Äntligen!



Jag förstår mig definitivt inte på regeringen Reinfeldt försvarspolitik. Däremot välkomnar jag beslutet att ge Forum för levande historia i uppgift att informera om kommunismen. Äntligen, säger jag.

Beslutet välkomnas dock inte av alla. Det som uppmärksammat är bibliotekarierna på Brännkyrka Gymnasiums bibliotek som vägrar att ta in skrifter från UOK, Upplysning om kommunismen. UOK ska minska kunskapsbristen hos svenska elever om kommunismens brott. Enligt en undersökning känner nämligen bara 10 % av de svenska eleverna till att det fanns något som hette Gulag.

Tyvärr har inte denna nyhet uppmärksammats på det sätt den borde. Tänk bara om ett skolbibliotek vägrat ta in böcker om Förintelsen. Försök förstå vilket rabalder detta skulle bli, även internationellt!

Enligt ryska beräkningar dog 32 milj människor endast i Sovjet av politiska repressalier. Bara i Ukraina under 30-talet lät Stalin mellan 6 och 8 milj människor dö i organiserad svält. Under VK 2 lät han deportera hela den tjetjenska befolkning till Kazakstan, varvid uppemot hälften dog innan de tilläts återvända (inte svårt att inse att många tjetjener har ett inbyggt hat mot ryssar). Uppemot 150 milj människor beräknas ha dött världen över till följd av kommunismens härjningar. Ändå springer dagligen folk runt i Sverige med Kubaflaggor och Hammaren och skäran på tröjor och knappar.

För er som inte sett det tidigare finns det i Sverige ett sällskap som kallar sig Svenska Stalinsällskapet. De har en egen hemsida där de skriver om den ”stenhårde hjälten” som de kallar honom. Jag tror inte ens någon skulle seriöst överväga idén att starta ett Hitlersällskap med tillhörande hemsida i Sverige. Stalinsällskapet publicerar bl a artiklar som ska ta död på ”myterna” om politiska fångar och mord i Sovjet och har till och med en mp3-fil med Knutna Nävars ”Sången om Stalin”. Det är nästan så jag vill kräkas, men det vore slöseri på en god middag. Man kan ju hoppas att allt bara är ett studentikost skämt.

Jag hoppas innerligt att UOK:s arbete kommer att vara framgångsrikt, även om jag liksom Kjell Albin Abrahamsson tycker illa om att staten lägger sig i vad man ska tycka.



Länkar:


UOK - Upplysning om kommunismen

Kjell Albin Abrahamsson uppmärksammar bibliotekarierna i Brännkyrka Gymnasiums bibliotek

Grundarna av UOK bemöter kritik från nämnda bibliotekarier

En f d elev på Brännkyrka Gymnasium om biblioteket och dess bibliotekarier

5 kommentarer:

Anonym sa...
29 augusti 2007 kl. 09:40  

Även om staten inte ska lägga sig i vad folk ska tycka, är det ett nationellt problem att ungdomar (efetr 50 år av STATLIG mörkläggning och desinformation) inte vet något alls om kommunismens brott.
Bättre att UOK informerar än Levande Hi(S)toria.

Anonym sa...
29 augusti 2007 kl. 22:36  

Selektiv och kollektiv glömska av historiens värsta brott mot mänskligheten.

Självklart borde komunismens historiska och pågående brott mot mänskligheten vara det första man får lära sig i skolans historieundervisning.

Jag hoppas på vår nya regering i den frågan.

Anonym sa...
23 maj 2008 kl. 22:45  

Att staten bestämmer vad du tycker är hela grejen med Forum för Levande Historia, Under min tid på både gymnasiet och högstadiet (Studenten om 13 dagar :) ) har vi inte haft en enda lektion om kommunismensbrott, utan vi har läst ett flertalet gånger om nazismensbrott. Jag som är väldigt intresserad av Historia fick en extra uppgift, att jämföra kommunism och nazism. När jag påpekade efter åt för min lärare att kommunismen är värre på alla aspekter även om de två ideologierna är lika varandra på vissa ställen, skulle min lärare envisas om att nazismen var värre. När jag drog upp exemplet att ekonomin fungerade i nazityskland sa min lärare nej det gjorde den inte alls, Jo sa jag, han sa: Nej den blev sönderbombad så den fungerade inte. Jag kontrade: Men innan kriget fungerade ekonomin, då säger min lärare: Men det var bara för att de lånade pengar och byggde upp krigsmaskinen. Hade inte läst nationalekonomi då, så jag visste inte hur man fick igång en högkonjuktur, men det vet jag idag! ett exempel på hur det går till i skolvärlden idag. Hoppas det inte var förvirrande bara!

/ J

Wiseman sa...
24 maj 2008 kl. 08:52  

Staten ska inte bestämma vad man ska tycka, däremot ska staten se till att man får ett komplett och objektivt lärande.

Anonym sa...
17 mars 2009 kl. 01:33  

http://patriot.nu/

Där har du ditt hitlersällskap.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade