Om / About Wiseman's Wisdoms

lördag 19 december 2009

Räddad av gong-gongen

Efter att såväl Försvarsmakten som FMV tvingats ner på knä av både försvarsminister och inte minst media, genom den fullständiga oförmågan att ha ett fungerande helikoptervapen i Sverige, räddas man nu av gong-gongen i form av Obama.

I och med att USA fattat beslut om ytterligare styrketillväxt i Afghanistan med ca 30 000 man, kommer man även att förstärka i de norra provinserna där de nya underhållsvägarna går. Dit amerikanska soldater åker följer även sjukvårdsresurser. USA baserar av den anledningen helikoptrar på Marmalbasen i Mazar-e-Sharif och löser därmed det svenska "problemet" med helikoptrar.

Svenska helikoptrar eller ej och utländska helikoptrar eller ej är det ändå så att entimmesregeln för sjukvård inte håller då markförbanden regelbundet opererar längre bort än en knapp halvtimmes flygväg. Sånt är kriget, men det behöver inte media bry sig om.

Glädjande är dock att svensk helikopterpersonal förhoppningsvis kommer att stödja de norska helikopterförbandet i Afghanistan. Det är ett bra sätt att få miljöträning i den hårda afghanska flygmiljön.


Försvarsmakten och FMV kan nu andas ut för stunden eftersom medias strålkastare kommer att riktas åt ett annat håll ett tag. Det är synd för helikopterproblematiken är väl värd att belysas. Ytterst handlar det inte om svenska helikopterresurser i Afghanistan, utan den nationella svenska (o)förmågan. Strävan med enhetshelikoptrarna hkp 14 och 15 var att Försvarsmakten skulle operera så få helikoptertyper som möjligt och därigenom minska underhållskostnaderna. Nu visar det sig ändå att det kommer bli fler helikoptertyper än man kan föreställa sig. Hkp 14 och 15 i två olika versioner, hkp 10 i upp till fyra olika versioner och därtill eventuellt hkp 4 och en interimshelikopter i form av EC 725.

Valet av den franska helikoptern EC 725 ställer jag mig som bekanta mycket tveksam till, men överbevisa mig gärna. Den stora fördelen med EC 725 anses vara att den är mycket lik hkp 10. Dock är den otroligt dyr (betydligt dyrare än t o m JAS 39) och har dragits med en rad tekniska problem. Franska försvaret skar ner sina beställningar till endast 14 helikoptrar. Därutöver har helikoptern beställts av ett antal andra nationer och frågan är om Sverige i så fall lyckas tränga sig före dem i produktionslinan. Med EC 725 blir det åter en rad helikoptrar i små potter eftersom pengarna inte räcker till så mycket mer än ett fåtal. Jag anser att det hade varit klart mycket bättre att satsa på en billigare, beprövad helikopter som finns i stort antal och då köpa den i ett större antal istället för att gå i samma fälla som så många gånger tidigare.

Frågan är dock varifrån man har tänkt sig ta pengarna för att finansiera köp av nya helikoptrar? Materielbudgeten är som bekant mycket, mycket ansträngd.

Oförmågan och okunskapen i materielanskaffningen som ständigt leder till fördyringar, förseningar och nödlösningar, måste granskas och förbättras -såväl när det gäller Försvarsmakten som FMV och inte minst politisk nivå.

Nyheten att helikopterproblemet i Afghanistan nu är löst är inget någon i Sverige kan slå sig för bröstet för. Tacka istället "fredspristagaren" och general McChrystal.


Frågan är bara vilka resurser det finns att erbjuda till Nordic Battle Group 2011? I dagsläget är 3 st Hkp 15 avsatta för NBG 11 och ingen utpekad sjuktransportresurs. Alla de lösningar som presenterats för att få fram helikoptrar för medevac/casevac beräknas idag vara färdiga i mitten av första halvåret 2011. Det är ca tre månader efter att NBG går på beredskapen... Löser Obama även detta problem för även om man trollar fram en handfull svenska helikoptrar räcker de inte för både NBG och Afghanistan.


Andra i frågan:
Forsno
Chefsingenjören

54 kommentarer:

  1. Gong-gongens räddande skedde i en mellanrond och inte i slutronden. Kvar är Försvarsmaktens "reformering" efter valet. Blir det borgerlig valseger verkar en redan underfinansierad budget vara fastlagd. Blir det en röd valseger, så gissa själva.

    Felet är bristen på ett samlat grepp, vilket förhindras av multipla beslutsnivåer, militära och politiska. Kanske ändå inte så lysande med den "nådatid" som regeringen beviljat, genom att skjuta det ounvikliga framåt. Räddar vi på ett håll, så inverkar det på ett annat.

    Men de de nu annonserade räddningarna är nog ändå riktiga. Frågan är bara var det skall brista. vi har väldigt kvalificerade vapenbärare, med stora brister i beväpningen.

    SvaraRadera
  2. NBG 2011?

    EU har alltid två stridsgrupper i beredskap som ska kunna sättas in nästan vart som helst i världen. Under det första halvåret 2011 är Nordic Battlegroup i beredskap. Sverige har huvudansvaret för NBG som kommer att bestå av drygt 2 000 soldater från fem länder: Sverige, Finland, Norge, Estland och Irland. Det paradoxala är att vi januari 2011 skall ha 3 gånger så många svenska soldater, jämfört med vad vi idag har i Afghanistan, fullt stridsbereda plus 400 soldater från ytterligare andra nationer, men utan sjukvårdstransporthelikoptrar.

    Hkp15 som planeras att ingå i NBG 2011, bedöms ha en praktisk maxvikt på 3000 kg (normalt 3175 kg) vid uppträdande i högre terräng och/eller i varmare klimat kombinerat med en landning i stoftrik miljö. Med 3 mans besättning (inkl ”vårdpersonal”) kan Hkp15 flyga 30min/ 120 km lasta en skadad och därefter flyga 30min/120 km. En rote Hkp15 bedöms bestå av en helikopter som svarar för understöd med kulspruta och en helikopter som utgör sjukvårdstransport, om liknande uppträdande skall gälla i NBG som för de flesta nationer som flyger i Afghanistan.

    Vid ett större skadeutfall kan NBG med egna sjukvårdstransporthelikoptrar hämta tre skadade inom 120km, utan uppkomna friktioner.
    Kan ÖB Sverker Göransson påstå att ”sett från ett professionellt militärt perspektiv är helikopterfrågan nu löst” för våra 2000 soldater i NBG 2011?

    McChrystal

    SvaraRadera
  3. "Den stora fördelen med EC 725 anses vara att den är mycket lik hkp 10."

    Är verkligen EC 725 "mycket lik" AS 332?
    Till utseendet möjlightvis...

    "Glädjande är dock att ett antal svenska piloter förhoppningsvis kommer att stödja de norska helikopterförbandet i Afghanistan."

    Nu var det väl inte den personalkategorin som var mest aktuell/prioriterad i förfrågan om 412/Afghanistan...

    SvaraRadera
  4. McChrystal: Du har så rätt. Jag missade ta upp NBG-aspekten i inlägget. Jag ska göra bättring.

    18.30: Enligt min källa handlade det om ett fåtal pass för personal som redan flyger Hkp 10. Beklagar att jag bara nämnde piloterna.

    SvaraRadera
  5. Det är inte bara piloter som skall understödja norrmännen i afganistan utan också tekniker, uppdragspeciallister, materiel-tekniker m.m.
    Och det huvudsakliga syftet är inte att miljöträning utan att förhindra att norrmännen drar sig hem med sina 412 (som når in över svenskt område). De piloter som kommer flyga 412 är inte de samma som kommer flyga 10B i Afganistan.

    SvaraRadera
  6. 18.45: Ja, det är jag medveten om. Men jag vill ändå hävda att det är ett steg i rätt riktning att ha helikopterpersonal på plats för att skapa egna erfarenheter av att operera i den afghanska miljön och att sedan sprida dem vidare på hemmaplan.

    SvaraRadera
  7. Ja, det är absolut inte fel. Men det jag menade var att det är inte erfarenheten som är det viktigaste utan stödet till norge och deras helikopterförband på plats. Detta är också bra.

    SvaraRadera
  8. Det är 6 individer HKP15 som skall vara med i NBG11. Att alla 6 flyger samtidigt är ytterst osannolikt så det man ska planera med är två rotar=2 skadade, max 12 mil bort.

    Detta innebär dessutom att helikoptrarna inte kan användas till något annat under tiden, utan de står enbart i beredskap för larm.

    HKP15 är utmärkt till övervakning, VIP-transporter, som ledningsplattform, materieltransport vad avser mindre, men vital, materiel som t.ex. nån exklusiv reservdel till en Galt som gått sönder långt från närmsta "verkstad" osv.

    Någon Medevac-helikopter kommer den aldrig att bli, hur gärna Stefan Andersson m.fl vill.
    Frågan är om t.ex. chefen för det finska skyttekompaniet är nöjd med detta, eller om finnarna kommer att komma med någon form av invändning. Eller varför inte gemene svenske skyttesoldat, eller dennes mor...

    SvaraRadera
  9. McChrystal:

    HKV fick i september ett erbjudande om ett antal Bell 212/412 med likvärdigt utrustningsalternativ som Norges prestandamässigt svagare Bell 412 i Afghanistan.

    Den lösningen är den snabbaste, den minst resurskrävande och den mest ekonomiska lösningen för försvarsmakten som dessutom kan vara i Afghanistan innan slutet av 2010. Till att flyga denna helikopter, med svenska "flaggan" på sidan, finns det fler frivilliga än vad det finns inom hela HKP10-systemet.

    Bell 412 är, utöver behovet i Afghanistan, troligtvis den enda lösningen för att säkerställa medeltunga helikoptrar (sjvtphkp)till NBG 2011, samt behovet innan 2012 av mthkp till FM särskilda förmågor eller för att överbrygga glappet för besättningarna i väntan på HKP16 eller HKP14.

    När är den amerikanska förstärkningen på plats med helikoptrar på Marmalbasen i Mazar-e-Sharif? Hur länge stannar de? Behövs HKP10B i Afghanistan? Skall vi använda HKP10B till NBG 2011? Vad mer kan vi be andra nationer om? Behöver vi inte en ny ryggrad?

    UH-60 löser allt (725-NEJ)

    SvaraRadera
  10. Wise,

    Fransmän ger motköp. Det får man inte om man handlar Black Hawks.

    Mvh


    Allan Widman

    SvaraRadera
  11. Allan: Må så vara. Det skulle i så fall ständigt exkludera USA från att sälja krigsmateriel i större serier till Sverige. Jag tror ändå att 15 UH-60 är bättre än 5 EC-725. Kvantitet är en kvalitet i sig.

    SvaraRadera
  12. Allan:

    Hur många fd HKP4 piloter som är idag användbara fick du ihop på ditt upprop för Afghanistan?

    Undrande

    SvaraRadera
  13. Wise,

    Tro för all del inte att jag önskar något annat än att det blir Black Hawks, om nu någon tror att vi behöver köpa nytt igen. Jag pekar bara på vad som driver våra beslut. Det är mera motköpen än fyndköpen.

    Mvh


    Allan Widman

    SvaraRadera
  14. Allan: Tack för det klargörandet. Jag blev nästan lite fundersam.

    SvaraRadera
  15. Anonym,

    Läs min blogg. I'm out of here.

    God Jul alla



    Allan Widman

    SvaraRadera
  16. Allan vill inte gärna diskutera detaljer kring sitt upprop. Det är en sak att säga att man har X intresserade piloter. Det är en helt annan sak om dessa är tillgängliga att utan vidare ryckas från sin nuvarande befattning eller inte. Hur många är t.ex nu planerade mot Adenviken, BG11 och HKP10B? Hur många är mellan 53-55 år och faller på att de snart går i pension? Hur många sitter på andra viktiga befattningar där de lämnar en svårfylld lucka? Var skulle HKP4 baseras och hur många skulle med hänsyn till detta behöva veckopendla under flera år till den platsen? Skulle man gå med på det? Finns det pengar till det? Hur ser det ut på underhållssidan? Vad händer med flygtidsproduktionen på HKP15 om man helt plötsligt rycker ett antal tekniker som skolat om sig till det systemet? Hur går det då med ovan nämnda insatser? Eller är Allans tanke att Patria skall lösa underhållet även utomlands?

    HKP4 är inte ett alternativ på kort sikt för någon större insats. Däremot skulle man genom att blåsa liv i HKP4 kunna få just det tillskott som behövs i tidsperioden 2012-202X. Man kan då rekrytera och utbilda nya besättningar och tekniker mot HKP4, inklusive ny personal från Tyskland och YOP.

    SvaraRadera
  17. Mackan:

    Du har rätt. Tråkigt bara att Allan i sitt upprop frågade bl.a. de piloter som tidigare flugit HKP4 och som nu var beredda på att åka på en markoperativ insats i Afghanistan.

    Svaret på min fråga till Allan är att det är mindre än 5 piloter som är frivilliga till detta. (varav de flesta behöver lära sig något de inte vill lära sig)

    Om nu Allan menar allvar med sitt ställningstagande för Black Hawk kan han lägga ner det omöjliga arbetet med att få HKP4 till Afghanistan före april 2011.

    Allan borde istället koncentrera sig på lösningen som kan vara på plats före april 2011.

    Undrande

    SvaraRadera
  18. Anonym 21:31;


    Utveckla gärna din inledning med erbjudande om Bell-kärror. Det låter intressant!

    SvaraRadera
  19. Mackan & Undrande:
    För mig har poängen med att återaktivera fyrorna aldrig varit att hinna före 10B till Afghanistan utan att de inte borde avvecklats innan en ersättare fanns färdig.

    Jag vill varken förringa Allan Widmans betydelse eller engagemang, men ett 7,5-procentspartis företrädare i försvarsutskottet har mycket litet inflytande över vilka helikoptrar som anskaffas till FM.

    SvaraRadera
  20. Forsno:

    Försvarsministern skrev den 15 september 2009 på sin blogg "Jag kan bekräfta SVDs uppgifter att jag i fredags hade kallat till mig generaldirektörerna för FMV och Försvarsmakten, för att tillse att den svenska helikopterförmågan för Afghanistan påskyndas".
    I det sammanhanget har HKV de senaste veckorna bl.a. tittat på HKP4 som en lösning.

    Nej, HKP4 borde inte avvecklats innan en ersättare fanns färdig, men bör ej heller få ett beslut i närtid om att åter driftsättas. Inte om FM vill ha en snabbare och/eller mer långsiktig lösning på sitt behov av helikoptrar.

    Såväl Allans ståndpunkt som hans engagemang är av betydelse i debatten om nya helikoptrar till försvarsmakten, iaf jämfört med många andras. Därför är det ytterst välkommet att Allan nu vill ha Black Hawk.

    ÖB säger att ”situationen är löst”. Är det rätt att svara att situationen är löst när man inte löst den ställda uppgiften från försvarsministern!

    Undrande

    SvaraRadera
  21. Undrande:
    Även om det går att få en snabb leverans av Black Hawk/Seahawk, om vi nu kan hålla fingrarna i styr och beställa samma UH-60M och MH-60R som idag tillverkas åt den amerikanska försvarsmakten, betyder inte det att det går att förbandssätta en helt ny helikoptertyp snabbare än vi kan återaktivera en som stått avställd i ett år.

    Om vi köper Black Hawk som en interimslösning kommer de i bästa fall kunna vara operativa något år innan Hkp 14B. Jag tycker att vi redan borde avbrutit Hkp 14-projektet och då vore U/MH-60 (tillsammans med CH-47) en snabblevererad och beprövad ersättare.

    Men då som just ersättare - inte gap filler.

    SvaraRadera
  22. Rättelse:
    Jag menade Hkp 14A.

    SvaraRadera
  23. Mackan!
    Du slog huvudet på spiken.

    HKP4-personalen med sin numera välkända "jag vet inte om jag vill något överhuvudtaget" attityd för Allan Widman mfl bakom ljuset.

    Sorry sailors!
    Men gamla gubbar och andra trötta före detta SAR-älskare gör sig icke besvär i dessa stidsuppgifter. Om HKP4 sätts i trafik igen förordar jag en nyrekrytering av samtliga piloter.

    Den Svarta Baronen gjorde sin sista show i Hårsfjärden sent 80 tal med känt resultat.

    Klart slut!

    Dr Blå

    SvaraRadera
  24. termin,

    Vad vill du veta?

    SvaraRadera
  25. Det finns inte budget för ordentlig hkp-förmåga - varken på kort eller lång sikt.

    SvaraRadera
  26. Leffe: Nej, och det finns knappast budget för interimslösningar heller. Så mycket pengar tror jag inte att man få ut från NH Industries. Då är frågan var försvarsministern avser att ta pengarna ifrån när han anger att det nu finns pengar att få fram helikoptrar. Den frågan har han konsekvent vägrat att svara på.

    SvaraRadera
  27. Är det den svenske ÖB som lyckats prata upp antalet amerikanska helikoptrar på Marmal i MeS eller är det en helt rationell amerikansk bedömning av en allvarligare hotbild mot amerikanska transporter genom Norra Afghanistan, som resulterat i behovet av en större förmåga att kunna producera akuta ambulanstransporter också i denna del av ISAF:s operationsområde?

    Att dessa helikoptrar precis som alla amerikanska helikoptrar styrs från Bagram utanför Kabul och INTE av den tyske RC North i MeS säger kanske något.

    SvaraRadera
  28. Oavsett vilken helikoptertyp som skulle kunna bli "gap filler" och tillika ”ersättare” så tar det tyvärr något år att få ett operativt förband. Att leverantören svarar för utbildningen av besättningar och svarar för det tekniska underhållet är viktiga framgångsfaktorer, om förhoppning sätt till en snar förmåga.

    Om det skall återaktiveras en helikoptertyp som stått avställd i ett år måste försvarsmakten själv svara för utbildningen av nya besättningar. Överskottet på piloter, frivilliga till Afghanistan och inte uppknutna mot ISAF, Atalanta och NBG11, finns bara på Malmen, vilka ej flugit HKP4.
    Vem skall ge dessa piloter en inflygning? Patria?

    Den helikoptertyp som är snabbast att förbandssätta som ”gap filler” under 1-4 år , i väntan på Black Hawk, har redan nämnts i denna tråd ett antal gånger. Många av de berörda piloterna har redan flugit typen.

    Finansieringen säkerställs genom en balansering av de materielsystem och förmågor försvarsmakten anser sig behöva. Försvarsmakten behöver inte ha 500 soldater i Afghanistan om man inte kan ge dem understödd av helikoptrar. Ej heller behövs NBG11 utan sjukvårdstransporthelikoptrar. Vem vill ställa upp som soldat utan en fungerande sjukvård?

    SvaraRadera
  29. Anonym 21.51:

    Show me what you got!

    SvaraRadera
  30. Det finns en risk att man kommer att skylla på pengabrist för att lösa helikoptermisären.

    Får man inte mer pengar av våra politiker är det ju bara att se till att omfördela resurser till det som efterfrågas.
    Men helikopter är svaga i sammanhanget särskilt när det kommer till kritan och om det blir motsatsförhållanden.
    Vi saknar några helikoptergeneraler med rötterna i operativ helikopterverksamhet.

    Jag undrar hur PROD FV tänker när de vill avveckla HKP9 med tanke på hur lite vi har att flyga med.
    Det kom innan diskussionerna om ev. leasing/anskaffning av fler helikoptrar.
    Samtidigt har FV ~100 SK60.
    När Lätt attacken las ner avvecklades hela 4st SK60 skrov var det någon som sa.
    Rätta mig gärna om jag har fel.

    För mig är det helt ok att ha många flygplan men inte med dagens ekonomi där fördelningen JAS/SK60 kontra Hkp känns minst sagt obalanserad.
    I slutändan påverkar det hela FM operativa förmåga.

    SvaraRadera
  31. Nu äger ju inte flygvapnet driften av SK60-systemet så antalet skrov är oväsentligt.

    Lätta attacken byggdes upp inom ramen för skol och sambandsflyget. Behovet av antalet flygplan finns då där oavsett om LA flyger eller inte. När antalet flottiljer har reducerats så har man kunnat minska antalet flygplan och nog har jag sett fler än fyra skrov ståendes efter avvecklandet av LA. När man gjorde motorbytet på SK60 så var det långt ifrån alla som moddades om.

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  32. J.K Nilsson:

    Saab wins upgrade contract for the SK60 training aircraft [2009-09-21]. The defence and security company Saab has received an order valued at MSEK 130 from FMV. The contract follows the Swedish Armed Forces’ plans to modernise the SK60 training platform in order to secure its use until 2017.


    "Nu äger ju inte flygvapnet driften av SK60-systemet så antalet skrov är oväsentligt."

    J.K: Hur många skrov skall moddas för 130 miljoner?

    För en summa avsevärt mindre än 130 miljoner har försvarsmakten ett antal Bell 412 i Afghanistan för sjukvårdstransporter endast 9 månader efter beslut.

    Det viktigaste för försvarsmakten är att stötta svensk industri, inte att stötta svenska soldater i krig.

    Luftslottet är en stor lögn

    SvaraRadera
  33. Sambandet mellan SK60 och HKP9 är intressant. Särskilt som Anders Silwer lär ha sagt, på frågan om varför HKP9 inte skulle förlängas, att HKP9 inte bär mot insats.

    Vilken insats bär SK60 emot?

    Nä, skrota systemet och köp pilotutbildning utomlands. Eller varför inte utbilda direkt på JAS, det har talats mycket om det, och då vi har alldeles för många 39:or i alla fall så borde det ju inte inverka menligt på insatsförbanden. Man kan tänka sig ett propellerskede på TFHS också innan JAS-inflygning, för att lära sig de allra mest grundläggande sakerna.

    SvaraRadera
  34. Dr Blå,
    Jag vill bara upplysa Er om att någon skriver ointelligenta kommentarer på denna blogg i Ert namn.

    Högaktningsfullt

    /OWE

    SvaraRadera
  35. @ Mackan 10.10

    Det är inte det första korkade "statementet" av Silwer - och tyvärr inte det sista...

    SvaraRadera
  36. Mackan:
    Jag hörde ryktet om Silwer´s uttalande också. 6 sketna HKP9 handlade det om, som alltid är något för våra svältfödda HKP14 piloter att flyga NVG med.
    Det finns också risk att en del av våra Tysklandselever inte kommer ha så mycket att flyga med när det ska förberedas för alla insatser 2010.
    HKP9 skulle ha varit ett bra alternativ. 6 sketna skrov!!

    Tur att vi har ~250 JAS och SK60 som borde bära mot insats om generalerna ska vara konsekventa, för de ser väl till FV operativa förmåga som helhet..?
    Det räcker i alla fall säkert och blir över så att Silwer och Bydén får sin BFT tid.

    Vi får hoppas att nästa år blir bättre, något måste hända..

    SvaraRadera
  37. @ Gustav Wasa

    Nej, han snackade inte upp någonting!

    Golden hour gäller för nästan alla, utom svenskar!

    SvaraRadera
  38. I senaste försvarets forum som dök upp i brevlådan idag står följande i artikeln om helikoptrar;

    "Man har
    bland annat initierat en arbetsgrupp
    tillsammans med Försvarets materielverk
    och den jobbar nu med frågan.
    – Den gruppen ser på en rad tänkbara
    alternativ. Vi pratar med samarbetspartners
    i andra länder och vi ser på möjligheten
    att leasa helikoptrar från civila
    leverantörer. Men om det är lämpligt att
    skicka civila helikoptrar med civil
    besättning till ett militärt insatsområde
    är ingen självklarhet.
    Under december ska helikoptergruppen
    redovisa de alternativ som anses
    vara realistiska för regeringen.
    Redovisningen finns att läsa på www.mil.se och
    emil."

    Har denna redovisning ägt rum ännu och vilka slutsatser kom man fram till? Eller har det helt runnit ut i sanden nu när helikopterfrågan är löst [sic].

    SvaraRadera
  39. Det är helt fascinerande att FMV "tittar" på en lösning. Det tog en halv dags arbete att få fram två civila leverantörer av tphelikopterkapacitet i Afghanistan. Inte medevac eller caevac, men ändå ett enkelt sätt att öka RC Nords helikopterkapacitet.

    Att möjligheten finns vet jag redovisades för ATS G4 i november.

    Att en av de möjliga företagen redan är en av våra tjänsteleverantörer gör det hela ännu mer penibelt.

    Att enklaste sättet att försena en loglösning är att be FMV hantera den börjar kännas som en truism.

    SvaraRadera
  40. Ang Sleipner 20:13

    - Har Försvarsmakten givit FMV ett uppdrag att upphandla "wet-" eller "dry-leasing" av helikoptrar till Afghanistan?

    Om så EJ är fallet, så är det förklaringen till att FMV bara kan säga sig "titta" på alternativen.

    ÖB fick ovanstående fråga under höstens SvT24-sända hearing i riksdagen. Han svarade att hans "hårddisk var stor, men inte så stor att han kunde svara på frågan".

    SvaraRadera
  41. Danne:
    Inte bara Silwer och Byden flyger ju SK60 för att bibehålla sin BFT tid o sina "pilot skills". Även Flygchefen och Tekniske chefen i HKV gör ju det. Lägg därtill ett antal på HKV PROD FLYG så förstår du säkert varför det är så viktigt att bibehålla SK60 o inte HKP9.
    Tyvärr är det väl ingen högoddsare på att HKP14 inte kommer att levereras till FM före sommaren 2010. Då har piloterna helt glömt bort hur det var att flyga o det komemr säkert att kosta igen. Måtte det inte bli i form av människoliv igen bara.....
    Man slutar inte att förundras...

    SvaraRadera
  42. Har man inget vettigare för sig kan man ju alltid konspirera om att det hålls övertaliga SK 60 i tjänst för att Silwer och Bydén ska få BFT-tid.

    Men klaga för f-n inte på att på att central flygchef har flygtid. Ska man besluta om flygning måste man ha god förståelse för systemet, framförallt med avseende på flygsäkerheten. Vi har alldeles nog med chefer i HKV som fattar beslut utan insyn eller förståelse för vad de beslutar om.

    Trött Ff

    SvaraRadera
  43. Ingen klagar över att HKV-personal som central flygchef har flygtjänst, men borde de inte flyga de system som de leder, dvs 39, 84, 10X, 10, 14 och 15? Det hade inget haft synpunkter på.

    Men att hålla igång ett helt SK60-system för att driva flygskolan när man samtidigt lägger ner allt man kan inom hkp (inkl CASA) och även tpflyget, gör ju att man blir lite skeptisk till de egentliga anledningarna.

    Jag har absolut inget emot SK60 och tror säkert att flygskolan producerar bra piloter, men det blir lite väl uppenbart att det också handlar om industristöd till SAAB, så varför inte ta pengarna från Maud Olofssons budget istället för Tolgfors? Då hade man åtminstone varit ärlig. Ett visst mått av egenintresse finns naturligtvis också hos de beslutande herrarna. Inte bara i form av egen BFT-tid utan också genom att de är uppfostrade i spetsflyget, känner många som arbetar på flygskolan osv. Det blir lätt att nostalgi och viljan att hålla polarna om ryggen ibland omedvetet tippar över besluten i en viss riktning, ingen kan påstå nåt annat. De är ju människor de också.

    Det vore intressant att räkna lite på vad det kostar att utbilda våra egna piloter jämfört med att skicka dem till t.ex. USA ett år. För helikopters del kom man ju fram till att det var billigare att skicka dem till Tyskland. Borde vara ungefär samma skillnad på fixed-wing, plus att man får ett bra försteg vad gäller att flyga i amerikansk/NATO-miljö.

    Hörde förresten att Frankrike köpt bandvagnar;

    http://www.nyteknik.se/nyheter/verkstad/verkstadsartiklar/article700954.ece

    Det är ju inte utan att man tänker på motköp och EC725 ungefär samtidigt.

    SvaraRadera
  44. Märkligt att central flygchef inte flyger eller åtminstone deltár i flygtjänsten med hkp15 då eftersom den ska på insats direkt efter nyår + att helikoptersystemet är det som alla är så rädda för just nu att det ska hända något i.

    ännu tröttare pilot fast fortfarande realist

    SvaraRadera
  45. @ Mackan: Varianten att skicka blivande fixed-wingpiloter har redan utretts och befunnits vara avsevärt dyrare. Resultatet man får tillbaka är inte heller helt tillfredsställande. Bl a har Danmark nu slutat skicka sina piloter till Kanada. Vi har ju t o m haft personal på plats där i flera år för att utvärdera. Om det är billigare för helikopter har jag ingen aning om, men det gäller väl först att ha en helikopter att skola med? Jag tror inte heller variablerna i ekvationen är exakt desamma för stridsflyg och helikopter.

    @ Anonym 11.49: Det kan man verkligen tycka.

    /Trött Ff

    SvaraRadera
  46. Mackan et al:

    Vad är ni egentligen förbannade på? Att Sk 60 har bibehållits eller att vi fortfarande utbildar spetsnospiloter från grunden i Sverige?

    Om vi nu ska utbilda spetsnospiloter här hemma så behövs det uppenbarligen ett skolflygplan för detta. Att börja lära sig flyga i en 39B/D är nog inte så lämpligt, även om det fanns tillräckligt av dessa. Om vi nu behöver ett skolflygplan, är det då inte bättre att vidmakthålla Sk 60 än att anskaffa ett nytt? Att man sedan lägger ut driften av flygplanen på SAAB, ja där kanske man kan ana ett visst industristöd. Eller helt enkelt en konsekvens av jakten på verksamheter att OPSa som nu pågår.

    Att hkp 9 avvecklades, ja det är kanske inte så konstigt? Vi har ju lagt ut den grundläggande utbildningen till Tyskland, och hkp 15 är ju i bruk så vad ska vi då hålla igång ytterligare ett lätt helikoptersystem för?

    Hade vi fortfarande grundutbildat helikopterpiloter i Sverige, ja då kanske man kunde ha hävdat att hkp 9 vore en bra första plattform för den som aldrig flugit helikopter förut.

    Det anas lite hyckleri att först anklaga hkv att hålla liv i Sk 60 bara för att höjdare på hkv vill flyga, och samtidigt argumentera för att behålla hkp 9 bara för att ge folk möjlighet att flyga.

    Så, nu förväntar jag mig att få veta varför jag har fel i ovanstående...

    SvaraRadera
  47. Jag är nog inte så förbannad som det kanske verkar, bara irriterad över att fixed-wing och helikopter inte får samma förutsättningar, i stort och smått.

    Bara en sådan "petitess" att en SK60 under inflygning ALLTID går före en helikopter som vill komma in och landa på Malmen. Mig veteligen går det att göra ett väntvarv även med en SK60?

    Eller det faktum att mycket av det som man ville ha i den nya helikopterhangaren 14 men som ströks pga att det ansågs onödigt och för dyrt, nu återfinns i flygskolans nya lokaler.

    Eller det mest grundläggande, att flygtid för helikopterpiloter inte verkar vara lite viktigt som flygtid för fixed-wing dito.

    På tal om Tysklandselever, så är det enligt uppgift så att det går runt tre stycken som kom hem i somras och väntar på att få flyga Hkp15, och de får vänta ända till senvåren, nästan ett år efter examen, eftersom det inte finns plats i 15 och 9 som bekant lagts ner. Så visst finns det behov av Hkp9 ÄVEN fast det tillika lätta systemet 15 nu är infört. För bara några år sedan hade vi ju både 5,6 och 9 samtidigt.

    För att travestera en viss person så skulle chefer på alla nivåer verkligen behöva lite hjälp att tänka...

    SvaraRadera
  48. "På tal om Tysklandselever, så är det enligt uppgift så att det går runt tre stycken som kom hem i somras och väntar på att få flyga Hkp15, och de får vänta ända till senvåren, nästan ett år efter examen, eftersom det inte finns plats i 15 och 9 som bekant lagts ner. Så visst finns det behov av Hkp9 ÄVEN fast det tillika lätta systemet 15 nu är infört. För bara några år sedan hade vi ju både 5,6 och 9 samtidigt."

    Nu hänger jag inte riktigt med. Hkp 15 skulle ersätta samtliga lätta helikoptersystem, dvs 5, 6 och 9. Just för att det var dyrt och dumt att ha flera olika typer inom samma kategori. Och nu är samtliga hkp 15 levererade.

    Om det då "inte finns plats i 15", är problemet då att hkp 9 är avvecklat? Är det inte egentligen att det finns för få hkp 15, alternativt för många piloter? Här får någon gärna reda ut begreppen, för jag fattar inte riktigt.

    SvaraRadera
  49. MagnusB:
    Ja, vi har för få HKP15 (20 st) som i grunden anskaffades som en skolhelikopter/ trainer för HKP14 besättningar men numer även planeras mot insatser (Atalanta, BG11).

    SvaraRadera
  50. Magnus B & Danne: Vi behöver verkligen inga fler Hkp15, köp/anskaffa helikoptrar som är beprövade hyllvaror och inga utvecklingsprojekt.
    Tillgängligheten på Hkp15 är och kommer att vara låg även nästa år delvis pga modifieringar för internationella insatser, men även kvalitetsbrister, tekniska problem. En pilots (....) dröm när den väl fungerar men underhållsmässigt en "katastrof", senaste tidens många flygstopp talar sitt tydliga språk.
    När väl Hkp15 finns tillgänglig så är det väl inte alltid som pilotkåren utnyttjar möjligheten att få sina pass.
    Som tidigare sagts, tänkt som utbildningsplattform, men nu "nästan" en gapfiller som skall kunna göra det mesta och därmed en aktionsradie som räcker runt vindstruten.

    SvaraRadera
  51. Jag tänkte på i förhållande till de uppgifter som ställs på systemet.
    Vi behöver som sagt fler helikoptrar anpassade för krigets krav vilket inte är någon nyhet.

    God Jul!

    SvaraRadera
  52. @Gustav Wasa
    Ursäkta för sent svar, haft fullt upp med både julfirande och annat.

    Jag vet inte exakt vilken order/beställning som getts till FMV. Jag vet däremot att den enklaste lösning för att öka tillgängligheten på medevac/casevac (stavade det caevac tidigare, lessen) är att öka tillgången på transportkapacitet inom RCN. Det var därför Hercan var en sån bra lösning.
    Att Sverige leasar en rote Mi-8MTV eller motsvarande från Supreme Aviation kanske inte löser några särskilda problem men man kan kanske föreslå nye stf C RC North att han frågar om det vore uppskattat att vi köpte in den kapaciteten?

    SvaraRadera
  53. Nu kom baksidan av att inte ha en egen helikoperkapacitet genom att skicka sex tekniker till Norge under två år som "motköp" av medevac till Afganistan.

    SvaraRadera

FRÅN OCH MED 2015-02-28 INFÖRS EN HÅRDARE KOMMENTARSGRANSKNING.

Inga kommentarer som ligger för långt från ämnet kommer att godkännas. Ser man som sitt livs uppgift att sprida konspirationsteorier om förintelsen, 9/11 eller återge hela innehållet från Russia Today och vaken.se, så gör man bättre i att starta en egen blogg.



Helt anonyma kommentarer är avstängda. Det går dock utmärkt att kommentera anonymt, men det kräver att man först registerar ett konto hos exempelvis Google, Wordpress eller OpenID. Hos Verisigns OpenID-tjänst krävs det t ex endast att man har ett mailkonto för att man ska kunna skaffa sig ett OpenID.

Håll en god ton i kommentarerna

Det går inte att se de mailadresser fylls i så vill man ha ett privat svar måste man bifoga bifoga mailadress i själva kommentaren och be om att kommentaren inte läggs ut.

Blogger genererar ibland felkoder då kommentarer sänds in. Kommentarerna kommer ändå fram, men vill man vara på den säkra sidan kan man försöka igen. Ctrl-c kan vara klokt innan man trycker på publicera-knappen.