Oberoende nyheter med en agenda?

Lars Gyllenhaal skrev härom dagen ett blogginlägg om ett ryskt reportage om landets moderna stridskrafter, där dessa jämfördes rakt av med NATO:s. I filmen finns också en del intressanta gliringar till Polen och Georgien. I filmen dyker några gånger Russia Todays logga upp och Gyllenhaal undrar vem som står bakom filmen. Än så länge är frågan obesvarad.

Russa Today, RT, är Rysslands svar på Al-Jazeera och är till stor del statligt finansierad. Huvudsakligen sänder man på engelska, men har nyligen även börjat sända på spanska och arabiska. Liksom Al-Jazeera är RT intressant att följa om man även vill få nyheter från ett annat än det klassiska amerikanska eller brittiska perspektivet. Man kommer dock inte från känslan att det finns en underliggande agenda bakom RT och kanalen har också mötts av internationell kritik. Av de inslag RT väljer som toppnyheter och framförallt de man trycker ut över Twitter, är majoriteten sådana som är negativa för USA och NATO. Höstens Twitterfeed från RT har till stor del varit nyheter om Occupy Wall Street där USA "misshandlar sina egna medborgare och krigsveteraner" och oroligheter i västländer. Ytterst, ytterst få nyheter handlar om Ryssland och rysk kultur, vilket man skulle kunna tycka vore ett huvudintresse för en rysk statligt finansierad internationell tv-kanal. Oroligheter i Ryssland nämns så gott som aldrig.

Russia Today är oavsett agenda ett intressant inslag i nyhetsfloran.

10 kommentarer:

Kalle Kniivilä sa...
5 november 2011 13:17  

På vilket sätt är RT oberoende? Det är ju rysk stats-tv, de försöker bara krydda propagandan så den blir lättare för västerlänningar att svälja.

Sänder inte den arabiska och spanska versionerna av kanalen precis lika mycket som den engelska, nämligen 24 timmar om dygnet?

Anonym sa...
5 november 2011 16:24  

PÅ vilket sätt skiljer sig RT från Forsvarsministerns bogg, Försvarets forum och Flygvapenbloggen?

Alla driver de opinion.

Anonym sa...
5 november 2011 17:13  

@ anonym 16:24

Skulle inte kalla det som bedrivs på Fömin & FM:s bloggar som opininonsbildning - det har snarare karaktären av tillrättalagd propaganda.

Vidare är kommentarer och debatt till gagn för fri opinionsbildning antingen inte är möjliga (Fömin) eller identiteten registreras (FM).

Demokratiskt ? Tja, att utestänga kommentarer är en sorts demokrati. Att registrera identiteten på debattörer är en annan sorts demokrati.

Jag vidhåller att det är på bloggar som WW som den fria debatten om vår försvar och vår säkerhet f.n. förs mest och bäst.

Kalle Kniivilä sa...
5 november 2011 19:12  

Man kan visst jämföra RT med olika myndigheters bloggar. Men det är väl ingen som hävdat att dessa bloggar är "oberoende"? Det är RT inte heller.

Anonym sa...
5 november 2011 21:55  

rysk propaganda och desinformation.

Lew sa...
6 november 2011 02:20  

RT känns väl i mångt och mycket som ett jävligt snyggt omarbetande av Pravda (inte HV-Pravda, riktiga Pravda)?

Wiseman sa...
6 november 2011 09:50  

Kalle:

Visst är det rysk stats-tv, men man försöker ändå ge sken av oberoende.

Anonym sa...
6 november 2011 16:57  

Inte ens Wiseman är oberoende. Någonstans finns en agenda.
Påminner om officerarna runt Jung m fl, fast i modern webbtappning

Wiseman sa...
6 november 2011 17:00  

"Inte ens Wiseman är oberoende. Någonstans finns en agenda."

Vart är världen på väg när inte ens Wiseman är oberoende... :-)

J.K Nilsson sa...
6 november 2011 21:25  

Det är skillnad på beroende och partisk...

J.K Nilsson

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade