10-årsjubileum för WW 🎉

Idag är det 10 år och en dag sedan jag startade Wiseman’s Wisdoms. Anledningen till varför jag skriver den här texten en dag efter det egentliga jubileet är något jag kommer att återkomma till längre ner.

När jag startade bloggen sommaren 2007 var det ett resultat av att jag suttit och funderat över den då aktuella försvars- och säkerhetspolitiken under en bilfärd. Idag gjorde jag samma resa och fann mig återigen reflektera över samma frågor, samt vad som har hänt under de gångna tio åren. Mycket är det också som har hänt. När jag startade bloggen var jag en 29-årig löjtnant som var mycket bekymrad över försvarsbeslutet 2004 och den vändning den första alliansregeringens försvars- och säkerhetspolitik tagit i och med Anders Borgs almedalstal i juli 2007. Idag är jag en 39-årig överstelöjtnant och krigsförbandschef som fortfarande är bekymrad över försvars- och säkerhetspolitiken, men som samtidigt ser en del positiva tendenser jämfört med när bloggen startades. Skulle någon sommaren 2007 ha berättat för mig vilken betydelse bloggen skulle komma att få så hade jag aldrig trott på det. Att idag bli stoppad på gatan och tackad av helt vanliga människor som känner igen mig, eller få höra från yngre kollegor i Försvarsmakten hur viktigt mitt skrivande är för dem, är både oerhört smickrande och glädjande. Det är det som jag alltid kommer att bära med mig från de gångna tio årens bloggande.

Att starta en anonym försvarsblogg idag på det sätt jag gjorde 2007 hade varit helt omöjligt. 2007 var 7 år innan kriget i Ukraina och allmänhetens första erfarenheter av påverkans- och vilseledningsoperationer där internet och sociala medier utgör verktyg. Skulle jag idag ha startat bloggen och använt samma metod med anonymitet, hade det spelat ringa roll hur kvalitativa inläggen var. Bloggen hade av goda skäl blivit misstänkt för att vara ett redskap för främmande makt.

Som de trogna följarna säkert har märkt så går det numera också länge mellan inläggen, och jag brukar också för höra av människor jag träffar att de skulle vilja se fler inlägg. Den främsta anledningen är helt enkelt att jag inte har tid att skriva, vilket också är anledningen till att detta inlägg inte kom exakt på tioårsdagen. Jag har alltid varit tydlig med att bloggen är ett fritidsintresse och något som jag sköter helt på fritiden, skilt från jobbet. Med den befattning jag har idag i Försvarsmakten har också min fritid minskat betydligt. Får jag välja att lägga energi på att skriva ett inlägg på bloggen eller jobba några extra timmar med något som jag vet kommer att göra mitt krigsförband effektivare, så väljer jag det senare. Sådant är det säkerhetspolitiska läget idag och det finns heller inga antydningar till att det blir ljusare under överskådlig tid. Samtidigt är det idag både glädjande och intressant för mig i min yrkesroll att se att många av de frågor och problem som jag genom åren har diskuterat på bloggen antingen är omhändertagna eller på väg att bli det. Jag kan inte ta på mig äran för detta, men det är både uppmuntrande och en anledning till att jag inte känner samma behov av att skriva inlägg.

Det finns dock en rad frågor och problem som fortsatt behöver diskuteras och belysas. Den största av dessa är den ständigt återkommande underfinansieringen av försvarsbesluten och därigenom Försvarsmakten. Innebörden av ränta-på-ränta är en välkänd effekt när det gäller investeringar och sparande. Detsamma gäller dock omvänt. Inte bara finansiella skulder utan även försvarsförmåga. Om man konstant tvingas underskrida målsättningar och skjuta investeringsbehov på framtiden, så växer återtagningsbehov exponentiellt. Den här frågan blir bara viktigare att belysa inför kommande budgetår, liksom nästa försvarsbeslut.


Finns Wiseman’s Wisdoms kvar om tio år? Det låter jag vara osagt, men jag har idag inga som helst planer på att stänga bloggen även om tiden för att genomföra uppdateringar är knapp.

7 kommentarer:

flygarolle sa...
19 juli 2017 kl. 11:42  

Tack för de tio första åren. Saknar det täta bloggandet men förstår varför det har minskat. Och tack för att du inte stänger bloggen - kommentarerna och blogglistan är väl värda att kolla!

Lars Gyllenhaal sa...
19 juli 2017 kl. 13:41  

Fortsätt blogga, även om bara sporadiskt. Tack för att du finns och skriver.

L L sa...
19 juli 2017 kl. 15:00  

WW var den första blogg jag läst överhuvudtaget, därefter Skipper. Utbildande och stärkande, trots vissa deprimerande dimensioner. Tack!

Mathias sa...
19 juli 2017 kl. 19:25  
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...
19 juli 2017 kl. 19:45  

Tack för mycket bra inlägg!

PrK sa...
20 juli 2017 kl. 01:34  

Jag började läsa din blogg 2010, och har läst i princip varje inlägg sedan dess. Jag har ingen bakgrund i försvaret och aldrig ens gjort lumpen, men dina eftersom dina inlägg alltid varit tydligt baserade i fakta och logiska resonemang så har jag alltid följt dom med stort intresse.
Idag är jag mycket intresserad av säkerhetspolitik och har fått också fått många av mina vänner intresserade av detta.
Fakta och logik varar i längden och en vacker dag kommer du få medalj för dina insatser med detta informationsarbete!

Du är en förebild och en sann hjälte, tack för din insats!

Galärslav sa...
31 juli 2017 kl. 12:21  

Grattis på 10 årsdagen i efterskott!

Du är en stor del i att Försvaret blivit "hört" i denna allmänna debatten, och många fler fått upp ögonen för hur läget är.

Tyvärr lär man fortsätta träffa på lokalpolitiker som förutsätter att försvaret kommer till dem om det blir fredskris elelr krig "som ni gjorde förr"

Så du behövs i minst 10 år till här ute.

OFOG, gjorde ett gigantiskt misstag, när de avslöjade dig. Sitter säkert fortfarande och fattar inte vad det var som hände...... ;-)

Galärslaven på HKV

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade