Om ett ev thailändskt köp av Gripen

Det var ett tag sedan senaste inlägget eftersom det har kommit mycket emellan som i högre grad krävt min uppmärksamhet.


Ikväll kom nyheten att Thailand förhoppningsvis offentliggör ett köp av Gripen imorgon bitti. Stark kritik väcks i pk-Sverige mot innebörden av det thailändska uttalandet att man hellre skulle köpa F-16, men att USA ej säljer till länder som nyss haft statskupp. Av solidaritet med det thailändska folket vill dessa röster att vi Sverige ej ska acceptera affären (som om dessa individer överhuvudtaget skulle kunna acceptera någon Gripenaffär).

Visst kan det te sig lite märkligt när Sverige bl a ej ska sälja vapen till krigförande länder.

MEN....

Dessa pk-individer glömmer eller väljer att utelämna två saker:

1) Den thailändska militärkuppen mottogs med öppna armar av folket om man fick tro media förra året och senare eftersom premiärminister Thaksin ansågs som mycket korrumperad. Jag tror ej heller att någon svensk turist uppfattar Thailand som en hemsk diktatur där militären förtrycker folket. Jag har i varje fall inte hört det av någon av alla mina bekanta som rest till Thailand och jag har ej heller fått den uppfattningen i media. Själv är jag väl en av de få svenskar som aldrig varit där. Om jag minns rätt kommer också fria val att hållas i Thailand i december. Det är kanske så att många svenska tyckares geografikunskaper inte är bättre än att de inte kan skilja på Thailand och Burma?

2) Ett uteblivet köp av Gripen skulle knappast påverka den thailändska politiken. Däremot skulle en turistbojkott allvarligt drabba landets ekonomi och därmed vara ett mycket effektivt politiskt vapen. Dock har jag hittills inte sett någon som kräver att svenskarna ska sluta resa till thailand och jag tror inte jag kommer att få se det heller.


Tänk om man kunde slippa detta j-la hycklande i media? Men det är väl nästan ett krav i CV:t för att bli journalist i Sverige att man tagit 20 p hyckleri och 80 p marxism?

Länkar:

Svd, DN

3 kommentarer:

Anonym sa...
17 oktober 2007 kl. 03:21  

Atminstone har USA en rakryggad politik och saljer inte krigsmaterial till ostabila lander, medan SAAB forsoker desperat att salja till vem som helst. Till slut hade Thailand inget annat val an Gripen. Denna utgang kommer inte at hjalpa SAAB....daremot hjalper det F-16, som ar ett battre flygplan, ocksa enligt Thailands utvardering.

Anonym sa...
17 oktober 2007 kl. 05:58  

I din punkt 1 - tänk om du för ett par år sedan bytt ut Thailand mot t.ex. Sovjet Unionen, Kuba, Kina eller Kambodja?

Jag har hört många resonera på det sättet :(

Wiseman sa...
17 oktober 2007 kl. 08:40  

utlandsmartin: Ja, det är nästan så jag skrämmer mig själv faktiskt. Jag är medveten om att det är ruskigt likt div kommuniststater. Skillnaden är väl dock att betydligt fler svenskar åker till Thailand i samtiden än till någon av de där staterna? Det borde väl borga för en bättre uppfattning om samhället?

anonym: Nu blandar du äpplen och päron. Det är inte SAAB som ska sälja flygplanen utan svenska staten som säljer äldre "överblivna" flygplan. Jag tror inte amerikanska FÖRETAG har större moral i sina försäljningsansträngningar än SAAB. Några som dock alltid ertappas med fingrarna i kakburken är fransmännen. Sen håller jag väl inte med om ditt resonemang om valmöjligheter. Även ryska SU-30 och Mig-29 var med i tävlingen och jag tror inte du hade höjt på ögonbrynen om det stått en notis om att dessa sålts till Thailand? Tveksamt om det nämnts i artikeln att Thailand sedan kuppen förra året. Ska man vända sig mot någon vapenexport av kvalificerad materiel är det snarast mot den ryska eftersom Ryssland öser in materiel i trevliga länder som t ex Syrien och Iran och har "rådgivare" i Sudan, liksom Kina.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade