Hammarslaget hänger i luften...

... för indrivandet av den sista spiken i Försvarets kista. Igår läckte det ut att Borgs utspel i somras om 4 mdrs bantning av Försvarets materielbudget snart är verklighet. Folkpartiet (Svds Michael Holmström är verkligen en mycket duktig försvars- och säkerhetspolitisk reporter) fruktar dock (liksom jag) att Försvaret då inte kommer att kunna klara av sina internationella åtaganden. En eventuell kommande insats i Tchad i vinter kommer säkerligen att innebära att allt svenskt deltagande i Kosovo får dras tillbaka, då det inte finns pengar att ha insatser i Afghanistan, Kosovo och Tchad samtidigt.

Miljöpartiet har i vanlig ordning lyckats fabulera ihop ett helt orealistiskt alternativ till ett framtida Försvar. Jag minns för drygt tio år sedan när de skulle göra om Försvaret till "miljöbrigader". Skillnaden mellan då och nu är att mp då inte hade något inflytande över försvarspolitiken, vilket de tyvärr har haft alldeles för mycket de senaste åren. Idag verkar de dock ha insett värdet av militära förband, som dock till fullo skulle utgöras av en yrkesarmé (!) och bara ägna sig åt internationella insatser. Sålunda ej ett Försvar. Jag trodde aldrig man skulle få höra mp förespråka ett yrkesförsvar. Jag trodde de och vänstern var de som mest vurmade Ådalen? Mp vill också avskaffa ubåtsvapnet, vilket är ett av våra effektivaste försvarsverktyg. De står för en stor del av informationsinhämtningen och utgör den första linjen av det marina Försvaret. Undervattenskrig är ett område Sverige är världsledande på, vilket alla internationella övningar vi deltagit i med ubåtar visat, så det är inte direkt någon usel förmåga de vill kapa. Vidare vill man skära ner på antalet JAS i Flygvapnet, vilket också måste ses som ett led i nermonteringen av försvaret av Sverige. Det som också känns helt absurt är att vänsterpartiet anser att vi har för få(!) soldater och vill närmast fördubbla antalet värnpliktiga. Det trodde jag aldrig att jag skulle få höra.

Frågan är dock var mp vill att vi ska delta med våra internationella insatser och på vilket sätt? Man talar om 3000 officerare och 6000 soldater i den nya yrkésarmén. 2000 av dessa skulle vara insatta i internationella insatser. Hur i h-e har de tänkt sig att få uthållighet i sådana insatser? Även Officersförbundet (som jag inte har mycket till övers för) Mp vill dessutom att Sverige ska dra sig ur den insats som jag ser som en av de viktigaste vi någonsin deltagit i - nämligen den i Afghanistan. Själv tycker jag då inte att man ska lämna talibanerna fria händer att förtrycka den afghanska befolkningen och främst då kvinnorna.

(Edit 2200) En annan sak som slog mig är hur mp egentligen tänkt sig att man ska kunna göra sig av med 6000-8000 officerare hux flux. Som bekant har vi en lag i Sverige om anställningsskydd. Ska den följas kommer miljöpartiet att sitta med 3000 officerare 50+ år. Knappast de som platsar bäst i en kraftfull insatsstyrka. Att erbjuda avgångsvederlag, särskild pension, övergångsutbildningar har ju visat sig vara katastrofalt för Försvarets ekonomi i de senaste försvarsbesluten. De som nappat är de som haft en möjlighet på den övriga arbetsmarknaden, de yngre och de som är mer framåt - dvs de man ville behålla.

Annika Nordgren Christensens blogg kan man också läsa att mp inte anser att soldater som kontraktanställs i 5 år inte utgör en yrkesarmé. Det resonemanget förstår jag inte. 5 år är ett ganska normalt kontrakt i USA också, och jag skulle nog vilja kalla det för yrkesarmé. Men, semantiken är ju ett av de viktigaste politiska redskapen. (Slut edit)

Bo Pellnäs har på Brännpunkt ytterligare en mycket korrekt och välformulerad debattartikel - "Förstår Borg säkerhetspolitik?". Ja, den frågan ställer jag mig också. Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva att det blev moderaterna som slog den sista spiken i det svenska Försvarets kista. Det är ju konstigt att vi ska vara det enda landet som ska rusta ner, när alla runtom oss rustar upp. Ryssland har sedan 2001 fyrdubblat sin försvarsbudet. Sverige har under samma tid minskat Försvarets storlek med 75-90%. Ryssland har idag en större militär närvaro än någonsin tidigare i vårt närområde. Medan vi fortsätter att öva och och inrikta oss internationellt, har Norge börjat gå tillbaka för att öva mot en konflikt med det nya aggressiva Ryssland som fiende. I veckan skickade irakiska regeringen tre kurdiska brigader till Bagdad för att försöka lugna läget där, eftersom kurderna varken är shiiter eller sunni. Det är mer än vad hela svenska Armén har att tillgå i dagsläget.
Ikväll ska regeringen enligt DN diskutera budget i Harpsund. Enligt utrikesministern handlar det nog inte bara om budgeten utan även om inmundiga lite kräftor.

Som vanligt när det gäller historien kan vi egentliga inte tala om "Lessons learned", utan bara "Lessons identified". Sent ska syndaren vakna.

Framtiden ser inte ljus ut. Varken för Sverige eller dess försvar.

Edit 25/8 0930: Regeringen enig om nerdragning av försvarsbudgeten

Se gärna mina andra inlägg om Försvaret, Ryssland och Putin. De är läsvärda för den intresserade av försvars- och säkerhetspolitiken.

4 kommentarer:

Patrik "BP" Andersson sa...
25 augusti 2007 kl. 13:04  

Att skrota ubåtsvapnet och lägga ner våra vinterförband är ren idioti. Vad det kostar att bygga upp en verksamhet från grunden märket vi kanske tydligast vid 80-talets ubåtskränkningar, när enorma belopp lades ned på att förbättre ubåtsjakten. Trots det tog det nästan ett decennium innan uppbyggnaden var färdig.

Om man har en krigsmakt enbart inriktad på utlandsinsatser om kanske 10.000 man och ska bygga upp ett invasionsförsvar måste man börja med att utbilda officerare som kan utbilda alla soldater som behövs. Dessa måste sedan lära sig att leda soldater inte bara gruppvis, utan även på kompani, bataljon och i förekommande fall brigadnivå, vilket kräver flera år.
Du kan jämföra med en delikatessbutik (visserligen en mycket bra sådan) som helt plötsligt ska bli en matvarukedja kapabel att konkurrera med ICA och Coop. Personal på alla nivåer måste rekryteras, butiker byggas eller hyras, leverantörer hittas etc etc.

Försvarets största problem idag är att de inte får sköta sitt jobb själva, utan politiker som pillar runt. Ett par punkter:

* Personalförsörjning.
Officerarna har under närmare trettio års tid påtalat att den nuvarande modellen för allmän värnplikt inte kommer att fungera i ett "smalare men vassare" försvar.

* Utbildningsorganisation.
Det är dessvärre inte officerarna som bestämmer hur organisationen ska se ut, utan politikerna som oftast ser mer till regional arbetsmarknadspolitik än försvarsfrågan när beslut fattas om var regementena ska ligga.
Detta har mer än något annat lett till en makalös kapitalförstöring.

Första försvarsbeslutet säger att militärens föredragna regemente/flottilj ska läggas ned.
Försvarsmakten gör som alltid det bästa av situationen, gillar läget och bygger ut det tidigare näst bästa för 100 miljoner,
Adra försvarsbeslutet säger att denna nybyggda anläggning ska läggas ned, eftersom sistahandsvalet (från Försvarets synvinkel) behöver arbetstillfällena...

* Budgetfrid.
Varenda svarta hål i budgeten sedan slutet på 80-talet beror på att politikerna plockar ut ännu inte insparade pengar ur budgeten, d.v.s. ÖB får order om att om fyra år ha minskat kostymen med ett antal miljarder, men får redan det andra året veta att anslaget minskat med hela besparingsbeloppet. Följden blir naturligtvis panikåtgärder som stör verksamheten flera år framöver när förlorad övningstid ska tas igen, brutna kontrakt leder till skadestånd etc.

* Klara besked.
Trots att ÖB gång på gång har begärt att få tydligtgjort vilka uppgifter försvarsmakten ska prioritera (terrioriellt försvar? internationella insatser? gränsbevakning? snabbinsatser mot terroistverksamhet?) har fortfarande inga sådana direktiv getts, vilket tvingar försvaret (såsom statlig myndighet) att försöka göra allt.

* Totalbudgetkontroll
Som det är idag har FM inte rätt att själva besluta om hur stor del av anslagen som ska användas till inköp, utbildning etc, utan den rätten ligger hos försvarsdepartementet.
Att sedan försvaret kan beordras att överlämna nyckelutrustning (t.ex. blev Sveriges modernaste fältsjukhus, inköpta till mångmiljonbelopp kvarlämnade i Somalia) som måste ersättas gör knappast saken bättre.

Kort sagt:
Politikerna ska tala om vad, var och när samt till vilken kostnad militären ska utföra ett uppdrag (vare sig det rör sig om att skydda kärnkraftverk i Sverige eller skicka en FN-bataljon till Libanon) och sedan låta Försvarsmakten sköta verksamheten.

Pacifism är förvisso en övertygelse jag beundrar, men ingen jag kan följa eftersom jag anser mig vara lika skyldig om jag ser på utan att ingripa som att själv våldta.

Wiseman sa...
25 augusti 2007 kl. 15:15  

Jag kan bara hålla med i det mesta du skriver.

Anonym sa...
26 augusti 2007 kl. 01:17  

Hur tänker man? Ett land som redan förvandlats till en monkeykultur, hur skulle det kunna förstöras mer än till 100%?
Ryssen är kanske räddningen för den fria världen i framtiden, med tanke på vad JewSA gör och gjort i världen. Eller tror någon med förnuftet i behåll fortfarande att det var 19 araber med fickknivar som var startskottet till "kriget mot terrorn"? Eller att "ryska" revolutionen startades av ryssar?
2/3 av Iraks olja kommer aldrig komma Iraks folk till godo genom lögner och en genomtänkt plan.
Och ett land vars existens bygger på världens största lögn har ett upplevt hot mindre.

Wiseman sa...
26 augusti 2007 kl. 10:46  

Ovanstående kommentar av "anonym" tar jag helt avstånd ifrån vad gäller innehåll. Kort sagt äcklar det mig. Enda anledningen till att jag publicerar kommentaren är att jag tror på yttrandefrihet. Dessutom kunde jag hitta ett liknande inlägg på passagen (som var ännu värre och förmodligen skrivet av samma person) och om det får stå kvar där, antar jag att jag har ryggen fri.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade