Expressen förvånar då och då genom att lyfta sig ur kvällspressdyngan och prestera lite grävande journalistik. För några veckor sedan "avslöjade" man den ofantliga summa pengar för vilken Försvarsmakten och fackförbunden kontrakterat företaget Bikupan att hjälpa till med värdegrundsarbetet. Nu verkar turen ha kommit till medevac-helikoptrarna. Jag tänkte därför knyta an till ämnet med en liten summering i två delar över Försvarsmaktens helikoptrars vara och icke-vara. Jag kommer inte att ge mig in på haverierna, flygsäkerhet och de problemen då det är ett så omfattande ämne att det närmast förtjänar en separat skildring.
Modifieringen av Flygvapnets Hkp 10 är en sorglig historia. Hkp 10, Aérospatiale Super Puma, anskaffade under sena 80-talet för att fungera som flygräddningshelikopter åt Flygvapnet i fredstid. På den tiden verkar ingen i Försvarsmakten funderat på att man kanske skulle behöva hämta personal under krigslika förhållanden, varför vare sig vapen eller motmedel installerades på denna, eller någon annan svensk helikopter (med undantaget pvhkp 9). Men låt oss ta en vidare titt på vad som här hänt inom helikopterverksamheten för att försöka förstå varför vi är där vi är idag.
Under slutet av 90-talet blev det dags att ersätta de gamla Hkp 3 (UH-1 Huey, känd från en och annan Vietnamfilmatisering) som vid det här laget i princip började ramla isär. Dessa hade främst utnyttjats för trupptransporter. I samma veva började man visionera om att skapa ett svenskt luftlandsatt förband (som allt annat ca 30 år efter omvärlden) och behovet av trupptransporthelikoptrar för framtiden var skriande. Likså insåg man behovet av att ersätta de marina Hkp 4 (CH-46 Sea Knight), som också användes för trupptransport, men även ubåtsjakt. På skolsidan skulle Hkp 5 (Hughes 269 m fl), Hkp 6 (Jet Ranger) och i framtiden även Hkp 9 (MBB BO-105) bytas ut.
Redan 1993 hade Försvarsmakten anskaffat Hkp 11 (Bell 412) för att avlasta Hkp 3. Till en början utgjordes uppgifterna mest av ambulansflyg i Övre Norrland, men kom mer att övergå till trupptransport och stöd till specialförbanden. Ej heller denna var utrustad för krigets krav med egenskydd, men kom att anlitas mycket då den var av mycket lämplig storlek med plats för 13 personer eller 7 soldater med utrustning. Avveckling av Hkp 11 skedde 2004 då de såldes vidare eftersom det redan från inköp beslutats att helikoptern var en tillfällig. Sålunda avvecklades då en helikopter som mycket väl skulle ha lämpat sig för den roll Försvarsmakten saknat de senaste åren, dvs en helikopter som skulle kunna lösa uppgifterna trupptransport och medevac. Eftersom färdiga ambulansinredningar redan fanns borde det ha gått avsevärt snabbare att förse helikoptrarna med egenskydd. Det ironiska är också att Norge under förra året nyttjade just denna helikoptertyp i Afghanistan i den roll man nu vill att Hkp 10B ska fylla. Dock ställde värmen och höjden till med avsevärda prestandaproblem, vilket också kommer att bli fallet med Hkp 10B.
Åter till Hkp 14. Mest kritiskt var i alla fall en ersättare för Hkp 3, 5 och 6. Lösningen blev att man såg sig om efter en medeltung transporthelikopter och en lättare helikopter, främst för skolning, men som även skulle kunna baseras på Marinens nya Visbykorvetter. Typerna skulle kallas Hkp 14 och 15, där 14 skulle finnas i både trupptransport- och ubåtsjaktversion och 15 primärt skulle användas för skolning men även finnas i en marin variant för basering på Visbykorvetterna. Därför blev det viktigt att Hkp 15 skulle vara en liten helikopter.
Anskaffandet av Hkp 14 kantades redan från början av problem. Tidigt bestämdes det att Sverige, Norge, Finland och Danmark skulle köpa helikoptrarna gemensamt för att få ner priset. Det föll dock inte så väl ut. Danmark lämnade samarbetet mitt i då det stod klart att de andra länderna hellre ville ha tvåmotoriga NH 90 än den tremotoriga EH-101 med längre räckvidd, som bättre passade de danska marina applikationerna. Sverige prioriterade god arbetsmiljö och snabb lastning i kabinen, och valde därför helikoptrar med högre kabin, vilket Finland inte brydde sig om. Slutligen pratade en överste vid FMV bredvid munnen med tillverkaren NH Industries och förklarade att de var de enda som nådde upp till kraven och dessutom låg en bit under de andras pris, varvid NHI tackade ödmjukast och snabbt höjde priset. Resultatet blev en helikopter mindre för Försvarsmakten och enskilt samtal med SÄPO för översten och två andra personer.
Hkp 14 blir den första helikoptern i Försvarsmakten som är utrustad från början för att möta "krigets krav" med motmedel, signaturreducering och taktisk datalänk.
I dagsläget är en Hkp 14 levererad till FMV, men man vägrar att ta emot fler helikoptrar till dess tillverkaren lyckas leverera en fullgod dokumentation för helikoptern. Finland fick under förra året leverans av sina första helikoptrar som ursprunglien skulle varit slutlevererade under 2008 efter hot om att bryta kontraktet och istället köpa Blackhawks. Försvarsmakten bedömer idag att Hkp 14 kommer att vara operativ tidigast runt 2014. Därför är behovet av en trupptransporthelikopter fortfarande skriande, eftersom nu även Hkp 4 går i graven. Man har också börjat fundera på vad man ska ta sig till med Hkp 14B (den marina versionen) eftersom ubåtsjakt inte är så sexigt idag. Förhoppningsvis inser man att behovet av den ändå finns för framtiden så vi slipper lära om samma ubåtsjaktsläxa som i början på 80-talet.'
Så här i efterhand funderar man ju på om det ändå inte varit bättre att satsa på ett helikoptersystem som redan när det begav sig 2002 fanns operativt på marknaden i stor mängd, även om lastförmåga var något mindre. Ur min synvinkel, anser jag att ett likvärdigt antal Blackhawks och Seahawks med den mindre lastförmåga dessa har, men levererade redan något år efter beställning hade varit bättre än att satsa på detta helt okända kort.
Det får räcka för denna gång. I nästa inlägg kikar jag vidare på Hkp 15 innan det blir dags för Hkp 10B m m.
Läs del 2 och del 3
Försvarsmakten och helikoptrar - en tragisk följetong (del 1)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Om / About Wiseman's Wisdoms
Inför Försvarsbeslutet 15
Valguide 2014
Etiketter
- Absurditeter (197)
- Admin (57)
- Afghanistan (215)
- Afrika (4)
- Algeriet (1)
- Almedalen13 (6)
- Almedalen14 (5)
- Almedalen15 (1)
- Amfibiekåren (2)
- Archer (1)
- Armén (33)
- Artilleriet (6)
- Attackvapen (3)
- Bahrain (1)
- Balkan (2)
- Baltikum (27)
- Barents (29)
- Basförband (23)
- Bistånd (2)
- Brasilien (4)
- Brott och straff (20)
- Centern (22)
- CFE (5)
- Civilförsvar (1)
- Civilt försvar (4)
- Colombia (2)
- Cyberkrigföring (11)
- Danmark (12)
- Det militära skolsystemet (6)
- Doktrin (1)
- Ekonomi (8)
- Energi (4)
- English (1)
- Estland (3)
- EU (27)
- Fack (1)
- FB 00 (8)
- FB 04 (10)
- FB 15 (37)
- FB 20 (22)
- FB 96 (2)
- FB15 (18)
- Feministiskt Initiativ (5)
- FHS (6)
- Finland (33)
- Flottan (4)
- Flygsäkerhet (1)
- Flygvapnet (196)
- FMLOG (1)
- FMV (24)
- FN (15)
- FOI (5)
- Folk och Försvar (45)
- Folkpartiet (31)
- Folkrätt (2)
- Forskning (1)
- FortV (5)
- FoT (1)
- FRA (2)
- FRA-lagen (8)
- Frankrike (7)
- Frimureri (1)
- FSV (7)
- FXM (1)
- Försvaret (1258)
- Försvars- och säkerhetspolitiskt upprop (1)
- Försvarsberedningen (78)
- Försvarsindustrin (15)
- Försvarsvilja (2)
- Gasledning (22)
- Gaza (2)
- Georgien (28)
- Gotland (17)
- Granatkastare (1)
- Grekland (1)
- Gripen (152)
- Gråzonen (1)
- Grönland (1)
- Gästinlägg (170)
- Haiti (1)
- Helikopter (61)
- Hemvärnet (6)
- HNS (2)
- HRC (4)
- Humor (20)
- Hundar (3)
- Hybridkrigföring (2)
- Incidentberedskap (39)
- Indien (5)
- Informationskrigföring (11)
- Informationstjänst (26)
- Ingenjörtrupperna (1)
- Inriktningspropositionen 2009 (40)
- Int arbetsskyldighet (20)
- IO 11 (5)
- IO 2014 (75)
- Irak (16)
- Iran (3)
- IS (3)
- Island (5)
- Israel (4)
- IT (4)
- Japa (1)
- Japan (1)
- Julkalender 2014 (25)
- Julkalender 2019 (25)
- Kanada (2)
- Kina (8)
- Klustervapen (12)
- Kommunism (6)
- Kongo (1)
- Konsulter (1)
- Korea (1)
- Kosovo (3)
- Krigets lagar (1)
- Krigsvetenskap (2)
- Krisberedskap (10)
- Kristdemokraterna (31)
- Kultur (1)
- Kungahuset (6)
- Kustartilleriet (2)
- Kustbevakningen (3)
- Kärnkraft (3)
- Ledarskap (74)
- Ledningssystem (61)
- LFS 2025 (4)
- LFU (17)
- Liberalerna (2)
- Libyen (49)
- Livsmedelsförsörjning (2)
- Logistik (12)
- Loyal Arrow (4)
- Luftvärnet (41)
- Magnus Betnér (2)
- Mali (2)
- Marinen (62)
- Mat (1)
- Materielprocessen (2)
- Materielutredningen (1)
- Medierapportering (72)
- MH17 (1)
- Militärteori (2)
- Miljö (16)
- Miljöpartiet (41)
- Moderaterna (83)
- MSB (9)
- Muhammedbilder (5)
- Narkotika (1)
- NATO (108)
- NATO-debatt (3)
- Nazism (2)
- NBG (28)
- Nederländerna (3)
- Neutralitet (1)
- Nordkorea (3)
- Nordstream (1)
- Norge (62)
- Officersförbundet (14)
- Ofog (13)
- OMLT (1)
- Omstrukturering 2012 (3)
- OPS (6)
- OPSEC (41)
- Org 13 (15)
- Org 18 (9)
- Org Ny (1)
- OSSE (3)
- Pakistan (2)
- Palme (1)
- Peak Oil (8)
- Pensioner (3)
- Personalförsörjningen (140)
- Personaltjänst (36)
- Perspektivstudie (1)
- PH (1)
- Piratpartiet (3)
- Polen (4)
- Polisen (18)
- Politikerskola (1)
- PR (1)
- PRIO (25)
- Privatisering (2)
- Putin (17)
- Pv-robot (2)
- Påverkansoperationer (1)
- R2P (2)
- Regeringen (408)
- Rekrytering (5)
- Reservofficerare (1)
- Robotförsvar (5)
- Ryssland (176)
- Rädda Försvaret (6)
- Rödeby (2)
- Saab (4)
- Saudi (4)
- Schweiz (4)
- SEP (1)
- SHK (2)
- SIDA (7)
- Sigint (3)
- SJ (1)
- Sjukvården (2)
- Sjöfartsverket (4)
- Skatt (4)
- Skogsbrand (2)
- Skola (1)
- Skolflyg (1)
- Slovakien (2)
- Socialdemokraterna (108)
- Solidaritetsförklaringen (31)
- Somalia (12)
- Sovjet (9)
- Statsapparaten (31)
- Statsflyget (4)
- Storbritannien (5)
- Stridsvagnar (7)
- Stödutredningen (2)
- Sudan (5)
- Svenska Freds (3)
- Sverigedemokraterna (18)
- SVS (43)
- Sydafrika (3)
- Syrien (22)
- Säkerhetsarbete (15)
- Säkerhetsföretagen (1)
- SÄPO (1)
- Tchad (8)
- Teknisk tjänst (1)
- Terrorism (11)
- Thailand (4)
- Tjeckien (3)
- Tolkarna (4)
- Totalförsvaret (7)
- Trafik (14)
- Transportflyg (9)
- Tröskeleffekt (6)
- Turkiet (3)
- Tyskland (8)
- UAV (10)
- Ubåtsfrågan (10)
- ubåtsjakt (17)
- Ubåtsvapnet (6)
- ub��tsjakt (1)
- Ukraina (28)
- Underrättelsetjänst (2)
- Ungern (2)
- USA (22)
- Val 2010 (46)
- Val 2014 (14)
- Val 2018 (1)
- Valet 2018 (3)
- Valguide 2014 (11)
- Vapenexport (3)
- Veteranfrågan (35)
- Viggen (1)
- Visby (6)
- Vitryssland (1)
- VK 2 (7)
- Våldsbejakande extremism (1)
- Vården (2)
- Vänstern (55)
- Vänsterpartiet (13)
- Värdlandsstöd (6)
- Värnplikt (61)
- Warzawapakten (1)
- Wikileaks (5)
- Yttrandefrihet (4)
- Zimbabwe (4)
- Åland (1)
- Ö/S (2)
- ÖRA (61)
- Övrigt (29)
Arkiv
-
▼
2008
(269)
-
▼
december
(33)
- Hedrande
- Origami
- Tolgfors impopulär bland partikamrater
- Bra sammanfattning och en titt på regleringsbrevet
- Intressant Rysslandssammanfattning
- Stå sitt kast
- Bilder från en annan verklighet
- Putin förbereder återkomsten
- Lite kommentarer till Widmans senaste
- Myten om missilförsvaret
- Fler som drar samma slutsatser
- Vad hände med det kaukasiska lackmustestet?
- Iakttagelser i julhandeln
- Samhället är sjukt...
- Strf 90 i Affe? Tydligen inte
- Allmänt oskickligt beteende
- Uppföljning av frågan till Staffan Danielsson
- På inga sätt oväntat
- Behåll kriminella bakom lås och bom tills de är re...
- Go Widman!
- M vill ha klarläggande
- Fråga till Staffan Danielsson (c)
- Rysslands tjetjenska legosoldater i Georgien
- Julklappstips
- Inte utan att man blir än mer skeptisk
- En aktiv Widman
- Saab strikes back
- Beklämmande, Widman
- Inbjudan
- Försvarsmakten och helikoptrar - en tragisk följet...
- Försvarsmakten och helikoptrar - en tragisk följet...
- Försvarsmakten och helikoptrar - en tragisk följet...
- Debatten fortsätter
-
▼
december
(33)
Senaste kommentarerna
Bloggar jag följer
-
-
-
-
-
Donald Trump är nu Ukrainas sista hopp2 veckor sedan
-
Taktisk kavalleri: Strategier och strider med hästar2 månader sedan
-
En kort reflexion1 år sedan
-
-
Neverending Story1 år sedan
-
-
Fäktmästare och kosacker2 år sedan
-
-
-
-
-
Konservativ och antikapitalist4 år sedan
-
Utom allt rimligt tvivel?5 år sedan
-
Om världens undergång6 år sedan
-
-
-
-
Savua ja peilejä7 år sedan
-
Marint intressant bok7 år sedan
-
Akademisk tåkeprat7 år sedan
-
-
-
Kolumn: Svagare stöd för Brexit (SvD)7 år sedan
-
-
Trust7 år sedan
-
-
-
-
Konsultskolan 37 år sedan
-
-
Inget gästinlägg8 år sedan
-
Liket lever!8 år sedan
-
Sovjets barnbarn visar frustration8 år sedan
-
-
EU-minister och parlamentarikerrockad8 år sedan
-
-
I OTAKT8 år sedan
-
-
Utbildning, värnplikt med mera8 år sedan
-
-
Vem förmedlar desinformation?9 år sedan
-
-
-
-
-
Nu hände det.9 år sedan
-
-
-
-
-
Av: KAURIN9 år sedan
-
Charader9 år sedan
-
Nato eller inte?10 år sedan
-
Gick du på den lätta?10 år sedan
-
-
Det första Unckelstipendiet11 år sedan
-
Försvarsministern hos Försvarsradion11 år sedan
-
Contact11 år sedan
-
Gratis är gott11 år sedan
-
-
-
Nu har vi flyttat färdigt!11 år sedan
-
Malissa paukkuu, mitä sitten?11 år sedan
-
Omstart på ny adress11 år sedan
-
-
Mantra12 år sedan
-
Våldet i Syrien måste stoppas12 år sedan
-
End of the line12 år sedan
-
Läser i New York Times’ idag…12 år sedan
-
Ännu en dag i R.D. Congo..13 år sedan
-
-
US ARMY Del 2. Lön och Incitament13 år sedan
-
Knuff
Politometern
widget från Politometern
72 kommentarer:
Hej!
Du verkar ha koll på det mesta inom försvaret så jag chansar att du har hört talas om även detta gällande helikopterverksamheten.
Jag har hört rykten att chefen för helikopterflottiljen inför försvarsbeslut -04 ändrade underlaget från chefen för helikopter på Berga och ersatte flertalet uppgifter med rena lögner om förutsättningarna för att bedriva helikopterverksamhet på Berga. Detta då naturligtvis till fördel för Kallinge och tvärtemot vad man kom fram till vid försvarsbeslutet -00.
Är det något du hört talas om och kanske kan bekräfta?
Helt otroligt om det nu är så det har gått till.
Man finner inga ord för hur ansvarslöst våra skattepengar hanteras i försvarsfrågan, och vad gör media?
Tack för en intressant blogg.
Mvh
Daniel
Mer anekdoter (som inte helt osannolikt antagligen är helt korrekta).
Någon Visby-konstruktör konstaterade att vi kan ju inte ha en helikopter parkerad på däck. Det sabbar signaturen. Därför bestämdes att bygga en "hangar" för hkp 15. Eftersom volym är en bristvara på fartyg, så var man tvungen att begränsa storleken på hangaren och därmed även på helikoptern som skulle parkeras i hangaren. Därmed valde vi en kortare variant än våra samarbetspartner, med de kostnader det medför att inte ha en gemensam variant. De som hade behov av en helikopter för materieltransport och trupptransport tyckte att de fick en otillräcklig förmåga jämfört med de större helikoptrar som övriga länder valde. Som grädde på moset så kom Visby-folket sent om sider på att de hade glömt att reservera utrymme för lite smått och gott, t.ex. maskeringsnät, sjunkbomber, spadar, yxor, och annat bra-att-ha. Snart konstaterade någon att det fanns ett helt tomt förråd att använda, som ändå inte användes en stor del av tiden - nämligen "hangaren". Så nu har vi en för liten helikopter för de flesta syften, som inte går att ta med sig på Visby utan att sabba den låga signaturen (som ändå kostat en slant att uppnå).
Grattis alla skattebetalare!
12.53: Du går ju händelserna i förväg. Det där kommer i nästa del, förhoppningsvis idag om jag har tid. :)
Hej Wiseman,
En inbjudan till dig och de dina:
Välkommen till ett seminarium om svensk försvars- och fredspolitik:
Försvaret och Freden
Tid: onsdag 10 december kl: 19.00
Plats: Lilla Nygatan 14, Stockholm. Tunnelbana: Gamla stan
Mycket har hänt i den svenska försvars- och säkerhetspolitiken under de senaste tio åren. Tidigare var målet att maximera antalet soldater att mobilisera för att försvara en svensk neutralitetsprincip och svenska gränser. Idag är en stor del av Försvarsmaktens mål deltagande i internationella insatser för att hejda väpnade konflikter långt ifrån Sverige.
Vissa anser att det handlar om en oundviklig anpassning till en förändrad hotbild. Andra att det är dags att dra i handbromsen innan vi helt förlorar vår försvarsförmåga. Under 2009 tas beslut om försvarets inriktning de kommande tre åren. Vilket försvar behövs framöver? Vilken fredspolitik behövs? Går försvars- och fredsambitionerna alltid hand i hand?
Medverkande:
Anna Ek, ordf. för Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen
Gunilla Wahlén, riksdagsledamot och medlem i försvarsberedningen (v)
Karin Enström, riksdagsledamot och ordf. för försvarsberedningen (m)
Annette Rihagen, rikslottachef, Svenska Lottakåren
Henrik Landerholm, generaldirektör för Folke Bernadotteakademin
Kerstin Grebäck, ordförande för Womens International League for Peace and Freedom, WILFP.
Ingen föranmälan behövs
Kontakt:
Linda Åkerström
linda.akerstrom@svenskafreds.se
tel: 08-55 80 31 85/ 070-893 15 14
Seminariet är en del av en seminarieturné som under okt-dec 2008 bedrivit försvarspolitisk debatt i tio svenska städer. Turnén är ett samarbete mellan Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen, Värnpliktsrådet, Försvarsutbildarna, Svenska Lottakåren och Svenska FN-förbundet.
mvh
Linda Åkerström
Försvars- och säkerhetspolitik/security and defence policy
Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen/
Swedish Peace and Arbitration society
Box 4134, 102 63 Stockholm, Sweden
Tel: +46 (0)8 55 80 31 80 (main)
Fax: +46 (0)8 702 18 46
linda.akerstrom@svenskafreds.se
http://www.svenskafreds.se
Tack för inbjudan, Linda! Jag skulle jättegärna gå, men den nästa vecka befinner jag mig tyvärr i en annan del av landet.
En av FOI uförd intressant fallstudie på ämnet;
Fallstudie
Från luftburen förmåga till luftburen bataljon
http://www2.foi.se/rapp/foir1125.pdf
Angående Daniels fråga,
Inför FB-04 värderade rundresegruppen bestående av Leni Björklund, Göran Gunnarsson och gänget fakta till nackdel för verksamheten både på Berga och Säve och säkert andra förband också.
Det fanns en del märkligheter i den värderingen.
Framförallt var det Säve som drabbades. De hade precis renoverat sin hangar. De höll FRÄD (räddninsberedskap åt flygvapnet) och SAR (sjöräddningsberedskap) åt sjöfartsverket.
I FB-04 beslutades det att flytta verksamheten till Såtenäs.
Säve redovisade kostnadsberäkningar på vad en flytt och bygge av en ny
hangar i Såtenäs skulle kosta, kontra vara kvar där dom var.
Det var naturligtvis billigare att stanna kvar och lösa samma uppgift.
(Enl ryktet hotade Göran Gunnarsson Skv. chefen med karriärstopp el. dylikt om han skulle föra informationen vidare (läs media)).
Det byggdes en ny hangar i Såtenäs för 40milj, lagom när de kom dit upphörde FRÄD uppgiften och togs över av norrlandsflyg i Göteborg som hade installerat sig
i försvarets "gamla" hangar.
En intressant detalj i argumenten för nedläggningen av Berga var när
Leni Björklund yttrade att Berga saknar ILS och därför inte är lämplig som flygplats.
Är det riktigt dåligt väder tog sig hkp 4 ned med egen metod (med lägre minima än ILS) över hav och hovrade sig in till fältet.
Vilket nya helikoptrar också klarar.
Nån hade preppat henne med denna information, för vad vet hon om ILS? ILS= civilt Instrument Landnings System.
Förmodligen var väl en hel del redan klart innan rundresan.
/hkp
Här är du ute och cyklar. Det hände ibland att Hkp4 inte kunde landa på Berga då dimman var för tjock. Vi hörde maskinerna ovanför våra huvuden, men de var tvungna att gå till Bromma eftersom där fanns riktiga inflygningshjälpmedel. Vad gäller Säve var detta på slutet endast en FRÄD-basering. Eftersom Flottan inte bedrev övningar på västkusten, övades inte ubåtsjakt där. FRÄD flyttades till Såtenäs för att komma närmre flygvapnets övningsområden.
Det verkliga stolpskottet är Norrlandsflyg(NF)och sjöräddningsberedskapen. Det kostar 30 miljoner per plats och år att anlita NF för staten. När försvaret hade uppdraget kostade det 10 miljoner totalt och då pratar vi poletter. NF är riktiga pengar.
Flottan flyttade till Karlskrona och Ubj-helikoptrarna följde efter, vilket var logiskt. Jag håller med om att nedläggningen av Berga är det dummaste våra politiker gjort. Hela Ubj-kompetensen är i princip raserad och kommer inte att fungera förrän 10 år efter det att Hkp14B driftsatts. Det tog 10 år senast för våra besättningar att bli duktiga. De var betydligt bättre att jaga ubåt än både NATO och Ryssland i Östersjön. Allt var inte minkar och fiskstim./ Carl
spelar det någon roll om vi får fram nån ny helikopter till utlandet eller NBG eller inte piloterna flyger ju inte skiten ändå ?
Hej!
Det finns tyvärr fantastiskt mycket mer liknande dynga att röra om i när det gäller just helikopteraffärer, stort och smått. -96 försökte marinen driva igenom ett mtrlprojekt som kallades HKPA och HKPB. Projektet stoppades av dåvarande ÖB i mtrldialogen men återkom året efter och stoppades återigen av ÖB och marinstaben fick rejält med smäll på fingrarna för att man fortsatt arbetet. Ytterligare ett år senare organiserades hkpflj och den då pågående upphandlingen av HKP 12 avbröts just innan beslut skulle tas om vilken HKP som skulle köpas. FM fick betala böter till företagen som lämnat anbud och inte långt efter kom kravspecifikationer för två nya HKP-typer (HKP14 och 15). Intressant nog uppvisade kraven på dessa två nya HKP-typer vad gäller storlek och förmåga en nästan identisk likhet med tidigare nämnda HKP A och B.
By the way så innehöll ett av erbjudandena inför HKP12 en inte oansenlig mängd av just den HKP-typ som du förespråkar, Black Hawk
Mycket sågning av FMV och försvaret, dock får man komma ihåg att liknande historier utspelar sig i alla försvarsmakter runt om i världen och även i stora företag.
Så därför ska man gilla läget?
Efter att ha gett upp och lämnat Försvarsmakten, så arbetar jag nu sedan några år i ett större civilt företag. Jag upplever självklart brister i verksamheten och dess ledning, men dessa är inte ens i närheten av de katastrofala tillkortakommanden jag upplevde som anställd i Försvarsmakten och aktiv i materielprocessen. Försvarsmakten lider i en jämförelse av grava problem och en grav organisatorisk inkompetens (om man ser till resultaten snarare än invididuella prestationer), men däremot behöver inte lösningarna vara särskilt svåra. Det är bara svårt i Försvarsmaktens miljö och ledningskultur...
Man ska dock inte (som FM ofta gör)förledas att tro att bara för att vissa lösningar fungerar för det större civila företaget, så kan man planka dem rakt av in i den militära verksamheten. Det är bland annat sådana förenklingar och latmanslösningar som har lett Försvarsmakten till den kris den befinner sig i idag.
Försvarsmaktens lösningar måste definieras i Försvarsmakten. För att finna lösningar måste man först identifiera och förstå problemen. För att identifiera problemen måste någon ha uppgiften att söka problemen, snarare än att tysta ner dem. För att förstå problemen krävs en grundläggande kompetens, sakkunskap och intellektuell rörlighet inom problemområdet. Tyvärr är intresse av sådana frågor, och kompetens inom det området, inte lika sexigt och karriärsbefrämjande som andra egenskaper och kompetenser inom Försvarsmakten. Man får lätt den ledning man ber om...
Lycka till!
Wiseman, har dina öron ännu nåtts av något angående vad Hkp-utredaren kan tänkas lämna ifrån sig i Hkp 4-frågan den 31 mars?
Hej.
Vad ingen hitintills har tagit upp är vad det gäller är antalet cykler som var tillåtet på berga ställt mot vad som var (är) tillåtet på Malmen och Ronneby, vad är sant och vad är rykten, vad det gäller att gå in mot Berga användes en metod som kallades Helena ( Hkp4 Radar utrustad)Berga kustnära bra radar eko.
PS
Vad har kommit fram från utredaren vad gäller helikopterverksamhet FM?
Roger.
Ingenting alls har kommit från utredaren, mer än att han/de bett om mer tid och han har alltså inte avfärdat HKP4 än utan frågan lever fortfarande.
Helikoptersjukan!
Jag håller med många i deras kommentarer. Helikopterflottiljen (HKPFLJ)lider av dåligt "followship", inte dåligt "leadership". Så länge starka subgrupper med egna särintressen, mobiliserar trupper mot våra chefer, kan HKPFLJ aldrig leverera det som förväntas inom överskådlig tid. De inre motsättningarna, som i min mening var helikopter- och uppgiftsknutna, är av avgörande roll. SAR-fränder i söder och soldatchaufförer i norr. Så såg det ut tills inte alltför länge sedan. Båda sidor föraktade varann.
Grönt mot blått helt enkelt. Detta kan liknas vid att HKPFLJ har skjutit sig i foten. Enligt mina källor har nu "struptag" tagits på subgrupper och ultimatum ställts. Hot om nedläggning och hot om "annars-principer" har i denna elfte timme lett till att folk börjat förstå att "brott inte lönar sig". Basta!
Min bedömning är att alla de tappra i vår FM, som orkar vänta ett par år, kommer se en "sanerad" HKPFLJ från antagonister och parasiter (hårt men rättvisst). Denna "nya" HKPFLJ kommer att leverera! Tyvärr orkade jag inte hålla ut.
Men så här är / var det!
"Grounded ubåtsjägare"
Till "Grounded ubåtsjägare"
Vilka helikoptrar skall FM leverera med och när då? Vakna!
Realisten
FRÄD sedan urminnes tider med HKP10, fortfarande på Kallax.
HKP9 i Kosovo 2006-2007.
HKP4 i NBG08.
MEDEVAC i Afghanistan med HKP10 från ca kv1 2011.
BG11 med HKP15.
BG14, förmodligen med HKP15
BG17, förmodligen med HKP14 och 15
Ev. Kosovo 2012 med HKP15, beroende på utvecklingen där, och om man åker på BG11 eller inte.
Stöd till FM övriga förband samt till samhället i övrigt har alltid skett och sker kontinuerligt. Senast för nån vecka sedan sågs vapenutrustade HKP9 på Skövde övningsfält som agerade fiende åt Lvkv90.
Finns lite till, men detta är väl i stora drag svar på Realistens fråga.
"Mackan"
Hkp 10 har inte många år kvar som räddningshelikopter på Kallax om den 2011 skall göra nytta i Afghanistan, om inte FV offrar medevacen utomlands till förmån för räddningsinsatser i Norrland. Kanske olämpligt att skicka piloter som är för dåligt tränade till medevac i stridsmiljö, de räddar nog bäst övriga vackert väder flygare på Kallax.
Skicka civila helikoptrar till Kosovo det blir både billigare och effektivare.
OK, d.v.s. inget att leverera med under hela 2010, förutom Kallax och "Skövde"!
Hkp 14, behövs ingen kommentar.
Hkp 15, har jag också fått en del info om på denna blogg. Ja, skicka civila helikoptrar till Kosovo som sagt.
Vad kostar ditt förband om året och hur många anställda är ni?
Ni behövs, men har nästan inget att leverera med, tyvärr.
Realisten
Hkpflj behöver fler helikoptrar som är rätt utrustade för de uppgifter som ställs.
Så enkelt är det.
I dagsläget finns det inte en enda helikopter som kan användas i internationell tjänst i förhöjd hotmiljö.
Man analysera helikoptrar i FM fram och tillbaka hur mycket som helst.
Utrusta dom helikoptrar vi har och upp med dom i luften så löses problemen.
Tar det 5-10 år innan hkp14 är operativ är det oacceptabelt.
Bibehåll i så fall 4st hkp4 för trupptransport/sjöoperativ verksamhet/stöd till samhället, utrusta dom med VMS och partikelsparatorer.
Modifiera alla hkp10, 3st för medevac/casevac och 6st för trupptransport/stöd till samhället.
Hkp15, 20st uppdragsutrustas så snabbt det går.
Då har vi 13st medeltunga och 20 st lätta hkp att åka med som är tillgängliga för insats inom 2-3 år.
Hkp14 ansluter efter hand.
/Hkp
Realisten:
Jag redogjorde för hur det ser ut, vilket var din fråga. Jag säger inte att jag tycker det ser jättebra ut.
Vad är du egentligen kritisk emot? Hkpflj eller FMV och industrin som inte lyckas leverera och införa de nya systemen så att Hkpflj har nåt att verka med?
Vad menar du förresten med att leverera. Att leverera FRÄD till övriga FV verkar inte räknas. Inte heller insatser i Kosovo. Varför har vi soldater på marken i Kosovo, men det räcker med civila helikoptrar...med det resonemanget kan vi ju lika gärna skicka volontärer eller civila hjälparbetare.
Hur mycket vet du om HKP10 IFR-kapacitet när du skriver "övriga vackert väder flygare på Kallax"? Det man saknar är NVG och avisning, annars kan man operera fullt ut IMC (dåligt väder) på samma sätt som civila maskiner. FRÄD kommer att upphandlas civilt under de närmsta 12 månaderna för att, som du säger, påbörja ominriktning mot ISAF med HKP10B.
I grunden är vi nog rätt överrens, men inom FV är det ju viktigare med exportstöd för JAS och att få fram CAS-förmåga, så då blir det såhär ;-)
/hkp:
Du har rätt i stort, men du gör saker och ting väl enkelt.
Inom HKP4 är i princip alla besättningar inne på andra system, har gått i pension eller har ett par år kvar till pension. Skall 4 stycken HKP4 förlängas måste vi alltså nyutbilda ca 6-7 besättningar från scratch. VMS har den inte idag vilket kräver en modifieringsprocess.
HKP10 genomgår ju just den modifiering som du efterlyser och det är anledningen till att det tar tid. FMV och industrin lyckas inte med att leverera vad man lovar.
Uppdragsutrustning på HKP15 är det samma sak med, grejerna finns men det finns inte arbetskraft inom FMV att ta hand om och införa systemen.
Återigen, det är viktigare med GPS-bomber, lufttankning och CAS-förmåga till JAS, så det är där man lägger kraften, trots att det är HKP som "alla" andra inom FM vill ha.
Det är också en ekonomisk fråga. På HKP4 behöver t.ex. ett helt nytt underhållsavtal upphandlas om den skall förlängas. Modifieringar är inte heller gratis precis.
Mackan, det är ju inget motsatsförhållande mellan helikopterverksamhet och JAS.
Frågan är bara vilka som klarar av att leverera... Hur många hkp 14 är igång, vilken är statusen på 15 systemet, var är hkp 10B till NBG 08?
J.K Nilsson
Mackan:
Hetaste frågan på dagordningen är vad som ska hända med hkp4.
Hkpflj och FM vill avveckla.
Jag håller inte med.
Återstår att se vad utredaren kommer att förorda.
Det finns erfarna hkp4 besättningar som är villiga att
hålla igång samt utveckla systemet.
Det skulle inte vara några problem att bemannna NBG11. Det spelar ingen roll om de är på andra system.
Hkp15 till NBG är mest ett spel för gallerian. Använd dom besättningar vi har där de bäst behövs.
Blir det överkapacitet på hkp15 kan man i så fall fundera på om man inte ska grundutbilda piloter på den istället för att skicka dom
på dyr utbildning i Tyskland.
Det finns många som går och skrotar på Malmen som är pensionsmässiga innan hkp14 är operativ. Flyg in dom på hkp4 istället.
Visst kommer det att kosta pengar.
Har vi råd att basera på
4 ställen i landet och vara 600st anställda borde vi ha råd med att förlänga 4st hkp4 också.
Vi måste komma ihåg vad vi är till för, nämligen leverera tjänster med helikoptrar. Innan hkp14 ersätter kan man inte lägga
ner det vi har.
Hkp10B och hkp15 kommer att vara operativa inom 2-3 år. Hoppas man modifierar hela hkp10 parken.
Visst kan man vara lite bitter på Jas och att Hkpflj är lillebror i Flygvapnet, men "If you can´t beat them join them"..
Jag kan garantera att vi har
vänner på den spetsiga sidan.
Hkp
JK Nilsson:
Nej, det behöver inte vara ett motsatsförhållande. Verkligheten är dock sådan, kanske inte motsats, men väl snett förhållande.
hkp:
Jag gissar på att du jobbar i Ronneby, har jag rätt?
Du gör det väl enkelt för dig i dina resonemang, men i princip håller jag med dig. Det finns dock många frågetecken och problem att lösa om det skulle bli en förlängning, framförallt på underhållssidan.
Jag tror även att du underskattar kostnaderna och frågan är var man skall ta de pengarna det skulle kosta att förlänga HKP4... Det är lätt att förespråka utökningar och mera materiel, det svåra är att tala om vad man samtidigt skall ta bort.
Ska man förlänga HKP4, så ska man göra det ordentligt. Minst över BG14, så att det är lönt att skola in nya besättningar och handla upp civilt underhåll, för det kommer att krävas i sådana fall.
Beträffande grundutbildning har du fel. Det skulle bli dyrare att köra egen utbildning på HKP15 i Sverige, om man räknar med allt; flygtid, lärarnas löner, lokaler mm
Det finns heller inga som "går och skrotar" på Malmen. Det är tom vakanser på många ställen där det borde vara folk.
Jag kan inte säga hur det är i jämförelse med att skola med hkp 15, men jämfört med vårt gamla system att skola hkppiloter är det avsevärt dyrare att skola svenska piloter i Tyskland.
Mackan, snett förhållande i vad?
J.K Nilsson
Wiseman:
Vilket "Tysklandspris" räknar du med då?
JK Nilsson:
I prioritering, på de flesta nivåer och instanser. Det kan röra allt från stort till smått.
Bra fråga. Det vet jag inte vad som ingick, men det var uttalat som erfarenhet inför ytterligare framtida köp av utländsk flygutbildning så jag utgår ifrån att det innefattade allt från köp av flygtid, instruktörstid, resor, traktamen o s v.
Mackan
Med "övriga vackert väder flygare på Kallax" menar jag de som jobbar på F21. Att en helikopter kan flyga med markkontakt i sämre väder en ett flygplan är ingen nyhet, möjligtvis för de på den "nya svenska CAS-fronten".
Jag är inte lika säker som du på att ett civilt företag kommer att ta över räddningsberedskapen i de norra delarna, vi får se under året.
FM behöver Hkp 4 eller någon annan medeltung helikopter i närtid, att typinskola till Hkp 4 är inte svårare än att typinskola till HKP 14, bättre det än att vänta på Hkp 14 i evigheter. Om FM någon gång kan vara självkritisk och även utkräva ansvar av dess befattningshavare, då skulle jag vilja veta varför vi som enda nation avvecklat de gamla helikoptersystemen innan de nya är driftsatta, bra att vi inte gjorde så i byttet mellan stridsflygplan.
I övrigt har du bra koll på läget.
J.K Nilsson
Det är ett motsatsförhållande mellan JAS och helikopterverksamhet. När inte pengarna räcker till de efterfrågade materielsystemen (absolut inte bara hkp) då kommer alltid en av FM sponsrad exportverksamhet utgöra en gökunge. FM behöver inte 100 JAS och om de inte minskas till antalet kommer det att ske på fortsatt bekostnad av andra materielsystem.
Wiseman
Bra blogg, du har väldigt ofta god insikt.
Om FM skall genomför egen grundutbildning för helikopterpiloter då kommer vi behöva köpa fler helikoptrar eller tvingas nedprioritera planerad kvantitet på insatserna i framöver. Men du förespråkar ju det nationella före det internationella så att stå på fredsbas och grundutbilda är väl din melodi. Varför har vi kvar SK 60 systemet, kostar 100 milj om året bara till SAAB, flygplanen skall inte ens kunna genomföra insats inom det nationella. Köp även den utbildningen utomlands.
Realisten
Mackan:
Jag har jobbat både på Malmen och i Ronneby och har aldrig jobbat med hkp4.
Visst har folk att göra i Linköping det håller jag med om men vilken operativ effekt levererar de med sina helikoptrar? Om 5-10 år en hel del ja, men det är för sent.
Det kommer alltid att vara fullt upp i stabsarbetet, självgenererande om inte annat.
Självklart kommer det att kosta pengar att förlänga hkp4, den ska i så fall finnas kvar minst intill hkp14 är operativ.
Jag skulle föreslå att minska ambitionen i uppdragsutrustning och insatsuppgifter (BG 11,14) för hkp15 och använda några som rena skolhelikoptrar vilket den i grunden är anskaffad för.
Jag har svårt att tro att det är billigare med utbildning i Tyskland.
Lärarlöner och lokaler är fasta kostnader, flygtid kostar lika mycket för grundutbildning som något annat.
Flygtid för hkp4 tillkommer.
Eventuellt skulle man i framtiden, när vi har fler medeltunga hkp kunna sälja några hkp15.
Vi är också som sagt utspridda på
4 orter med dom få helikoptrar vi har och personal som pendlar i högervarv för att lösa uppgifterna. 2014 tippar jag att vi finns på 2-3 ställen.
Situationen är komplex, det håller jag med om.
Cheferna måste våga ta beslut och styra verksamheten så slipper man sitta här på internet och diskutera medan tiden går.
Hkp
När hkp 15 införskaffades bestämdes att underhållet under införandeperioden skulle ingå i priset och utföras av Augusta. Hkpflj började räkna på hur många timmar man "måste" flyga för pengarna och var orolig för att inte hinna flyga upp all tid som man betalade för. Detta pga att inte hinna utbilda tillräckligt med ff. Sen upptäckte man att motorunderhållet (ca 15% av pengarna) låg utanför timpriset och kunde raskt revidera antalet flygtimmar man trodde att man betalat för med ungefär samma procentsats. Tveksamt alltså om någon kan svara på vad man räknat på i fråga om flygutbildningen.
Jocke
Realisten: Det är just den utbildningen man har tittat på att köpa utomlands och resulatet har ju visat sig vara avsevärt mycket dyrare, samtidigt som pilotkvaliteten ifrågasätts. Men i längden blir det nog som du vill. Då har vi redan plöjt ner något hundratal miljoner kr i en enormt överdimensionerad flygskolebyggnad i Linköping p g a ett korkat politiskt beslut där man antog sämsta lösningen, eftersom det var den enda man kunde enas om. Man hade sparat enormt mycket pengar och effekt på att ha kvar utbildningen i Uppsala.
Vad är det du menar med att jag skulle förespråka att stå på fredsbas och utbilda? Framför vadå?
Du har ju själv just sagt att vi pensionerade system i förtid innan ersättningen kommit på plats. Voila!
Ständigt detta snack om gökunge. Hur många flygplan anser du då att vi ska ha och baserat på vad?
Realisten, om vi avhänder oss 60-systemet så kommer det att bli en ökad efterfrgan att använda spetsnosflygplan (JAS 39) i utbildningen hemma.
Vilken analy gör du för att påstå att vi inte behöver 100 spetsnosflygplan?
J.K Nilsson
Intressant att vi har 2-3 personer som hävdar att utbildning i Tyskland är dyrare än att köra egen skolning utan att de har en aning om vad vi betalar per elevplats i Tyskland eller vad som ingår. =)
Förstår inte riktigt negativiteten mot HKP15. Det anses att den inte ger nån operativ effekt. Låt mig upplysa er om att det inte bara är trupptransport som är operativ effekt. Det finns mängder med uppgifter som HKP15 kan lösa med bravur. Några exempel;
Övervakning
Ledningsplattform
Eftersök, sök, mha FLIR-kamera
Ytmålsspaning, inte på samma sätt som med en HKP4 eller 14, men att t.ex. leta efter piratbåtar utanför Somalia fungerar den bra.
Prickskytteplattform vid t.ex. bordning av nyss nämnda båtar.
Personaltransport av chefer och nyckelpersonal
Materieltransport av lättare art såsom vitala reservdelar, t.ex. ett spännhjul till en fastkörd och trasig Strf9040C
VIP-transport
Spaning/rek
Fotoplattform
Casevac
Etc..
Mackan:
Vad ni kan eller inte kan göra med era helikoptrar är lätt att få information om. Jag konstaterar på mil.se vad ni har att flyga med för olika helikoptertyper och ser därefter i ”fom del b” för repektive helikopter vad ni kan, (http://mil.se/upload/
dokumentfiler/Manualer/FOM/FOM-B/fom_b_hkp_15_ipm.pdf).
Sverige har således ingen helikopter som kan genomföra firning eller helicast ej eller fällning av fallskärmshoppare, säkert en begränsning för vissa förband. Hur går det med kulsprutorna, vinschen och flygning över vatten med Hkp 15? Enligt öppna militära hemsidor kan Hkp 15 inte lösa några av de uppgifter du nämnde, ”med bravur”.
Du behöver inte svara på den frågan, även om jag är intresserad förstås men jag få ju svaret efterhand som eran fom uppdateras, däremot är jag otåligt intresserad av varför ni är så blåögda.
Orealisten
Mackan:
Eftersom du vet att det är billigare med utbildning i Tyskland än utbildning på hkp15 eller hkp9 i Sverige upplys mig gärna med siffror, jag tror nämligen inte att den beräkningen finns. Jag tror det när jag ser det. Glöm inte att det krävs en konvertering av våra piloter när de kommer hem från Tyskland, i ännu okänd omfattning.
Däremot är det olämpligt med grundutbildning på ett system när man inför det, det finns varken lärare eller helikoptrar tillgängliga. Men om 1-2 år borde det finnas resurser om man gör som jag vill och förlänger hkp4 som inriktas mot BG11 och BG14.
Hkp15 kan leverera vissa kringuppgifter när de är uppdragsutrustade, men vara stommen i en BG är ett luftslott. Hkp4 behövs alt. modifiera hela hkp10 systemet (gärna bägge delar) innan hkp14 är operativ.
Med minskad ambition av hkp15 insatsuppgifter om nödvändigt.
Hkp
FOM är en väldigt trubbig måttstock för vad FM Hkpflj kan och inte kan. Dessutom har jag bara nämnt HKP15 i insatser som tidigast startar 2011, och mycket kommer att ha hänt till dess.
Vad menar du med "med bravur"?
Man kan idag lösa de flesta av de uppgifter jag nämner, och kommer inom nåt år att kunna lösa samtliga. Sen finns det såklart begränsningar i aktionsradie, uthållighet och lyftkapacitet men man behöver inte vara onödigt negativ och måla fan på väggen bara för att man kan. Ska man leva upp till de krav som du verkar ha så borde vi skrota/sälja alla helikoptrar vi har, inklusive HKP4, 10 och 14, och köpa Chinook.
Hkp:
Jag vet vad vi ger för varje utbildningsplats i Tyskland, men jag törs inte skriva det här eftersom jag inte vet om det är "buissness-secret" eller inte... Jag vet...det låter som en dålig ursäkt, men så är det. Det jag kan säga är att den totala siffran är ungefär lika mycket som skulle kosta att enbart producera de 200 flygtimmarna som eleverna får.
När ni talar om skolning kan jag inte låta bli att undra varför man sålde samtliga Hkp 5. I jämförelse med helikoptrar med dubbla turbinmotorer måste de varit nästan gratis att flyga med, förutsatt att inte FM räknat ut något helt vansinnigt timpris som för Sk 61.
Jag undrar också varför man avvecklade Hkp 11 så snabbt, där hade vi ju en ambulanshelikopter. Hade det inte varit rimligare att göra sig av med Hkp 9?
Det känns lite som att man valde fel helikopter från Agusta, ett bättre val hade varit AW139/149. A109 verkar vara lite för stor och dyr för skolning och för liten för att skjutsa runt soldater.
E:
Jag delar dina synpunkter helt, utom på punkten HKP5. Den var som du säger mycket billig att flyga, men det krävs ju ändå ett antar personer som arbetar med den, både inom Hkpflj, FMV, HKV osv. Den hade även tagit upp hangarutrymme. Dessutom är den lite väl liten och långsam för att kunna lösa nåt mer än möjligen mycket grundläggande skolning och då är det inte lönt att ha kvar den.
HKP11 avvecklades såklart enligt plan (avvecklingen är det enda som gått enligt plan...) efter att leasingkontraktet gick ut. Den hade varit klockren att ha i Afghanistan och Wiseman som brukar ta upp begränsningarna i effekt kontra hot and high, borde forska lite i norrmännens 412:or som de med stor framgång har satt in väster om det svenska området. (Möjligtvis har han skrivit om det redan, kommer inte ihåg)
Grejen med HKP11 var väl att man vid den tidpunkten fortfarande trodde att vi skulle få HKP14 och 15 enligt plan. Det är lätt att vara efterklok.
Jag håller med om att hkp15 inte är någon optimal skolhelikopter.
Är utbildningen billigare och tillräckligt bra i Tyskland så är det naturligtvis bättre.
Hkp
Hkp:
Håller med dig. Det är inget fel på HKP4. Bara attityden på dess brukare!
Wolfgang Vrede
Wolfgang Vrede:
Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man är efterfrågad ;-)
Blodsockret är för lågt för att jag skall orka med någon djupare analys utan nöjer mig med att klistra in ett kommittédirektiv från RK.
Kommittédirektiv
Tilläggsdirektiv till Utredningen om Försvarsmaktens helikopterresurser (Fö 2008:07)
Dir.
2009:27
Beslut vid regeringssammanträde den 29 april 2009
Förlängd utredningstid
Regeringen bemyndigade den 9 oktober 2008 chefen för Försvarsdepartementet att tillkalla en särskild utredare i uppdrag att utreda hur förmågan att understödja Försvarsmaktens insatsförband med helikoptrar ska bibehållas respektive förbättras (dir. 2008:118). Utredaren skulle enligt direktiven redovisa frågorna om det s.k. helikopter 4-systemet senast den 31 december 2008. Uppdraget skulle slutredovisas senast den 1 december 2009.
Regeringen fattade den 18 december 2008 beslut om tilläggsdirektiv (dir. 2008:148), som innebar att utredningstiden avseende frågorna om helikopter 4-systemet förlängdes till den 31 mars 2009 och tidpunkten för slutredovisning av uppdraget flyttades fram till den 1 mars 2010.
Utredningstiden förlängs. Frågorna om helikopter 4-systemet ska redovisas senast den 30 juni 2009.
(Försvarsdepartementet)
Angåend HKP14 och "Anskaffandet av Hkp 14 kantades redan från början av problem. Tidigt bestämdes det att Sverige, Norge, Finland och Danmark skulle köpa helikoptrarna gemensamt för att få ner priset. Det föll dock inte så väl ut..."
Det var ett politikerbeslut och inte ett FMV-beslut, men det verkar poitikerna nu "glömt bort"... FMV hade ett annat 1:a-handsval.
FMV:s förstaval var en ny Sikorski S92, en färdig produkt. Större än NH90 men som i långa loppet hade blivit billigare.
Kan nog köra denna föjetong i flera år.
Ytterligare ett exempel på konsekvensen av förra försvarsbeslutet
http://www.nyheterna.net/index.php/nyheter/oskarshamn/foersvaret_vaegrade_hjaelpa_till/(comment)/view
/ Anders N
Det är inte tragiskt, det är en parodi..
Det bästa för ett litet land som Sverige är att köpa ett system (Stridsflyg, Helikoptrar etc) som är utprovad i riktiga situationer dvs antingen i operativ räddningsjänst eller i verklig strid.
Det finns en nation som är väldigt aktiv inom dessa områden och som har relativt väl utprovade lösningar och det är USA. Man kan tycka vad man vill om USA som land och deras politik men deras grejer är i regel noggrant utvalda.
Så Sverige borde ha köpt Black/Sea Hawks för länge sedan. Då kan man även i Afganistan "åka in på macken" för att få service.
Samma gäller stridsflyg ! Norge har haft stridsflyg i Afganistan ! Det hade inte gått med JAS. Undrar på varför de köper Amerikanskt nästa gång också...
13.48: Av rent intresse, varför hade det inte gått med JAS?
Varför inte JAS ? Tja, visserligen hade Norge med sig en flygteknisk grupp men "storbror" hade en mycket större teknisk styrka på samma flygplats...
Vill koppla lite till JAS affären:
För några år sedan började en tvåsitsig Norsk F16 att brinna vid take-off på Rygge flygplats. Det visade sig att ingen av piloterna var norrmän.
I och med att Norge samövar med NATO så är det lämpligt att använda sig av NATO material. Alla fattar att kommande JSF är nästa NATO flyg.
Varför skall vi i Sverige lägga så mycket pengar på JAS. Regeringen är inte intresserad av att rädda bilindustrin som skapar bra många fler jobb än vad JAS gör. Tänkar då längre en bara på Volvo/SAAB. Det finns konsultföretag (ingenjörs tjänster) och underleverantörer som sysselsätter ganska många personer.
Nu hamnade jag lite utanför helikopterfrågan men det är en parallell.
14.18 Förbandet sattes upp med gemensamt underhåll från EPAF-länderna, dvs Norge, Danmark, Belgien, Holland och Portugal (deltog inte om jag minns rätt). En smaklig lösning, men det är inte så mycket som hindrar Sverige från att sköta eget underhåll. Den största biten är att sköta själva basen och kan någon annan göra det genom att man t ex opererar från en redan uppsatt bas med allt vad det innebär i form av basförband till markförsvar har man vunnit mycket.
Wiseman,
det finns idag i en fattig Försvarsmakt inte utrymme för ett sådant projekt som JAS, inte utan att det blir konsekvenser för andra mtrlsystem vilket innebära att vi inte har svenska hkp att rädda svenska soldater med i Afghanistan.
Men det anser du säkert vara lite väl långsökt.
Överst på läktaren
16.19: Allt är en kompromiss. Ska vi offra vår nationella försvarsförmåga för fronten i Afghanistan? Nej, jag tycker inte det. Hade man fattat korrekta beslut för tio år sedan hade vi haft både och istället för (nästan) varken eller.
16.19
Har vi råd att inte ha stridsflyg?
I Afghanistan så får våra soldater faktiskt stöd med helikoptrar av andra deltagare i ISAF. Vem stödjer Sverige med stridsflyg här hemma?
För idag så är alternativet till att vi har JAS att vi köper ett nytt stridsflygplanssystem. Jag misstänker att det inte på något sätt skulle kosta mindre än att vidmakthålla vad vi redan har anskaffat.
Flygvapnet med JAS tar en så stor del av FM ekonomi så att andra förmågor blir lidande. Vi hade klarat oss bra även nationellt med ett billigare JAS-projekt redan från början.
Men det blir så här när industrin gör den säkerhetspolitiska bedömningen och vet vad som är bäst för FM.
Då faller ansvaret på den unga soldaten i utlandsstyrkan som ställer upp frivilligt med dålig utrustning och dåligt understödd.
Ingen annan tar ansvaret.
Längst upp på FV-läktaren
Ja, vi köpte fel hkp 2001. HKP14 kan kanske göra någon nytta redan 2015 men då har vi inga besättningar inom Hkpflj som kan operera den. Eftersom ekonomin inte tillåter att de besättningarna som idag är anställda har något att flyga med under åren 2010-2014, hur skall de då kunna göra någon nytta när tekniken äntligen börjar snurra på HKP14?
Wiseman, ni har gott om JAS-skrov och om de inte ens räcker till för alla insats/BFT/SFT/m.m. då har du gott om SK60-skrov. Alla dessa skrov kostar pengar att hålla luftvärdiga och att kontinuerligt modifiera.
De besättningar som skall kunna operera med HKP14 internationellt 2015 hade behöft en bättre fördelning av pengarna inom FV så att det hade funnits några hkp-skrov att förbereda sig på under 2010-2014. Säg inte att de skall flyga SK60.
Läget inför 2010 är att 50% av hkp-piloterna enligt PTOEM inte har någon flygtid och inga BFT/SFT flyger på hkp, 100% av JAS-piloterna enligt TOEM har flygtid och en majoritet av BFT/SFT har flygtid på JAS/SK60. Denna situation har gällt de senaste 10 åren.
Jag kan köpa läget om vi inte behöver hkp nationellt/internationellt eller om Silwer och Byden säger att denna rådande situation, enligt ovan, är rätt och skall så vara.
Vi skall ha kvar JAS men finns det några pengar till hkp resurser?
Vad tycker wiseman
Överst på läktaren
Jag tycker precis som du att det är skandal. Dock är flygtid egentligen inte dyrt. Det är inte inom verkansdelen försvarsbudgeten måste rationaliseras utan snarare inom det som är runtomkring. Vilken logik ligger det i att vi idag har lokalkostnader som är högre än 2004, trots att hälften av verksamhetsställena är borta? (Jag vet att jag tjatar om det ofta, men det är det påtagligaste och mest absurda exemplet på vad försvarsbudgeten går till)
Politiskt måste man inse att man får vad man betalar för. Är man inte villig att betala Försvarsmakten fullt ut för att utföra de ålagda uppgifterna, så får man ta konsekvenserna. Problemet är att man från försvarsmaktshåll är dålig på att påvisa konsekvenser. Det gynnar ju inte direkt karriären...
Flygtid, gångtid och körmil är en allmän katastrof i Flygvapnet. Tydligen har svenska spetsflygdivisioner nu samma flygtidstilldelning som Nordkorea har för sina "komplexa" 50-talsflygplan. Det känns lika tryggt som alltid.
Industrin kan skriva hur mycket hotbild de vill. Det är ändå politikerna som verkställer den och det är kontraproduktivt om man talar om operativ förmåga.
Hur ska man ge 14-besättningarna flygtid? Jag vet inte.
Wiseman,
tycker du resursfördelningen mellan spets och rotor borde ändras i framtiden, m.h.t. den rådande situation som jag beskrev i mitt föra inlägg?
Byden och Silwer vet om förslagen på hur HKP14 besättningarna skall få flygtid, men.....
Överst på läktaren
Jag anser att bägge skråna behöver full tilldelning, men jag anser inte att man ska "omfördela inom ram".
Den tilldelade tiden är ju inte heller tillräcklig för stridsflygförbanden som får 2/3 av den tid som är lägsta krav enligt den NATO-standard som Sverige förväntas följa.
Försvarsmakten är luftslott idag och det måste ändras på politisk väg.
wiseman
Om du är flerbarnsförälder hoppas jag att du inte tillämpar samma fördelningspolitik, utan att du behandlar alla dina avkomlingar rättvist.
Bägge skråna behöver full tilldelning till sina insats-piloter, inte till sina BFT/SFT-piloter, eller?
Överst på läktaren
Debatten om svenska militära helikoptrar är just nu bland det hetaste inom svensk riksdag och media. Dock har debatten endast handlat om hur lång tid det tar innan Hkp10B är klar att sättas in och om man skall anskaffa någon annan helikopter däremellan.
Jag tycker det är mycket oroväckande att man låter den största skandalen av dem alla passera helt obemärkt förbi.
Projekt Helikopter 14 var dömt att misslyckas redan från start. Försvarsmakten gjorde samma misstag som vid anskaffningen av JAS39, man köpte en produkt som endast fanns på ingenjörernas ritbord. Idag får vi lida av konsekvenserna.
2005 skulle Hkp14 ha levererats till Försvarsmakten från FMV och NH Industries. Den skulle varit fullt operativ internationellt 2007. Men vad har hänt? Inget.
En helikopter står idag i hangaren på Malmen i Linköping. En bristfällig industrikonstruktion som inte kommer att flyga på flera år framåt. Antalet fel på helikoptern i allt från konstruktion till tilläggsutrustning är så lång att det skulle kunna uppta flera A4 sidor med text.
Men inget görs. Inget sägs. Ingen ifrågasätter projektets framtid. Varför? Finns det politiska krafter i sverige som är rädda för att sanningen skall avslöjas? Att alltihop är ett enda stort fiasko.
Varför finns det ingen som vågar ta beslut om att häva detta mångmiljarköp och kräva pengarna tillbaka? Pengar som istället kunde användas till att köpa helikoptrar som är klara för insats. Att anskaffa Blackhawk är kanske inte det mest optimala alternativet, men kanske tillräckligt bra. Den har flugit många år, alla barnsjukdomar är borta, tillbehörslistan är lång och utvecklingspotentialen fortfarande stor.
Varför denna mörkläggning om Hkp14? Varför säger inte Försvarsmakten stopp? Är det en politisk munkavle lagd på projektet?
Det enda raka vore att någon tog på sig skämsmössan, tog en plats i morgonsoffan och bad om ursäkt. Om ursäkt för att Hkp14 beställdes. Om att de profiler för vilka den var tilltänkt inte är relevanta idag. Om bristerna i upphandlingen. Be om ursäkt och lova bättring.
Föreslå att istället köpa begagnade Black- och Seahawks. Att skicka besättningar och teknisk personal på utbildning till USA. Detta är en stor utmaning. Dock finns det idag flygande personal som har all den utbildning som krävs för att kunna sättas in i Afghanistan. Allt de behöver är att byta plattform att operera från. Om beslut togs nu skulle dessa besättningar kunna vara klara och finnas på plats efter sommaren 2010.
Vem vågar ta på sig ansvaret?
Mvh Insatt i debatten
Insatt: Du vet likaväl som jag att ingen kommer att ta på sig ansvaret.
Nu när Försvarsmakten i dagarna tvingats acceptera leverans av Hkp 14 från NHI via FMV trots den enorma mängden brister är det för sent att häva köpet. Det är kört.
Istället för att på bredd anskaffa en användbar helikopter kommer vi återigen att hamna i en sits med små volymer av olika typer. Med största sannolikhet blir det EC 725 som anskaffas. Säkerligen en bra helikopter, men skaffar vi 8 st är vi snabbt tillbaka i sitsen att vi inte har möjlighet att använda systemet skarpt över tiden då antalet är för få för insats, översyn, utbildning och kontinuerlig flygträning.
Min åsikt är som din - riv och köp helt nytt på bredd. 8+13+3 helikoptrar räcker ingenstans och ställer dessutom bara till logistiken.
Att media inte gottat ner sig i det här förvånar mig verkligen.
Wiseman:
Bra.
Men 5-8 st EC 725 från Brasiliens tillverkningslina är ytterligare en kraftsplittrande resurs till FM. Prod flyg vet hur stor del av JAS 39 systemet som står på plattan varje dag. Använd de jämförelsetalen.
Tid från beslut till insats är 2-4 år, om det finns frivilliga piloter inom FM.
Insatsområde?
ISAF
ISAF: Precis. Jag tror inte vi ens har kommit till hälften i historien om helikoptrar till Afghanistan. Det är åtskilliga turer kvar.
Insatt i debatten:
Ditt inlägg innehåller så många sakfel att man häpnar.
Fullt operativ internationellt 2007
En helikopter i hangaren.
Ingen flygning i sikte på många år.
Kallar man sig insatt och skriver ett långt inlägg innehållande diverse fakta borde det finnas relevans i det.
Som vanligt bra diskussion och debatt hos Wiseman. Insatts inlägg till trots.
/Besserwisser
Wiseman@ Det är långt kvar.
Under våren 2008 insåg man att hkp10B inte skulle bli klar till NB.
Jag gjorde under rubriken "snålheten och visheten" en kommentar där jag visade min "anskaffningsprocess" i 32 punkter.
Pkt 15. Vad skall vi ha saken till?
Den frågan ställde sig försvarsministern våren 2008. Svaret blev ett beslut om att de skulle skickas till Afganistan.
Nu är vi vid pkt 17.
Många punkter kvar.
Man kan ju undra om nästa hkpsystem där man redan diskuterar pkt 15. Det är väl alldeles på tok för tidigt!
Teaterdirektören.
email adress: gonzo0496@hotmail.com
Bäste Wiseman!
Helikopterdebatten har vad jag kunnat se inte tagit upp prestandafrågan. Mitt inlägg kanske skapar mothugg och jag är beredd återkomma med detaljer.
Detta tas bort.
Förslag till inlägg:
Helikoptrar lyder inte order.
I mitten av 60-talet stod jag som ung löjtnant och chef för ett arméhelikopterförband framför en infanteriöverste (fobef) och anmälde att vi, på grund a tekniska problem, dessvärre inte kunde starta förrän kl 1300 i stället för beordrade kl 0900. Översten, vars fina slutövning i Hemavan-fjällen nu fick förändras, gav då ordern ” Säger jag start kl 0900 är det start kl 0900. Slut. Repetera”. Den tekniskt mest avancerade apparat denne överste mött under sitt liv var sannolikt en armécykel med ballongdäck.
Det går inte att kommendera ”Givakt!” och ”Framåt!” på luftfarkoster.
Detta minne dyker upp när frågan om svenska helikoptrar i Afghanistan ventileras av politiker och journalister. Orsaken till att svenska helikoptrar inte är på plats har en komplex bakgrund. Den är personell, materiell och organisatorisk. Försvarsmaktens helikopterflottilj har under senare år haft stora problem, främst orsakade av de politiska beslut som ledde fram till en sammanslagning av vapengrenarnas egna helikopterenheter till en gemensam helikopterflottilj. De olika kulturerna har bland annat givit flygsäkersproblem som resulterat i flera allvarliga haverier. Statens haverikommission har riktat mycket allvarlig kritik mot flottiljen. Högkvarteret och helikopterflottiljen i Linköping har handlat och man är nu i en form av time-out för att kunna slicka såren. Därtill kommer problem med de två nya inköpta och beställda helikoptersystemen. Typvalen av dessa är i sig ett utomordentligt stort misstag. Den mindre hkp 15 har mycket låg kapacitet (a pilots helicopter but not a soldiers) och den lätta transporthelikopter 14 är inte färdigutvecklad. Sverige har i vanlig ordning valt en särlösning med hkp 14 vilket skapat ytterligare förseningar.
I detta läge kräver politiker och journalister handlingskraft och hänvisar till den utgångna och inplastade Vertol hkp 4 samt frågar sig varför hkp 10 (Super Puma mod) inte är insatt. Tankarna går då till infanteriöversten. Helikoptrar har begränsningar. Det går inte att ha full last av passagerare eller materiel samtidigt som man har full tank(räckvidd) när det är 40°C och höjder på 2000 meter. Våra helikoptrar, såväl hkp 4 och i någon mindre mån hkp 10B har för dålig förmåga under en stor del av året under de höjd - och temperaturförhållanden som råder i Afghanistan. Tyskland, inom vars ansvarsområde Sverige opererar, ställer sin medeltunga transporthelikopter CH-53G(S) till förfogande och har gjort många fina insatser för oss. Holländarna har Super Puma(hkp 10) men har valt bort den under de varma delarna av året och använder sina medeltunga CH-47 Chinook. Endast stora helikoptrar har tillräcklig överskottsförmåga att kunna operera i Afghanistan året runt.
Helikopterflottiljen bör inte med dåligt underbyggda hugskott störas i sitt viktiga konsolideringsarbete. Det går inte att kommendera framåt på helikoptrar som har dålig förmåga i det aktuella området. Konsekvensen av felaktiga beslut, materiella och personella, måste tas. Vill Sverige ha egen helikopterförmåga snabbt måste resurser
köpas utifrån. Våra soldater måste känna sig uppbackade hemifrån och detta är en möjlig lösning, om än kostsam. Detta understöd kan dock inte ges till den svenska
kontingenten separat utan måste ske inom ramen för det tyska förbandet, baserad på Mazar-e Sharif eller Termez. Denna fråga har etisk bäring och har tidigare på ett bra sätt ventilerats på denna blogg.
Superswede38.
Helikopterflottiljen och dess högre officerare präglas av korruption och lättja. Pengar slösas på tjafs och ovidkommande verksamheter.
Titta på HKP 14. "Samverkan" med tillverkaren kräver att Flottiljen stationerar officerare i Frankrike. Givetvis ska det vara piloter och icke fransktalande överstar.
Vilket bolag / verksamhet skulle ens tänka på att placera personal MED FAMILJER som heltidssamverkande för de ynka helikoptrar det rör sig om.
Hur orkar ni ens tala om Flottiljrn som om den var en organisation som gick att rädda.
Inkompetens, slarv, lättja, arrogans och kriminell attityd.
Blir trött när jag läser om flottiljens agerande.
Sparka allihop. Börja med soporna i Frankrike!
Ja, för det är ju verkligen Helikopterflottiljen som på helt eget bevåg placerat personal i Frankrike.
Lär dig skilja på Hkpflj, FMV, MSK, HKV och NSHP innan du kommer med grundlösa och idiotiska påståenden!
Det torde vara trivialt att det INTE går att leda i bevis vem som beslutat om ett svenskt helikoptervapendetachement i Provence.
- Frågan är snarare om det är ändamålsenligt och kostnadseffektivt bemannat eller om en lösning av reseattaché-modell vore tillfyllest?
Generalen Jan-Gunnar Isberg fick ÖB:s uppdrag att utreda vem i Försvarsmakten som beslutat vad och när angående Camp Northern Light i MeS. Han lyckades inte.
HKV har omorganiserats var 18:e månad de senaste decenniet. Lägg därtill att många befattningar byter innehavare var 24:e månad.
Resultatet är att knappast något personligt ansvar kan utkrävas eftersom så många är uppbundna av föregångarens verksamhetsplanering och budget.
Nu kan jag inte mycket om koptrar, men BlackHawk verkar ju vara en väl beprövad sådan. Varför ska det chansas så in i baljan i FM med allt? Det är ju som man vrider i skratt: - kopter som inte kan landa där det är ojämnt –
HELIKOPTER 4??!! Var är du? Har statsrådet Tolgfors sett en helikopter 4 springa förbi? Fråga till samma statsråd; Har Sverige idag någon ubåtsjaktförmåga? Finns ubåtsjakthelikopter-ELLER MOTSVARANDE förmåga i denna Tolgforsesiska krigsmakt?
Ni läsare vet, denna välövade, välrekryterade, välutrustade och välavlönade krigsmakt som står rustad till tänderna och är OMEDELBART gripbar.....
Välkommen svenska medborgare, välkommen till VÅR verklighet.
Skicka en kommentar