Osäker prognos

Sommaren och framförallt de senaste veckorna, har inneburit mycket låg aktivitet från min sida, både på Twitter, men framförallt på bloggen. Istället har dessa veckor varit fyllda av logistiska utmaningar. Både förväntade men också oväntade i form av friktioner som nog inte ens den gamle Clausewitz kunnat ta höjd för. Jag hade ursprungligen haft förhoppningar om att tillbringa semesterns sista veckor på annat sätt och med att bedriva försvarsdebatt, men har fått prioritera hårt.

Nu är förhoppningsvis de värsta logistiska utmaningarna förbi och i måndags flyttade jag med familj till England för ett års studier på den brittiska motsvarigheten till Försvarshögskolan, där jag i ett år kommer att studera tillsammans med andra majorer och överstelöjtnanter från nästan 90 olika länder. Det kommer utan tvekan att bli ett mycket intressant och givande år med många nya intryck och infallsvinklar på allt från kultur, socialt liv till strategi. Av naturliga skäl kommer jag att prioritera detta långt mycket högre än bloggande och deltagande i den svenska försvarsdebatten. Finns tiden framöver, så kommer jag självklart att fortsätta i försvarsdebatten. Gör den inte det så kommer det att bli mycket sparsamma bidrag, om några. Det blir vad det blir och prioriteringarna är för min del solklara.

Så ligger det till och nu kommer jag som sagt att fokusera på annat.

15 kommentarer:

paul sa...
21 augusti 2015 kl. 06:04  

Lycka till och självklart måste ju det "vanliga" livet gå först.

pron sa...
21 augusti 2015 kl. 09:49  

Lykke til med det som høres ut som både et spennende og utfordrende år. Vi kommer til å savne bloggen, men livet består alltid av prioriteringer.

flygarolle sa...
21 augusti 2015 kl. 11:01  

Lycka till! Och så kan man ju hoppas på något litet inlägg även i fortsättningen. Kanske med lite nya vinklar?

Johan M sa...
21 augusti 2015 kl. 12:36  

Lite inlägg måste vi ändå ha! Ta det lugnt och ordna upp logistiken ingen stress.
Vore intressant med lite brittiska perspektiv när det hinns med!

Unknown sa...
21 augusti 2015 kl. 14:56  

Jag önskar dig verkligen lycka till! Låter som om du har ett väldigt spännande år framför dig. Hoppas dock att du inte tystnar helt. Din förnuftiga röst behövs verkligen i försvarsdebatten.

Baschefen sa...
21 augusti 2015 kl. 15:05  

Bra jobbat och lycka till. Du kommer att saknas i debatten. Det är ju bara ett år och sedan kommer du att ha massor av tid :-).

Jan-Olov sa...
22 augusti 2015 kl. 07:00  

Tack för många intressanta inlägg och lycka till. Om du ska dit jag tror kommer du att få närkontakt med "The magic roundabout"

Max Hanemann sa...
22 augusti 2015 kl. 10:01  

Jag sällar mig till övriga gratulanter och beklagar, liksom de, att Din stämma i försvarsdebatten nu kommer att avta till en viskning under Din bortavaro.

Vi som följt Din blogg med stort intresse skulle säkert uppskatta om Du kunde ta Dig tid att, "when the spirit moves you", berätta litet om vad som vederfares Dig på kursen, i vid bemärkelse.

Så vitt jag förstått har svenska officerare ett mycket gott rykte för framskjutna placeringar på utländska militärhögskolor (motsv), vilket förpliktar. Du kanske dessutom skulle extraknäcka som instruktör på de JAS-39 imperiets provflygarskola använder? :-)

Semir sa...
22 augusti 2015 kl. 14:31  

Lycka till med studierna och många av oss i Sverige ser framemot din återkomst till Sverige och debatten, då förhoppningsvis som ÖVLT. =)

Anders Eriksson sa...
22 augusti 2015 kl. 15:46  

Stort grattis till uttagningen till utbildningen! Och lycka till!

Magnus Redin sa...
22 augusti 2015 kl. 23:06  

Lycka till men kom förr eller senare tillbaka till debatten, dina insikter behövs.

MacallanSWE sa...
23 augusti 2015 kl. 12:57  

Stay frosty och lycka till!
ÖB-position i sikte, månntro?

Np sa...
23 augusti 2015 kl. 20:05  

Wis

En pint är aldrig fel på en bra engelsk pub.

Lycka till med studierna.

Np

Unknown sa...
12 september 2015 kl. 19:27  

Stort grattis och lycka till!
Hoppas att ni också kommer att ha tid att se er omkring här på ön - mycket vacker natur, många byar och städer väl värda att besöka, mycket historik samt så klart en mängd pubar, flygmuseum och flyguppvisningar att gå till! Skulle flygmotorer vara av intresse så tänkte jag tipsa om att våra historiska samlingar, Rolls-Royce Heritage Trust, har öppet hus den 19 september:
http://www.rolls-royce.com/about/our-story/the-rolls-royce-heritage-trust/heritage-trust-events.aspx
Fast samtidigt är det ju Battle of Britain anniversary airshow på Duxford som jag nog måste erkänna kan vara ännu mer intressant...
Hursomhelst, jag utan att tveka rekommendera, om tid medger, att besöka så mycket av Storbritannien ni kan - har insett efter 7 år att det nog är lite större än Skåne trots allt och att det finns en hel del att se!
Stort tack för dina inlägg på din blogg och ditt twitterkonto - jag följer dem med stort intresse och jag hoppas, som många andra, att du får tid nån gång då och då att publicera ytterligare inlägg.

Lycka till och välkomna till Storbritannien!
Cheers!

Leif H

Wiseman sa...
13 september 2015 kl. 10:11  

Tack Leif och tack för tipset!

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade