NBG utan HKP 10B inledningsvis

Enligt TT kommer inte de tre HKP 10B som ska ingå som Medevac-resurs i NBG att bli klara i tid. Först i mars räknas de vara levererade och personalen inskolad. Detta är ett resultat av gångna tiders låtsasinköp till Försvaret. Istället för att köpa en helikopter som från början (i mitten av 80-talet) var utrustad för att klara sig i en stridsmiljö valde man att köpa helikoptrarna så billigt som möjligt - utan minsta förmåga till självskydd. HKP 10:s huvuduppgift har varit att rädda piloter som hoppat. Dock har piloterna bara kunnat påräkna denna hämtning i fred och över egen terräng då alla Försvarets helikoptrar saknat alla typer av skydd (ballistiskt, signaturdämpning, varnare och passiva/aktiva motmedel) och därför inte kunnat uppträda där beskjutning kan påräknas. För att klara insatser i ett konfliktområde med NBG tog man beslut förra hösten att modifiera HKP 10 till HKP 10B. I modden ingår fästen för kulsprutor i dörrarna och de ovan uppräknade skydden minus aktiva motmedel.

I början av 2007 insåg man att det skulle inte räcka med tre helikoptrar för NBG:s 2500 man (1 hkp aktiv, 1 under service och 1 reserv). Man beslöt då att även använda sig av de gamla HKP 4 som Försvaret har avsett att skrota när som helst (läs mer på undstunden). Dessa har man inte råd att förse med vare sig varnare, motmedel eller signaturdämpning, vilket får anses som ett krav för att kunna operera i ett konfliktområde. Det ballistiska skyddet skyddar besättningen mot eld från eldhandvapen. Däremot är helikoptern extremt sårbar för MANPADS om den inte förses med passiva motmedel i form av facklor och signaturdämpning. MANPADS finns tyvärr idag spridda över hela världen och i fel händer (i mängder) i alla "heta" områden.


Nedan finns en video på en amerikanska helikopter av samma modell som den svenska HKP 4 som träffas av en MANPADS i Irak. Värt att notera är att inga motmedel (facklor) fälls från helikoptern. Detta tyder på att ett eller flera av följande: Besättningen såg inte robotskottet alt robotskottsvarnare fanns ej på helikoptern eller så var varnaren trasig. Filmen visar hur otroligt sårbara helikoptrar är för MANPADS. Bantiden för MANPADS ligger normal på 4-6 s, vilket kräver omedelbara motåtgärder och ögonblicklig upptäckt. Av rökstrimman efter roboten att döma är detta med stor sannolikhet en äldre rysk robot, alt kinesisk kopia.




Detta var en av flera nerskjutningar av amerikanska helikoptrar i Irak i början av 2007. Detta ledde till ett omfattande modifieringsprogram av de helikoptrar som tidigare inte utrustats med robotskottsvarnare och aktiva motmedel.

Jag tycker synd om de som ska färdas med HKP 4 i NBG eftersom helikoptern kommer att vara ytterst sårbar. Avsaknaden av alla former av varnare och motmedel kommer att ställa extrema krav på var och hur helikoptern kan uppträda.

Från augusti till i somras hade Sverige 3 HKP 9 i Kosovo. Då hade äntligen situationen i Kosovo bedömts tillräckligt stabil för att man skulle våga ta dit svenska helikoptrar eftersom de som sagt saknar alla former av skydd. Sverige har tidigare velat skicka helikoptrar till Kosovo, men bestämt avråtts av alla NATO-länder, då de hört att våra helikoptrar saknar alla skyddssystem och därutöver erforderliga kommunikationssystem m m.

Frågan kvarstår dock hur NBG ska klara sig utan medevac-resurser de första tre månaderna. Man självklart också diskutera det kloka i att skära i materielbudgeten och konstatera att låta snålheten bedra visheten är alltid billigast på kort sikt, men inte på längre.

TT (via SvD)
SvD

5 kommentarer:

Patrik "BP" Andersson sa...
1 september 2007 kl. 12:30  

MANPAD = Bärbar luftvärnsrobot, t. ex. Robot 70, Stinger, Blowpipe, 9K38 Igla.

Anonym sa...
1 september 2007 kl. 13:51  

Det finns ett antal nationer som är aktiva i insatsen i Kosovo med helilopptrar. Just nu finns det väldigt många helikoptrar baserade inom de administrativa gränserna som utgör Kosovo. Många av dessa helikoptrar är inte utrustade med varning motmedel, tilläggsskydd och beväpning som man kan få intrycket av när man läser din blogg. Att Sverige bestämt skulle ha blivit avrådda från att tidigare infört en helikopterenhet under SWECON Kosovo fast man själv "velat" skicka en sådan enhet är ej heller trovärdig information. Det är snarare så att Sverig flertalet gånger under 90 och 2000 talet fått förfrågningar om att tillföra helikoptrar till Kosovo. Ett antal gånger har det gått ganska långt i processen men av olika anledningar har vi alltid avböjt. Anledningen har inte bara varit brist på skydd och beväpning.

Anonym sa...
1 september 2007 kl. 18:05  

Mycket bra och intressant beskrivning om bristerna i det svenska militära helikoptersystemet.

Till detta kan man lägga köpet av 20 st hkp 15, Agusta A109E, mer eller mindre en grönmålad businesshelikopter som möjligen kan duga till att flyga ministrar över översvämningsdrabbat småland eller motsv...

Wiseman sa...
1 september 2007 kl. 19:21  

MANPADS = MAN Portable Air Defence System


Det är helt riktigt att det är så idag när det gäller helikoptrar i Kosovo. Jag förtydligar att tidigare, när de första KFOR-styrkorna kom på plats avråddes Sverige bestämt att skicka helikoptrar pga avsaknad av VMS, kommunikationsutrustning och CSAR-utbildning. Visst kan det ha funnits andra anledningar också, men de ovan nämnda är ju ändå mycket graverande.

Wiseman sa...
1 september 2007 kl. 19:23  

Det blir intressant att se HKP 15 operera i Norrland vintertid. Stjärtrotorn har inte direkt någon imponerande frigång på en vanlig asfaltsplatta. Sen måste man ju också imponeras över framsyntheten på Visbykorvetterna att helikopterhangaren är någon meter för kort för HKP 15. M a o kan vi ej basera någon hkp på Visby.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade