    SvaraRadera
  10. Är de tyska hangarerna så mycket mer anpassade för sand och damm? Tyckte det såg ut att vara en helt vanlig rubbhall (fast större) precis som det den svenska repgruppen på CNL har (och man haft på tidigare missioner).

    Britterna kan ju ha sina helikoptrar stående utomhus och flyger med öppna dörrar och ramper, så det damm de utsätts för på marken är nog inte så farligt i jämförelse. Men visst är det mycket skit i luften där nere, vilket märks extra tydligt på luftfilter i exempelvis hjulfordon.

    Vad hände med fältmässighet egentligen? Vilket försvarsbeslut bestämde man att det skulle avskaffas?

    SvaraRadera
  11. Hkp: Jag tror inte man kommer värst långt med 2 st hkp. Men, men, vi får se. Jag KAN ju vara helt ute och cykla.

    22:49 Mig veterligt kör tyskarna med övertryck i sina hangarer för att hålla damm och sand ute i möjligaste mån. Alla flygetyg är tyvärr mer eller mindre känsliga för damm och smuts. Svårt att komma ifrån. Det värsta är att få in det just när man håller på med underhåll.

    Avseende fältmässigheten var det nog rätt länge sedan det försvarsbeslutet. Om jag förstått det rätt har varken Flottan eller Flygvapnet några krigsbaser kvar utan ska i händelse av ofred som det så fint heter operera från fredsbaserna, vilket ju säger rätt mycket om den fältmässighet som krävs.

    SvaraRadera
  12. Såg på Heli-one hemsida att "Dec. 15, 2008) - Heli-One, an operating division of the CHC Group, announced today it has been awarded a new contract by FMV (the Swedish Defence Material Administration) to complete avionic upgrades on two Eurocopter AS332M1 Super Puma helicopters."
    Då kanske det blir möjligt att skicka mer än en till Afghanistan när de blir klara..

    /Mackan

    SvaraRadera
  13. Mackan: Ja, någon gång i framtiden när körkorten är jättestora. Det har ju tagit Heli-one två år att modifiera de första tre, så gudarna vet när nästa omgång är klar. Det är ju lite lustigt att man väljer samma tillverkare som man kräver på skadestånd för att man inte var nöjd med arbetet förra gången. Å andra sidan har man väl inte så mycket att välja på.

    SvaraRadera
  14. "FM trotsar regeringen HKP utredare genom att lägga ny order till Heli One värd 150 MSEK"

    FM har mycket riktigt valt att utan offentlig upphandling lägga en ny order till Heli One. Order avser främst avionikuppgraderingar och är värd ca 150 MSEK. Avsikten är att dessa två maskiner skall användas för utbildning av besättningar till de tre maskiner som ska till Afghanistan. Dessa maskiner kommer inte få något ballistiskt skydd och kan därför aldrig användas skarpt.

    Som bekant är har dessa ännu inte fått flyggodkännande av FMV - systemverifikation pågår fortfarande - senaste prognosen jag hörde var runt påsk.

    Anmärkningsvärt är dock att detta sker samtidigt som regeringen i ett tilläggsdirektiv beslutat att en delrapport ska redovisa frågorna om helikopter 4-systemet senast den 31 mars 2009. Man väljer alltså att öppet trotsa regeringen genom att än mer försöka permananenta HKP 10. Vad ger detta utredaren för möjligheter att komma till något annat beslut?

    Mycket anmärkningsvärt men föga förvånande - ränderna går ju aldrig ur!

    Vilken bakgrund har beslutsfattaren?

    FV!

    HKP 10 = FV!

    HKP 4 = Marinen!


    // Upprörd

    SvaraRadera
  15. Blir det Hkp 10B till Afghanistan?

    Senaste läget om Svenska Medevac helikoptrar till Afghanistan är att det är ett "vitt blad"..
    Det finns ett starkt politiskt tryck att skicka dit helikoptrar till hösten -09, vilket är omöjligt med hkp10B eftersom de inte är flyggodkända ännu pga. sprickbildning. Ingen kan svara på när de blir godkända.
    Tidigast 1 år efter det att hkp10B driftsätts bedöms förbandet vara klart att åka.

    För tillfället tittar man på andra alternativ. Vad det nu skulle vara? hkp15? Knappast troligt eftersom de inte har VMS och begränsad lastkapacitet.
    Hkp4 hade kunnat varit ett alternativ med tillägg av VMS och partikelseparatorer, dessvärre är det försent.

    Antingen får man vänta på hkp10B eller så blir det inget, det skulle inte förvåna mig.
    Det tog för lång tid och blev för dyrt i slutändan.
    Dessutom kommer vi att stödja Tyskland med Tp-84 transporter av personal vilket avlastar deras CH-53´or som bl.a. håller Medevac beredskap.

    FM och politikerna kan skylla på Heli One för förseningarna samtidigt som man tecknar nya kontrakt. Sedan satsar man på hkp10B till NBG 2011 istället.

    Vi får se hur det blir. Bladet är som sagt "vitt".

    SvaraRadera
  16. 08.14: Jag tror inte att Hkp 4-vägen är värst mycket mer framkomlig än Hkp 10B. Förutom problemet med hög ålder (går säkert att skrämma ur något år till), ska man i så fall upphandla en modifiering av dessa med diverse nya system för att kunna agera i Afghanistan. Det låter inte direkt som någon sund affär. Det råder ingen tvekan om att hela Hkp 10B-historien är uselt hanterad, men jag tror inte att två fel gör ett rätt. Nu sitter vi i den situation vi förtjänar efter tidigare usla beslut. Jag undrar om det inte vore bättre att koncentrera sig på att se till att ett införande av Hkp 14 kan ske snabbt och smidigt. Bäst hade ju naturligtvis varit att köpa ett realistiskt helikopteralternativ redan då Hkp 14 inhandlades.

    01.57: Man kan ju verkligen fråga sig med ekonomin i bakhuvudet, huruvida det blir några Hkp 10B till Afghanistan eftersom en svensk Herka på plats kommer att frigöra tyska helikoptrar, precis som du säger. Blir det då några helikoptrar över till NBG 11?

    Jag har också hört Hkp 15 diskuteras och det är ju inte heller en snabb affär. Precis som med andra helikoptrar finns det ju färdiga motverkanssystem att köpa, men de ska först produceras, sedan monteras och slutligen ska allt verifieras. Inte direkt gjort i en handvändning.

    Visst skulle det vara nyttigt för Försvarsmakten att delta med helikoptrar i Afghanistan, men är inte hela grejen ändå en tidningsgrej från början? Det var när Expressen började rota i attentatet mot SSG som det restes offentliga krav på svenska helikoptrar, precis som media nu har bestämt att det måste stridsfordon 90 till Afghanistan.

    SvaraRadera
  17. Nja, önskan om helikoptrar kommer faktiskt från de som varit där. Problemen med tyskarna var förstås större när helikoptrarna stod i Termez. Genom att flytta dem till Marmal sparade man en hel del värdefull tid. Förutom begränsningarna i allväderförmåga så saknar ju CH-53 vinsch, vilket Hkp 10 har. Jag tror dock att vissa synpunkter på tyskarnas helikopterverksamhet grundar sig i övningsmässiga bestämmelser, de flesta helikopterförare lär tillämpa andra regler när det handlar om att rädda liv.

    FKF/FST har varit mer av ett HKV-projekt. Personalen på plats ville ha helikoptrar mm för att snabbt få skadade till kvalificerad vård, medan vissa på HKV vill ha kirurger i fält.

    Strf 90 håller jag med om att det är media som fått igenom, men Galtar såg personalen på plats behov av. Det borde dessutom vara mer likt deras "naturliga" miljö än vad exempelvis Boden är, även om vintrarna i Affe inte heller är att leka med.

    SvaraRadera
  18. Apropå helikoptrar ställde Allan Widman 30 dec en skriftlig fråga till försvarsministern i Riksdagen om man avser att kräva kompensation från NH Industries för förseningarna.

    http://www.riksdagen.se/webbnav/
    index.aspx?nid=67&dtyp=f&rm=2008/09
    &nr=456&dok_id=GW11456

    SvaraRadera
  19. Är det någon som har läst avtalet gällande Medevac beredskap mellan Sverige och Tyskland?
    Jag har surfat nätet men endast hittat kommentarer med hänvisning till avtalet som säger att vi har 24h stöd av Tyska helikoptrar.
    Givetvis med väderbegränsningar.
    Hkp10B kommer inte heller att ha allväderskapacitet.

    Jag hittade den här artikeln på mil.se; http://www.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-fran-varlden/Afghanistan/Sjukvardsovning-med-helikopter-i-Afghanistan/

    Annars har det överlag varit väldigt tyst om vad Tysk Medevac har gjort åt oss, det enda jag har hört är kritik. Vad jag vet har de kommit när det har varit skarpt.

    Våra politiker ville först bara skicka en helikopter som enbart är en politisk lösning. Mest anmärkningsvärt är att inte hkpflj. ledning reagerade och sa att 1 helikopter är ingen helikopter om man verkligen ska lösa uppgiften.

    SvaraRadera
  20. Jaha, då pekar väl allt på att hkp4-frågan äntligen kan anses vara avgjord, utredaren förordar inte någon förlängning.

    http://www.regeringen.se/sb/d/11435/a/129489

    "Militärhelikopterutredningen överlämnade idag sitt delbetänkande till försvarsminister Sten Tolgfors. Utredningen föreslår att helikopter 4, det vill säga Boeing Vertol med tandemrotor, ska avvecklas."

    SvaraRadera
  21. Mats 08.34: Återkom gärna med men mindre detaljerad kommentar.

    SvaraRadera

FRÅN OCH MED 2015-02-28 INFÖRS EN HÅRDARE KOMMENTARSGRANSKNING.

Inga kommentarer som ligger för långt från ämnet kommer att godkännas. Ser man som sitt livs uppgift att sprida konspirationsteorier om förintelsen, 9/11 eller återge hela innehållet från Russia Today och vaken.se, så gör man bättre i att starta en egen blogg.



Helt anonyma kommentarer är avstängda. Det går dock utmärkt att kommentera anonymt, men det kräver att man först registerar ett konto hos exempelvis Google, Wordpress eller OpenID. Hos Verisigns OpenID-tjänst krävs det t ex endast att man har ett mailkonto för att man ska kunna skaffa sig ett OpenID.

Håll en god ton i kommentarerna

Det går inte att se de mailadresser fylls i så vill man ha ett privat svar måste man bifoga bifoga mailadress i själva kommentaren och be om att kommentaren inte läggs ut.

Blogger genererar ibland felkoder då kommentarer sänds in. Kommentarerna kommer ändå fram, men vill man vara på den säkra sidan kan man försöka igen. Ctrl-c kan vara klokt innan man trycker på publicera-knappen.