Idag finns inget val

På SvD Brännpunkt är idag en amerikansk debattartikel skriven av sju soldater i 82nd Airborne. Alla är för tillfället i Irak. De skriver om den misslyckade amerikanska Irakpolitiken och konstaterar att det var fel att anfalla Irak.

Det anser jag också, liksom jag gjorde 2003. Däremot är jag fast övertygad om att idag finns det inget val. USA måste stanna i Irak och reda ut situationen. Därmed inte sagt att jag stöder hur man sköter saker i Irak just nu, men ett amerikanskt tillbakadragande innan en effektiv nationsbildning skett förvärrar bara saker ännu mer. Risken är då överhängande, anser jag, att oroligheterna sprider sig utanför Iraks gränser och drar in Iran på ena sidan och Sunnistater på andra. Sen är det inte otroligt att Israel också dras in och ett nytt arab-israeliskt krig idag kan mycket väl bli nukleärt då i dagsläget både Israel och Iran förfogar över kärnvapen. Det tar nog heller inte lång tid innan Europa också dras in mot sin vilja med alla muslimer med rötter i Mellan Östern som idag bor här.

Så för allas skull måste USA stanna i Irak och se till att det på nytt kan bildas en irakisk nation. Hade man inte anfallit Irak hade världen säkerligen på det hela sett bättre ut, även om Saddam Hussein varit kvar vid makten, men nu är läget som det tyvärr är.

0 kommentarer:

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade