Segraren skriver historien

På aftonbladet.se, kan man idag läsa om att SVT ska sända en dokumentär om Wilhelm Gustloffs öde. Wilhelm Gustloff liksom flera andra tyska passagerarfartyg torpederades av ryska ubåtar under VK 2 absoluta slutskede. Fartygen var överfulla av flyktingar och sårade från Baltikum och hade minimalt militärt värde.

På aftonbladets lista över stora fartygskatastrofer i Östersjön nämns också Cap Arcona, ett annat tyskt passagerarfartyg som sänktes bara dagar innan kriget tog slut i Europa. Cap Arcona var lastat med drygt 6000 f d koncentrationslägerfångar och sänktes av brittiska attackflygplan. Då fartyget börjat sjunka och människorna överge det, varvid stora mängder koncentrationslägerfångar låg i vattnet, blev de skeppsbrutna (helt mot Génèvekonventionen) utsatta för upprepade akan-anfall. Även två andra tyska fartyg med f d koncentrationslägerfångar sänktes i samma veva.

Nu handlade ju naturligtvis Aftonbladets artikel om dokumentärfilmen, men man kan ju ändå inte undgå att tycka att det finns ett visst nyhetsvärde i Cap Arcona eftersom ytterst få idag levande svenskar känner till detta.

En annan skamfläck för de allierade och som är i det närmaste totalt okänt för svensken i gemen eftersom det är segraren som skriver historien, är de västallierades behandling av tyska krigsfångar efter kriget. Inte för att Sovjet var bättre, där man behöll tyska krigsfångar som slavarbetare fram till 1955. På order av Eisenhower klassades de tyska soldaterna som "disarmed enemy forces, defs" istället för "prisoners of war". Därigenom ansåg man sig kunna frånggå Génèvekonventionen för de tyska soldaterna, varvid man ej behövde sörja för deras fysiska status och de kunde användas som slavarbetskraft. DEF placerades i koncentrationsläger längs Rhen, utan medicinsk hjälp, utan tak över huvud och med dagsransoner på 500 kcal (normalt dagsbehov för en vuxen man är ca 2500 kcal). Författaren Ernst Brunners far var en av dessa def och Brunner har berättat om faderns upplevelser i ett franskt läger för def i boken Vallmobadet (Bonniers, 1999). 1946 återfick dock de överlevande tyskarna sin krigsfångestatus.

60 år senare går historien igen, men den här gången använder man sig av benämningen "unlawful combattants" istället och kriget är ett annat.

Visst nyhetsvärde borde väl finns även i detta?


En googling på "disarmed enemy forces" liksom "cap arcona" ger en del intressanta länkar

Radio Tuff om def och unlawful combattants
Ve de besegrade - Om Östersjöns stora katastrofer

Edit: 31/12 Ändrade tillbaka till att Cap Arcona liksom de övriga var lastade med "f d" koncentrationslägerfångar. För källa - Se "Ve de besegrade"

11 kommentarer:

Anonym sa...
30 december 2007 kl. 13:40  

Det hade varit finare av dig om du hade beskrivit hela sanningen om Kap Arcona. Jag håller med om att det var för jävligt att allierade sänkte skeppet men!!! det var inte FD koncentrationslägerfångar. Det VAR koncentrationslägerfångar som tyskarna hade satt på detta skepp. Nu frågar sig ju vän av ordningen varför tyskarna helt plötsligt blivit så humana att de satte dessa fångar på Kap Arcona (och fartygen Thielbeken och Athen)? Var det för att frige dem? Näääe..det var det inte. Det var för att föra ut skeppen på Östersjön för att sänka dem! Här är en länk som förklarar förloppen för dem som kan tyska:
http://de.wikipedia.org/wiki/Cap_Arcona

Anonym sa...
30 december 2007 kl. 14:11  

DEF fanns även i Danmark. I nOrge byggde tyslarna själva sin krigsfångeläger och administrerade dess tillkomst självmant. Inte undra på att tyska krigsfångar i Norge hade det bäst av alla tyska krigsfångar.

Tyska krigsfångar i Sovjetunionen behandlades lika illa som sovjetiska krigsfångar i tyska läger.

Wiseman sa...
30 december 2007 kl. 14:53  

Du har helt rätt "anonym". Jag har fel. Jag blandade ihop det med ett annat fartyg. Jag ska ändra.

Hampus Eckerman sa...
31 december 2007 kl. 15:36  

Anonym 13:40, du verkar helt full. Dessa fångar skulle skeppas över östersjön och samligen var anordnad av Folke Bernadottes vita bussar. Flykting konvojen blev på vägen beskjuten av brittiska flygplan, trots att de var utmärkta med rödakors-symboler. Flera kvinnor från Ravensbrück dödades av britternas flyganfall, liksom den svenske chauffören Erik Ringman. Även Cap Arcona var tydligt märkt med vita lakan och flaggor.

Det är rent nys att påstå att skeppet var menat att sänkas. Läs på i Hans Arnoldssons bok "Natt och dimma".

Dessutom, länken från Radio Tuff (en fredsförening som inte delar denna sidas värderingar) är visserligen bra, men det finns en betydligt bättre. Den här sidan handlar uttryckligt just om Gusloff, Cap Arcona och Goya. Rekommenderad läsning.

Wiseman sa...
31 december 2007 kl. 16:01  

Då ändrar jag tillbaka. Lägger även till din länk, Eckerman. Tack!

Anonym sa...
31 december 2007 kl. 19:37  

Det kan intressera dig att veta att historien om Cap Arcona och Wilhelm Gustloff har tjatats till döds på de anglo saxiska dokumentärkanalerna History Channel och Discovery Channel Civilisation. Så anledningen till att vi i Sverige inte känner till denna del av historien är antagligen brist på intresse en känsla av "det där angår inte mig" snarare än att de västallierade skulle ha skrivit om historien till sin fördel. Dessutom har jag svårt att se att segrarna skulle skriva historien då statsmakten sedan långt tillbaka inte längre har monopol på nyhetsrapportering och historieskrivning.

Hampus Eckerman sa...
1 januari 2008 kl. 14:43  

Anonym, det är intressant att du inte vågar sätta ut ditt namn efter vad som uppenbart inte är sant.

Flyktingarna var ihopsamlade av Vita Bussarna som också anordnat transport. Det var svensk chauffaur, Ringman, och det var en svensk som anordnade transporten, Hans Arnoldsson. Varför försöker du påstå att det var anorlunda?

Dessutom gjorde ju tyska patrullbåtar vad de kunde för att plocka upp flyktingarna från vattnet efter att britterna gått till attack. Det skulle de knappast gjort om de velat att fångarna skulle dö.

Rena dumheterna alltså och om du menar att TV-kanalerna skulle ha påstått dina rykten får vi degradera dem till nivån för "En ding, ding värld". De har ju aldrig varit direkt kända för att hålla sig till fakta.

Efter att ha åkt ned till Neustadt själv för att se monumentet över de dödade och talat med forskare där vill jag inte bli anklagad med någon sorts "det här angår inte mig"-stämpel.

Anonym sa...
2 januari 2008 kl. 13:39  

Ursäkta jag kanske borde ha skrivit under så du sett att det 3:e anonyma inlägget inte har med de andra att göra. Men jag känner att en viss grad av anonymitet är att föredra när man skriver om nått som är känsligt.

Nej jag påpekade bara att informationen finns där för de som vill ta till sig den, eftersom så få i Sverige känner till historien så är de antagligen ointresserade eller hur?

Fred sa...
3 januari 2008 kl. 13:53  

Rörande Wilhelm Gustloff så kan man tycka att det är märkligt att vi i Svedala av någon anledning förtränkt (?) denna enskilt största förlisningen i Östersjön vad det gäller antalet omkomna. Det flöt i land en hel del kroppar under 1945, även på den svenska kusten...

Anonym sa...
17 mars 2008 kl. 08:41  

Den svensk/danska Vita- bussaktionen har INGENTING ALLS med Cap Arcona-tragedin att göra, som skedde den 3 maj 1945.

Utrymningen av Neuengamme och transporten till fartygen i Lubeck skedde utan någon som helst planering eller samråd med Vita buss-aktionen, inte heller med det överordnade svenska och danska röda korset.

Vitabuss-aktionen var avslutad i slutet av april 1945 och nästan inga från dem eller från svenska eller danska röda korset fanns kvar i Tyskland.

Det kan bara spekuleras vad som var de tyska avsikterna och den mest sannolika förklaringen är faktiskt, se den tyska Wiki-sidan,http://de.wikipedia.org/wiki/Cap_Arcona ,att i varje fall fångarna skulle sänkas i havet.

Det är väl ovisst om engelsmännen blev varnade, i varje fall gick tydligen ingen varning fram. Fartygen var dessutom inte utmärkta med några röda kors, vilket lasarettsfartyg MÅSTE vara. Dessutom öppnades luftvärnseld mot de engelska planen.

Engelsmännen hade faktiskt fog att misstänka att det rörde sig om trupptransporter för att förstärka
tyskarna i Danmark eller t.o.m. Norge, där det ju fortfarande inte talades om kapitulation.

Radio Tuff ägnar sig numera mycket åt de "allierades krigsförbrytelser". Jag hoppas och tror väl att de inser att nazisternas var mångfalt större (Jämställt är väl egentligen bara öda arméns framfart i de östra delarna av Tyskland vid kritsslutet), men genom det ENSIDIGA framhävandet av de allierades har sajten fått en mycket beklaglig slagsida. Den åberopas ju tyvärr också gärna av nassesajterna och liknande sådana, där en av huvuduppgifterna ju är att försöka få folk att tvivla vad som hände under andra världskriget med förintelsen o.s.v.

Anonym sa...
21 april 2008 kl. 10:51  

Enligt Genevekonventionen, antagen av bl.a. både Tyskland och England får sjukhus, lasarettsfartyg m.m. inte anfallas, men det krävs då att de TYDLIGT är märkta med röda kors.

Fiendesidan får då också rätt att inspektera dem för att förhindaa mssbruk. Detta låter sig naturligtvis sällan göras, men det har dock några gånger under kriget kunnat ske när det gällt lasarettsfartyg på det öppna havet.

Cap Arcona och de andra fartygen saknade helt röda korsbeteckningar. Viftande med vita flaggor är naturligtvis inte godtagbart och kanske inte ens observeras.

Kriget var alltså inte slut när det skedde.

Det är upprörande att nasse-skrönan om att britterna anfallit "lasarettsfartyg" fortfarande förs vidare av folk som t.o.m. borde veta bättre!

Det är uppenbart att fartygen inte hade anfallit om de varit korrekt och mycket synligt rödakors-märkta.
Även med facit i handen och hur beklagligt det än var, så kan alltså denna nasse-skröna tillbakavisas.

Saklig information här, http://www1.uni-hamburg.de/rz3a035//arcona.html

http://hem.passagen.se/staste/a.html

Beträffande EN beskjutning av de Vita Bussarna: Britterna var informerade men kunde naturligtvis inte lämna absoluta garantier. Dock hände det flera gånger att britttiska flygplan dök mot bussarna, men avbröt anfallen när de såg de rödakorsen på busstaken.Men om fordonen färdas genom skogsalléer kan det naturligtvis vara svårt att se dem.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade