2019 - ett nytt luftslott?

Som säkert bekant räknar man med att 2019 har Försvarsmakten intagit den organisation som nu beslutats av statsmakterna med anställda och kontrakterade gruppbefäl, soldater och sjömän, samt officerare och specialistofficerare.

Hur världen ser ut 2019 finns det ingen som kan svara på idag. Däremot kan man ha ett rätt stort hum om vilken materiel Försvarsmakten kommer att ha då och det är inte direkt någon munter framtid.

Majoriteten av de plattformar Försvarsmakten idag bygger på kommer att vara desamma 2019. Stridsvagn 122 är då drygt 20 år gammal, stridsfordon 90 ca 25 år, Visbykorvetterna har varit operativa i några år, men det är nästan 20 år sedan de sjösattes. Helikopter 14 har i bästa fall fått full förmåga 2018, men det förefaller allt mindre troligt med tanke på de avancerade delsystemen för bl a ubåtsjakt (för vilket helikoptern ursprungligen anskaffades) inte ens finns på ritbordet idag. Ryggraden i transportflyget, vilket i sig är grunden i ett lands förmåga att projicera kraft i andra världsdelar, Tp 84 Hercules är mellan 40 och 55 år gamla, som Sverige i år beslutade att inte modifiera. De svenska ubåtarna är också drygt 20 år gamla. Luftvärnet har i bästa fall fått förbandssätta Rb 23 Bamse, annars är det en stomme med Rb 70 (drygt 35 år gammal) och Rb 97 (uppåt 50 år gammal). JAS 39 Gripen är kanske uppgraderat till en E/F-variant om Saab lyckats sälja versionen utomlands, annars lär det vara dags att fundera på att ersätta dessa flygplan också.

Som sagt, det är ingen munter vision när det som ska bli ”Sveriges bäst utbildade soldater någonsin” ska hantera samma materiel som deras farföräldrar. Det må vara en sak när det handlar om relativt okvalificerad materiel som k-pistar, granatgevär och skidor, men komplicerade vapenplattformar är en helt annan sak.

På några få områden finns det ljuspunkter. Stridsfordon 90 kompletteras med nya stridsfordon i form av SEP eller AMV. Svenskt artilleriet kan förmodligen ansöka om att bli klassat som utrotningshotat hos FN med sina 24 eldrör, men Archerpjäserna kommer att vara nya (om man inte låtsas om att eldrören är återanvända haubits 77/B från tidiga 80-talet). SAC-avtalet om strategisk lufttransport lever dock fortfarande kvar, vilket är tur med tanke på statusen hos de mindre Hercules.


Mycket ljusare än så blir det inte. Det finns nämligen inga pengar anslagna till anskaffning av ny kvalificerad materiel. Pengakistorna är tomma och det mesta av pengarna är i anspråkstagna för att finansiera det nya personalsystemet och ökade overheadkostnader. Låt oss gissa att försvarsbudgeten är ~40 mdr kr 2019. Det är vid det här laget en lika viktig tradition som Kalle Anka på julafton.

Det må bli Sveriges bäst utbildade soldater någonsin 2019, men utan kvalificerad materiel blir de inte mer än en några generationer senare variant på sega gubbar, fastän nu oerhört mycket färre. De gamla sega gubbarna är dock åter attraktiva - i Afghanistan av alla platser. De flesta har dock förmodligen tröttnat på Försvarsmakten.

18 kommentarer:

Anonym sa...
17 december 2009 22:44  

Oron är naturligtvis befogad.

Om vi däremot lyckas, och faktiskt får ett yrkesmässigt insatsförsvar, så kommer behovet av materielanskaffning bli så uppenbart att problemet kanske löser sig självt.

Exempelvis så minns jag hur insatserna i Bosnien tjänade väckningssignal när det gällde att byta ut en del av utrustningen från andra världskriget.

Anonym sa...
17 december 2009 23:24  

Det är inte ofta man hittar något fel i dina inlägg men ikväll måste jag rätta dig, tyvärr.
Det är din kommentar om HKP14 och ubåtsjakt utrustningen som inte ens ligger på ritbordet än som jag vill rätta! Det kan vara så att jag missuppfatta dig och det du syftar på. Hur som helst så har själva sonaren och dess kringutrustning varit klar sedan slutet 2005. Var själv nere i Frankrike och tittad på slutskedet av tillverkining då. Prover genomförde vi på inhyrda fartyget "Ocean Surveyor" 2007/08 med jättebra resultat.
Intregrationen mellan sonaren och Saabs ledningssytem har kommit så långt det går med den version som idag finns av de svenska hkp 14. Prov har även gjorts med sonarutrustningen monterad i hkp:n nere i Frankrike.
Om någon skyller förseningarna på själva sonarutrustningen så är personen inte särskillt insatt! Det går som sagt inte att komma längre så länge man inte har rätt version av själva grundhkp klar. Detta är bara NHI´s fel!

Anonym sa...
17 december 2009 23:32  

Under läsandet av denna framtidsvision slog mig parallellen med "sega gubbar" enbart för att i nästa sekund konstatera att tom den vinkeln var redovisad.

Försökte leta i hjärnbarkens vindlingar efter någon alternativ finansiär till vårt företag - men gick tyvärr bet.

I mitt tycke är du spik på Wiseman.

/Skeptisk

Wiseman sa...
17 december 2009 23:37  

22.44 Sent ska syndaren vakna. Det är faktiskt rätt sällan det ropas varg i onödan när det gäller materielen. Nu senast handlar det om TUAV:en (mer om detta snart).

23.24: Rättningar är alltid välkomna. Jag refererade egentligen inte till själva sonaren utan TMS. Otydlighet från min sida.

Skeptisk: Tackar!

Gustav Wasa sa...
18 december 2009 09:19  

Luftburen ubåtsjakt kräver också vapen förutom sensorer. Vapen som dessutom måste vara integrerade med det egenutvecklade taktiska ledningssystemet (TMS).

Något vapenpaket till HKP 14 är ännu inte beställt och följaktligen inte heller under integration med TMS.

HKP 4 är fortfarande godkänd för insats med Sjunkbomb 51 och Torped 45.

Om ett vapenpaket beställs idag, så kan HKP 14 tidigast klara ubåtsjakt 2020.

Anonym sa...
24 december 2009 23:38  

En fråga från en markstridare:
När vi plötsligt märkte att den efterlängtade Hkp9 Strivdödaren INTE uppfyllde de önskemål vi hade
Varför avvecklade inte vi det systemet helt?
Vilken "kompetens" har vi bibehållit genom att ha kvar dessa maskiner i firman?

Hur mycket har detta dränerat anslagen under åren?
Ur led är PROD......

Marcus sa...
25 december 2009 09:11  

Hur menar du att HKP9 inte uppfyllde våra önskemål?

Anonym sa...
25 december 2009 14:28  

Hur länge flög de med Rbt t.e.x?
Minns inte när jag såg en Hkp9 i Pv-roll senast.

Marcus sa...
25 december 2009 17:28  

PV-roll är ju en sak, men BO105 gick/går ju att ha till mycket annat. De var ju t.ex. i Kosovo.

uppgiven sa...
25 december 2009 19:02  

Vad gjorde de egentligen i Kosovo?

Som tphelikopter så är hkp 9 inte direkt något underverk, man lastar inte in några mängder med folk direkt.

Sedan är den tydligen riktigt kul att flyga med, men det kanske inte ska vara huvudsyftet?

Anonym sa...
25 december 2009 20:23  

9:an lastar inte direkt mycket och man undrar ju om inte det är tämligen låg kostnadseffektivitet att driva en vapenplattform utan beväpning eller möjlighet till nyttiga transporter.

Utan Rbt har jag svårt att hitta nyttan med Hkp9.

Men se ursprungsfrågan.
Vilken är denna kapacitet som Hkp-folk pratar om hela tiden när 9:an tas upp?

Anonym sa...
25 december 2009 21:27  

Fråga Grundevik nästa gång du träffar honom, om han tyckte han hade nytta av 9:orna. Att besöka en pluton i Drenicadalen, träffa den tjeckiske kompanichefen på camp Sajkovac och sedan delta i ett möte på Bondsteel, för att via ett uppskattat chefsbesök på C2 vara hemma igen på Ville lagom till middag, låter sig knappast göras utan hkp. Och lycka till att få loss en amerikansk UH-60 för sådant.

Vad de gjorde? Ja,det man gör med en liten transporthelikopter antar jag. Övervakning, rek, understöd av VCP, mindre trupptransporter osv. Det är ju denna typ av uppgifter som är efterfrågat i ett sådant område som Kosovo. Luftlandsättningar av kompani med större hkp är knappast något man har behov av däremot.

Av flygtidsuttaget och antalet genomförda uppdrag så var de väldigt efterfrågade.

/Hkp

Anonym sa...
25 december 2009 21:39  

Hkp9 är utmärkt som utbildningsplattform för t.ex. lågflygning, terrängflygning, hänglast, förbandsflygning, flygning med NVG och prickskytte. Är man redan utbildad i dessa profiler krävs vidmakthållande, och eftersom Hkp14 och 15 drabbats av kraftiga förseningar har 9:an varit, och skulle kunna fortsätta att vara, ett mycket välbehövt komplement.

Skulle man avvecklat hkp9 samtidigt som krigsförbanden lades ner så skulle vi haft en helt ohållbar situation idag och i princip fått skicka varenda pilot på Malmen (alla som inte flyger hkp10) till Tyskland för en förnyad GHU.

/hkp

Anonym sa...
25 december 2009 22:02  

Du får ursäkta nu men det låter som om vi behållit en nedlagd vapenplattform för att flyga runt en prominent nere på Balkan.
Vi skruvar inte av tornen på alla
121:or och har kvar dessa för att
behålla kompetensen bara för att de finns där.
Har vi inte en uppgift för en plattform är det väl rimligt att skrota och lägga anslagen på nyare och mer angelägna projekt?
Att lyfta stripar rättfärdigar väl inte existensen av en hel plattform i FM?

Anonym sa...
26 december 2009 21:31  

Det var såklart ETT (1) exempel Helge. Jag gav sedan ett antal andra exempel, läs dem.

Nej, vi skruvar inte av några torn på stridsvagnar eftersom vi väntade med att lägga ner 103 och 104 tills dess att 121 och 122 hade kommit. Likadant fanns ju 302 kvar långt efter att 9040 och dess varianter kommit i drift. Jämför också med flottan, där vi har Visby på gång in, men inte läggs Stockholm och Göteborg ner helt innan Visby blivit helt driftsatt, eller hur? Fpl 37 lades ner helt EFTER att 39 införts, inte innan. Osv..

Förstår faktiskt inte varför du hakat upp dig just på Hkp9. Ersättarna Hkp14 och 15 köptes ju in och var på gång, men det tar ju som bekant tid att få helikoptrar levererade och införda. Hkp12 som skulle bli den nya transporthelikoptern för arméflyget, som jag tror du hade velat se, stoppades i elfte timmen när man kom på att man skulle köpa samnordiskt (Hkp14). Det fick till följd att det drog ut på tiden ytterligare, och med facit i hand var det ett synnerligen korkat beslut...

Om du efter detta fortfarande inte förstår så får jag citera Stenmark;

"Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip"

/Hkp

Anonym sa...
16 januari 2010 01:01  

Kassakistan är tom...men vissa saker har man råd med. Kan inte du rota lite i vad det kostade att ta fram den nya DCU:n, dental care unit? Enl ett rykte ca 100 miljoner, varav 75 var administrationskostnader. Jag hoppas att det bara var ett illasinnat rykte. Just nu har man 2 sådana enheter, dock inga planer på att börja använda dem.
/A

Anonym sa...
14 oktober 2011 19:56  

Ja jisses vad man kan få reda på i öppna källor !



"Ivan"

Per Vikholm sa...
26 september 2012 08:53  

"nya DCU:n, dental care unit? Enl ett rykte ca 100 miljoner, varav 75 var administrationskostnader"
Nej det stämmer inte för det var en FST enhet med en DCU.
FST består av Trauma, Op, Iva,+ MFU = en kirugitropp med primärkirurgisk förmåga.
Summan var närmare 115 mil och att det var stor kostnad för "administration" där kommer utvecklingskostnaden, detta var den första enheten i det nya sjukvårdssystemet MEN om det inte har anskaffats något nytt på minst 10 år så kostar ett återtagande i förmåga en del kronor

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Blogg-Topplista Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också! Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade