Nu vid årsskiftet höjs skatten på drivmedel för fordon med 29 öre för bensin och 55 öre för diesel.
Självklart kan man se ett syfte med detta - att minska bilismen i Sverige och därmed miljöförstöringen.
Dock anser jag det fel att ge sig på dieselbilisterna. Genom att köra på diesel istället för bensin kör man ca 33% mer bränslesnålt än om man kör på bensin. Ser man på bilismen ute i Europa ser man att en överlägsen majoritet av Europas fordon drivs med diesel. Varför? Jo, därför att dieseln är ett effektivare drivmedel. Skulle alla svenskar köra på diesel istället för bensin skulle man kunna minska drivmedelstransporterna avsevärt eftersom vi gör av med betydligt mindre bränsle än vi gör idag med dagens bensinbilar.
Idag är dieselbilarna mycket oförmånligt beskattade trots partikelfilter och andra åtgärder för att minska utsläppen. En modern dieselbil är miljövänligare än en bensinbil. Tyvärr är svenska politiker som vanligt minst tio år efter sin tid och vägrar inse detta.
Etanolbilarna har sedan ett par år marknadsförts som framtidens miljöbil. Faktum är dock att etanolen stjäl resurser från vår och framförallt tredje världens näringsförsörjning. Dessutom är etanolen det minst effektiva drivmedlet av bensin, etanol och diesel.
En större dieselbilspark i Sverige skulle dessutom gynna en omställning till svartlut i framtiden, vilket är ett drivmedel vi i Sverige i princip skulle vara självförsörjande på.
Synpunkter välkomnas som alltid.
Gott nytt år, trots dieselskatten!
Aftonbladet,
VAW-123 Retires Its Last E-2C Hawkeye to the ‘Boneyard’
1 timme sedan
6 kommentarer:
Det handlar bara om att dom vill ha pengar varför annars skatta diesel och E85 så hårt..
dom vet att det går åt och inte kan stoppas samma sak med socker-skatt så jävla töntigt.
Nu för det vara nog, demokrati eller diktaur ? det frågar man säg ibland när vi svenska inte har något att säga till om det är ju trotts allt vi som betalar..
tänk om alla flygplan, lastbilar, båtar, taxi m.m går i strejk? fyfan vad sveriges ekonomi kommer rasa. synd att ingen vågar göra något ..
Moderaterna lovade skatte sänkning och mer pengar åt folket men det är bara skatter på skatter.. tyvärr..
Godnatt imån kanske någon vill strejka ??..
Jag måste påpeka att det inte är bränslet diesel som är effektivare utan självaste förbränningsmotorn som är effektivare än en ottomotor (bensinmotor i folkmun)
Niklas, det finns en liten ingenjör i oss alla.
Tjena!
Jag funderar på att köpa ny bil och har svårt att välja mellan bensin o diesel. Du verkar ju vara säker på att diesel är bättre ur ett miljöperspektiv men läser man t ex här http://www.snf.se/verksamhet/trafik/fakta-bensinellerdiesel.htm verkar ju den sammantagna bilden luta åt bensin? Vem har rätt - du?
Du får väl köpa vad du själv vill. Själv skulle jag nog köpa en bensinbil här näst eftersom skatten ofta är fyra ggr högre på dieselbilar.
http://www.aftonbladet.se/bil/article340457.ab
Ny Teknik hade en intressant artikel för ett år sedan där man vägde hur långt man kommer per enhet bränsle, samt direkt miljöpåverkan och indirekt genom transporter, odling etc.
Bästa sättet att få bilbranschen att ta fram effektivare bilar är att lagstifta fram det - ej att beskatta bilisterna. Bäst vore nog att sätta upp hårda och fasta mål, t ex 2015 får inga bilar finns på svenska vägar som drar mer än X l/mil och släpper ut mer än Y... och sedan ta det vidare steg för steg. Sen kommer ju självklart EU in i bilden också. Men du kan lita på att då skulle det hända saker hos biltillverkarna.
Artikeln belyser ju en del likheter mellan Motormännens Tomas Nilsson, och Irans president Mahmoud Ahmadinejad, främst då: 1) Bägge tycker att det är viktigt med låga bensinpriser (i Iran subventionerar staten bensin, eftersom man ser det som en medborgerlig rättighet att få skita ner luften och meja ner fotgängare som inte har vett att hålla sig inomhus) 2) Bägge kör Peugeot från 1978. Om skattehöjningen kan få Tomas Nilsson att köra lite mindre, så är ju redan mycket vunnet för miljön.
Skicka en kommentar